Mitä voin tehdä? Asiaa aikuisesta lapsesta ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kunhan mietin

Vieras
elää täysin holtittomasti. On ottanut jotain pikavippejä ja tilannut tavaraa osamaksulla, ei varmasti ole varaa maksaa koska ei käy edes töissä, ei opiskele. Kaikki nuo on jääneet alle 1kk kokeilun jälkeen pois, viimeksi oli työkokeilussa ja sit ei vaan 3 vrk ilmoittanut mitään kun ei mennytkään ja sai sieltä potkut.

Seurustelee yhen kans joka käy kyllä töissä mutta on aika usein kännissä tai pilvessä kun sen näen, ihan ihme tyyppi jota en voi sietää. Sillä on ihan kummallinen maailmankatsomus.

Mun lapsi juo joskus ja varmaan poltteleekin joskus. Nuorempana se otti pilleriä ja viinaa mutta siitä tuli tosi ikäviä seurauksia ja nyt ei ole vuoteen ottanut.

Mitä ihmettä voin tehdä?? Tekisi mieli potkia persuuksille että jumalauta nyt ittees niskasta kiinni! Toisaalta, sillä on diagnosoitu masennus että yritän olla sit tukena siinäkin.

Vittu että suututtaa taas ... sossusta sai rahaa viikolla ja nyt kyselee et olisko heittää 20e. Varmaan menny baariin rahat viikonloppuna? No en aikonu antaa, sen sijaan sanoin et voi tulla kotiin syömään.

Rahaa kun on niin kivaa on, ostetaan hyvää ruokaa ja juomaa eikä yhtään mietitä huomista.. se tekee jotai kalliita ruokia, oon sanonu et kato mitä syöt ja pitää elää taloudellisesti, sossun rahoila ei mitään hanhenmaksapalleroita makseta. Rahan pitää riittää koko kuuksi!! Mutta ei ...

Voi v..... sanon minä :(

Anna Siperian opettaa. Ruokaa voit tarjota, mutta älä ostele hänelle mitään tai anna rahaa. Ettet ainakaan mahdollista törttöilyä. Hän joko oppii tai ei opi, mutta pysy lujana.

Tutulta kuulostaa osittain. Itse annan hänen elää elämäänsä, tukena olen tarvittaessa, myös rahallisesti pienissä määrin silloin tällöin. Jokaisella on oma elämä elettävänään. Ei siinä äitikään oikein mitään voi.

Anna kokeilla rajojaan! Kyllä se joskus oppii jos haluaa oppia!

Kokeilkoon rajojaan, siitä vaan! Mutta kyllä mua hieman pelottaa kuinka veloissaan se jo on ja kuinka monta vuotta se elämään vaikuttaa vaikka nyt päättäisikin "ryhdistäytyä"!

Mutta kai minun pitää vaan antaa olla... niinkuin olen tehnytkin, ainakaan mäkättäminen ei auta mitään.

Masennus on nykyään helppo tapa nuorilla saada ns. helposti kaikki anteeksi. Ja jos ei onnistu, niin vähän viillellään ja otetaan pilleripurkista liikaa ja soitetaan ambulanssi, jotta sama kierre voi jatkua. Ei tarvitse hakea töitä, koska töissä ei kestä olla kun on paha mieli, ei tarvitse hakea koulupaikkaa kun ei koulussakaan pysty keskittymään, sossu maksaa rahaa koska pitäähän masennuksesta kärsiviä tukea ja sitten mennään juhlimaan, tuhlataan rahat juomiin ja huumeisiin ja biletetään täysillä. Rahat loppuu ja taas turvaudutaan masennukseen, on niin paha olla, kukaan ei ymmärrä eikä kukaan auta ja kaikki on niin huonosti kun ei ole nyt rahaa ja ei voi bilettää ja vetää päätä sekaisin.

Tunnen paljon sellaisia jotka tekevät tätä.. valitettavasti. Masennuksesta kärsivää on autettava, mutta jossain menee raja. Tuollainen kierre vaan ruokkii itseään ja paras apu mitä siinä voi tarjota on tosiaankin lakata säälimästä ja huolehtimasta. Lapsi huomaa jossain vaiheessa, että itse on vastuu otettava teoistaan eikä äiti ja iskä aina pelastakkaan, silloin hän toivottavasti tajuaa sen verran että pakostikkin ryhdistäytyy.

Teet siis ihan oikein jos et lainaa tälle rahaa. Jos hän ottaa vippejä tai sekoilee muuten niin hän myös on vastuussa siitä. Voithan koittaa hänelle puhua huolistasi ihan joskus rauhallisesti ja kahdestaan, mutta en usko että sillä on hirveästi merkitystä jos hän on esim. kamapäissään tai muuta. Masentunuttakin voi potkia perseelle jos muu ei auta. Tsemppiä sinulle.

samaa mieltä kuin aikaisemmat, että rahaa ei kannata ainakaan syytää, vaan juuri tuo asenne, että kotiin voi tulla syömään. Tuohan se on pahin pelko, että vaikka kuinka hyväät eväät antaa lapselle kotoa, niin lapsi tekee nuorena aikuisena/aikuisena ne omat valintansa. Ei ole vanhemmilla helppo tie seurata vierestä.

