Mitä tehdä? Veisitkö päivystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "henniina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kaksivuotiaalla on ollut tosi kova flunssa ja se kyllä sai alakerrankin punoittamaan pari päivää. Ehkä teilläkin on flunssa iskemässä, mutta särkylääkkeellä ja voiteella siitä selviää. Pylly kannattaa pestä käsisuihkulla, niin ei ärsytä ihoa.

[QUOTE="vieras";27704759]Et lukenut tarkoin. Ei nukahtanut kakan pesemisen jälkeen vaan särkylääkkeen annon jälkeen. Kyllä lapsen kipuun tulee aina suhtautua vakavasti ja tutkituttaa esim. korvat varmuuden vuoksi eikä odotella kipeän lapsen kanssa jopa päiväkausia omalle lääkärille.[/QUOTE]

Missään ei lue ettei lääkettä annettu heti pyllypesun jälkeen ja lapsi nukahti heti, jolloin se ei todella ehtinyt vaikuttaa...

Oikeesti hei, toistan äskeisen. Järki käteen tuossa päivystyksien kuormittamisissa näissä asioissa. Kun tarpeeksi viedään lapsia tyhjistä asioista sinne niin paikka kuormittuu ja sitten vahingossa lähetetään kotiin se lapsi joka sitä apua tarvitsisi näiden onkohan-mun-lapsi-nyt-kipeä-vai-ei-kullannuppujen sijaan.

Terveisin kolmen lapsen äiti

Missään ei lue ettei lääkettä annettu heti pyllypesun jälkeen ja lapsi nukahti heti, jolloin se ei todella ehtinyt vaikuttaa...

Oikeesti hei, toistan äskeisen. Järki käteen tuossa päivystyksien kuormittamisissa näissä asioissa. Kun tarpeeksi viedään lapsia tyhjistä asioista sinne niin paikka kuormittuu ja sitten vahingossa lähetetään kotiin se lapsi joka sitä apua tarvitsisi näiden onkohan-mun-lapsi-nyt-kipeä-vai-ei-kullannuppujen sijaan.

Oikeasti, mikä sinua vaivaa?

Näin.

Terveisin kolmen mummo.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="vieras";27704775]Oikeasti, mikä sinua vaivaa?[/QUOTE]

Minua? Kiitos kysymästä, ei mikään.

Tai no joo, kyllä mua vähän ärsyttää nämä ässken kuvailemani tapaukset tukkimassa terkkareita. Nyt ei enää niin väliä, sen verran isot lapset että harvemmin enää hätätilanteita tulee, mutta silloin kun meidän keskonen oli pieni ja kipeä niin monesti näitä tapauksia ihmeteltiin terkkarissa ja jopa taysin lastenpäivystyksen odotushuoneessa kun väkisin yrittivät sinnekin sisään ilman lähetettä kun "kehtasivat koittaa kotiin meitä terkkarista lähettää vaikka Maijalla on 37,5 kuumetta"!!

Joo, pieni avautuminen tähän väliin. Ei liity mitenkään ap:hen. Hän kysyi ihan asiallisesti mielipidettä. Toipumisia lapselle. :)

• Tykkää
Reactions: Sassykatti
[QUOTE="vieras";27704773]Jaa, eipä ole mun muksujen vaippaihottumat koskaan turvonneet. Mutta VOIHAN se olla niinkin, olisko ammattilasen mielipide kuitenkaan pahaksi?[/QUOTE]

Jospa ne ei olleetkaan niin pahat?

[QUOTE="vieras";27704812]No ei varmaan sitten. Minä en tiedä millaisesta tapauksesta ap:lla on kyse, joten eipä voi ottaa kantaa. Mutta en tajua miksi ei voisi, JOS epäilyttää, soittaa päivystävään numeroon (se nyt ei niitä jonoja aiheuta) sen sijaan että luottaa täällä viiden äiteihin ja viidentoista mummoihin.[/QUOTE]

Enhän minäkään tiedä.

Ei taida kuitenkaan mikään hätätilanne olla, huomennakin kerkiää soitella.

Minua? Kiitos kysymästä, ei mikään.

