Mitä tekisitte työkaverin suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Eli töissä yksi henkilö on mua kohtaan melko tympeä ja ylimielinen, oikeastaan ollut alusta saakka. Eli kun työt aloitin niin häneltä oli turha kysyä neuvoa, kun ei keskittynyt asiaani vaan sanoi tyyliin yhden sanan ja jatkoi töitään. Nykyään en häneltä tietysti neuvoa kysykään kuin pakko tilanteessa jos kaikki muut ovat sillä hetkellä varattuja.

Mun työ siis on sellaista, että meillä on satoja sääntöjä muistettavana ja lähes jokainen kysyy välillä, että mites se nyt olikaan tässä tilanteessa ja varmistaa muilta, kun kiireessä ei ehdi paksuja kokouspöytäkirjoja lukemaan läpi, kun asiakas odottaa puhelimen päässä.

Alussa siis jouduin kyselemään paljonkin, mutta en enää.

No, tästä henkilöstä vielä, niin hän on välillä siis tosi tyly. Esimerkkinä eilen yhtä asiakas tapausta hoitaessani puhuin lähinnä itsekseni, että mahtaako se ja se tapaamisaika olla vielä vapaana (moni muukin välillä puhuu itsekseen työtä tehdessää, siis miettii ääneen, toki ihan siksikin, että joku joka on vaikka saanut juuri peruutuksen niin voi tarjota siihen hetkeen sitä ). No, tämä työkaveri siis siihen tiuskasi minulle, että katso itse, äläkä siinä kysele. Olin kyllä samaan aikaan asiaa tarksitamassa ja katsomassa -tottakai, se asiahan oli hoidossani.

Toinen esimerkki eli kun itse olin juuri asiakkaan kanssa puhelimessa, keskittyneenä siihen (samaan aikaan kun ei voi kuunnella mitä ympärillä puhutaan tai tosiaan asiakaspalvelutyö kärsii ja tulee tehtyä virheitä ) niin yksi työkavreistani oli sillä välin pyytänyt apua, en tätä kuullut, mutta oman puhelun lopettaessani tämä tyly työkaveri tiuskaiseen taas minulle, että koita nyt auttaa siinä. Ja toki heti autoin, mutta kun en aiemmin ollut edes kuullut koko avun tarvetta, niin pitääkö aina olla joka hetki tiuskimassa.

Nämä nyt varmasti kuulostavat pikku jutuilta ja sitä kai ovatkin, mutta en jaksais sitä tiuskimista alati. Ja sitä, etten uskalla ääneen sanoa mitään, kun toinen tiuskii heti vastaukseksi.

Ajattelin siis, että nostanko kissan pöydälle? Kysyn häneltä, että mikä on ongelman nimi, jos jotain sanottavaa on, niin sanokoon sitten suoraan ja lopettakoon tuon tiuskintansa. Olemme aikuisia ihmisiä, joten sellaista käytöstä odotan osakseni saavani.

Tosin hän on vaihdevuosi-iässä, eli siitäkö kiukunpurkaukset sitten johtuvat...

Ei kuulosta mitenkään pikkujutulta kokonaisuutena, ärsyttävä eukko!
Jos ottaisit sellaisena rauhallisena hetkenä ja juttelisit hänen kanssaan mikä vaivaa ja miten se vaikuttaa muihin, tunnuit kirjoituksessasi tosi asiallisena, joten saat varmaan pysymään juttelun rauhallisena

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kuulosta mitenkään pikkujutulta kokonaisuutena, ärsyttävä eukko!
Jos ottaisit sellaisena rauhallisena hetkenä ja juttelisit hänen kanssaan mikä vaivaa ja miten se vaikuttaa muihin, tunnuit kirjoituksessasi tosi asiallisena, joten saat varmaan pysymään juttelun rauhallisena

Kiitos asiallisesta vastauksestasi :flower: Mä sitä ajattelinkin, että jos otan asian puheeksi, mutta mietin, että onko se sitten ylireagoimista. Kiva kuulla, että kuitenkin samaa mieltä asian esille ottamisesta.

