Mitä tekisit seuraavassa lapsen kaveritilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
7-8-v tytöt kyseessä. Kavereita noin 1,5 v. Kaverin äiti soittaa melko usein tilanteista, joissa tytöillä on ollut skismaa. Mä en ole soittanut ikinä vastaavista asioista.

Esim. tänään soitti ja valitti, että hänen tyttö haluaa pitää taukoa, kun omani oli kuulemma painostanut ettei menisi toisen kaverin luo. Kysyin tarkemmin äidiltä. Painostus oli sitä, että tyttöni oli sanonut, että hänelle tulee ikävä, kun kaveri ei voi olla enää koko loppupäivänä. Tämä tapahtui siis noin 13-14 aikaan.

Kaveri ei nyt kuulemma lähde jo sovitulle hoplop-reissulle huomenna. Olin siis viemässä tytöt sinne.

Sanoin että pyydämme sitten jonkun muun tilalle.

Muutenkin kuulemma haittaa, että nämä 2 ovat olleet niin paljon yhdessä nyt kesällä, kuulemma hänen lapsi ei ole leikkinyt kenenkään muun kanssa koko kesänä. Tätä vähän ihmettelin, kun me oltiin lomalla yhteensä 3-4 viikkoa muualla ja kotiaikoinakin mun lapsi on leikkinyt muiden kanssa.

Sitten kuulemma tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hänen lapsi ei ikinä haluaisi enää leikkiä mun lapsen kanssa.

No, meistä tarkoittaa. Sanottiin tytölle, ettei hae enää tätä kaveria, kun aina tulee tuota valitusta. Jos törmää muualla, esim. leikkipuistossa, niin voi leikkiä jos huvittaa.

Aikuisten ei kannattaisi kehitellä tuon tasoisia kiistoja lasten välille, ei sinun eikä lapsesi kaverin äidin. Aikuisten pitää pysyä aikuisina ja tukea lapsia sopimaan keskenään, eikä kehitellä kiistoja eteenpäin.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
[QUOTE="vieras";28868725]Aikuisten ei kannattaisi kehitellä tuon tasoisia kiistoja lasten välille, ei sinun eikä lapsesi kaverin äidin. Aikuisten pitää pysyä aikuisina ja tukea lapsia sopimaan keskenään, eikä kehitellä kiistoja eteenpäin.[/QUOTE]

Mä olen yrittänyt ja niellyt näitä soittoja. Itse en ole ikinä soitellut tuollaisia kellekään.

En tiedä miten tässä enää sovitellaan. Helpompi luovuttaa. Muitakin kavereita on.

Kuulostaa hysteeriseltä akalta. Kannustaisin lapsiani leikkimään muitten lasten kanssa ja yrittäisin ihan aktiivisesti, etteivät olisi noitten penskojen kanssa.
Eihän tommoista kestä erkkikään.

En ole vielä kysynyt tytöltä, miten synttärikutsut... Nimittäin synttärit on 2 viikon päästä, aiemmin aikoi kutsua tuon kaverin. Nyt se tuntuu aika turhalta.

[QUOTE="vieras";28868759]Kuulostaa hysteeriseltä akalta. Kannustaisin lapsiani leikkimään muitten lasten kanssa ja yrittäisin ihan aktiivisesti, etteivät olisi noitten penskojen kanssa.
Eihän tommoista kestä erkkikään.[/QUOTE]

On siinä ollut kestämistä. Näitä soittoja on ollut muitakin.

[QUOTE="Vieras";28868809]Oletko se sama joka aiemminkin kirjoitti vastaavasta?[/QUOTE]

En ole muistaakseni avautunut aiemmin tästä. Ekat kuukaudet meni ok, joskus joulun aikaan alkoi olla jo soittelua, olen voinut silloin kirjoittaakin, että mitä tehdä.

No mä sanoisin että eipä tarvitse sitten ainakaan mitään yhteisiä menoja enää sopia. Jos haluavat leikkiä keskenään niin ok, mutta uudestaan mitään yhteisiä kivoja juttuja ei sovita. Voisin myös kysyä siltä toiselta äidiltä että miltähän se luulee mun lapsesta tuntuvan kun näin perutaan hoplop-keikka, ja että onko toinen äiti tosiaan sitä mieltä että kun kyse ei ole hänen omasta lapsestaan niin lasta voi näin murjoa henkisesti?

