Mitä tekisit seuraavassa lapsen kaveritilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28869144]Näin. On normaalia, että lapset riitelevät: ovat välillä kavereita ja välillä eivät. Nyt on kyllä vanhemmat lähteneet mukaan lasten juttuihin ja paisuttelevat lasten asioita. Lapsilla ei ole samanlaista kykyä hoitaa suhteitaan kuin aikuisilla, koska he vasta harjoittelvat ihmissuhteissa toimimista.[/QUOTE]

Minusta yksi vanhempi on mennyt mukaan. Mä olen tässä vaan vastaanottava puoli. Minusta voisivat hoitaa kaveriasiansa keskenään.

Vai mitä mun pitäisi tehdä asian eteen nyt?

Ottaisin kyllä ihan selvän hajuraon tuon kaverin perheeseen. Eli jättäisin tytön kutsumatta syntymäpäiville, ellei oma lapsi sitä suorastaan vaadi ja kehottaisin lastani hakemaan muita kavereita ulos.

Tuo soittelu ja puuttuminen voi mennä pahemmaksi ja tuon kaverin äiti voi alkaa leimata ja mustamaalata sinun lastasi laajemmaltikin.

[QUOTE="aapee";28869223]Minusta yksi vanhempi on mennyt mukaan. Mä olen tässä vaan vastaanottava puoli. Minusta voisivat hoitaa kaveriasiansa keskenään.

Vai mitä mun pitäisi tehdä asian eteen nyt?[/QUOTE]
Siinä vaiheessa, kun aloit ekan kerran puhua synttäreistä, niin kuulosti, että olet mukana. Mutta myöhemmin sanoit, että lapsi saa itse päättää ketä kutsuu. Silloin se on ok, etkä ole sekaantunut lasten välisiin asioihin kuten kaverin äiti.

[QUOTE="vieras";28869236]Välejä poikki? Toivoi lapsensa leikkivän myös muiden kanssa.[/QUOTE]

Niin siis niin ettei nyt leiki lainkaan mun lapsen kanssa. Eli ei myös muiden, vaan vain muiden kanssa, joksikin aikaa näin, hän sanoi.

[QUOTE="vieras";28869244]Siinä vaiheessa, kun aloit ekan kerran puhua synttäreistä, niin kuulosti, että olet mukana. Mutta myöhemmin sanoit, että lapsi saa itse päättää ketä kutsuu. Silloin se on ok, etkä ole sekaantunut lasten välisiin asioihin kuten kaverin äiti.[/QUOTE]

Kyllä saa ihan itse päättää. Mutta jos itse päättäisin, jättäisin kutsumatta. Jotenkin se tuntuu pöljältä nyt kun äiti toivoi, etteivät lapset leiki toistensa kanssa ollenkaan...

[QUOTE="helmiina";28869240]Ottaisin kyllä ihan selvän hajuraon tuon kaverin perheeseen. Eli jättäisin tytön kutsumatta syntymäpäiville, ellei oma lapsi sitä suorastaan vaadi ja kehottaisin lastani hakemaan muita kavereita ulos.

Tuo soittelu ja puuttuminen voi mennä pahemmaksi ja tuon kaverin äiti voi alkaa leimata ja mustamaalata sinun lastasi laajemmaltikin.[/QUOTE]

Me käytiin jo keskustelu, eli ei hae tätä kaveria ulos nyt. Muita hakee tietty.

Synttäreistä juttelen alkuviikosta, kun tehdään kutsuja, eli silloin kysyn kelle laitetaan.

[QUOTE="aapee";28869223]Minusta yksi vanhempi on mennyt mukaan. Mä olen tässä vaan vastaanottava puoli. Minusta voisivat hoitaa kaveriasiansa keskenään.

Vai mitä mun pitäisi tehdä asian eteen nyt?[/QUOTE]

Ei yhtään mitään, anna asioiden mennä lasten ehdoilla

[QUOTE="vieras";28869348]Ei yhtään mitään, anna asioiden mennä lasten ehdoilla[/QUOTE]

Tyttö oli kuulemassa tuon puhelun, eli sitä ei voi salata, että kaverin äiti soitti ja toivoi ettei haeta.

Jos ei olisi kuullut, olisitko kertonut että koko puhelua tuli? Vai antanut mennä hakemaan kuin ennenkin?

[QUOTE="aapee";28869372]Tyttö oli kuulemassa tuon puhelun, eli sitä ei voi salata, että kaverin äiti soitti ja toivoi ettei haeta.

