Mitä voin sanoa entisestä työnantajasta haastattelussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Noora"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Noora"

Vieras
Olin töissä viimeksi eräässä pikkupaikkakunnan apteekissa ja minulla ei ole siitä työtodistuksta koska hän oli erittäin vaikea ihminen ja lopulta häneltä meni hermot koska entiset työntekijät "kiusasivat" häntä ja hän on joutunut opettamaan viimeisen vuoden aikana lähes 10 työntekijää, vaikka paikka vakituinen. Siis työntekijät on joko irtisanottu tai itse irtisanoutuneet työpaikasta. Apteekkia pitää siis nykyään eri henkilö. Mitä voin sanoa työhaastattelussa asiasta? Olen ilmoittanut aikoinani ottavani apteekkityön vastaan ja kieltäytyväni heidän tarjoamastaan työstä, joten henkilöstövuokrauksessa tiedetään tästä työpaikasta. Voinko kertoa totuuden, että työnantajalla on narsistisia piirteitä, raivoaa työpaikallaan ja ei ole kehenkään tyytyväinen ja että häneltä meni hermot ja siksi ei pidä enää apteekkia vai mitä voisin sanoa haastattelussa? He kysyvät kuitenkin todella pikkutarkkaan ja ihmettelevät työtodistukseni puuttumista. Olin työpaikassa 1,5 kk, mutta pidempään kuin kukaan muu vuoden aikana. En haluaisi, että asiasta on haittaa työnhaussani, koska ihminen ei ollut oikein terve, joten vika ei minun ja kaikissa muissa työpaikoissa minuun ollaan oltu tyytyväisiä ja olen tullut kaikkien kanssa toimeen hyvin. Kiitos kauheasti jo etukäteen jos joku voi auttaa:D

Ei minulta ole koskaan kysytty työpaikkahaastattelussa mitään edellisestä työnantajasta. Miksi mielipiteesi edellisestä työnantajastasi kiinnostaisi heitä? Ja voihan se olla, että työnantaja luonteeltaan on jo "piireissä tuttu".
Aina voit sanoa, että työtodistuksen puuttuminen johtuu sinusta riippumattomista seikoista. Lienet kuitenkin jotenkin kykenevä todistamaan tuon 1½kk työskennelleesi ko. alalla?

Minulla yleensä kysytty todella tarkkaan henkilöstövuokrausten haastatteluissa jokaisen työsuhteen päättymisen syyt ja siksi ajattelin, että nytkin ehkä kysyttäis. Tiedän kyllä, että haastattelijat ovat ihan eri tyyppisiä, mutta tämän henkilöstövuokrauksen haastattelu todella perusteellinen ja kestää tunnin verran. Siksi ajattelin, että kysyttäis asiaa luultavasti. En haluaisi, että herättäisi epäilyksiä. Tuleekohan mielikuva, että olen ollut niin huono, että ei siksi työtodistusta työpaikasta tai muuten hämärä kuva? Pelkään vaan, että työnhakutilanteessa herättää epäilyksiä jos sanon ettei työtodistusta.

Olen samaa mieltä, mutta haastattelu on jo tänä aamuna ja en tiedä mitä kertoisin syyksi työtodistuksen puuttumiseen. En välttämättä kerro tästä työkokemuksesta vastaisuudessa, koska työsuhde niin lyhyt ja haen eri aloilta töitä. Sanonko, että ei enää pidä yritystä ja siksi en ole pyytänyt todistusta? Työstä jo useampi kuukausi aikaa.

Työhaastattelussa ei kannata sanoa negatiivisia asioista vanhasta työnantajastaan. Yritä sanoa jotenkin neutraalisti, että työpaikalla oli ongelmia henkilöstöasioiden kanssa, mutta tuollaiset "narsistiset piirteet" yms. luonnehdinnat eivät kuulu työhaastatteluun. Sulla ei kuitenkaan ole diagnoosia väitteesi todeksi..

En tiedä, minkälainen työhistoria sulla on taustalla, mutta mä en edes ottaisi noin lyhyttä työhistoriaa puheeksi. Mulla itselläni on yksi reilun kuukauden kokeilu työpaikassa, josta totesin, etten yhtään viihdy. Palasin siitä vanhaan työhöni enkä laittanut "kokeilua" CVn, koska kuukauden työsuhde näyttäisi siinä omituiselta. Tietysti, jos se on ainoa kokemuksesi apteekkityöstä, ymmärrän, että se pitää siinä olla... Tsemppiä haastatteluun!!!