Mitä teille on sanottu keskosvauvan ulkoilu painorajaksi pakkasella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tan-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tan-

Jäsen
06.12.2011
94
0
6
Kuulostaako oudolta että jos vauva syntyy 2,3 kiloisena viikolla 36, niin ulkoilun painoraja on 3,5 kiloa?? Siihenhän menee tosi kauan! Ja "normaalikokoisena" syntyneet, esim vähän yli 3kiloiset saa ulkoilla 2 viikon ikäisenä..Eivätkä silloinkaan ole kun ehkä siinä syntymäpainossa! Ja tämä vauva on ihan terve.

Meillä kaksi ihan täysi-aikaisena syntynyttä 3070g ja 3130g ja silti ei taidettu ulkoilla kuin reilu parin viikon iässä, ja silloinkin vain pieniä hetkiä esim. 10-15min kerrallaan.

mä oon ainakin ulkoillut lasteni kanssa heti kun onitsetä tuntunut hyvältä. Mulla KAIKKI lapset ovat olleet alle 3,5 kiloisia.
Kannattaa tietenkin käyttää omaa harkintaa ja yli -20 asteen pakkasilla jäädä kotiin

pakkasessa ei kyllä muutenkaan kannata ulkoilua vastasyntyneen kanssa aloitella kovin äkkiä, yleensä pariviikkoisen kanssa voi pikkuhiljaa aloitella mutta keskosella on muutenkin keuhkot huonommassa jamassa (kehittymättömämmät) joten mieluummin jätät vauvan kotiin miehen kanssa ja lähdet itse ulos!!!!!! tai sitten otat tietoisen riskin hengitysteiden infektioon.

Meillä kun 2kg painoisena kotiuduttiin niin odoteltiin kiltisti painon nousua kolmeen kiloon saakka. Nopeasti se tulee. Mutta tosiaan alkuun oltiin sisälläkin kerrospukeutuen kun ei ollut sitä kunnollista rasvakerrosta. Odoteltiin 5kg kuin kuuta nousevaa, jotta päästiin vauvauintiin ja ennen puolen vuoden ikää onneksi se saavutettiin ettei mennyt sukellusrefleksi hukkaan :)

Meillä oli onneksi pahimmat pakkaset jo ohi kun lapsi kotiutettiin 3kk sairaalassa olon jälkeen. Taisi olla jotain 2.5kg kun ekakerran käytiin ulkona, kevättä oli. Mútta ei sillonkaan saatu olla kun 15-30min. vaikka oli +1.

Yhteistyössä