Jos ei olisi kuullut, olisitko kertonut että koko puhelua tuli? Vai antanut mennä hakemaan kuin ennenkin?[/QUOTE]

En ymmärrä tätä välit poikki jauhantaa, kuullostaa siltä että se toinen lapsi on tyttäresi ainoa kaveri. Jos tyttösi leikkisi välillä jonkun muun kanssa niin onko välit silloin poikki, ahdistavaa ettei voi olla useita kavereita.

[QUOTE="vieras";28869446]En ymmärrä tätä välit poikki jauhantaa, kuullostaa siltä että se toinen lapsi on tyttäresi ainoa kaveri. Jos tyttösi leikkisi välillä jonkun muun kanssa niin onko välit silloin poikki, ahdistavaa ettei voi olla useita kavereita.[/QUOTE]

On muita kavereita, ekassa viestissäkin laitoin että lapseni on kesälläkin leikkinyt muidenkin kavereiden kanssa. Tulee sinne synttäreillekin varmaan noin 10 vierasta.

Voi tällä toisellakin olla muita kavereita. Ja onkin.

Mutta tarviiko soittaa että jos ei nyt tulisi hakemaan ollenkaan jne.

Esim. tällä viikolla on leikkinyt tuon kaverin kanssa tiistaina ja tänään. Onhan siinä ollut ma, ke, to ja pe aikaa kummallakin leikkiä muiden kanssa.

minusta taas kuulostaa että sinä itse teet tästä ongelman. onko sinun lapsesi siis ollut siellä toisen tytön luon tiistaina ja tänään? vai ovatko olleet nyt myös teillä? millaisia aikoja tyttösi on siellä ollut? jos tyttösi on sitä sorttia joka rohkeasti vain painelee kysymään onko tuo toinen tyttö kotona ja voiko se leikkiä ja päättelee että se käy, kävi se sitten oikeasti tai ei, niin kyllä minäkin soittaisin että voisiko niitä leikkitreffejä harventaa.
jos ovat leikkineet vain ulkona tai olleet esim.toisena päivänä teillä niin sitten asia ok.
meillä joka ikinen ilta ei ole vapaailta vaan on esim. harrastuksia, kaupassakäyntiä tai vieraita, niinpä jo 2 iltaa saman lapsen kanssa voi välillä olla tosi paljon, niinpä ymmärrän jos tuolla toisella perheellä on vastaava tilanne.

[QUOTE="vieras";28869555]minusta taas kuulostaa että sinä itse teet tästä ongelman. onko sinun lapsesi siis ollut siellä toisen tytön luon tiistaina ja tänään? vai ovatko olleet nyt myös teillä? millaisia aikoja tyttösi on siellä ollut? jos tyttösi on sitä sorttia joka rohkeasti vain painelee kysymään onko tuo toinen tyttö kotona ja voiko se leikkiä ja päättelee että se käy, kävi se sitten oikeasti tai ei, niin kyllä minäkin soittaisin että voisiko niitä leikkitreffejä harventaa.
jos ovat leikkineet vain ulkona tai olleet esim.toisena päivänä teillä niin sitten asia ok.
meillä joka ikinen ilta ei ole vapaailta vaan on esim. harrastuksia, kaupassakäyntiä tai vieraita, niinpä jo 2 iltaa saman lapsen kanssa voi välillä olla tosi paljon, niinpä ymmärrän jos tuolla toisella perheellä on vastaava tilanne.[/QUOTE]

Tänään olivat vain ulkona, siis ei kummankaan sisällä. Tiistaina kävivät kai nopsaan kummassakin paikassa vertaamassa koulukirjat ja olivat ulkona ja lähikirjastossa. Meillä tuo tyttö ei voi oikein olla, kun meillä on lintuja, joille hän on allerginen. Voi vain käväistä ja sen takia olen koettanut pitää huolen, ettei munkaan tyttö olisi heillä sisällä. Tosin joskus äiti on kutsunut sinne sisään, silloin se kai on ok.

Tämän allergian takia ulkoistin meidän synttäritkin.

Meillä on tuommoinen tyttö, tosin sillä erolla että uskoo jos ei käy. Mutta painelee itse hakemassa kaverinsa. Vain uusien tuttavuuksien kanssa enää sopimalla sovin leikkitreffejä, siis vain jos en tunne vanhempia enkä lasta, niin koetan vähän tutustua ja vaihdetaan numerot jne.

