Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä aikuisen kannattaa oikeasti opiskella?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Aikuisopiskelija, 30.06.2008.

1. Aikuisopiskelija Vierailija

Harkitsen uuden ammatin opiskelua. Olen jo yli 35-vuotias, ja mahdollinen valmistuminen olisi sitten yli 40-vuotiaana. Mietin vain, mitä tämän ikäisen kannattaisi oikeasti opiskella? Toiveena olisi siis sellainen opiskeluala, jolta saisi sitten suhteellisen varmasti koulustusta vastaavan, mielellään pysyvän, työpaikan. Palkan suuruus ei ole ratkaiseva, kunhan se olisi sellainen, että sillä pystyisi tulemaan toimeen normaalia, melko vaatimatonta elämää viettävä.

Olen harkinnut psykologiaa, toiveena terapeutin tms. työ, ei esim HR-hommat tai farmasiaa, mutta mielellään ottaisin vastaan muita ehdotuksia aloista vanhemmalle opiskelijalle.

Pohjalla on korkeakoulututkinto (ala: kaupallinen). Omaa alaani tuskin kannattaa enää opiskella lisää, se ei kuitenkaan oikeasti paranna työnsaantimahdollisuuksia. Lähipiirin kokemuksista tiedän, että myöskään teknisiä aloja tai hallintoa (esim. valtiotieteellinen) ei kannata vanhempana opiskella, koska noilta aloilta on hirveän vaikea saada sitä ensimmäistä ns. entry-level työpaikkaa "yli-ikäisenä".

Tietysti voisi yrittää opiskella jotain alaa, jonka taidoilla voisi perustaa yrityksen, silloin tuskin liika ikä haittaisi. Olisin kuitenkin hakemassa ammattia, jossa voisi työllistyä vieraan(kin) palvelukseen, koska yrityksen aloitukseen liittyy sitten taas muita hankaluuksia, kuten useimmiten pääoman tarve.

2. sama tilanne Vierailija

Kumpikaan miettimäsi ala ei ole missään nimessä huono.

Farmasia on ehdottomasti hyvä ala aikuisopiskelijalle. Työllisyys on hyvä, eikä valmistumisiälläsi ole mitään väliä, ainakaan jos haluat normaaliin apteekkityöhön (lääketeollisuuden työpaikoista en tiedä mitään).

Psykologia on myöskin hyvä, joskin suurimmilla paikkakunnilla viran saaminen saattaa olla vaikeaa. Pienemmillä paikkakunnilla on helpompaa. Myöskään tässä valmistumisikä ei ole este - psykologilla on ihan hyvä olla elämänkokemusta ja muitakin vanhempia opiskelijoita varmasti löytyy. Yksityisvastaanotonkin voi perustaa, mutta jotta saisit oikeasti asiakkaita, olisi hyvä olla psykoterapeuttikoulutus (tämä tulee psykologikoulutuksen lisäksi, kestää nelisen vuotta maisterikoulutuksen jälkeen ja on maksullinen).

Kannattaa myös huomioda opiskeluaika -- psykologiksi päästäkseen tulee olla maisteri (opiskeluaika 5-6 vuotta), kun taas farmasian puolella perustutkinto on kanditutkinto (kolmisen vuotta), eikä ylempää tutkintoa (proviisori) tarvita ellet välttämättä sitä halua.

Palkkauksessa em. alojen välillä ei ole kovinkaan suurta eroa, farmasia saattaa olla jopa aavistuksen paremmin palkattu kuin perus-kuntapsykologi (vaikka opiskeluaika onkin lyhyempi).

3. Aikuisopiskelija Vierailija

Kiitos vastauksesta.

Tuo psykologian opiskeluajan pituus on yllätys. Yhdessä tuon psykoterapeutin koulutuksen kanssa siis noin 10 vuotta. Koska nuo ovat yliopisto-opiskeluja voi huonolla tuurilla mennä vielä kauemmin (toki myös onnistuneella opiskelulla hieman vähemmän aikaa). Samassa ajassahan saisi jo käytyä lääkiksen ja erikoistuttua psykiatriksi. Olin ajatellut mielenterveysalaa omasta mielenkiinnosta ja myös sen takia, että terapeutin tms. työhön ei liity mitään fyysisesti hankalia asentoja, jatkuvaa näytön tuijotusta jne. Itselläni ei ole mitään työtä estäviä vaivoja, mutta sukurasitteena kyllä tuki- ja liikuntaelinsairauksia, joten ajattelin jo ennen mahdollista opiskelua ottaa huomioon, että työn pitäisi olla sellaista, että sitä pystyisi tekemään eläkeikään asti.

Farmasian alan lyhyt koulutus on kyllä plussaa, tosin myöskin ihan tuo perusapteekkityökin vaikuttaa melko rutiininomaiselta, ainakin näin ulkopuolisen silmin.

