Mitä vaunujen pohjalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -luhtalemmikki-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

-luhtalemmikki-

Vieras
Tämä on kyllä todellinen aloittelijan kysymys. Vaunut odottavat vielä käyttäjäänsä muutaman päivän, mutta äidillä on ongelma. Teutonia-vaunuissa on pehmeä kantokoppa (vanerilevy on alustana). Mitä ihmettä sinne kopan pohjalle laitetaan näin kesäkuumalla? Eihän se vauva pelkällä kantokopan pohjalla loju? Lakana (no miten se pysyy)? Äitiyspakkauksen pussukka? Eikö se ole kuuma? Auttakaa nyt ihmeessä, etten tukehduta lapsiparkaa!

Lapsesi makaa selällään aika pitkään melki liikkumatta, minusta silloin pärjää aikas kovalla. Voithan laittaa jonkin peitteen vielä alle tms.Kyllä kaikki siinä jonkin aikaa pysyy. Lakana voi tosiaan olla aika huono vaihtoehto. Toinen on se, että laitatkin kopan alle pehmustetta,eli siis vanerin ja kopan väliin.

Meillä on olleet molemmat lapset vauvana kesähelteellä Teutonian pehmeässä kantokopassa alustanaan vain esim. äitiyspakkauksen harso. Pieni vauva ei vielä "pehmustetta" tarvitse. Suositellaanhan pienelle vauvalle sängynpatjaksikin kovahkoa patjaa. Eikä se Teutonian koppa nyt niin kova ole, onhan siinä kevyt vanutäyte vanerin ja kankaan välissä.

Äitiyspakkauksen makuupussia voi pitää alustana muulloinkin, mutta tietysti kesähelteillä vetoketju kokonaan auki, jolloin makuupussi toimii ikäänkuin pelkkänä patjana. Tosin meillä lapset ovat olleet niin kovia pulauttelijoita, että olen taitellut sideharsoa pään alle. Kun pulauttelu oli kovimmillaan, niin alustana oli muovitettu frotee, jottei vaunuja tai makuupussia tarvitse olla pesemässä koko ajan.

Mä käytin pyyhettä tai lakanaa taiteltuna teutonian pehmeässä kopassa pohjalla ja taittelin "tyynyksi" harson, ettei tarvinnut vaihtaa lakanaa/pyyhettä jos tuli vähän puklua. Mä joskus kokeilin tuota äitiyspakkauksen makuupussia kokonaan auki, mut jostain syystä meidän vauveli hikosi siinä ihan hirveästi, vaikkei kiinni ollutkaan, eli meillä tuo pussilakana kaksin/kolminkerroin taiteltuna oli parempi vaihtoehto patjaksi.

Jos lämmintä on sanotaan nyt vaikka 20 tai hieman enemmän, mitä vastasyntyneelle kesävauvalle puetaan tai miten hänet peitellään, kun häntä nukutetaan pihalla? Alustana meillä on pehmeässä kantokopassa riittävän pieneksi taiteltu flanellikangaslakana.

Yhteistyössä