Mitä väärää siinä on, että lapset ovat hoidossa vaikka itse kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Myönnän, kuuluin itsekin ennen näihin "fanaatikkoihin" joiden mielestä lapset kotiin jos itse kotona. Sitten omat lapset meni hoitoon ja olen miettinyt että mitä ihmeen pahaa siinä on? Mitä pahaa, vaikkei äiti jaksa ulkoilla jne ja lapset saa ulkoilla sitten hoidossa? Jos on illat "hyvä" äiti ja lapsi viihtyy hoidossa niin mitä haittaa? Ainut on se, että se maksaa yhteiskunnalle ja vie paikkoja muilta mutta jos noita ei lasketa niin mitä haittaa?

No vaikka mitä. Etenkin, jos lapsi on pieni ja/tai kokopäivähoidossa. Kyllä koti aina päiväkodin voittaa. Kasvatus- ja hoitovastuu on ensisijaisesti kodin eikä yhteiskunnan/päiväkodin. Luulisi, että vanhemmat haluaisivat viettää lastensa kanssa enemmän aikaa kuin muutaman tunnin illalla. Hoitopäivä on lapsen työpäivä. Kotona on leppoisampaa.

Vaikka lapsi viihtyisi hoidossa, on se silti lapselle rankkaa työtä olla täysi viikko aina poissa kotoa. Tottakai riippuu iästäkin, mutta varsinkin jos on pienestä lapsesta kyse, en vain ymmärrä.

Mun mielestä se on vain tosi laiskaa vanhemmalta laittaa lapsi täysipäiväisesti hoitoon sillä verukkeella että itsekin kaipaa vapaata tai ei jaksa ulkoilla. Mutta tilanteet on jokaisella erilaiset. Itse en voisi hyvällä omallatunnolla niin tehdä :saint:

Työssäkäyvien lasten äidit potevat paskaa fiilistä siitä että joutuvat lapsia päiväkodissa pitämään...päiväkotipäivä kun vastaa rasitukseltaan aikuisen työpäivää, eli on lapselle kuitenkin tietyllä tapaa rankka.

Mutta jos se sama äiti jääkin työttömäksi kotiin, niin yhtäkkiä siitä päiväkodista muodostuu sille lapselle ihana paikka jossa sen lapsen on niin hyvä ja kiva olla.

Mä en tätä yhtälöä ymmärrä.

Mä väitän henkilökohtaisella tasolla, että mulle sekä mun lapsille on parempi olla kotona, kuin että veisin lapset päiväkotiin kun itse siis kuitenkin olen kotosalla vauvan kanssa. Toki päiväkoti voisi olla ihan ok kunhan taapero tuosta kasvaa, mutta en halua häntä päiväkotiin viedä (syyt ovat lähinnä ne, joita ei nyt mielestäsi lasketa) kun kerhojakin on paljon tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No vaikka mitä. Etenkin, jos lapsi on pieni ja/tai kokopäivähoidossa. Kyllä koti aina päiväkodin voittaa. Kasvatus- ja hoitovastuu on ensisijaisesti kodin eikä yhteiskunnan/päiväkodin. Luulisi, että vanhemmat haluaisivat viettää lastensa kanssa enemmän aikaa kuin muutaman tunnin illalla. Hoitopäivä on lapsen työpäivä. Kotona on leppoisampaa.

Mä en ole samaa mieltä.Jos vanhemmat eivät jaksa / halua ulkoilla, leikkiä jne niin miksi se koti olisi parempi paikka? Eikä ole parempi että lapsi saa olla jaksavien aikuisten ja muidenkin aikuisten kanssa? Mitä sitten vaikkei haluaisi olla 24/7 lasten kanssa? Mitä se haittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Mun mielestä se on vain tosi laiskaa vanhemmalta laittaa lapsi täysipäiväisesti hoitoon sillä verukkeella että itsekin kaipaa vapaata tai ei jaksa ulkoilla. Mutta tilanteet on jokaisella erilaiset. Itse en voisi hyvällä omallatunnolla niin tehdä :saint:

Mitä haittaa tai väärää siinä on että on laiska?

en näe mitään pahaa siinä että lapsi käy muutaman tunnin kahtena päivänä viikossa hoidossa!! ITSE en laittaisi kuitenkaan joka päivä lapsiani hoitoon, mutta parina päivänä muutaman tunnin niin se on vaan hyväksi varsinkin jos lapset siitä tykkkäävät ja sitä kaipaavat!

no, miksi pitäs olla hoidossa? etkö osaa itse olla lapsen kanssa? miksi äiti haluaa vaan mähöillä ja kulkee vapaasti? miksi sitten raskauduit, jos et halua häntä hoitaa?
Sen ymmärtäisin, jos lapsi on päivähoidossa lääkärin määräyksestä kuntoutuksellisista syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Työssäkäyvien lasten äidit potevat paskaa fiilistä siitä että joutuvat lapsia päiväkodissa pitämään...päiväkotipäivä kun vastaa rasitukseltaan aikuisen työpäivää, eli on lapselle kuitenkin tietyllä tapaa rankka.

