Mitä teidän tokaluokkalaiset tekee iltapäivisin jos ei kerhossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jos vanhempi vielä muutaman tunnin töissä ja ei ketään kotona.

Meillä kovinkin omatoiminen tokaluokkalainen, tai ainakin haluaisi olla, ja vähän vertailisin tässä että mitä muut ylipäätään saa tehdä!

Tänään ilmoittamatta hillui pihalla pari tuntia kaverin kanssa kun piti mennä suoraan kotiin tekemään läksyt...

Jos lapsi haluaa olla kotona yksin niin voisit tehä säännöt hänelle. Nämä perusasiat eli läksyjen tekoon,välipalaa.. ja tehdä selväksi että jos ei onnistu asiat niin pitää keksiä joku kerho juttu niin kauaksi aikaa että vanhempi pääsee töistä. Tai voi mennä naapuriin kylää kiltin tädin luokse siksi aikaa

Jos lapsi haluaa olla kotona yksin niin voisit tehä säännöt hänelle. Nämä perusasiat eli läksyjen tekoon,välipalaa.. ja tehdä selväksi että jos ei onnistu asiat niin pitää keksiä joku kerho juttu niin kauaksi aikaa että vanhempi pääsee töistä. Tai voi mennä naapuriin kylää kiltin tädin luokse siksi aikaa

Säännöt ollaan käyty läpi,on juurikin nuo, mutta on alkanut valehtelemaan että mitä tekee! Kerhoon en enää muutamaksi kuukaudeksi haluaisi laittaa..

Olisikin joku ystävällinen naapurin täti mutta ei..

Sanoisin, että pistä iltapäiväkerhoon jäljellä olevaksi ajaksi, koska muuten lapsi oppii, että sääntöjä voi vapaasti rikkoa, kunhan valehtelee asiasta, eivätkä vanhemmat mahda hänelle mitään.

Yleensä jää pihalle kaverien kanssa leikkimään tai sitten kutsuu kaverin kylään tai menee kaverin luokse. Välipalaa saa tehdä, jos haluaa. Mielestäni on parempi pitää kunnon tauko koulun ja läksyjen teon välillä, koska ainakin meidän lapsella keskittyminen on silloin parempaa ja tehtävät menevät oikein. Eli läksyt tehdään vasta, kun aikuinen on paikalla. Yleensä joko ruuan valmistumista odotellessa tai hetki syömisen jälkeen.

Toki saa tehdä läksyt aikaisemmin ja joskus tekeekin, mutta ei ole mielestäni tarpeellista. Etenkin näin talvella on parempi, että ulkoilee koulun jälkeen valoisalla, kun iltaisin ei sitten enää yhtä hyvin viihdy ulkona kun on pimeää.

Minä en kieltäisi pihalla leikkimistä kaverin kanssa. Hyvähän se on, että lapset ulkoilee, saa raitista ilmaa ja liikuntaa koulupäivän jälkeen. Läksyt ehtii tekemään illemmallakin, ulkona on hyvä olla kun on vielä valoisaa.

Asia ei ole minulle vielä ajankohtainen, mutta olen kuullut ettei lapsia ip-kerhossakaan laiteta läksyjä tekemään, vaan läksyt jää iltaan. Mutta ei eka- ja tokaluokkalaisille niitä niin paljon tule, etteikö ehtisi niitä silti tekemään. En kannata turhia sääntöjä, ja tuo iltapäivän tarkka aikataulutus on minusta sellainen.

Ei meillä tarvi lupaa jos omalla pihalla ulkoilee. Ja meille on lupa tuoda kaveria ihan milloin vaan. Tietty sitten pitää rajoittaa, jos alkaa talo olla mullinmallin.

Ei tarvi kysyä lupaa, jos pysyttelee lähialueella eli kodin ja kotipihan lisäksi niillä parilla kaverilla, jotka tuossa lähellä asuvat ja joiden kanssa useimmiten leikkii, koulumatkan varrella olevassa leikkipuistossa, kirjastossa tai kaupassa.

Ei tarvi kysyä lupaa, jos pysyttelee lähialueella eli kodin ja kotipihan lisäksi niillä parilla kaverilla, jotka tuossa lähellä asuvat ja joiden kanssa useimmiten leikkii, koulumatkan varrella olevassa leikkipuistossa, kirjastossa tai kaupassa.

Oho, onpas sitä erilaisia sopimuksia, tämä kuulostaa jo tosi vapaalta :)

Tavallaan kyllä tekisi mieli jo antaa lisää nuoraa, mielumminhan sitä minun mielestä tosiaan lapsi ulkona leikkisi kun sisällä istuisi.

Ensitöikseen ottaa välipalaa ja tekee läksyt. Koska haluaa, että sitten hänellä on koko loppupäivä/- ilta vapaata aikaa tehdä mitä mieleen juolahtaa :)

...eli jos hötkyilyttää, niin menee kaverilleen tai kaveriporukassa liikkuvat tuossa lähipiirissä leikkien..tai piipahtaa mummillaan..tai vain on ja nauttii omasta ajastaan ennen kuin on taas talo täynnä ääntä ja menoa :).

Yleensä kyllä ilmoittaa mulle tavalla tai toisella, jos ei ole kotona. Mitään kirjoittamatonta sääntöä siitä asiasta ei ole, toisaalta musta vain on kiva juttu, että lapsi itse katsoo asiakseen tiedottaa missäpäin on suunnilleen menossa ja kenen kanssa :).

