mitä tekisit, rv 19 supistukset ja paineen tunne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Hei!
Kysyn nyt teiltä neuvoa ensin, jos jollain sattuis olla samankaltaisia kokemuksia. Ennen kuin ryntään päivystykseen :) Viikkoja mulla on nyt 19+1.
Eli mulla on ollut keskiviikosta asti kivuttomia supistuksia, keskiviikkona niitä tuli muutama ja kävin niiden takia pyörähtämässä päivystyksessä. Lääkäri totesi heti ettei ole vaarallisia ja tuntui ettei hän oikein tosissaan vaivojani ottanut. Ei mitään pissakoetta eikä tutkinut voisko olla emätintulehduksesta johtuvaa. Pyynnöstäni kuitenkin katsoi kohdunsuun tilanteen ja se ok, ei ollut auennut.
No viime yönä heräsin sellaseen vihlovaan kipuun ihan tossa alavatsalla karvoituksen tuntumassa. Vihlaisi muutaman kerran oikein kipeästi. Tämän jälkeen tuli tunnin sisälle vissiin 3 kivutonta supistusta. Sain kuitenkin yön nukuttua.
Vaivana on myös keskiviikosta asti ollut alaselkäkipu ja paineen tunne alavatsalla, joka lisääntyy päivän mittaan, illalla siis pahimmillaan. Lisäksi vihloo emättimen sisällä välillä ja peräsuolessakin (tätä ollut jo rv 15+ lähtien).
Kysynkin nyt että kannattaako mun lähteä käymään päivystyksessä vai voinko rauhallisin mielin odotella maananatihin ja menen sitten neuvolaan antamaan pissanäytteen ja jos terkka vois katsoa onko emätintulehdusta?
Kiitos vastanneille, vähän kyllä huolettaa. Kotidopplerilla kyllä sydänäänet kuuluu ja vauva liikkuukin.

mulla oli paineentunnetta ja alaselkäkipua läpi raskauden ja oli kai ihan normaalia. Voithan sä silti mennävaikka yksityiselle näyttäytymään jos huolettaa, yksityisellä sut otetaan varmasti vakavammin...

Itse odotan kolmatta ja ollut vk 17 lähtien samanlaisia oireita, nyt viikot alkaa olla jo täynnä ja kaikki on mennyt hyvin. Neuvoisin vaan, että lopeta oireiden tarkkailu (siis järkevissä rajoissa) ja nauti raskaudestasi!

Minulla menossa kolmas raskaus nyt rv 19. Minulla ollut jokaisessa raskaudessa supistuksia aikasilla viikoilla, nytkin alkoi joskus rv 16. Tullut myös jotain limoja, samanlaista kuin limatulppaa, niin piti käydä tarkistuttamassa kohdunsuun tilanne, mutta muutosta ei ollut tapahtunut. Täytyy siis uskoa, että kuuluu normaaliin raskauteen ja harjoitus supistuksia toisille tullee paljon enemmän kuin toisille. Kaksi edellistäkin raskautta olleet kuitenkin täysiaikaisia. Tietysti labrakokeet on hyvä ottaa varmuuden vuoksi, ettei vaan ole tulehdusta. Mukaavaa raskautta sinulle!

Oltiin oltu reissussa ja kävelyä vähän enempi kun normaalisti, supisteli ja paineen tunnetta.. Kävin neuvola lääkärillä. Kohdun suun tilanne normaali. Muista juoda ja lepäile... Mulla ainakin meni ohi... Mutta erittäin ikäviä tuntemuksia näillä viikoilla...

Noilla viikoilla supistelut ja vihlonnat ym paineentunteet ovat yleensä ihan normaaleja, kohtu kun kasvaa noilla viikoilla voimakkaasti, mikä siis ilmenee kipuiluna. Itsellä oli samanlaista ja kaikki ok, nyt rv37. Olet kuitenkin jo kerran käynyt tarkistuttamassa tilanteen, joten sinuna odottelisin rauhassa maanantaita. Soita silloin neuvolaan ja pyydä lähete pissanäytteeseen, se hyvä aina kuitenkin tarkistaa. Toki jos supistukset pahenevat, silloin yhteys päivystykseen.

Kiitos kaikille vastanneille :)
Hätähousu ja hysteerinen odottaja kun olen, soitin sitten synnytysvastaanottoon ja kysyin kannattaako lähteä näytille. Hoitaja kysyi lääkäriltä mielipidettä ja lääkäri meinasi että tule vaan. Ottivat verikokeita (CRP ja PVK), annoin pissanäytteen ja parisen tuntia odottelin lääkärille pääsyä. Lääkäri ultrasi ja katsoi kohdunsuun tilanteen, kiinni ja kiinteä ja kohdunkaulaakin jäljellä yli 3cm. Istukan kertoi olevan takaseinässä ja vauvalla kaikki oikein hyvin, vilkkaasti liikuskeli :)Verikokeissa ei mitään hälyttävää, crp taisi olla 5. Pissanäytteessä ei myöskään mitään.
Kerron tämän siksi, jos jollain muulla samanlaista oiretta ja taipumusta paniikkiin. Mun kohdalla kivut, jomotukset ja vihlonnat johtuu ihan vaan siis kohdun kasvusta. Mutta kyllä olen iloinen ja helpottunut kun kävin näytillä, kun sai kunnon mielenrauhan!
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!! :)

• Tykkää
Reactions: Tiuku55

Yhteistyössä