S
surullinen
Vieras
En tiedä mistä aloittaisin. Olen naimisissa oleva, kolmekymppinen, kahden lapsen äiti. Nuorempi lapsista on vuoden ikäinen ja vanhempi viiden. Naimisissa olemme olleet 10 vuotta.
Miehelläni on aina ollut alkoholiongelma. Hän ei ole alkoholisti sanan varsinaisesa merkityksessä, ei ollut ainaakaan suhteemme alussa. Viimeisen kolmen vuoden aikana juominen on kuitenkin salakavalasti lisääntynyt. Hän pystyy olemaan viikkoja juomatta, mutta kuitenkin hän on levoton ja juomishimot valtaavat hänen ajatuksensa. Näitä selviä viikkoja ei ole usein, yleensä viikonloput menee vähintään naukkailussa.
Vanhempi lapsemme kärsii mieheni juomisesta. Hän kyselee minulta usein onko iskä humalassa ja sanoo aina miehelleni ettei hän saa juoda paljoa kaljaa. Hän on kerran nähnyt kun kaksi miestä kantoi iskän kotiin ja siitä hänelle on jäänyt traumoja.
Lisäksi mieheni on erittäin tiukka kasvattaja. Ei ole paljoa asioita joita lapset saisi tehdä. Meille ei saa tulla kavereita kylään jne. Hän on myös aina kiukkuinen jos olen ostanut jonkin lelun lapsille. Mieheni korottaa erittäin helposti ääntään, eli suuttuu todella pienestä lapsillemme ja alkaa huutamaan. Tiedän että etenkin vanhempi lapsemme kärsii tästä ja eiköhän nuorempikin kunhan kasvaa.
Mieheni on erittäin itsekäs. Hän ei tahdo tehdä kotitöitä kun ei kuulemma jaksa. Minä joudun laittamaan suhteessa huomattavasti suuremman summan laskuihin ja elämiseen kuin hän. Hän taas laittaa ylimääräiset rahat alkoholin lisäksi erilaisiin peleihin. Useimmiten mieheni makaa sohvalla ja passauttaa itseään vanhemmalla lapsellamme. Lapsi joutuu hakemaan juotavaa, tuomaan paperia ja kaikkea muuta mahdollista. Kaiken kaikkiaan mieheni on todella itsekeskeinen, joka on valmis ottamaan kaiken itselleen, mutta toisille antaminen on kuin punainen vaate.
Ja vielä eräs juttu. Mieheni kiusaa lapsiamme. Hän omasta mielestään leikkii ja touhuaa näin lasten kanssa, mutta jälleen kerran, olen kuullut myös ulkopuolisilta että vanhempi lapsi on kertonut ettei tykkää kun iskä kiusaa. Kiusaaminen on esimerkiksi pilkkalauluja, kutittamista, pyllylle läpsäyttelyä, intiaanihierontaa ja muuta vastaavaa.
Kysynkin teiltä, että mitä tekisitte minun sijassani? Tästä kaikesta kertomastani huolimatta perheeseemme mahtuu paljon rakkautta. Rakastan miestäni ja lapsiamme. Kaikesta ikävästä huolimatta olemme tiivis perhe. Lapsemme myöskin rakastavat iskäänsä, siitäkin huolimatta että kärsivät monesta asiasta. Olemme juuri saaneet valmiiksi rakentamamme talon ja tulemme taloudellisesti hyvin toimeen. Tuntuu pahalta ajatella avioeroa, mutta en voi olla miettimättä aiheutanko jäämällä lapsillemme traumoja. En liioin itse jaksaisi olla enää kotipiika ja tarjoilija. Haluaisin niin kovasti että mieheni menisi itseensä ja huomaisi käytöksensä. Mutta sen sijaan hän kiistää kaiken ja sanoi tänäänkin että hän huutaa lapsilleen niin paljon kuin haluaa.
Täällä aina arvostellaan eronneita vanhempia. Kritisoidaan että olisi pitänyt yrittää enemmän, eikä heti erota. Kuulunko minä tähän sakkiin jos nyt eroan? Liioittelenko teidän mielestänne ongelmianne ja minun pitäisikin mennä itseeni? Itse en enää tiedä mistään mitään ja siksi kuumeisesti kaipaan nyt vastauksia, mielipiteitä ja neuvoja teiltä.
Kiitos jos jaksoit lukea viestini.