Mitä tehdä viinimarjoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Hei kaikki säilöjät. Tarvitsen apuanne. Mitä te teette viinimarjoista? Etenkin punaisista, joita meillä tänävuonna aivan hirveästi. Mehua on helppo tehdä, mutta miten se säilötään niin että säilyy talveen?? Pakastin on täynnä, säilyykö se kylmäkellarissa? Kylmäkellarit lämpötila +5.

Entä karviaiset? Mitä niistä voi tehdä? Miten säilöä?

Mutta antakaa kaikki sälöntävinkkinne, tulee tarpeeseen!

Niin ja mehuun tarpeeksi sokeria, voit vaikka umpioida mehutölkkejäkin, mutta pulloissa säilyy kun kaikki on todella puhdasta (se +5). Ainakin hyytelö säilyy hyvin umpioimalla. Ei ole kovin hankalaakaan, varsinkin jos tekee enemmän kerralla.

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/reseptit/?x46480=192966960

Täsäpä olikin hyvä ohje hilloon, mutta voiko sokerin määrää vähentää, vai onko se juuri olennainen osa hillon säilymistä?

Entä sitten se tärkein, että miten kauan tämmöinen hillo säilyy jääkaapissa/kylmäkellarissa?

Hillot
Hilloon käytetty sokeri on tärkeä tekijä säilyvyyden kannalta. Sokeri sitoo suurimman osan marjojen vedestä ja näin homeiden, hiivojen ja bakteereiden toiminta estyy. Hillon keittämisen aikana kuumuus ja marjojen happo pilkkovat sakkaroosia fruktoosiksi ja glukoosiksi, jolloin syntynyt glukoosin ja fruktoosin seos eli inverttisokeri sitoo vielä enemmän vettä kuin pelkkä sakkaroosi.

Hillo säilyy, kun

sokeria käytetään vähintään 500 g marjakiloa kohti
tölkki suljetaan ilmatiiviisti ja varastoidaan viileässä.

Jos sokeria käytetään vähemmän, on säilyvyyden varmistumiseksi lisättävä säilöntäainetta. Sokerilla on merkitystä myös hillon rakenteen muodostajana sekä värin ja C-vitamiinin säilyttäjänä.

Kaikista marjoista ja hedelmistä voi tehdä hilloa joko yksinään tai sekoituksina. Myös raparperi ja kesäkurpitsa sopivat sekahilloihin. Hillo valmistetaan kypsistä marjoista. Marjat eivät saa olla ylikypsiä, koska silloin hillosta tulee löysää.

Yleisohje on, että hilloihin käytetään sokeria noin 500-700 g marjakiloa kohti. Jos et halua kovin makeaa hilloa, siihen on lisättävä säilymistä ja hyytymistä edistäviä aineita.

Hillo tulee keittää paksupohjaisessa teräs- tai emalikattilassa. Ohutpohjaisessa se palaa helposti pohjaan. Turhaa sekoittamista on syytä välttää, jos ei halua marjojen soseutuvan.

Mehu tehdään mehu-maijassa höyryttämällä ja lasketaan mahdollisimman kuumana huolella pestyihin ja desinfioituihin (kiehuvall vedellä) pulloihin. Suljetaan saman tien tiiviisti, annetaan jäähtyä ja viedään kellariin talveksi. Sokerin lisääminen parantaa ainakin makua, jos säilyvyyttäkin.

Sekaan voi laittaa myös muita marjoja, mansikkaa ei tarvitse paljoa kun se jo antaa makua. Pelkkä mansikka ei tosin tahdo säilyä kovin hyvin.

Säilö sen verran kun tulee käytettyä. Itse en säilö ensimmäistäkään punaista pakastettuna ja säilöttävää mehuakaan en tee. Mehun teen suoraan sellaisiin 1,5 litran mehupurkkeihin, säilyy niissä sen aikaa että tulee juotua. Mitä en itse käytä kannan torille ja säilön euroina taskuun.

mä oon niin järkyttynyt tuosta kotimarjahilloon tulevasta sokerin määrästä. Tosin se on siltikin varmaan vähemmän kuin kaupanhilloissa on, ja niissä on vielä säilöntäaineet lisäksi. Vai olenko väärässä? Onko kaupanhillot vähäsokerisimpia?

Minä pakastan osan kokonaisina joita syödään pitkin talvea ja tehdään kiisseliä ja osan mehustan ja laitan mehun minigrippi pusseihin ja pakkaseen. Yhdestä pussista tulee litra mehua.

Atamonia mun mummoni myös neuvoi mehuun lisäämään. Näin kuulema säilyy läpi talven.

Hilloihin tosiaan tulee paljon sokeria, mutta eikai niitä olekaan tarkoitus mitenkään ahmimalla syödä. Itse oon keittänyt hilloista kiisseleitä, tehnyt vispipuuroa yms.

Yhteistyössä