Mitä tekisit tässä tilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Aapee";29926500]Mä kävin tilanteen läpi muksujen kanssa ja sanoin, että ikävä juttu, mutta tämmöistä voi sattua? Minusta meidän ei pidä jakaa rahoja, mutta kaverini olisi voinut toimia toisin.[/QUOTE]
Olen elämäni aikana törmännyt useinkin ihmisiin - aikuisiin ja lapsiin . jotka eivät anna tippaakaan omastaan muille. Olen iloinen siitä, että olen onnistunut kasvattamaan omat lapseni toisin. Ja pyrin itsekin antamaan omastani erityisesti silloin, kun seurassani oleva kaverini on vähävaraisempi kuin minä. Aina voi tehdä kompromisseja, jos haluaa :)

[QUOTE="Aapee";29926510]Häkellyin myös siitä tilanteesta ja ajattelin, että tämä on perheen sisäinen asia, en puutu.

Tiedän että kaverillani on ollut paljon ongelmia noiden aikuisten lastensa kanssa, hänellä siis on uusi pikkulapsi uudesta liitosta ja aiempia nuoria aikuisia lapsia.[/QUOTE]

Puutu mihin?

Eli kysymys ei ollutkaan mitä minä tekisin tai olisin sinuna tehnyt vaan pikemmin se mitä mieltä olet siitä ettei kaverin lastenlapsilla ollut rahaa yhtä paljon kuin sinun lapsillasi tai kaverin lapsilla?

En olisi ollut siitä erityisesti mitään mieltä. En katso että minun siitä pitäisi mielipide muodostaa, silti olisin tilanteessa toiminut toisin kuin sinä.

[QUOTE="jhn";29926549]Puutu mihin?

Eli kysymys ei ollutkaan mitä minä tekisin tai olisin sinuna tehnyt vaan pikemmin se mitä mieltä olet siitä ettei kaverin lastenlapsilla ollut rahaa yhtä paljon kuin sinun lapsillasi tai kaverin lapsilla?

En olisi ollut siitä erityisesti mitään mieltä. En katso että minun siitä pitäisi mielipide muodostaa, silti olisin tilanteessa toiminut toisin kuin sinä.[/QUOTE]

Puutu silleen, että olisin ohi kaverin antanut hänen lapsenlapsilleen omia rahojani.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29926512:
Olen elämäni aikana törmännyt useinkin ihmisiin - aikuisiin ja lapsiin . jotka eivät anna tippaakaan omastaan muille. Olen iloinen siitä, että olen onnistunut kasvattamaan omat lapseni toisin. Ja pyrin itsekin antamaan omastani erityisesti silloin, kun seurassani oleva kaverini on vähävaraisempi kuin minä. Aina voi tehdä kompromisseja, jos haluaa :)

Sä onnistut aina palauttamaan uskoni ihmisyyteen :) :flower:

[QUOTE="Aapee";29926557]Puutu silleen, että olisin ohi kaverin antanut hänen lapsenlapsilleen omia rahojani.[/QUOTE]
Aina olisit voinut ehdottaa sitä kaverillesi. Mutta ilmeisesti et kuulu niihin ihmisiin, jotka yleensäkään antavat omastaan muille? Eikä siinä mitään, kaltaisiasi on maailma pullollaan. Mulle taas on aina ollut selvää, että jaan siitä, mitä mulla on. Mieleen tulee opiskeluajat 30 vuotta sitten, kun avomiehen kanssa rahat oli tosi tiukalla molempien ollessa opiskelijoita. Silti meille aina välillä paukkasi kavereita ennalta ilmoittamatta kylään ja jos olin juuri ruokaa laittamassa, niin sen 200 g jauhelihaa sai ihan hyvin riittämään neljälle, kun lisäsi mureketaikinaan puolet porkkanaraastetta ja pyöräytti sämpylät perunoiden ja lihapullien kaveriksi. Teki vielä pikkasen reippaammin ruskeaa kastiketta, niin riitti hyvin :)

[QUOTE="Aapee";29926557]Puutu silleen, että olisin ohi kaverin antanut hänen lapsenlapsilleen omia rahojani.[/QUOTE]