Pikavippijutuista tulee helposti rikosasioita, että jos ottaa solkenaan pikavippejä, eikä ole vippiä ottaessa mahdollisuutta maksaa takaisin niin voidaan tulkita petosasiana..mutta se on pikavippifirmoille kivisempi tie, että kylläpä ne eka karhuaa niitä rahoja ja sitten ulosottoon. Sitten vaan menee luottotiedot, ja elämänen vielä vaikeampaa. Tietäähän/ymmärtäähän lapses tämän kuvion?

Pystyttekö te juttelemaan tai ottaako hän sulta neuvoja/apua vastaan? riippuen siitä miten suossa hän on raha-asioiden, pilven polttelun ym kanssa niin voisiko vielä yrittää ohjata jonkun avun kautta paremmille vesille?

Tsemppiä ap:lle kovasti. Sun rakas lapsesi on ja tukena voit olla, mutta hänen puolestaan et voi elää, etkä tehdä loputtomasti hänen eteensä, vaikka miten hänen vanhempansa olet.

Minkäs sille voi, toisaalta velkojen hankkiminen on täysin tyhmintä mitä nuori voi tehdä! Seuraukset siitä voi olla karmivat, kun merkintä veloista säilyy pitkälle tulevaisuuteen.

Mä varmaan tunkisin itseni lapselle kylään ja vaatisin nähdä laskut. Sitten pitkä keskustelu ja selvitys mitä on maksamatta ja minne. Ton ikänen ei nimittäin välttämättä osaa hoitaa asioitaan ja "siperia opettaa" tyylillä on kamalat seuraukset. Tuskin se masennustakaan parantaa, kun velat menee ulosottoon.

Sitten vaan kova kovaa vastaan ja vaadit, että tyttö tekee suunnitelman tulevaisuutta varten. Jos se ei onnistu, niin sitten lääkäriin keskustelemaan masennuksesta. Jos sä jäät tossa tilanteessa katselemaan vierestä, niin parin vuoden päästä asiat voi olla niin solmussa, ettei niitä enää mitenkään järkevästi selvitellä.

Ja jos jotain positiivista, tyttö kuitenkin kysyy sulta apua, soittaa ja pitää yhteyksiä. Varmaan silläkin on paha olo ja kaipaa apua. Reippaasti vaan nostat kissan pöydälle ja luettelet elämän realiteetit lapsellesi!

Pikavippijutuista tulee helposti rikosasioita, että jos ottaa solkenaan pikavippejä, eikä ole vippiä ottaessa mahdollisuutta maksaa takaisin niin voidaan tulkita petosasiana..mutta se on pikavippifirmoille kivisempi tie, että kylläpä ne eka karhuaa niitä rahoja ja sitten ulosottoon. Sitten vaan menee luottotiedot, ja elämänen vielä vaikeampaa. Tietäähän/ymmärtäähän lapses tämän kuvion?

Minä elin pikavipeillä muutaman vuoden ja jouduin ottamaan lisää vippejä maksaakseni vanhoja vippejä. Lopulta velkaa vähän yli 10 000 euroa, jotka ulosotto vaati - soitto ulosottoon ja saatiin sovittua maksusuunnitelma, jonka pystyin toteuttamaan omien tulojen ja menojen ohella ja nyt on kaikki hyvin eikä merkintää missään. Ei kannata liikaa huolehtia, kyllä ne asiat lutviintuu jos jossain vaiheessa herää todellisuuteen, vaikka näinkin myöhään.

Lopeta aikuisen hyysääminen,kieltäydy autta masta tai ainakin rahaa antamasta.Jokaisen pitää käydä pohjalla ennenkuin tajuaa että ei näin voi jatkua,mutta pohja ei tule vastaan jos joku antaa rahaa kokoajan ja hyysää!!

Kyllä pikavipeistäkin voi selvitä. Itse otin aikanaan kymmeniä, pian kaikki maksettu, osa ulosoton kautta. Ainakaan vielä luottotietojen menetys ei ole vaikuttanut elämään millään tavalla. Sossun tukeen en ole oikeutettu joten siksi turvauduin pikavippeihin. Tyhmää, mutta vaihtoehdot oli vähissä. Olen pian 40 eli ei katso ikää, myös vanhuksia pikavippikierteessä kun pitää ostaa kalliita lääkkeitä jne.

Jos pystyt ja kykenet, niin juttele rauhallisesti ilman moralisointia ja tarjoa apuasi asioiden selvittämiseen. Eli käytte laskut ja velat läpi ja teette maksusuunnitelman. Voihan tytöllä olla jo sellainen olo, että kaikki on jo mennyttä ja ihan sama ryssiä sitten loputkin. Ja tilanne ei oikeasti niin paha vielä olekaan.

Etsi netistä vertaistarinoita, eli ihmisten kokemuksia, miten ovat asiansa sotkeneet, mihin se vaikuttaa tulevaisuudessa (luottotiedottomuus, ei saa asuntoa, ei saa edes puhelinliittymää) ja miten ovat niistä selvinneet. Anna tytölle luettavaksi.

Mutta jos hän ei apua suostu ottamaan vastaan, et oikein voi tehdä mitään.

Yhteistyössä