mitä tekee sinun 5vuotiaasi kun ilmoitat esim.että loppuu pelaaminen,tai piirrettyjen katsominen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mai

Vieras
mä oon niin helvetin kyllästynyt siihen että toi lyö nyrkillä!! mä varotan 2kertaa ensin kun on 5min jäljellä sitten kun on minuutti jäljellä ja vittu nyrkistä tulee SILTI. mikä tolla pennulla on vialla päässään? (ei pelaa mitään väkivaltaista,eikä katso) huoh mä en jaksa IHMISIÄ EI VOI LYÖDÄ,koska toi lapsi _TAJUAA??

Meillä sanoo ensin pontevasti EIKÄ! Sitten toisen kerran vielä pontevammin EIKÄ!!! Sitten minä alan laskemaan "1,2..." Yleensä ennen kolmea lapsi luovuttaa sovinnolla ja saattaa hetken mököttää, mutta unohtaa pian. Meillä tuo kolmeen laskeminen tarkoittaa sitä, että jos äiti pääsee kolmeen, niin sitten jää jotain kivaa pois.

Ilmoitan aina etukäteen, tyyliin "tämän ohjelman voit katsoa loppuun, mutta sitten laitetaan televisio kiinni". Saattaa se jotakin pientä ynähtää vastaan, mutta suostuu tv:n sulkemiseen ilman sen kummempaa. Jos lapsi löisi minua, niin kieltäisin tv:n katselun seuraavana päivänä kokonaan. Sit voisi taas kokeilla, ja jos edelleen lyö, niin tv pysyy kiinni 2 päivää. Huonosta käytöksestä palkitaan siis katselua rajoittamalla.

jos lyö niin pelit/ tv kiinni seuraavan päivän ajan.
"Rikos/rangaistus"-meiningillä.
Näin ainakin minä tekisin jos meillä lyötäisi.

Onneksi ovat oppineet että kun sanotaan että peli loppuu esim. 5min kuluttua niin se loppuu. Nyttenmmin kolmasluokkalaisen kanssa sovittu että saa pelata "huoneen" tms loppuun ja sitten peli seis, tai jos "kuolee" niin sitten kanssa.. (pelaa siis marioa ym nintendo ds:llä)

Meillä 8v huitoo kans toisella kädllä mua pois, toisella jatkaa pelaamista, ja sitä on tehnyt aina. Just 6v täyttänyt sanoo okei ja napsauttaa ruudun kiinni -ei välitä oikeestaan tietokoneesta, ei aina edes välitä käyttää peliaikaansa. 3v alkaa huutamaan koska sillä ei ole ymmärrystä miksi hänen pitäis lopettaa joku kiva juttu kesken ja saattaa sit salaa palata jatkamaan.

Annatteko te lapsen pelata loppuun sen hyvän kohdan vai pitääkö masiina sammuttaa oli missä kohdassa vaan? Laitatteko ite tv:n kiinni hyvän ohjelman kohdalla jos mies sanoo et toosa kiinni? Tuskin.

Pelejä ei juuri pelaa. Päivässä saa pelata 15min, mutta usein ei muista/kaipaa koko peliä niin ei edes ehdoteta. Piirrettyjä tai tv:tä 60min päivä, mutta ei kaipaa niitäkään joka päivä. Lopettaminen ei ainakaan tähän asti ole ollut ongelma. Tekee mielellään muuta, ja lopettaa välittömästi kun sanottu. Tietää myös, että pelit ja piirretyt loppuu, jos sovittuja juttuja ei noudateta. Tähän ei kuitenkaan ole tarvinnut mennä, koska lopettaa kun sanotaan.

Meillä 3-vuotiaan kanssa vaikeaa saada sanaa perille, ei kylläkään lyö, mutta esim. pihalta oon joutunut kantamaan huutavana ja rimpuilevana kotiin monet kerrat... mä otin yhden askeleen taaksepäin ja annoin vähän periksi. Aloin varoittaa moneen kertaan tulevasta lopetuksesta, pyysin kauniisti lopettelemaan leikkejään, pyysin sanomaan milloin sopii lähteä. Etsin molemmille sopivaa kompromissia (noh, ollaan vielä hetki), ja tämän kautta olen mielestäni saanut käytöstä monta askelta parempaan suuntaan. Yleensä ei enää tarvitse tapella näistä jutuista.

Juu, ja meillä esim saa katsoa aamun pikkukakkosta ennen päiväkotiin lähtöä, kunhan pukee samalla. Ennen tein niin, että sammutin telkkarin tai en antanut katsoa ollenkaan ja käskin pukemaan. Nyt annan katsoa, ja neiti pukee nätisti samalla. Jos pukeminen ei etene, laitan telkkarin pois päältä.

Kyllä se vähän yrittää napista vastaan, mutta uskoo kyllä aika hyvin.
Annan kattoa ohjelman loppuun, tai pelin pelata "sopivaan kohtaan". Eihän me aikusetkaan mennä vaihtaan kanavaa kesken omaa ohjelmaa. ;)

Yhteistyössä