En oikein ymmärrä vieläkään mikä tuossa tekee tilanteen puuttumiseksi toisen asioihin. Lisäksi rahojen jakaminen olisi ollut vain yksi tapa toimia, "puuttuahan" olisit voinut esim. niihin omien lastesi suunnitelmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29926576:
Aina olisit voinut ehdottaa sitä kaverillesi. Mutta ilmeisesti et kuulu niihin ihmisiin, jotka yleensäkään antavat omastaan muille? Eikä siinä mitään, kaltaisiasi on maailma pullollaan. Mulle taas on aina ollut selvää, että jaan siitä, mitä mulla on. Mieleen tulee opiskeluajat 30 vuotta sitten, kun avomiehen kanssa rahat oli tosi tiukalla molempien ollessa opiskelijoita. Silti meille aina välillä paukkasi kavereita ennalta ilmoittamatta kylään ja jos olin juuri ruokaa laittamassa, niin sen 200 g jauhelihaa sai ihan hyvin riittämään neljälle, kun lisäsi mureketaikinaan puolet porkkanaraastetta ja pyöräytti sämpylät perunoiden ja lihapullien kaveriksi. Teki vielä pikkasen reippaammin ruskeaa kastiketta, niin riitti hyvin :)

Tein viime jouluna 2 joulupata-pakettia, vai mitä ne oli, hyvä joulumieli, kirjastossa kerättiin.

Olen antanut myös keräyksiin. Vaaka-keräyksiin ja ihan rahakeräyksiinkin jonnekin kriisipaikkaan.

En siis sanoisi etten ikinä anna muille mitään.

[QUOTE="jhn";29926578]En oikein ymmärrä vieläkään mikä tuossa tekee tilanteen puuttumiseksi toisen asioihin. Lisäksi rahojen jakaminen olisi ollut vain yksi tapa toimia, "puuttuahan" olisit voinut esim. niihin omien lastesi suunnitelmiin.[/QUOTE]

Puutuin niin,että eivät esitelleet saamiaan juttuja, sanoin että nyt ei esitellä hytissäkään, vaan kotona vasta, ettei noille yksille tule paha mieli.

Ehdotin lähtemistä maksuttomaan leikkipaikkaan. Jos tätä ei olisi ollut, hyvinkin olisi voinut mennä pari kierrosta niitä pelejä vielä.

En puuttunut niin, että ohi mumminsa olisin antanut lapsille rahaa että tässä nyt, kun mummo ei näemmä anna. Siltä se siinä tilanteessa vaikutti.

[QUOTE="Aapee";29926624]Puutuin niin,että eivät esitelleet saamiaan juttuja, sanoin että nyt ei esitellä hytissäkään, vaan kotona vasta, ettei noille yksille tule paha mieli.

Ehdotin lähtemistä maksuttomaan leikkipaikkaan. Jos tätä ei olisi ollut, hyvinkin olisi voinut mennä pari kierrosta niitä pelejä vielä.

En puuttunut niin, että ohi mumminsa olisin antanut lapsille rahaa että tässä nyt, kun mummo ei näemmä anna. Siltä se siinä tilanteessa vaikutti.[/QUOTE]

Niin... ? Ei minulle jäänyt epäselväksi miten sinä toimit, mutta oliko tässä kuitenkin kysymys jostakin muusta kuin siitä mitä minä (tai joku toinen) tekisin tässä tilanteessa?

Todella toivon, että tämä on provo.
Tarkoitus on varmaan ollut, että lapsen lapsillakin on kivaa reissussa. Alle 10-vuotiaille tuosta tuskin kovin hauska muisto jää.
Surullista jos kauna isää kohtaan jätetään lasten harteille.

[QUOTE="jhn";29926636]Niin... ? Ei minulle jäänyt epäselväksi miten sinä toimit, mutta oliko tässä kuitenkin kysymys jostakin muusta kuin siitä mitä minä (tai joku toinen) tekisin tässä tilanteessa?[/QUOTE]

Kyllä, ja ilmeisesti osa antaisi rahaa ventovieraille lapsille. Osa ei tekisi mitään muutoksia, ja osa kuten mä tein.

[QUOTE="Killi";29926643]Todella toivon, että tämä on provo.
Tarkoitus on varmaan ollut, että lapsen lapsillakin on kivaa reissussa. Alle 10-vuotiaille tuosta tuskin kovin hauska muisto jää.
Surullista jos kauna isää kohtaan jätetään lasten harteille.[/QUOTE]

Ei ollut provo.

Toivon että ne lapsenlapsetkin muistavat muut kivat jutut, eikä vain tuota yhtä ikävää juttua.

