Mitä tekisin? uusi suunta elämälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja solonely
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

solonely

Vieras
Hei, antakaa tukea/apua?

Kuvailen tähän lyhyesti tilanteen (joka varsin normaalia settiä missä vaan perheessä). Tosin eilen meinas niin pää hajota että olin toistä tuntia ulkona vitutuksen vuoksi (siis ihan kävelyllä).

Historiaa: miehen kanssa kohdattiin, aika pian ilmoitti vauva tulosta. Jahkasin että mennäkö yhteen vai asua erikseen. Mies taivutteli että haluaa olla meidän kanssa, ajattelin että kokeillaan. Ennen vauvan syntymää sitten yhteenmuutto.Vauvan kanssa eka vuosi sitä että hädin tuskin näkee miestä (tulee stressissä uudesta työpaikasta kotiin ja telkeytyy yksikseen huoneeseensa). Mulla siis masennus, kotityöt, vauva ja suhteelliseen uuteen tilanteeseen sopeutuminen - ihan yksin ja ihan tuntemattomalla paikkakunnalla. Kun vauva kasvoi sen verta että alkoi ottaa kontaktia ympäristöönsä, alkoi hyvin hyvin hidas "sulaminen" eli mieskin alkoi ottaa kontaktia lapseensa. Siitä sitten omakin jaksaminen lähti parempaan suuntaan hitusen.

Nyt tässä on viisi vuotta suurinpiirtein rämmitty. Yksi lapsi syntynyt lisää, miehen kanssa kommunikaatio sujuu paremmin toisinaan ja toisinaan ei. Ollaan molemmat aika jääräpäitä joten riidat on syttyessään ihan hirveitä. Nykyään menee seuraavan päivän puolelle "toipuminen" riidassa heitetyistä loukkauksista. Mies alkanut pitää mykkäkoulua aina vaan enempi ja saa nyt kuulemma mun vuoksi paniikkikohtauksia. Mulla menee masennuksen kanssa ylä-ja alamäkeä. Nyt väittäsin että olen oppinut masennusta osin hallitsemaan ja se mahdollistaa sen että pystyn vähän järkevämmin näkemään meidän perheen tilanteen.

Tuntuu että me kaikki kärsitään yhdessä olosta - koko perhe. Ja sitten kun menee ok niin menee ok. Mies usein sanoo että välittää meistä kaikista - minustakin vaikka olen ärsyttävä. Toisaalta kun jotenkin koitan saada tunteilleni vastakaikua (esim laitan viestin:"rakastan sinua") niin hän ei vastaa mitään. Jotain hyminää ehkä halaa tms. Se vituttaa. Meillä ei ole mtn romantiikkaa. Ylipäätään mun ajatukset on alkanu vääristyy niin, että jotenkin koen että mies kohtelee mua kuin holhottavaa ja ärsyttävää pikkusiskoa tms? Usein yllätän itseni ajattelemasta (miehestäni) että "hän on niinkuin vanha äijänkäppänä kitinöineen ja ihan kuin mun veli". Jotain tämän suuntaista.

Edelleen hoidan kotitöitä varsin paljon, tosin ei nappaa yhtään ja aina vaan vähemmän kun muut vaan sotkee... Mies täyttää pyykinpesukoneen omilla vaatteilla - nyt oppinut lastenkin vaatteita pesee - sujuvasti toisinaan täyttää astianpesukoneen (ei tyhjennä usein), ja satunnaisesti oleskelee samassa tilassa lastemme kanssa -välillä jotain leikkkiä "seurailee", helvetin usein jumittaa työhuoneessaan koneellaan, väsynyt usein ja aivan loistavat unenlahjat - kuitenkin öisin valvoo koneensa ääressä kun muut jo nukkumassa. Viikonloput kaljoittelee öisin tietokoneellaan ja päivin riidellään talonlaittamiseen ja siivoomiseen liittyvistä jutuista (ollaan vajaa vuosi asuttu omakotitalossa ja muuttolaatikoita purkamatta!!!). Ei ikinä imuroi (ehkä 5 kertaa pakotettuna vetäny keskilattialta koko yhdessä asumisen aikana) eikä siivoa sotkujaan keittiössä. Ei lajittele jätteitään tai huolehdi niitä ulos/kierrätykseen. Kamat lojuu hujan hajan kunnes mä keräilen paikoilleen. Sitten mulle helvetillinen huuto kun oon hukannu ties minkä nippelin. Olis pitäny arvaa ku tyypin oma asuntokin oli ku läävä...Olen ihan valmist lähtee...

