Mitä tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvan kanssa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvan kanssa?

Vieras
Voi kuulostaa hassulta, mutta mietin mitä ihan pienen vauvan kanssa voi oikein TEHDÄ? Ja kuinka paljon pitää ""aktivoida""? Miten muut pienten äidit viettää päivänsä vauvan kanssa? Uudella äidillä vähän pallo hukassa ja epävarma olo...

Tuntee olevansa huono/laiska/passiivinen äiti jos pitää pientä yksikseen sitterissä, sängyllä tai viltillä, mutta toisaalta koko päivää ei jaksa sylitellä, höpötellä, laulaa, tanssittaa tms. Eikä vauvakaan varmaan jaksa koko ajan olla kontaktissa. Mikähän on ""oikea"" suhde vauvan omalle rauhalliselle pötköttelylle (jos viihtyy itsekseen) ja miten paljon pitäisi siis häärätä vauvan kanssa (ja mitä)? Vaunutella tietty voi, mutta siinäkin vauva makaa itsekseen vaunussa ja enimmäkseen nukkuu. Leikkiä 0-3 kk ei vielä pahemmin osaa, mitä nyt hetken jaksaa tuijotella mobilea tms.

Mulla on vähän yli neljän kuukaudenikänen vesseli ja kyllä se kertoo, jos liian vähän on tekemistä ja näkemistä. Ja just oli viime viikolla aamutelkkarissa juttua, jossa kehotettiin vaan olemaan lasten kanssa. Ei tuota kannata vielä surra ja ainakin minä löhöän lapsen kanssa jos sille tuntuu. Eikä vielä olla osallistuttu minkäänlaiseen toimintaan kodin ulkopuolella. Enkä taatusti kanna syyllisyyttä tekemättä jättämisestä.

Mulla vauva on mukana monessa mitä itse teen. Kantoliinassa kulkee kaupungilla ja siivousjutuissa kotona. Liinassa myös koiran ulkoilutuksessa ja jne. Usein juttelen vauvalle mitä teen, vaikka olisikin yksikseen hieman sivummalla. Lisäksi vauva on mukana ollut hiihtolenkeillä ahkiossa, autoajeluilla ja retkillä mummolaan, sekä talon rakennuksessa vaunuissam jotka on tuotu meitä lähelle.

Tetenkin myös vain seurustelen vauvan kanssa, erityisesti kun imetän ennen/jälkeen sen tai kun otetaan ilmakylpyjä. Mutta pääasiassa vauva on limittäytynyt osaksi omaa arkeani.

Pieni vauva tarvitseekin omaa rauhaa,eikä liikaa toimintaa,muuten tulee liian levoton lapsi.
Ihan pienen 0-3kk ikäsen kans riittää päivittäinen hoidon yhteydessä annettu huomio ja jutustelu.Kyllä sitä luonnostaan tulee varmasti tarpeeksi viihdytettyä.Ja vauva vaatii seuraa,jos kyllästyy.
Lelukaari tai värikkäät kuvat voivat olla myös kivoja virikkeitä ja musiikin kuuntelu.:)

Luulen, että vauvoille on ihan parasta vain tavallinen perheen arki. Turha varmaan kauheesti mietiskellä saako vauva tarpeeksi virikkeitä. Toiset ovat pieninä itsekseen viihtyviä tyyppejä. Niin oli omanikin. Sitten isompana ne kaipaa enemmän viihdytystä ja osaavat sitä myös vaatia :) Nyt kun lapsi on reilun vuoden ikäinen, äiti ei saa hetkeäkään olla rauhassa. Nauti siis rauhallisesta yhdessäolosta vauvan kanssa. Kyllä vauva aistii, että olet lähellä. Jos hän on rauhallinen, hänellä on hyvä olla.

Kiitokset vastauksista kaikille. Tämä pohdiskelu tuli oikeastaan siitä että vauva viihtyy ""liiankin"" hyvin itsekeen -- voi pitkiäkin pätkiä möllötellä omineen. Rupesin sitten miettimään, että onko se hyvä vai pitäisikö koko ajan rupatella ja viihdyttää. Kunpa uskaltaisikin vaan näissä luottaa omaan näppituntumaan eikä hermoilisi tällasia...:-)

Yhteistyössä