Tai no joo, kyllä mua vähän ärsyttää nämä ässken kuvailemani tapaukset tukkimassa terkkareita. Nyt ei enää niin väliä, sen verran isot lapset että harvemmin enää hätätilanteita tulee, mutta silloin kun meidän keskonen oli pieni ja kipeä niin monesti näitä tapauksia ihmeteltiin terkkarissa ja jopa taysin lastenpäivystyksen odotushuoneessa kun väkisin yrittivät sinnekin sisään ilman lähetettä kun "kehtasivat koittaa kotiin meitä terkkarista lähettää vaikka Maijalla on 37,5 kuumetta"!!

Joo, pieni avautuminen tähän väliin. Ei liity mitenkään ap:hen. Hän kysyi ihan asiallisesti mielipidettä. Toipumisia lapselle. :)

Peesaan Blue:ta. Jessus kun pitää tunkea terkan vastaanotolle kun lapsi on flunssassa. Ei, flunssaan ei ole edelleenkään keksitty hoitoa. Ilman lääkkeitä se kestää 14pvää, lääkkeillä 2vkoa. Näin tapasi äitini aina sanoa.

Kiva siinä sitten jonottaa itse tyyliin jalka poikki päivystyksessä kun odotusaula täynnä 37,2 astetta "kuumetta" omaavia lapsia... Itselläkin noita on siunaantunut kolme, eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut päivystykseen viedä. Ja kyllä flunssassa ovat olleet.

Tämä ei siis ollut ap:lle, vaan hysteerikkoäideille, jotka vievät pikkupilttinsä terveyskeskukseen, jotta lekuri voi todeta lapsella flunssan. Vinkvink, perusterve lapsi ei siihen kuole.

Mä olen pöyristynyt. Siis lapsi ollut kiukkuinen ja kuumeinen tänään. Yöllä kakat housussa ja vaippa-alue punoittaa ja on turvoksissa. Ei nukahda ennen kuin annetaan särkylääkettä.

Mä en saa näistä millään sellaista oiretta, mikä vaatisi päivystyskäynnin. En sitten millään. Oletan kuitenkin että kyseessä perusterve lapsi noin muuten. Luuletko ap että olisit itse kaksivuotiaana kuumeessa kiukkuinen, kun on kipeä olo? Oletko itse kipeänä parhaimmillasi? Entäs, kuvittele että sulla on p*askat housussa, iho ärtynyt ja sitä pestään, kirveleekö?? Nukuttaisko sen jälkeen?

Mitä ap teet kun lapsella on nuha? Tai yskä?

Ap vastaa:

Lapsi on muuten perusterve, mutta korvia sairastanut todella paljon, putket laitettiin helmikuussa, nyt ovat molemmat irronneet ja sen jälkeen alkoi tulehdukset uudestaan. Muutama päivä sitten korvat tarkistettu sh:n toimesta, toinen oli punainen, toinen kuulemma terveen näköinen.
Lapsella on ollut lämpöilyä kohta 9 viikon ajan, korvatulehduksiin on syöty 2 kuuria ja seuraavasta sitten putkitusjonoon (näin sanoin neuvolalääkäri).

En ole ihan pikkuvaivan takia viemässä lääkäriin, yöllä vaan tätä asiaa mietin. Olis ehkä pitänyt miettiä vaan itsekseen. Jos se turvotus ei ole laskenut yön aikana, soitan päivystykseen ja kysyn sieltä ohjeita.

Kysäisin muuten illalla ystävältäni, joka on lääkäri ja hän sanoi ihan samaa, että odottaa aamuun ja katsoa tilanne uudestaan. Ja kehotti tarkistuttamaan korvat jos lääkäriin lähdetään...

No yllättäen, tulihan sieltä sitten aloitusviestin jälkeen muitakin tietoja. On se vaan niin vaikeaa laittaa aloitukseen jo kaikki tieto.

Ymmärrät varmaan ap miksi aloitusviestisi perusteella sut leimattiin jo hysteeriseksi? Mut joo, näinhän se täällä palstalla menee, kun heti ei saa haluamiaan vastauksia niin johan alkaa tulla lisätietoa.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="henniina";27705072]Ap vastaa:

Lapsi on muuten perusterve, mutta korvia sairastanut todella paljon, putket laitettiin helmikuussa, nyt ovat molemmat irronneet ja sen jälkeen alkoi tulehdukset uudestaan. Muutama päivä sitten korvat tarkistettu sh:n toimesta, toinen oli punainen, toinen kuulemma terveen näköinen.
Lapsella on ollut lämpöilyä kohta 9 viikon ajan, korvatulehduksiin on syöty 2 kuuria ja seuraavasta sitten putkitusjonoon (näin sanoin neuvolalääkäri).