Koen että en saa positiivista huomiota mistään, edes romantiikkaa tms. Silloin kun miehelle seksi maittaa niin heti vänkää luokse ja hommat hoituu suitsait. Pidän itse hellyydestä (varsinkin kun se ei johda seksiin) ja toisaalta haluan seksiä varsin usein, melkein päivittäin. Jos vonkaan niin mies ei lähde leikkiin. Seksi onnistuu vain jos hän tekee aloitteen. Siksi tunnekin itseni huonoksi kun en saa häntä syttymään. Ja likaiseksi koska mun päälle vain kirjaimellisesti pompitaan (silloin kun häntä haluttaa). Hän usein väkisin halailee riidan keskellä saadakseen sovinnon ja se tapa vituttaa. En koe saavani "oikeanlaista" läheisyyttä - enkä tarpeeksi seksiä.

Hänen ystävänsä asuvat kaukana ja vaikuttavat yhtä estyneiltä kuin hänkin. Tunteistaan mies on hitaasti oppinut enemmän puhumaan mutta jäykkää, helvetin jäykkää on. Ja alan jo uskoa että mies on vittumainen luonteeltaan. Alkuun hän oli varsin hiljainen ja mä yritin epätoivoisesti hyvällä ja pahalla saada häntä puhumaan. Nyt kun hän avaa suunsa niin yleensä se on mun läksytystä tai ainakin siltä tuntuu. Tuntuu kuin se koko ajan holhoais mua. Mulla on kaveruussuhteet myös oman ajan puuttumisen että myös mun laiskuuden ja sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi kuolleet jo enimmäkseen pois. Onneks on kivoja työkamuja. Toisinaan ajattelen että muutan yksin asumaan jonnekin erämaahan. Kaikki vastakkaisen sukupuolen kanssa muodostamani suhteet ollu varsin kamalia, en uskoa että enää alan parisuhteeseen kun tästä lähden. Vain lapset estää mua tekemästä mitään radikaalia. Tosin koitin yhdessä välissä vuosia takaperin itseni laittaa narun jatkeeksi kun en enää jaksanut.

Eilen tajusin että parisuhde ei ole mua varten. Olen niin fucked up että tarvisin itse paljon tukea. En tunne itseäni, koen vain hirveää hajoamisen tunnetta. Yksi isku vielä niin hajoan tuulen vietäväksi. Tossa yllä ei ole listatttuna edes kaikki se mitä mun elämään "kuuluu" vain yleistä... Rakastan lapsiani yli kaiken. En tiedä onko miestäni kohtaan mitään muuta tunnette kuin kaveruus ja välittäminen. Tuntuu että tarviis olla hetki erillään, että sen oikeasti näkisi. Hän on mulle tärkeä mutta arki on enimmäkseen taistelua, myös jaksamisen kanssa. Tehdään kumpikin pitkää päivää ja lastenhoitoapua (tai -hakuapua) ei ole. Miten jaksan parisuhteessa, töissä, lasten kanssa (ja nyt sairaana) kun sisäisesti on ihan solmussa?

Eilen katsoin Yleareenalta Avoin tarina: Katseita ja menin ihan sekaisin! Ei vittu, kertoo koulukiusaamisesta - ja mä koin taas olevani se harmaa hiiri koulussa jota muut potkii:C Piti ihan muista syistä katsoa ko. pätkä. Mutta hajosin. Miten ihminen ikinä pääsee traumoistaan eroon??? Aikuisenakin olen ihan hajalla. Olen luuseri.

Ja illalla kun kävelin ulkona ympäriinsä (kipeänä) mieheni käytöksen suututtamana meinasin jo jonnekin soittaa apua saadakseni. En vain tiennyt että minne???