Ja todennäköisesti mainitsisin vielä että seuraavan kerran, opettaa oman lapsensa itse sanomaan minun lapselleni jos jokin asia tuntuu inhottavalta. Ja että asioista voi keskustella, vaikka kaikki yhdessä.

No äh.. Ei kun ei.. Ei mun lapsen tarttis enää leikkiä tollasen kanssa..

No mä sanoisin että eipä tarvitse sitten ainakaan mitään yhteisiä menoja enää sopia. Jos haluavat leikkiä keskenään niin ok, mutta uudestaan mitään yhteisiä kivoja juttuja ei sovita. Voisin myös kysyä siltä toiselta äidiltä että miltähän se luulee mun lapsesta tuntuvan kun näin perutaan hoplop-keikka, ja että onko toinen äiti tosiaan sitä mieltä että kun kyse ei ole hänen omasta lapsestaan niin lasta voi näin murjoa henkisesti?

Ja todennäköisesti mainitsisin vielä että seuraavan kerran, opettaa oman lapsensa itse sanomaan minun lapselleni jos jokin asia tuntuu inhottavalta. Ja että asioista voi keskustella, vaikka kaikki yhdessä.

No äh.. Ei kun ei.. Ei mun lapsen tarttis enää leikkiä tollasen kanssa..

Omani otti tämän kyllä aika tyynesti. Sanoi vaan että voidaanko sitten pyytää yksi muu tyttö mukaan.

Keskusteltiin aiheesta ja omani sanoi että ei oo kivaa, kun toi äiti valittaa joka asiasta. Mutta ei vaikuttanut olevan poissa tolaltaan asiasta.

Parempi olisi kun opettaisi, en tiedä mikä siinä mättää.

[QUOTE="aapee";28868989]Omani otti tämän kyllä aika tyynesti. Sanoi vaan että voidaanko sitten pyytää yksi muu tyttö mukaan.

Keskusteltiin aiheesta ja omani sanoi että ei oo kivaa, kun toi äiti valittaa joka asiasta. Mutta ei vaikuttanut olevan poissa tolaltaan asiasta.

Parempi olisi kun opettaisi, en tiedä mikä siinä mättää.[/QUOTE]

Hyvä että saitte kuitenkin lapsen kanssa käsiteltyä asian :)

Tosi järkyttävää että aikuiset ihmiset käyttäytyvät noin, aivan kuin tämä toinen lapsi olisi joku erityistapaus ja muut ihmiset pelinappuloita..

[QUOTE="aapee";28868787]En ole vielä kysynyt tytöltä, miten synttärikutsut... Nimittäin synttärit on 2 viikon päästä, aiemmin aikoi kutsua tuon kaverin. Nyt se tuntuu aika turhalta.[/QUOTE]
Kai sitä synttäreille voi kutsua huonommatkin kaverit. Vai onko ne vain kaikista parhaimmille kavereille?

Hyvä että saitte kuitenkin lapsen kanssa käsiteltyä asian :)

Tosi järkyttävää että aikuiset ihmiset käyttäytyvät noin, aivan kuin tämä toinen lapsi olisi joku erityistapaus ja muut ihmiset pelinappuloita..

Luulen että enemmän on kyse jostain että äiti on ehkä vähän ylisuojeleva, on suostunut ottamaan tuommoisen roolin lapsen äänitorvena tai ehkä jopa halunnut sitä. Ei anna tilaa tai välineitä oppia itse selvittämään ristiriitojaan.

Ei tämä toinen lapsi ole mikään ujo raukka, ihmettelen miksei saisi sanottua.

Hyvä puoli tässä on se, että mun lapsi pitää nyt meitä tosi reiluina vanhempina, kun ei soitella vastaavia puheluita...

[QUOTE="vieras";28869043]Kai sitä synttäreille voi kutsua huonommatkin kaverit. Vai onko ne vain kaikista parhaimmille kavereille?[/QUOTE]

Ei ne huonoillekaan kavereille ole. En tiedä onko tämä kaveri niin huono nyt, mutta jonkinlainen välirikkohan tässä tuli. Jotenkin kahelia kutsua nyt, jos ei enää olla kavereitakaan.

[QUOTE="aapee";28869066]Ei ne huonoillekaan kavereille ole. En tiedä onko tämä kaveri niin huono nyt, mutta jonkinlainen välirikkohan tässä tuli. Jotenkin kahelia kutsua nyt, jos ei enää olla kavereitakaan.[/QUOTE]

Älä hyvä ihminen suurentele asiaa.