Siis toki joskus kutsun tai esim. kesällä heitin jonkun äidille tekstarin, ovatko jotkut kotona vai ei, ja voiko lapseni tulla hakemaan leikkimään tai kaveri tulla meille.

[QUOTE="aapee";28869501]On muita kavereita, ekassa viestissäkin laitoin että lapseni on kesälläkin leikkinyt muidenkin kavereiden kanssa. Tulee sinne synttäreillekin varmaan noin 10 vierasta.

Voi tällä toisellakin olla muita kavereita. Ja onkin.

Mutta tarviiko soittaa että jos ei nyt tulisi hakemaan ollenkaan jne.

Esim. tällä viikolla on leikkinyt tuon kaverin kanssa tiistaina ja tänään. Onhan siinä ollut ma, ke, to ja pe aikaa kummallakin leikkiä muiden kanssa.[/QUOTE]

Viimeksi tällainen kovin samalta kuulostava ketju päätyi siihen, että kaverin lapsen kotona oli sairastuttu vakavasti ja siksi haluttiin tauko erilaisiin tekosyihin vedoten... oletko samainen provo?

[QUOTE="vieras";28869667]Viimeksi tällainen kovin samalta kuulostava ketju päätyi siihen, että kaverin lapsen kotona oli sairastuttu vakavasti ja siksi haluttiin tauko erilaisiin tekosyihin vedoten... oletko samainen provo?[/QUOTE]

En ole ikävä kyllä provo. Olisinkin...

Tuommoinen on multa mennyt ohi. Tässä ei ole sen kummempaa draamaa kuin mitä nyt on tämä soittelu. Ei mulla ole ainakaan tietoa mistään kaverin vanhempien sairauksista.

Jep, ihan turhaa tuommoinen soittelu, tai liian dramaattista.
Miten sen toisen tytön muita kaverisuhteita on estänyt se, että on ollut sun tyttösi kanssa? Olisi vaan kaveerannut heidän kanssaan myös samalla kun kaveerasi sun tytön kanssa.

Mun poikani "Jani" leikki ensimmäistä kertaa uuden pojan kanssa, ja seuraavana päivänä kuulin sivusta Janin hyvä kaveri "Toni" painosti ja valitti ettei Jani saa leikkiä muiden kuin hänen kanssa, että eikös hän olekin paras kaveri ja muistatko kun silloinkin tehtiin sitä ja tätä. Sanoi ettei leiki enää poikani kanssa, jos hän leikkii muiden kanssa. Syyllistäminen jatkui monena päivänä leikkien ohessa ja kun ohimennen mainitsin tästä Tonin äidille sanoen että Toni taitaa olla hieman mustasukkainen kavereistaan, kielsi äiti kaiken eikä suostunut kuuntelemaan yhtään enempää. Siksi pyysin omaa poikaani pitämään vähän etäisyyttä, ettei olisi niin paljon kaverinsa vietävissä. Homma toimi ja nyt Tonikin on rauhoittunut.

Mun poikani "Jani" leikki ensimmäistä kertaa uuden pojan kanssa, ja seuraavana päivänä kuulin sivusta Janin hyvä kaveri "Toni" painosti ja valitti ettei Jani saa leikkiä muiden kuin hänen kanssa, että eikös hän olekin paras kaveri ja muistatko kun silloinkin tehtiin sitä ja tätä. Sanoi ettei leiki enää poikani kanssa, jos hän leikkii muiden kanssa. Syyllistäminen jatkui monena päivänä leikkien ohessa ja kun ohimennen mainitsin tästä Tonin äidille sanoen että Toni taitaa olla hieman mustasukkainen kavereistaan, kielsi äiti kaiken eikä suostunut kuuntelemaan yhtään enempää. Siksi pyysin omaa poikaani pitämään vähän etäisyyttä, ettei olisi niin paljon kaverinsa vietävissä. Homma toimi ja nyt Tonikin on rauhoittunut.

Meinaat että tämä olisi tilanne? Että mun tyttöni olisi kuin Toni? Mutta kaverin äiti ei ole sanonut että lapseni kiristäisi noin eikä kukaan muukaan äiti.

Tämähän olisi kuitenkin mulle tärkeä tieto, että osaisin puhutella omaa lastani.

Ja tyttöni osaa leikkiä myös kolmestaan.

Yhteistyössä