Mikä eilen taas katkaisi kamelin selän?Pyysin eilen miestä nostaa yhen jutun ylemmälle hyllylle, mies ärähti, että ai nyt just kun sai perseensä alas!? Ja tuli kuitenkin mun luo hetken päästä. Mä totesin että ei mtn ja hän tinkas että kerro ny. Mä siihen että ei mtn niin hän lampsi makkariin ja sulki oven perässä. Mä sinne sitten sanomaan että olipa syy suuttua ja muista että nää on sunkin lapset (Kun olis pitänyt ruokaa alkaa laittaa ja mä en meinaa jaksaa kun oon kipeä). Menin keittiöön ja heitin pari muovikuppia päin seiniä kun niin vitutti (tarviin apua). Ja sitte vaikka mua huimasi niin lähin ulos ja ajattelin (lapsellisesti) että mies hoitakoon kotiorjan työt ja mä voin mennä jonneki metsään hankkii tappotaudin... No kävin pitkällä jäähyllä ja tulin takasin, lapset menossa jo tutimaan eikä mies puhu mitään. Menin sohvalle nukkuu yöksi ja mies ei vielä tänä aamunakaan töihin lähtiessä puhunu mitään. Kohta tulee kotiin...

"Kuvailen tähän lyhyesti tilanteen (joka varsin normaalia settiä missä vaan perheessä)."

- Ei tuo ole normaalisettiä? En voisi itse ikinä kuvitellakaan olevani em. suhteessa.

Jotainhan tilanteelle on tehtävä. Joko yrittää selvittää parisuhteen solmuja pariterapiassa tai vaihtoehtoisesti erota (itse en näe muita vaihtoehtoja). Ja siksi nimenomaan terapiassa, koska kommunikaatioyhteytenne on selkeästi kokonaan katkolla/kadonnut/onko sitä koskaan ollutkaan!?

Vaikka tuntuu raskaalta noin vaikeassa tilanteessa tavata ystäviä/kavereita, yritä pitää ulkopuolisia suhteita yllä. Se auttaa jaksamaan (vaikka tuntuu vaivalloiselta) ja on vaihtelua raskaaseen arkeen. Ja oman kokemukseni mukaan piristää poikkeuksetta tavata ihmisiä :)

Mitä tarkoitat sanomalla, että kun menee ok, menee ok? Mikä on mielestäsi ok tilanne parisuhteessa? Että on läheisyyttä, seksiä, huumoria, leikittelyä ja yhdessä olemista ja tekemistä, vai että tilanne on yhtä tulehtunut kuin aiemmin pohjiltaan, mutta sillä hetkellä ei vain riidellä, molemmat ehkä tekevät omia juttujaan eikä parisuhdekohtaamisia ole erityisemmin?

Itselleni hälyyttävin merkki parisuhteen tilasta on, jos yhteinen huumori ja leikkimielisyys katoaa kokonaan. Usein sellainen johtaa seksiin, yhdessä nauramiseen, keskusteluihin, hyvään parisuhdeolemiseen jne. Minulle sitä on OLTAVA parisuhteessa, muuten on keskustelun paikka. Enkä tarkoita, että sen tulisi minullekaan koko aika tuollaista oltava, mutta että sitä on oltava, edes joskus.

Noh.. teitte sen virheen ettette ensin tutustuneet toisiinne kunnolla, yhteiseloon, ennenkuin sitten tuli vauva joka taas luo ihan omat haasteensa parisuhteelle. Eipä tuota nyt auta enää voivotella tässä vaiheessa. Uusi suunta elämällesi voisi olla kasvaa aikuiseksi, ei siis pahalla, mutta tuo viimeinenkin riita joka tuossa on niin jommankumman on vaan osattava olla se aikuinen ja puhua asiallisesti, ilman mitään mykkäkoulua ja mökötystä tai "No ei mtn, ei vaivaa mkn" ja sitten kuitenkin vaivaa. Toisen on otettava se ensi askel ja ryhdyttävä aikuiseksi, josta myös toinen saa luvan ottaa mallia ja sitten puhuttu ja kehitätte itseänne noilla riidoilla. Riitoja on kuitenkin hyvä olla silloin, kun niistä jotain oppii ja arvostaa taas omaa parisuhdettaan uudella tavalla. Nyt teidän riitanne jäävät selvittämättä, kun kumpikin rupeaa marttyyriksi.

[QUOTE="Vieras";28233517]"Kuvailen tähän lyhyesti tilanteen (joka varsin normaalia settiä missä vaan perheessä)."

- Ei tuo ole normaalisettiä? En voisi itse ikinä kuvitellakaan olevani em. suhteessa.