[QUOTE="vieras";28869084]Älä hyvä ihminen suurentele asiaa.[/QUOTE]

No mä olen todella ymmälläni, miten muuten tämä pitäisi tulkita, kuin että tuo toinen äiti ei nyt halua että ovat kavereita?

Pitäiskö mun silti vaan sanoa tytölle, että hae vaan sitä kaveria, vaikka on selvästi sanottu että nyt halutaan muita kavereita?

Vai mitä?

No ei hae ei, mutta älä kiellä kutsumasta synttäreille jos lapsi haluaa, äläkä missään nimessä sano omaa mielipidettäsi asiasta hänelle, kysyt keitä haluaa kutsua ja kutsut sitten jos lapsi haluaa. Älä nyt enempää sekaannu itse asiaan, anna lapsesi itse elää kaverisuhteensä, hän nyt tietää faktat.

No olisin varmaan ihmetelly sille äitille että onko sillä joku oikeakin ongelma taustalla tässä nyt kun jatkuvaan soittaa asioista joissa ei käsittääkseni ole edes mitään kiisteltävää, riitaa tai selvittämistä.

[QUOTE="aapee";28869116]No mä olen todella ymmälläni, miten muuten tämä pitäisi tulkita, kuin että tuo toinen äiti ei nyt halua että ovat kavereita?

Pitäiskö mun silti vaan sanoa tytölle, että hae vaan sitä kaveria, vaikka on selvästi sanottu että nyt halutaan muita kavereita?

Vai mitä?[/QUOTE]

Juurihan sanoit että lapsellasi on myös muita kavereita, se että ei leiki jonkun kaverin kanssa joka päivä ei tarkoita sitä että ei ole enää kaveri

[QUOTE="vieras";28869084]Älä hyvä ihminen suurentele asiaa.[/QUOTE]
Näin. On normaalia, että lapset riitelevät: ovat välillä kavereita ja välillä eivät. Nyt on kyllä vanhemmat lähteneet mukaan lasten juttuihin ja paisuttelevat lasten asioita. Lapsilla ei ole samanlaista kykyä hoitaa suhteitaan kuin aikuisilla, koska he vasta harjoittelvat ihmissuhteissa toimimista.

[QUOTE="vieras";28869133]No ei hae ei, mutta älä kiellä kutsumasta synttäreille jos lapsi haluaa, äläkä missään nimessä sano omaa mielipidettäsi asiasta hänelle, kysyt keitä haluaa kutsua ja kutsut sitten jos lapsi haluaa. Älä nyt enempää sekaannu itse asiaan, anna lapsesi itse elää kaverisuhteensä, hän nyt tietää faktat.[/QUOTE]

Joo, jos haluaa kutsua, saa kutsua. Jos ei, niin ei.

No olisin varmaan ihmetelly sille äitille että onko sillä joku oikeakin ongelma taustalla tässä nyt kun jatkuvaan soittaa asioista joissa ei käsittääkseni ole edes mitään kiisteltävää, riitaa tai selvittämistä.

Mä olen kysynyt. Ei oikein sano mitään.

Mutta rivien välistä voi lukea, että se ongelma on luultavasti ettei käsitä mun tyttären temperamenttiä. Mun tyttönen sellainen nopea ja voi noissa kaverijutuissa suutahtaa nopeasti ja unohtaa suutahtaneensa yhtä nopeasti. Kaveri käsittää kyllä, on joskus sanonut mun kuullen tytölleni että höpö höpö kun tyttöni on muka möksähtänyt ja nauranut päälle. Ja tyttönikin on alkanut nauramaan. Äiti ottaa ehkä liian vakavasti nuo mun tytön tunnekuohut. On itse hyvin tasainen luonne.

Olen sanonut ettei ota niin vakavasti jos näyttää, että mun tyttö vaikka suutahti.

On myös hyvissä tunteissa voimakas eli rakkautta ja tykkäämistä näytetään voimakkaasti.

[QUOTE="vieras";28869141]Juurihan sanoit että lapsellasi on myös muita kavereita, se että ei leiki jonkun kaverin kanssa joka päivä ei tarkoita sitä että ei ole enää kaveri[/QUOTE]

Joo muttei niiden muiden äidit soittele ja laita välejä poikki...

Yhteistyössä