Mitä milloinkin. On kotona ja syö välipalan tai menee kaverilleen tai ovat kaverin kanssa ulkona. Meillä poika soittaa koulun jälkeen ja kysyy saako mennä jos ei halua olla kotona. Ja läksyt tehdään illalla vasta kun aikuinen on läsnä.

Kannattaa jutella lapsen kanssa ja kertoa että vanhemmat ovat oikeasti huolissaan jos eivät tiedä missä lapsi on. Ja painottaa että valehdella ei saa vaan asioista pitää sopia yhdessä. Kyllä meillekin aluksi oli tässä oppimista ja puhuttiin lapselle siitäkin että jos ei voida luottaa toiseen niin sitten ei ole muuta mahdollisuutta kuin ip-kerho. Aika äkkiä poika ymmärsi asian ja sen jälkeen on kyllä aina soittanut.

Minä en kieltäisi pihalla leikkimistä kaverin kanssa. Hyvähän se on, että lapset ulkoilee, saa raitista ilmaa ja liikuntaa koulupäivän jälkeen. Läksyt ehtii tekemään illemmallakin, ulkona on hyvä olla kun on vielä valoisaa.

Asia ei ole minulle vielä ajankohtainen, mutta olen kuullut ettei lapsia ip-kerhossakaan laiteta läksyjä tekemään, vaan läksyt jää iltaan. Mutta ei eka- ja tokaluokkalaisille niitä niin paljon tule, etteikö ehtisi niitä silti tekemään. En kannata turhia sääntöjä, ja tuo iltapäivän tarkka aikataulutus on minusta sellainen.

Läksyjen teko ja tekemättömyys on ihan vanhempien oma päätös, jos papereissa lukee että läksyt tehdään niin silloin ne tehdään. Läksyjä ei tarkisteta eikä lukuläksyä tehdä, että kyllä nämä jää vielä vanhempien kontolle.

Läksyjen teko ja tekemättömyys on ihan vanhempien oma päätös, jos papereissa lukee että läksyt tehdään niin silloin ne tehdään. Läksyjä ei tarkisteta eikä lukuläksyä tehdä, että kyllä nämä jää vielä vanhempien kontolle.

Meinaatko, että jokaisessa ip-kerhossa on juuri ne säännöt, jotka on teillä? No ei taatusti ole ja sitä paitsi teidän käytäntönne tuntuu todella omituiselta. Että siis jotkut lapset määrätään tekemään läksyjä ja toiset saa leikkiä kavereiden kanssa, ei kovin reilua. Mielestäni jos ip-kerhossa pitää läksyjä tehdä, säännön tulee koskea kaikkia. Ja jos ei tarvitse (kuten meidän koulun ip-kerhossa), saa kaikki jättää läksyt iltaan. Ei vanhempien pillin mukaan tarvitse ryhmätoiminnassa hyppiä.

Oho, onpas sitä erilaisia sopimuksia, tämä kuulostaa jo tosi vapaalta :)

Tavallaan kyllä tekisi mieli jo antaa lisää nuoraa, mielumminhan sitä minun mielestä tosiaan lapsi ulkona leikkisi kun sisällä istuisi.

En ole koskaan ajatellut, että tuo olisi erityisen vapaata, mutta ehkä se sitten nykyaikana on. Kuitenkin nuo ovat kaikki alle kilometrin säteellä toisistaan ja kotiin pitää tulla viimeistään klo 17 ellei ole etukäteen muuta sovittu. Silloin katsotaan läksyt ja syödään ja sovitaan voiko vielä lähteä kaverille tai pyytää kylään. Yleensä ei ole mitään syytä kieltää.

Meinaatko, että jokaisessa ip-kerhossa on juuri ne säännöt, jotka on teillä? No ei taatusti ole ja sitä paitsi teidän käytäntönne tuntuu todella omituiselta. Että siis jotkut lapset määrätään tekemään läksyjä ja toiset saa leikkiä kavereiden kanssa, ei kovin reilua. Mielestäni jos ip-kerhossa pitää läksyjä tehdä, säännön tulee koskea kaikkia. Ja jos ei tarvitse (kuten meidän koulun ip-kerhossa), saa kaikki jättää läksyt iltaan. Ei vanhempien pillin mukaan tarvitse ryhmätoiminnassa hyppiä.
Yhtä hyvin voi kysyä, että onko siinä reiluutta, että osa tulee kerhoon jo kaksi tuntia aikaisemmin kuin toiset ja jotkut lähtee kotiinkin aikaisemmin kuin joku toinen. Yksi saa lähteä itsekseen ja toinen taas joutuu odottamaan hakijaa. Kerhot ovat erilaisia. Meillä sai valita miten noiden läksyjen kanssa toimitaan. Siellä oli tietty aika rauhoitettu niiden tekemiseen, pakko ei tieten ollut, sai tehdä muita rauhallisia juttuja, kuten lueskella tai piirreskellä. Meillä esim. oli sovittu, että läksyjä ei tarvitse tehdä sinä päivänä, kun menee sinne vasta kahdelta, ei olisi juuri ollut aikaa ennen välipalaa. Meidän ip ei ollut koululla vaan seurakuntatalolla, missä oli huoneita lasten käytössä monta, joinakin päivinä itse juhlasali oli mummujen laulukerholle, mutta harvemmin he juhlasalia käyttivätkään, kerhotiloissa olivat pääasiassa. Yhdessä huoneessa saatettiin askarrella, toisessa esitellä omia pikku näytelmiä jne.

Yhteistyössä