Mitä tekisitte? (lapsivedestä ja nkl:n puhelinpalvelusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta kolmen äiti

Vieras
Tää on niiiin tätä. Joka paikassa hehkutetaan sitä kuinka infektioiden välttämiseksi pitää mennä kahden tunnin sisällä näytille äitiyspolille,jos epäilee lapsivettä tulleen. No kun kakkosta odoteltiin, tuli pieni liraus housuun jotain nestettä. Soitin päivystykseen jossa joku hoitaja sitten kertoi että sitä kyllä tulee paljon ja sen kyll' sitten erottaa. Sanoin jo silloin että tiedän että ei välttämättä tule kuin kerran hieman, riippuu reiän koosta ja paikasta. Eukko vaan jauhoi sitä laita side housuihin horinaansa. En siis päässyt näytille. Onneksi supistukset alkoi 9 tunnin kuluttua, ja laitoksella sitten todettiin että tuo aamun pikku loraus on tosiaan ollut lapsivettä, vaikka se puhelimeen vastannut eukko ei rautalangasta vääntämällä sitä uskonut.
No nyt sitten odotellaan kolmosta samoilla viikoilla ja aamulla lorahti pönttöön jotain, mitä ensi alkuun epäilin lapsivedeksi kun tuli niin sponttaanisti. Vaihtoehtohan kuitenkin on että kyseessä on virtsa kun rakko tyhjenee niin huonosti jo tässä vaiheessa. MUTTA. Aloin kuitenkin tätä infektio asiaa miettiä. JA TYHMÄ SOITIN PÄIVYSTYKSEEN. Ja taas siellä joku pe..eaivo oli ihan varma että kyllä sitä sitten tulee useampaan otteeseen vaikka jälleen hitaasti tavuttaen selostin että näinhä te viimeksikin sanoitte ja sitä ei todella silloinkaan tullut kuin sen kerran. Mutta hän diagnosoi puhelimessa. Aika pätevä täti, vai mitä?

Yritin siis vain saada selkoa, että mitkä nyt on ne vaaratekijämahdollisuudet, siis minkä riskin otan jos jään odottelemaan supistuksia kotiin vaikka huomiseen.

JOS todetaan että kyseessä on lapsivesi, AION TODELLA TEHDÄ NKL:N PUHELINPÄIVYSTYKSESTÄ KIRJALLISEN VALITUKSEN. Tämä on jo kolmas synnytys samassa paikassa, enkä kertaakaan ole saanut ammattitaitoista palvelua sen paikan puhelimesta. Esikoinen meinasi syntyä kotiin kun hoitaja arvioi puhelimessa etteivät 14 tunnin säännölliset 4 minuutin välein tulevat supistukset vielä kerro alkaneesta synnytyksestä, vaan kielsi vielä lähtemästä. Alkaneen synnytyksen kuulema tunnistaa niin kovsta kivuista että oksennus tulee, eikä pysty puhumaan puhelimessa. Onneksi silloinkin ehdittiin ja asutaan melko lähellä kuitenkin.

Mitä tekisitte? Änkeäisittekö väkisin näytille? On täällä kotonakin hommaa, mutta en riskejä viitsisi ottaa vauvan terveydellä.

Pikkuveljen lapsen äidillä tuli lapsivettä rv 30 tai jotain tienoilla. Ainut huoli Naikkarin tädeillä ja sedillä tuntui olevan se, ettei heillä ollut äitiyskorttia mukanaan... Ja ihmettelivät että miksi he sinne tulivat vaikka synnytyspaikaksi olivat valinneet Kättärin, kunnes tajusivat että ainiin, jos se lapsi nyt syntyykin niin täällähän on toi Lastenklinikka vieressä...

odottele nyt jos tulee enemmän, kyllä se yleensä lorahtelee lisää, jos vuotaa, mutta voithan sä käydä näytillä, jos epäilet, niin ne ottaa näytteen oliko se vettä, ainakin täällä meidän sairaalassa. Mulle väitti lääkäri vielä sisätutkimuksessakin, ettei se ollut vettä, kun kalvot pullottaa, mutta otti kuitenkin näytteen ja vettähän se oli. Oli lirahdellut jo muutaman tunnin aina silloin tällöin, mutta ei supistellut, kun menin näytille.

Soita sinne ja sano et :" Mä tuun nyt" ja sit mene sinne. Mulle tuumasivat vielä käyrällä maatessa, et kohta pääset kotiin, vauvan sydänäänet on kunnossa. 15min. sen jälkeen alko supistukset, ja 2,5h myöhemmin poika oli pihalla... =) . Et mene näytille ja heittäydy vaikka hysteeriseks, jos ne ei sua muuten kuuntele.

Mitäs jos se on lapsivettä? Sitten on ilmeisesti jäätävä sinne? Minkälaisissa tilanteissa ovat epäilleet teillä sitä että onko lapsivettä sittenkään? Siis ilmeisesti ei ole ollut tämä elokuvista tuttu joka paikka lainehtii tilanne teilläkään... Vaikka se tuntuukin olevan ainoa jonka NKL:n hoitsut tunnistavat...

