Mitä vähemmän koulutusta sitä enemmän lapsia..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja incognito
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

incognito

Vieras
Onko joku muu tehnyt saman havainnon, että äideillä, jotka ovat kouluttautuneet vähemmän ja/tai joiden työpaikka ei ole haasteellisimmasta päästä tai sitten työtä ei ole lainkaan, tehtailevat lapsia parin-kolmen vuoden välein eli aina, kun kh-tuki olisi loppumassa...?
Tiedän toki korkeasti koulutettuja naisia, joilla on paljon lapsia, mutta jotenkin vaan olen tehnyt havainnon, että usein lapsia tehdään kenties siksi, ettei tarvitse palata töihin tai työn hakuun. Sääli, jos se oikeasti on syy lapsen tekoon. Vaikka ei kai sellaista kukaan ääneen myönnä.

Juu-u, kyllä tuolla työssä tapaa paljon näitä "kotirouva" ammatin omaavia nuoria naisia, joilla ei peruskoulun jälkeistä koulutusta ja lapsia alkaneet pukata 18-19v 1-3v välein.
Ja paljon muitakin :)

Onko joku muu tehnyt saman havainnon, että äideillä, jotka ovat kouluttautuneet vähemmän ja/tai joiden työpaikka ei ole haasteellisimmasta päästä tai sitten työtä ei ole lainkaan, tehtailevat lapsia parin-kolmen vuoden välein.

Tämän tunnustan ihan rehellisesti ihan omalle kohdalleni.

Muoks. Tosin ei me olla lapsia tehtailtu, ollaan vaan annettu tilaisuus tulla.

Viimeksi muokattu:
No haloo, sille korkeasti koulutetulle työ ja opiskelu on usein tärkeämpää joten tottakai hänelle jää vähemmän aikaa/kiinnostusta pukata niitä lapsia kasapäin maailmaan.
Itse opiskelen vielä montamonta vuotta, sain lapsen nuorena mutta laskeskelin että uutta ei kyllä ole aikaa "tehdä" ainakaan 10 vuoteen. :D

[QUOTE="jep";22243247]No haloo, sille korkeasti koulutetulle työ ja opiskelu on usein tärkeämpää joten tottakai hänelle jää vähemmän aikaa/kiinnostusta pukata niitä lapsia kasapäin maailmaan.
Itse opiskelen vielä montamonta vuotta, sain lapsen nuorena mutta laskeskelin että uutta ei kyllä ole aikaa "tehdä" ainakaan 10 vuoteen. :D[/QUOTE]

Mulla vähän sama tilanne että sain ensimmäiseni 21 vuotiaana ja odotetaan seuraavan yritystä siihen että kouluni on ohi. :)
Olisi varaa, mutta en usko jaksamiseeni jos minulla olisi nyt putkeen toinen :D
Mulle ehdottomasti oli tärkeetä saada lapsia ennen kun olen yli 30 ja syyni ei todellakaan ollu tuilla eleleminen :D :D
En kyllä taida tuohon kastiin kuuluakkaan tai tulekkaan kuulumaan :)

No osalle ihmisistä se koulutus on tärkeämpää kuin suuri määrä lapsia. Joten jos he haluavat mielummin kouluttautua 10vuotta unelma ammattiinsa ja tehdä juuri niitä töitä, niin eihän aikaa jää paljon lasten tekoon. Ja tuskin he haluavat "heittää hukkaan" sen 10vuotta omasta elämästään ja olla kotona.

Musta vaan on hirveän itsekäs peruste, jos lapsia hankitaan sen takia, ettei ole viitsinyt kouluttautua tai hankkia mielekästä työpaikkaa. Jos joku haluaa kotiäidiksi niin ok (vaikka musta monta lasta on tosi epäekologinen teko), mutta kolmen vuoden välein lasten tehtailu on aika läpinäkyvää ja meidän töissäkäyvien veromarkkojen törkeätä hyväksikäyttöä.

Musta vaan on hirveän itsekäs peruste, jos lapsia hankitaan sen takia, ettei ole viitsinyt kouluttautua tai hankkia mielekästä työpaikkaa. Jos joku haluaa kotiäidiksi niin ok (vaikka musta monta lasta on tosi epäekologinen teko), mutta kolmen vuoden välein lasten tehtailu on aika läpinäkyvää ja meidän töissäkäyvien veromarkkojen törkeätä hyväksikäyttöä.

Hah. Syntyvyys on täällä laskussa. Veroeuroja menee muuallekin kuin lapsiperheille. Myös huonommalla koulutuksella pärjää. Kouluttautua voi lastenteon jälkeenkin. Törkeää hyväksikäyttöä voisi olla vaikka kansanedustajien tuet ja palkat, enemmän ne kuin lapsiperheen tukeminen. Jos nyt on pakko siis valita. Sanonta lapsissa on tulevaisuus on klisee, mutta totta. Jos haluat samanlaisen yhteiskunnan säilyvän, haluat varmaan tänne suomalaisia veronmaksajia?