Miten sä olet voinut olla näin kauan hiljaa ? :o
Eli ei muuta kun kissa pöydälle. Ei tollasilla asioilla ole tapana muuttua itsestään, eli jos haluat parempaa kohtelua niin puhu työkaverillesi.

..todellakin, että nostat kissan pöydälle ja kysyt suoraan työtoveriltasi mikä mättää. Oli sitten jollain vaihdevuodet taikka ei, niin jokaisella on minusta oikeus työskennellä työpaikallaan hyvässä ilmapiirissä ilman alituista tiuskimista tms. Jos kyseinen henkilö ei pyynnöistäsi huolimatta hellitä, niin ota asia puheeksi esimiehesi tai työpaikkavaltuutetun kanssa.
Sen verran täytyy nyt kuitenkin ehdottaa, että kannattaa koittaa ensin ystävälliseen sävyyn tätä "kissan pöydälle nostamista", koska tunnen tapauksen, jossa tyyppi A kysyi tyypilta B:ltä aivan ystävälliseen sävyyn "Mikä on ongelmasi?". Juttu päättyi niin, että lopulta tyyppi A ja B istuivat myöhään iltaan viinilasillisilla ja keskustelivat asioista ja ongelmista ja tulivat hyviksi työtovereiksi keskenään :) Tsemppiä sinulle jotta ongelma ratkeaisi.

Joo kannattaa ottaa puheeksi. Mun vanhalla työpaikalla oli samanlainen tyyppi (vaihdevuosi-iässä ), sehän sai esimieheltä puhutteluja useinkin tylystä käytöksestään, mutta ei muuttunut mihinkään. Siis se karkotti ihan uusia työntekijöitäkin pois sieltä. :o Mutta siellä se tylyttää vieläkin. :whistle:

Seuraavan kerran kun tiuskasee kysy siltä mikä sen ongelma on ja sano suoraan että sulle voi puhua niinkuin ihmiselle tai pitää turpansa kiinni.Jos se on normaaliälyllä varustettu se ymmärtää asian heti.

Esimiehen kautta vaan palautetta, jos et suoraan halua työkaverille asiaa pamauttaa. Mm. tällaisten konfliktien varalta esimiehiä nykyään (onneksi) koulutetaan. Mä olen myös joutunut elämäni aikana kahden JÄRKYTTÄVÄN hormonihirviön kanssa töitä tekemään, ja se toden totta on todella kuluttavaa ja ahdistavaa. Varmasti heille itselleenkin. Kissa pöydälle vaan, saat varmasti tukea työtovereilta tai esimieheltä.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Kiitos kaikille vastauksista. Mun esimies ei kyllä ehkä ole sellainen jolle asiasta kannattais heti sanoa, hän on niin selkeästi kaikkien noiden vanhojen työntekijöiden puolella :/

Meilläki oli niin että esimies oli ihan tämän tyypin melkeinpä ystävä, mutta silti huomautti hänen tylystä käytöksestään koska se kuului sen toimenkuvaan. Muut ei pysty työskentelemään tuollaisen kanssa. Mutta toisaalta, eipä se kyllä mitään auttanut. Tai no ehkä pari viikkoa käyttäytyi hyvin, mut sitten taas... :|

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Kiitos kaikille vastauksista. Mun esimies ei kyllä ehkä ole sellainen jolle asiasta kannattais heti sanoa, hän on niin selkeästi kaikkien noiden vanhojen työntekijöiden puolella :/

Meilläki oli niin että esimies oli ihan tämän tyypin melkeinpä ystävä, mutta silti huomautti hänen tylystä käytöksestään koska se kuului sen toimenkuvaan. Muut ei pysty työskentelemään tuollaisen kanssa. Mutta toisaalta, eipä se kyllä mitään auttanut. Tai no ehkä pari viikkoa käyttäytyi hyvin, mut sitten taas... :|

Meillä myös esimies on tosiaan tämän tyypin melkeimpä ystävä.

Yhteistyössä