-kaveri olisi voinut lainata lapseltaan 40e ja antaa lapsenlapsille
-kaverin lapsi olisi vonut antaa lapsenlapsillen osan siitä mitä sai.
-molemmat lapsista olisivat voineet antaa 5-10e lapsenlapsille ja kaveri antaa 10-20e (jos ei varaa olisithan suoraan voinut lainata kaverille sen summan)
-jokainen aikuisosallistuja olisi voinut antaa lapsenlapsille edes 5e autoajeluun ja pieneen karkkiin
-lapset olisivat voineet ostaa yhden 10e lelun sijasta kaksi 5e leluja ja antaa toisen pienestä lelusta kullekin lapsenlapselle.
-kaverin lapselta olisi voinut lainata rahan
-siiderit olisi voinut jättää väliin /ottaa vähemmän ja jäisi se 10e molemmille lapsenlapsille
-autoajelu ja pieni karkki lapsille se tärkein niin siihen muutama euro olisi pitänyt jostain nimistää (aikuisilta 5e, lapsilta yhteisenä 5e)
-lastenlapset olisi voineet tehdä jotain muuta mukavaa autoajelunkin aikana elleivät itse pääse osallistumaan

[QUOTE="Aapee";29926615]Tein viime jouluna 2 joulupata-pakettia, vai mitä ne oli, hyvä joulumieli, kirjastossa kerättiin.

Olen antanut myös keräyksiin. Vaaka-keräyksiin ja ihan rahakeräyksiinkin jonnekin kriisipaikkaan.

En siis sanoisi etten ikinä anna muille mitään.[/QUOTE]
No tuo on nyt vähän eri asia antaa anonyyminä hyväntekeväisyyskeräyksiin. Mulle opetettiin jo lapsuudenkodissani 60-luvulla, että jos ei ole antaa kaverille, niin silloin ei oteta itsekään. Ja kaverilla tarkoitetaan tässä yhteydessä samassa porukassa olevaa.

[QUOTE="Aapee";29926674]Kyllä, ja ilmeisesti osa antaisi rahaa ventovieraille lapsille. Osa ei tekisi mitään muutoksia, ja osa kuten mä tein.[/QUOTE]

Mitä kyllä? Kysymys onkin jostakin muusta? Niin... kyllä?... häh?

Onko siinä joku ongelma että ihmiset toimisivat eritavalla? ...ja jos kyllä niin miksi tai miten?

ehdotuksia;

-kaveri olisi voinut lainata lapseltaan 40e ja antaa lapsenlapsille

-> tätä siis ehdotin ja luulin että tapahtuu

-kaverin lapsi olisi vonut antaa lapsenlapsillen osan siitä mitä sai

-> tai tämä

-molemmat lapsista olisivat voineet antaa 5-10e lapsenlapsille ja kaveri antaa 10-20e (jos ei varaa olisithan suoraan voinut lainata kaverille sen summan)

-> kaveri ei ollut halukas antamaan edes 1 €

-jokainen aikuisosallistuja olisi voinut antaa lapsenlapsille edes 5e autoajeluun ja pieneen karkkiin

- > ks. Edellinen

-lapset olisivat voineet ostaa yhden 10e lelun sijasta kaksi 5e leluja ja antaa toisen pienestä lelusta kullekin lapsenlapselle

-> eipä siellä ollut paljon 5 € leluja

-kaverin lapselta olisi voinut lainata rahan

-> kuka palauttaa?

-siiderit olisi voinut jättää väliin /ottaa vähemmän ja jäisi se 10e molemmille lapsenlapsille

-> ehkä olen itsekäs mutta halusin myös hieman rentoutua

-autoajelu ja pieni karkki lapsille se tärkein niin siihen muutama euro olisi pitänyt jostain nimistää (aikuisilta 5e, lapsilta yhteisenä 5e)

-> saivat karkkia kyllä

-lastenlapset olisi voineet tehdä jotain muuta mukavaa autoajelunkin aikana elleivät itse pääse osallistumaan

-> miten kun kaveri oli siellä ja hänen lapsi ajeli ja mun lapset ajeli, kuka lähtee noiden kanssa muualle siksi aikaa? Niinhän lopulta tehtiin mun aloitteesta.

Oikeastikko ton ikäiset lapset käyttää 20e/henkilö risteilyllä?? Kuulostaa aika paljolta.

Se on mukava summa. Sillä saa vähän karkkia, hyvällä lyhyllä jonkun barbien/muun vastaavan nuken, tai paljon karkkia ja Top Model-vihon (jotka on halvempia laivassa ja joskus ostan niitä pari ylimääräistä synttärilahjoiksi) tms. Legojakin on usein kiva valikoima ja vähän halvemmalla.

Yhteistyössä