Mitä tekisitte, jos teillä olisi välillä tissi kipeä --> mammografia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja weetabix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

weetabix

Vieras
Mulla on sellainen tilanne, että toinen tissi on välillä kipeä. Muistaakseni jo keväällä tuli jotain kipuja, jotka kestivät ehkä viikon ja häipyivät. Tulivat taas joskus kuukauden päästä ja taas häipyivät, mutta eivät passanneet oikein kuukautisten tai kuukautiskierron aiheuttamiksi, kun tulivat milloin mitenkin.

Nyt mulla oli tässä vähän aikaa sitten melko voimakastakin se kipu ja menin lääkäriin joka tutki rinnat, mutta ei tuntenut niissä mitään. Jotenkin ymmärsin hänen puheestaan, että ei välttis olis edes laittanut mammoon. Sanoi vaan et se on nyt minusta kiinni et saanko mielenrauhan ilman mammoa. Silloin olin ihan hysteerinen asian vuoksi ja sanoin et haluan mammoon ja ultraan. Noh, lähete laitettiin vetämään ja lääkäri sanoi et tietty röntgenlääkäri sitten vielä ratkaisee lopullisesti, alkaako tekemään mammoa.

Olen 34-vuotias ja aloin pelkäämään sitä säteilyä, että altistanko nyt "turhaan" itseni säteilylle? NIMITTÄIN!! Tissikipu on taas häipynyt... Mitä te tekisitte jos teillä olis tällainen tilanne? Menisittekö mammoon?

Miksi ei laitettu lähetettä pelkkään ultraan? Alle 30-vuotialla tutkitaan kaikki kyhmytkin niin ettei tule sitä turhaa säteilyä. Jos säteilyä pelkäät ja lääkäri ei pidä mammoa välttämättömänä niin ois kai sen voinut ultralla hoitaa sinunkin tapauksessa.

Tutkimustilanteessa radiologi päättää, tehdäänkö mammografia vai tyydytäänkö pelkkään rintojen ultraäänitutkimukseen, jossa mahdolliset kasvaimet eivät paljastu niin hyvin kuin mammografiassa – jos paljastuisivat, niin seulontatutkimukset tehtäisiin ultraäänellä eikä mammografialla.

Säteitähän siitä saa ja siksi mammografioita tehdään vain kerran vuodessa. Nuoremmille eli alle kolmikymppisille ei mielellään mammografioita tehdä, mutta sinä olet siinä rajoilla. Saas nähdä, miten käy.