Minun on vain todella vaikea ymmärtää niitä jotka oikein tähtäävät kotiäitiyteen, miten joku voi tyytyä vain olemaan kotona lasten kanssa?
Elämässä on niin paljon muutakin,nähtävää ja koettavaa.
Kyllä minäkin rakastan lapsiani mutta rakastan myös itseäni.
Tottakai jokainen tekee omat päätöksensä, enkä minä ryntää haukkumaan tai katso alaspäin kotiäitiä, en vain ymmärrä MIKSI.
Ja tällä tarkoitan siis kotiäitiä sanan varsinaisessa merkityksessä, että se elämäntehtävä/työ/ura on olla kotona ja hoitaa oma lapsensa..

[QUOTE="vieras";22243461]Tarkoitat kai siitostammaa? Työhevonenhan semmoinen nimenomaan ei ole, joka on aina varsomisvapaalla.[/QUOTE]

Ei ole aina. Ja tarkoitin kyllä niitäkin, jotka opiskelevat vähemmän kuin sen kymmenen vuotta. Niitä jotka tekevät tavallista työtä ja sitten tekevät pari lasta ja ovat kotona ja sitten taas jatkavat sen työntekoa.

Noin demografisesti ajateltuna kai näin on: elintason kohoaminen, varsinkin naisten elintason kohoaminen, näyttää usein johtavan pienempään lapsilukuun. Tästä käytetään usein esimerkkinä Italiaa, jossa syntyvyys Euroopan pienintä katolilaisuudesta huolimatta.

Toisaalta länismaissa iso pehe alkaa olla jonkinlainen statussymboli. Liki kaikilla on joko omaa tai lainarahaa ostaa auto ja talo ja golfosake niin halutessaan, mutta kaikilla miehillä ei ole varaa tämän lisäksi elättää isoa perhettä siinä isossa talossa :) Näin luin jostain selvityksestä, ei ole omaa keksintöä. Tosin omat havainnot tukevat tätä näkemystä.

Olen pahoillani että olen teidän veromarkkoja tuhlannut. Minulla on ammatti ja vain vähän työkokemusta. Sitten olen lapsia tehnyt 4kpl n. 3 vuoden välein. Ja nyt kun pieninkin on pian 3-vuotias, niin en ole palaamassa vielä töihin. Jään kotiin lapsien kanssa. He ovat kuitenkin vielä melko pieniä ja minä haluan olla heidän kanssan. Töihin ehdin muutaman vuoden kuluttuakin.

Toisaalta, olen lapseni hoitanut itse, päivähoidossa he eivät ole olleet (veromarkkoja säästynyt!). Ja kyllä tässä hommia riittää. Sitä on vaan vaikea työssäkäyvänä äitinä ehkä ymmärtää. Jos näkee omaa lastaan vaan iltaisin ja viikonloppuisin, niin ei varmasti osaa arvata että ei nämä päivät täällä kotona mitään makoilua ole.

Ja tuosta ekologisuudesta. Meillä kiinnitetään varsin paljon huomiota siihen että ei tuhlata luonnonvaroja. Ihmisten hiilijalanjäljissä on huomattavan suuria eroja! Enemmänkin on epäekologista tehdä lapsia ja opettaa heidät haluamaan ja tarvitsemaan kaikkea mahdollista.

Minua ei haittaa jos ihmiset luulevat että minä vaan pakoilen työelämää. Itse tiedän kuitenkin paremmin.

Ei ole aina. Ja tarkoitin kyllä niitäkin, jotka opiskelevat vähemmän kuin sen kymmenen vuotta. Niitä jotka tekevät tavallista työtä ja sitten tekevät pari lasta ja ovat kotona ja sitten taas jatkavat sen työntekoa.

Eihän tässä puhuttukaan ahkerasta duunarista, joka tekee pari lasta ja jatkaa sitten työntekoa, vaan näistä, jotka tehtailee lasta toisensa perään ettei joutuisi töihin lähtemään. Ei se pelkkä matala koulutus ole ollenkaan huono juttu, duunareita tarvitaan aina, vaan se, että lapsia tehdään välttyäkseen työnteolta.

[QUOTE="vieras";22243517]Eihän tässä puhuttukaan ahkerasta duunarista, joka tekee pari lasta ja jatkaa sitten työntekoa, vaan näistä, jotka tehtailee lasta toisensa perään ettei joutuisi töihin lähtemään. Ei se pelkkä matala koulutus ole ollenkaan huono juttu, duunareita tarvitaan aina, vaan se, että lapsia tehdään välttyäkseen työnteolta.[/QUOTE]

Ja näin tekee siis huolestuttavan moni ihminen tässä maassa :D Joskus, siis ainakin kerran olisi kiva nähdä tutkimus ja tilasto, että kuinka moni ihan oikeasti toimii näin, ja sitten voitaisiin vähän tutkia että mitä sitten, kun lapset ei ole enää pieniä.

Yhteistyössä