Koska työssä käyvien lapset pidemmän päivän hoidossa ja ovat väsyneitä, vittuuntuneita ja siihen päälle vielä kotityöt? Veikkaus vaan...

Alkuperäinen kirjoittaja lapsi:
no, miksi pitäs olla hoidossa? etkö osaa itse olla lapsen kanssa? miksi äiti haluaa vaan mähöillä ja kulkee vapaasti? miksi sitten raskauduit, jos et halua häntä hoitaa?
Sen ymmärtäisin, jos lapsi on päivähoidossa lääkärin määräyksestä kuntoutuksellisista syistä.

Ei liity tähän miksi minun lapseni on.Olen vaan alkanut miettimään asiaa siltä kannalta, että mitä pahaa tässä olisi vaikkei ns. syytä hoidolle olisikaan. Jos äiti haluaa mähöillä niin mitä pahaa? Kaikkihan haluavat mähöillä joskus.

Jotenkin tuntuu aika kummalliselta ajatus sellaisesta yhteiskunnasta, jossa on normi tehdä lapsia ja laittaa heidät päivähoitoon yhteiskunnan varoilla vain jotta kotona olevalla vanhemmalla olisi omaa aikaa.

Mielestäni tuo pointti että viedään toiselta paikka ei ole ainoa mikä mättää, vaan ylipäänsä ajatus siitä että lapsia tehdään mutta samalla halutaan säilyttää kaikki "vapaudet" mistä lapsettomana on nautittu. Ymmärrän että vanhemmat tarvitsevat välillä lepoa (meillä ei ole perhettä tai sukulaisverkostoa lähellä), mutta varsinkin kokopäivähoito vanhemman ollessa kotona on mielestäni jotenkin vääristynyttä. Poikkeuksen tekevät luonnollisesti lastensuojelutapaukset, joissa esim. äiti on niin masentunut ettei kykene hoitamaan lastaan adekvaatisti.

Alkuperäinen kirjoittaja näkemys:
Jotenkin tuntuu aika kummalliselta ajatus sellaisesta yhteiskunnasta, jossa on normi tehdä lapsia ja laittaa heidät päivähoitoon yhteiskunnan varoilla vain jotta kotona olevalla vanhemmalla olisi omaa aikaa.

Miksi se tuntuu kummalliselta? Mitä haittaa siitä on? ( ellei aloitusviestissä mainittuja asioita oteta huomioon)

Alkuperäinen kirjoittaja vierasap:

Mä en ole samaa mieltä.Jos vanhemmat eivät jaksa / halua ulkoilla, leikkiä jne niin miksi se koti olisi parempi paikka? Eikä ole parempi että lapsi saa olla jaksavien aikuisten ja muidenkin aikuisten kanssa? Mitä sitten vaikkei haluaisi olla 24/7 lasten kanssa? Mitä se haittaa?

Tarkoitan "normaaleja", terveitä vanhempia, joiden lapsilla on hyvät kotiolot. Sellaista se vanhemmuus on, että siihen sisältyy myös ei-niin-mukavia asioita. Velvollisuuksia ja vastuuta ei voi väistää siksi, kun ei huvita/jaksa. Joutuuhan töihinkin menemään, vaikka laiskottaa. Mutta toki lapsen on parempi olla päiväkodissa, jos kotona on huonot olot.

Mitä haittaa tai väärää siinä on että on laiska?

Se on lapselle epäreilua, koska lapsi 'joutuu töihin' kun äiti haluaa lomailla. Sen takia tuntuu todella kummalliselta että laitetaan lapsi täysipäiväisesti hoitoon kun itse maataan kotona.