En ole ihan pikkuvaivan takia viemässä lääkäriin, yöllä vaan tätä asiaa mietin. Olis ehkä pitänyt miettiä vaan itsekseen. Jos se turvotus ei ole laskenut yön aikana, soitan päivystykseen ja kysyn sieltä ohjeita.

Kysäisin muuten illalla ystävältäni, joka on lääkäri ja hän sanoi ihan samaa, että odottaa aamuun ja katsoa tilanne uudestaan. Ja kehotti tarkistuttamaan korvat jos lääkäriin lähdetään...[/QUOTE]

Mutta ei nuo oireet riitä korvatulehduslapsellakaan päivystyskeikkaan. Koska ihan selkeästi se yöllinen huuto johtui siitä vaippahässäkästä. Jos tulee muita kitinöitä ja huutoja ja tuskaisuutta jolle ei löydy selitystä niin sitten lähdetään korvat tarkistamaan, ja siinä tapauksessa heti jos lämpöily muuttuu kuumeeksi (koska se on merkki korvatulehduksesta).

Myös korvatulehduskierteisen lapsen äiti.

Kiitos vastauksista, varsinkin niistä ASIALLISISTA!
Tää palsta on kyllä kumma paikka, kun aina saa p....aa niskaan, vaikka mitä ja miten kysyis. En koe olevani hysteerinen, jos hätäännyn siitä että lapsi huutaa kaarella kipua.
Vaippaihottumaa meillä ei ole ollut koskaan, kiitos kestovaippojen. Tuo viimeöinen oli sen verran paha, että tuli mieleen josko lapsella onkin joku tulehdus. Koskaan aikaisemmin ei ole huutanut tuollaisen takia. (ja se kakka ehti olla housussa max. vajaan tunnin, kun heräsi aika nopeasti nukahtamisen jälkeen)

Onneksi tilanne rauhoittui yön aikana, itkuinen on edelleen ja iho kipeä vaipan alta. Lääkäriin ei lähdetty, koska en enää aamulla kokenut sitä tarpeelliseksi. Jos toistuu, niin sitten soitan päivystykseen tai terveysneuvontaan.

Blue: Meillä tuo on sairastanut niitä korvatulehduksia myös ilman kuumetta, eli en voi luottaa siihen että se olis vasta merkkin tulehduksesta...

Kiitos vastauksista, varsinkin niistä ASIALLISISTA!
Tää palsta on kyllä kumma paikka, kun aina saa p....aa niskaan, vaikka mitä ja miten kysyis. En koe olevani hysteerinen, jos hätäännyn siitä että lapsi huutaa kaarella kipua.
Vaippaihottumaa meillä ei ole ollut koskaan, kiitos kestovaippojen. Tuo viimeöinen oli sen verran paha, että tuli mieleen josko lapsella onkin joku tulehdus. Koskaan aikaisemmin ei ole huutanut tuollaisen takia. (ja se kakka ehti olla housussa max. vajaan tunnin, kun heräsi aika nopeasti nukahtamisen jälkeen)

Onneksi tilanne rauhoittui yön aikana, itkuinen on edelleen ja iho kipeä vaipan alta. Lääkäriin ei lähdetty, koska en enää aamulla kokenut sitä tarpeelliseksi. Jos toistuu, niin sitten soitan päivystykseen tai terveysneuvontaan.

Blue: Meillä tuo on sairastanut niitä korvatulehduksia myös ilman kuumetta, eli en voi luottaa siihen että se olis vasta merkkin tulehduksesta...

Jos tulee muita kitinöitä ja huutoja ja tuskaisuutta jolle ei löydy selitystä niin sitten lähdetään korvat tarkistamaan, ja siinä tapauksessa heti jos lämpöily muuttuu kuumeeksi (koska se on merkki korvatulehduksesta).

Yhteistyössä