Jotainhan tilanteelle on tehtävä. Joko yrittää selvittää parisuhteen solmuja pariterapiassa tai vaihtoehtoisesti erota (itse en näe muita vaihtoehtoja). Ja siksi nimenomaan terapiassa, koska kommunikaatioyhteytenne on selkeästi kokonaan katkolla/kadonnut/onko sitä koskaan ollutkaan!?

Vaikka tuntuu raskaalta noin vaikeassa tilanteessa tavata ystäviä/kavereita, yritä pitää ulkopuolisia suhteita yllä. Se auttaa jaksamaan (vaikka tuntuu vaivalloiselta) ja on vaihtelua raskaaseen arkeen. Ja oman kokemukseni mukaan piristää poikkeuksetta tavata ihmisiä :)

Mitä tarkoitat sanomalla, että kun menee ok, menee ok? Mikä on mielestäsi ok tilanne parisuhteessa? Että on läheisyyttä, seksiä, huumoria, leikittelyä ja yhdessä olemista ja tekemistä, vai että tilanne on yhtä tulehtunut kuin aiemmin pohjiltaan, mutta sillä hetkellä ei vain riidellä, molemmat ehkä tekevät omia juttujaan eikä parisuhdekohtaamisia ole erityisemmin?

Itselleni hälyyttävin merkki parisuhteen tilasta on, jos yhteinen huumori ja leikkimielisyys katoaa kokonaan. Usein sellainen johtaa seksiin, yhdessä nauramiseen, keskusteluihin, hyvään parisuhdeolemiseen jne. Minulle sitä on OLTAVA parisuhteessa, muuten on keskustelun paikka. Enkä tarkoita, että sen tulisi minullekaan koko aika tuollaista oltava, mutta että sitä on oltava, edes joskus.[/QUOTE]

No sanotaan sitten että normisettiä perheessä jossa alkaa hommat menee päin sanonko mitä.

Terapiaa on otettu esiin, mies jouluna jo sellaseen lupas lähteä, nyt ei puhettakaan moisesta:/ Olet oikeassa, keskusteluyhteys on olemattoman ohut. Lasten vuoksi sitä yrittää ja todella luulin löytäneeni ihmisen jolle mun hyvinvointi merkitsis jotain. Mutta sen huomaa joka käänteessä että samat tilanteet toistuu ja samat sanat tule aina vaihdettua. Kun olen kipeä, alkaa mieskin valittaa vointiaan (teeskentelee välistä). Lopputulema on että mun pitää kipeänä jaksaa tehdä samat jutut joita teen terveenäkin. En jaksa enää.

Koitan ylläpitää jotain sosiaalisuutta. Silti tuntuu ettei ole aikaresurssia siihenkään.

Kiitos analyysistäsi. Tosiaan silloin menee ok, kun kumpikin puuhaa omiaan eikä tule toisen tielle. Jos on jotain sanottavaa niin sen on parempi koskea lapsiamme tai olla jotain helvetin positiivista muuten alkaa äijä nalkuttaa. Mies on jotenkin huumorintajuton, tai jos oon reilu niin meillä on ihan erilainen huumorintaju loppujen lopuks. Jos mä sanon jotain omasta mielestä hassua niin saan sitten loppuillan selittää mitä oikein tarkoitin ja oliko se jotain piilovittuilua. Jos vitsaillaan lapsiemme toilailuista niin yleensä silloin hymyt irtoaa. Keskustelutilanteissa ylipäätään olen nykyään ihan varpaillaan ettei vaan tule väärinkäsityksiä ja niitähän tulee. Hiljaisuus on parasta ja silloin kun touhuan vaan itsekseen lasten kanssa. Tai hän on itsekseen lasten kanssa. Se onkin saanu mut ajattelemaan että olis parempi erota kun ei perheenä olokaan onnistu. Tuntuu pahalta. Yleensä riidan jälkeen kun on sovittu niin silloin on hetken hellää ja hyvää. Tyyntä myrskyn edellä...

Taidan olla siis oikeilla jäljillä itsekin kun ajattelen ettei suhteellamme ole toivoa. Usein jään pohtimaan, että "hyvä parisuhde on lasten koti".