Jos on oikeasti niin laiska ettei omia lapsiaan jaksa niin onhan niillä raukoilla sitten varmaan paremmat oltavat hoidossa, mutta jälkiviisaana tekisi mieli sanoa että olisi miettinyt kahteen kertaan alunperinkin mihin voimat riittää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja näkemys:

Miksi se tuntuu kummalliselta? Mitä haittaa siitä on? ( ellei aloitusviestissä mainittuja asioita oteta huomioon)

Herää kysymys, miksi niitä lapsia on halunnut, jos heidät sysätään yhteiskunnan kasvatettaviksi? Lapset ovat ensisijaisesti vanhempiensa vastuulla, ei päiväkodin. Outoa, että joku kysyy, mitä kummallista siinä on. Ylipäänsä ei ole normaalia olla kaiket päivät kotona, mikäli ei ole kotiäiti. Pitäisi tehdä töitä tai opiskella. Ellei ole saikulla tms.

Se on lapselle epäreilua, koska lapsi 'joutuu töihin' kun äiti haluaa lomailla. Sen takia tuntuu todella kummalliselta että laitetaan lapsi täysipäiväisesti hoitoon kun itse maataan kotona.

Jos on oikeasti niin laiska ettei omia lapsiaan jaksa niin onhan niillä raukoilla sitten varmaan paremmat oltavat hoidossa, mutta jälkiviisaana tekisi mieli sanoa että olisi miettinyt kahteen kertaan alunperinkin mihin voimat riittää :whistle:

Miksi olisi pitänyt jättää tekemättä jos lomat ja illat on lasten kanssa? Esim. meidän eskarilaista ei saisi poisi vielä iltapäivälläkään eskarista. Miksi se on lapselle epäreilua jos lapsi tykkää?

Mä olen sitä mieltä että lapsen kokopäiväisenä ( 5 päivää viikossa 8h) pitäminen hoidossa kun on itse kotona on vähän kummallista. Osapäiväisenä (esim 2 päivää viikossa) on ihan ok jos lapsi on ollut ennenkin hoidossa kun vanhempi jää kotiin, ja tykkää siellä hoidossa olla. Mutta onhan tähän paljonkin poikkeuksia. Mä ymmärrän että lapselle haetaan hoitopaikkaa jos vaikka on tullut uusi vauva joka valvottaa kaiket yöt, jos äiti sairastuu synnytyksenjälkeiseen masennukseen, jos tarvitsee olla toisen lapsen kanssa paljon sairaaloissa tms. Työttömäksi jäänti on taas ihan oma lukunsa, sillon on tottakai pakko pitää hoitopaikka. Vai lähtisikö sitä lapsen kanssa työhaastatteluihin, puoli päivää kestäviin psykologisiin testeihin, ja kuinka paljon lapsi siitä nauttisi.

Laiskuus on ihan ok tiettyyn rajaan asti. Mutta jos niin laiska on ettei lapsistaan viitsi huolehtia laisinkaan (eli terve vanhempi kotona ja lapset 40h/vko hoidossa) niin se on väärin. Siivouksesta ja sen sellaisesta luistaminen ei tee hallaa, mutta lapsen psyykkiselle kehitykselle on varmasti haittaa ellei vanhemmat ole hänestä kiinnostuneita.

Herää kysymys, miksi niitä lapsia on halunnut, jos heidät sysätään yhteiskunnan kasvatettaviksi? Lapset ovat ensisijaisesti vanhempiensa vastuulla, ei päiväkodin. Outoa, että joku kysyy, mitä kummallista siinä on. Ylipäänsä ei ole normaalia olla kaiket päivät kotona, mikäli ei ole kotiäiti. Pitäisi tehdä töitä tai opiskella. Ellei ole saikulla tms.

Miksi ei voisi haluta ja tehdä lapsia vaikkei niiden kanssa olisikaan 24/7? Miksi ei ole normaalia olla kotona? Kuka sanoo ettei ole normaalia? Kuka määrittelee sen mikä on normaali tapa elää?

On huolestuttavaa, jos terve vanhempi ei jaksa hoitaa lapsiaan kuin muutaman tunnin päivässä. Hakisin apua siinä tilanteessa. Jos siis lapset on kokopäivähoidossa. Miksei esim. kerhot tai osa-aikahoito riitä?

Miksi olisi pitänyt jättää tekemättä jos lomat ja illat on lasten kanssa? Esim. meidän eskarilaista ei saisi poisi vielä iltapäivälläkään eskarista. Miksi se on lapselle epäreilua jos lapsi tykkää?

No ikähän oli kuules yksi juttu mikä piti huomioon ottaa, kuten ensimmäisessä viestissänikin luki. Pienistä lapsista oli kritiikissä kyse, ei eskarilaisista.

Yhteistyössä