Kyseiestä sairaalasta ei ole kokemusta,mutta aika usein täällä muuallakin saa ohjeeksi ettei vielä tarvitse tulla ja että ei se vielä synny... Helpoin mennä paikalle aina jos siltä tuntuu,tutkimatta eivät kuitenkaan lähetä pois kun on paikalle mennyt.Polimaksuhan siitä menee,mutt se on kyllä aika pieni hinta siit äett äsaa tietää missä mennään jne.

Mull kokemus kahden vuoden takaa, kun keskimmäinen syntyi, mulla alkoi samalla tavalla lapsivettä tihkumaan, ja silloin käynnistettiin tulehdusvaran vuoksi reilun vuorokauden päästä. Ja mun piti kyllä menä silloin suoraan näytille Kättärille, ja ottivat sitten sisään odottelemaan sitä käynnistystä.

Kuten sanoit itsekkin: tyhmä kun soittelet. Mene suoraan paikanpäälle niin heidän on pakko tutkia tilanne, eivät voi käännyttää pois.
Olen tässä vuosien varrella oppinut, että vain tietynlaisella "röyhkeydellä" pärjää kunnallisen terveyden-/sairaudenhoidon puolella.

Eikös suositus ole, että lapsen olisi hyvä syntyä 24 tunnin kuluessa lapsivesien menosta? Tähän vetosin, kun menin synnytyssairaalaan lapsivesien lorahdeltua. Minun kohdallani tämä ei aivan toteutunut vaan esikoiseni syntyi 27 tuntia lapsivesien menosta Naistenkilinikalla. Ei heillä ollut mitään kiirettä. Sanoivat, että nuku vielä yksi yö ja käynnistellään synnytystä sitten aamulla. Minä sanoin, että synnytys on kyllä kokoajan käynnissä. Eivät vaan uskoneet, kun selvisin niin hyvin kipujenkin kanssa ja en ollut auennut paljoakaan! Sanoin heille, että yritän pitää synnytyksen käynnissä kävelemällä yön, kun en kivuiltani voinut nukkuakaan. Pyysin välillä, että tutkittaisin synnytyksen edistymistä, mutta eivät tukineet tarpeeksi usein. Pyysin päästä synnytyssaliin ettei tarvitsisi käytävillä kulkea, mutta sitä sain odotaa ja odottaa, kunnes pääsin lopulta. Myöhemmin valitin huonosta synnytyksen seurannasta synnyttämättömien osastolla, jonne minut siis laitettiin tutkimatta. Totesivat sitten, että joitakin hoitovirheitä oli tapahtunut, mutta onneksi kaikki oli päätynyt onnellisesti vauvan ja äidin kannalta.

Joo ei oo tullu lisää. Kuten ei tosin edelliselläkään kerralla tullut koskaan uutta lorahdusta, vaan loput vedet vasta synnytyspöydälle. Eikä supistuksetkaan ole alkaneet, vaikka ihan aamulla olikin pari kivuliasta. Pitänee lähteä käymään Nkl:llä. En kyllä ymmärrä miten se voi olla näin vaikeaa... Todella toivon ettei ollut lapsivettä, koska kotona mielelläni tekisin vielä montakin asiaa ennen vauvan syntymää, mutta en kai voi riskeerata vauvan terveyttä, kun asia on kuitenkin noin helppo tarkistaa. Ei vaan viitsis lähteä väänätämään taas rautalankaa. Toivottavsti saan palata kotiin!!!!

Minulla tuntui aamulla, keskimmäistä odottaessani, että lapsivettä olisi lorahtanut vähän. Myöskin Jorvissa käskivät odottamaan n vuorokauden ja ottamaan sitten yhteyttä uudestaan. Hankin lapsenvahdin ja lähdin reippaalle kävelylenkille, niinhän se synnytys käynnistyi ja lapsi syntyi alkuillasta (kalvot puhkaistiin synnytyspöydällä). =) Tiedä sitten oliko se aamuinen tuntemus lapsivettä tai jotain muuta, se ei minulle selvinnyt.

Synnyttäjien päivystykseen joka kerta. Nyt mennään. Ja toivon että kyseessä jokin muu kuin lapsivesi, mutta en saa mielelleni rauhaa ennen kuin TIEDÄN että ei ole. Varma kun en kuitenkaan ole.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 14:15 kohta kolmen äiti kirjoitti:
. Alkaneen synnytyksen kuulema tunnistaa niin kovsta kivuista että oksennus tulee, eikä pysty puhumaan puhelimessa. Onneksi silloinkin ehdittiin ja asutaan melko lähellä kuitenkin.

Noin mullekin on sanottu molemmissa synnytyksissä. Jos mä olisin jäänyt kotiin odottamaan, vauvat olisi syntyneet kotiin. paitsi nuorempi varmaan olisi kuollut kun ei mahtunutkaan alakautta...

Yhteistyössä