Mitä tekisit???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rehellisyys perii maan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rehellisyys perii maan

Vieras
Olet hakenut työtä, sinut kutsutaan haastatteluun ja ennen haastattelua teet positiivisen raskaustestin. Ehtisit olla töissä n. 6kk ennen äitiysloman alkua, kertoisitko raskaudesta haastatteluvaiheessa??? Vaikka se voisi olla este että saisit työn? Siis tiedän että työnantaja EI saa sanoa että se on syy miksi ei paikkaa saanut, mutta voivat kuitenkin sen perusteella olla palkkaamatta...

Mitä sinä tekisit??

En kertoisi, koska eihän sitä koskaan tiedä miten raskauden kanssa käy. Itse olen sitten myöhemmin kyllä kertonut olevani raskaana (aikasemmin kuin laki vaatii) ihan vauvan ja itseni terveydenkannalta ja myös sen takia, että työkaverit tietää jos tulee äkkilähtö vessaan tms. omituista.

Mä en kertonut. Haastattelussa ei saa edes kysyä mitään sellaista eikä siitä tarvii vapaaehtoisesti kertoakaan. Paitsi multa vähän kierrellen kysyttiin lapsenhankinta aikeista ja mä vähän kierrellen vastasin jotain muuta. Sain paikan ja ehdin olla 6kk 2vk töissä ennen äitiysloman alkua. Oli aika tiukka paikka salailla raskautta koeajan loppuun ja vasta sitten uskalsin kertoa. Pomo oli ymmärrettävästi järkyttynyt ja tunsin itseni tosi kieroksi, kun pomo oli todella mukava ihminen.

Mulla oli aikanaan tilanne, että oli "vauvan yritys" meneillään ja pääsinkin sitten työhaastatteluun. En maininnut, että tälläinen yritys vireillään, mitäpä se kelleen kuuluisikaan.
Mutta jos mä olisin ollut jo raskaana, niin kyllä olisin kertonut.

Yhteistyössä