[QUOTE="vieras";28233662]Noh.. teitte sen virheen ettette ensin tutustuneet toisiinne kunnolla, yhteiseloon, ennenkuin sitten tuli vauva joka taas luo ihan omat haasteensa parisuhteelle. Eipä tuota nyt auta enää voivotella tässä vaiheessa. Uusi suunta elämällesi voisi olla kasvaa aikuiseksi, ei siis pahalla, mutta tuo viimeinenkin riita joka tuossa on niin jommankumman on vaan osattava olla se aikuinen ja puhua asiallisesti, ilman mitään mykkäkoulua ja mökötystä tai "No ei mtn, ei vaivaa mkn" ja sitten kuitenkin vaivaa. Toisen on otettava se ensi askel ja ryhdyttävä aikuiseksi, josta myös toinen saa luvan ottaa mallia ja sitten puhuttu ja kehitätte itseänne noilla riidoilla. Riitoja on kuitenkin hyvä olla silloin, kun niistä jotain oppii ja arvostaa taas omaa parisuhdettaan uudella tavalla. Nyt teidän riitanne jäävät selvittämättä, kun kumpikin rupeaa marttyyriksi.[/QUOTE]

Kiitos tästäkin kommentista vaan todellisuus on tässä ja nyt. En saa historiaa muutetuksi. Kaipaisinkin neuvoa TÄHÄN hetkeen. Tekstissäsi on pointteja. Marttyyrin vikaa on meissä molemmissa, miehessä ja minussa. Välillä meillä onkin asiallisia keskusteluja ja ollaan oikein sovittu että nyt puhutaan asiallisesti.

Jossain hyvin aikaisessa vaiheessa mies aloitti nimittelyn riitojen yhteydessä ja välillä valehtelee asioista päin näköä vaikka olisin itsekin ollut todistamassa ko. juttua. Hän muuntelee totuutta ja välillä mietin reiluna että näkeekö hän vaan omalta kantiltaan asiat noin erilailla? Mutta ei, kyllä siinä on vähän tekaistuakin. Siinä kohtaa lähtee yleensä pahasti sivuraiteelle keskustelu. Riitelyksi siis. Mikään ei saa enemmän sekaisin mua kuin aiheeton nimittely. Nyt olen itsekin alkanu sortuu siihen. Ja tätä kirjoittaessani alkaa vaan vahvemmin tuntua, että on aika vaihtaa maisemaa. Olisiko pariterapiasta oikeasti mitään apua?

Kyllä terapiasta voi olla apua, jos on hyvä terapeutti ja mieskin saa siellä edes jonkin verran suunsa auki. Et ole yksin, itselläkin juuri vaikea aika suhteessa ja mietin, olemmeko ihan väärä pari...

[QUOTE="viio";28234033]Kyllä terapiasta voi olla apua, jos on hyvä terapeutti ja mieskin saa siellä edes jonkin verran suunsa auki. Et ole yksin, itselläkin juuri vaikea aika suhteessa ja mietin, olemmeko ihan väärä pari...[/QUOTE]

"kiva" kuulla että en oo yksin:C Jaksamista sinnekin. Viio, ootko tai ootteko menossa terapiaan?

Hei, kertokaa pariterapiasta kokemuksia, jotka siellä käyneet?

Mies tulin kotiin ja helvetti on irti:"MÄ en oleta saavani tollasta käytöstä kun vaan istun alas sohvalle" (ks. lue aloitukseni) Nyt jo luvataan eroa. Nice. Olen kyl just ihan kypsä tohon marttyyriin. Hirveen paha olo jo kun oon sairaana ja viel pitäs jaksaa saamansa sonta. Ei tää voi olla kaiken tän väärti enää.

Pariterapiasta on varmasti apua nimenomaan keskusteluyhteyden avaamiseen. Että molemmat saavat sanottua tarpeitansa, halujansa, toiveitansa, parisuhteen epäkohtia jne. Eihän se varmasti itsessään mikään ratkaisu ole, mutta ilman keskusteluyhteyttä ei suhdetta voi työstää mihinkään suuntaan. Ja toki siihen vaaditaan molempien vahva halu parantaa suhdetta ja vielä yrittää.
Jos se halu puuttuu toiselta tai molemmilta, tuskin on apua.

Luin tekstin ja siitä välittyi tosi aidosti ahdistus ja erittäin sekasvat tunteet. Tuli voimakas halu auttaa.... voi kun voisinkin.

Paljon :hug: sulle, muista että olet lapsille numero yksi ja sun on vaan haettava apua, yksin sun ei oo tarkoituskaan päästä noista kaikista menneisyyden jutuista yli.

Yhteistyössä