Mitä tekisit jos et löytäisi töitä tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Mitä tekisit, jos olisit ollut useampia vuosia lasten kanssa kotona, sinulla olisi hyvä koulutus (amk tai yliopistotasoinen) ja miehelläsi olisi hyvä työpaikka ja lapsilla kivat koulut ja teillä kiva koti asuinpaikkakunnallanne. Töitä ei sun alalle olisi, hakemukset muiden alojen paikkoihin ei tuottaisi tulosta ja harjoittelut sun muut eivät poikisi töitä.

Paikkakunnalla on sen verran huono tilanne monella alalla, että töitä ei tosiaan olisi, monia puljuja pyöritetään osin harjoittelijoiden voimin, eikä näille koskaan tarjota töitä.
Siivousduunit/lehdenjako olisi mahdottomia selkävamman takia, joka ei normaaliin kevyeen työhön kuitenkaan vaikuta.

Masentuisitko? Muuttaisitko? Kouluttautuisitko (ilman opintotukea, kun tukikuukaudet olisi jo käytetty aiemmissa korkeakouluopinnoissa)? Tekisitkö vapaaehtoistyötä? Alkaisitko yrittäjäksi(mihin alalle)?

Pohdin itse nimittäin tässä tulevaisuutta ja mietin et jääkö joku mahdollisuus huomaamatta.

Työttömyyspäivärahallakin on nykyisin mahdollista opiskella 2 vuotta jos työkkäri sun työllistymissuunnitelmassa opiskelua puoltaa. Selvittäisin sen mahdollisuuden ensin. Eihän se uuteen AMK tai yliopistotutkintoon riitä mutta olisi ainakin alku. Eli minun ensisijainen vaihtoehto olisi löytää jotain työtä tai opiskella tuolla työttömyyspäiväralla uusi tutkinto.

Ihan kuin lukisin omaa kirjoitustani! Samaa olen tässä pidempään jo pähkäillyt. Oma koulutusala ei ole työllistänyt muutamaa lyhyttä pätkää enempää. Ammatin vaihto tässä kai on edessä, jos jotain työtä meinaa saada. Itselläkin joitakin rajoitteita, joten ihan kaikkea ei voi tehdä, vaikka haluaisi.

Aika hukassa tässä on uuden alan suhteen. Joku parivuotinen koulutus ei olisi ollenkaan paha. Kunhan tietäsi saavansa sillä töitä. Aloita vaikka pyrkimällä työkkärin ammatinvalinnan ohjaukseen. Ei se hirveästi anna, muttei otakaan. Miten lisäkoulutus sun alalla? Olisiko mahdollista jatkaa, antaisiko se paremmat työllistymismahdollisuudet vai ennemminkin heikentäisi entisestään?

Mulla ihan sama tilanne, paitsi että olen yksinhuoltaja, mutta siis tällä paikkakunnalla kaikki tukiverkot, joten aika hankala olisi muualle muuttaa. En tosiaan tiedä mitä tekis...

[QUOTE="erin";29663196]Mulla ihan sama tilanne, paitsi että olen yksinhuoltaja, mutta siis tällä paikkakunnalla kaikki tukiverkot, joten aika hankala olisi muualle muuttaa. En tosiaan tiedä mitä tekis...[/QUOTE]

Montakin lasta? Minkä ikäisiä? Miten tulette rahallisesti toimeen? Tossa tilanteessa olisin valmis muuttamaan työn perässä kauaskin. Olen sitä nytkin tiläpäisesti kokeillut ja siellä "jossain muualla" tuntuisi saavan edes sijaisuuksia, mutta kun toisella on se parempipalkkainen vakityö täällä..

Olen itseasiassa omaan tutkintooni lukenut täydennystä, joka tuo lisäpätevyyden, alalla ei vaan silti ole töitä täällä. Kiinnostusta noihin töihin olisi, ja jos miehen työ ei olis niin hyvä(ja lasten koulut ja sukulaisia täällä) niin olisin valmis muuttamaan oman alan työn perässä vaikka toiselle puolelle Suomea. Tosin yleisesti Suomessa työtilanne tuolla alalla ei ole kovin hyvä.
Ammatin vaihtoa olen kovasti miettinyt, yritysneuvonnassakin käynyt ja yritystä ajatellut. Mutta täällä tosiaan mahdollisuudet pärjätä aika huonot, tästä varoittelivat siis yritysneuvonnassakin.

Sosiaalityöntekijöille täällä on töitä, ja sitä olen miettinyt, et pätevöityisinkö siihen (opiskelut toisella paikkakunnalla tosin, mut pohjakoulutus mulla sopiva) mutta se työ tuntuu niin raskaalta, lähipiirissä kyseisen työn tekijöitä, enkä ole varma riittäiskö omat voimavarat ainakaan lastensuojelutyöhön, olen aika herkkä.
Tuntuu vaan niin umpikujalta tuo työelämä, joskus olen vapaaehtoistöitä miettinyt järjestöissä ym, mutta eläkkeen kannalta aivan kestämätön vaihtoehto, vaikka mielekästä ja yleishyödyllistä olisikin.

[QUOTE="vieras.";29663216]Montakin lasta? Minkä ikäisiä? Miten tulette rahallisesti toimeen? Tossa tilanteessa olisin valmis muuttamaan työn perässä kauaskin. Olen sitä nytkin tiläpäisesti kokeillut ja siellä "jossain muualla" tuntuisi saavan edes sijaisuuksia, mutta kun toisella on se parempipalkkainen vakityö täällä..[/QUOTE]

5 lasta, 3v-14v, ihan ok tullaan toimeen tukien avulla. Veikkaan ettei tilanne paranisi töihin menolla (matalapalkka-ala), ja ilman tukiverkkoja olisin kusessa lasten kanssa :/

Yhteistyössä