4. sama tilanne Vierailija

Sellainen lisäys vielä, että psykoterapeuttiopinnot eivät toki ole välttämättömiä jos haluat tehdä peruspsykologin töitä esim. mielenterveystoimistossa, koulupsykologina, sairaalassa, jne. Sen sijaan kannattavan yksityisvastaanoton perustamiseen ne ovat aika lailla edellytys (muuten terapia-asiakkaasi eivät saa kela-korvausta).

Eli perushommiin, joita suurin osa psykologeista tekee, riittää se "pelkkä" maisteri.

(Myös psykiatrit joutuvat menemään psykiatrikoulutuksensa jälkeen erillisiin terapeuttiopintoihin - niihin samoihin kuin psykologitkin - jos haluavat toimia psykoterapeuttina. "Psykoterapeutti" on suojattu ammattinimike ja sitä saavat käyttää vain em. koulutuksen käyneet. Koulutus suoritetaan työn ohessa, mutta se tosiaan maksaa - tavallisesti työnantaja maksaa sen tai ainakin osallistuu kustannuksiin.)

5. Olen vastikään valmistunut yliopistosta alalle, joka ei juurikaan työllistä. Haluaisin kovasti opiskella vaikkapa toisen tutkinnon. Mutta onko tie noussut pystyyn, kun opintomenestykseni ei ole huikea (tein koko opiskeluajan töitä, mikä valitettavasti näkyi arvosanoissa)? Kun lukee noita yliopistojen vaatimuksia toisen tutkinnon suorittajalle/jatkotutkintoon tms. niin tulee vaikutelma kuin sinne ei kannattaisi edes yrittää, jos ei ole kiitettäviä tai erinomaisia tietoja todistus täynnä...

Onkohan siis huonosti menestyneellä maisterilla enää mahdollisuutta opiskella mitään yliopistotasolla? (muuta kuin perusopintokokonaisuuksia avoimessa yo:ssa)

Työllistyminen edes jossain vaiheessa elämää kiinnostaisi itseänikin :)

6. Voithan sä pyrkiä pääsykokeiden kautta opiskelemaan mitä tahansa? Ei siellä sun arvosanoja syynäillä eivätkä ole kiinnostuneita / edes tiedä onko sulla jotain aiempia tutkintoja vaan samalla viivalla olet kaikkien muidenkin kanssa.

Jatkotutkinto (tohtori) tms on sitten ihan eri asia... Mutta toiseen perustutkintoon (vaikka toiselle alalle) tie käy kyllä ihan normaalisti pääsykokeen kautta.

7. Kyllä opiseklu kannattaa aina, itse olen opiskellut itselleni useita eri tutkintoja, ja niiden kautta olen aina saanut haluamaani työtä.
    Työttömäksi ei tarvitse joutua - edes työuran loppupäässä - kun on pätevyys lukuisiin tehtäviin.
    Suurkeittiö -ja ravintola-alan tehtävät osaan ja olen pätevöitynyt niihin, toimistotyöhön olen hankkinut koulutuksen ja työkokemusta on kertynyt
    , tiedottamiseen olen pätevöittänyt itseni, markkinointi - ja myyntityö on tuttua,
    hotellialan johtotyö on tuttua, hankintoihin ja hankkijan tehtävään olen pätevä.

8. Minnuli Vierailija

Täällä yksi nelikymmpinen joka kyllästyi nykyiseen työhön (vaikka palkka onkin ok, alkaa 4:lla)..ja lähdin avoimeen yliopistoon suorittamaan psykologian perusopintoja. saa nähdä johtaako tämän pidemmälle, katsotaan nyt kuinka lähtee sujumaan.
    Haavena olisi psykan kandin paperit vähintään ja se vaatis tietty selvitymisen pääsykokeista sisään..
    En usko että hukkaan tämä menee vaikka en pidemmälle jatkaisikaan.,,ei ainakaan tartte mummona katua tekemättä jättämisiä :)

9. Farmasia on oikein hyvä vaihtoehto, samoin psykologia. Ehdottaisin kolmantena vaihtoehtona vielä sosiaalityötä. Saat YTM/VTM tutkinnon ja kelpoisuuden sosiaalityöntekijän virkoihin. Sosiaalityöntekijöitä työskentelee kuntien sosiaalitoimessa, kouluissa (kuraattorit), sairaalaoissa (kaikilla osastoilla), mielenterveystoimistoissa, a-klinikoilla (sosiaaliterapeutti -nimike usein), erilaisissa laitoksissa (esim. lastenkodit, turvakodit jne.), perheneuvoloissa erilaisten järjestöjen palveluksessa (esim. Pelastakaa Lapset ry, adoptio- ja sijaisperhetyö). Lisäksi saat kelpoisuuden toimia sosiaali- ja terveydenhuollon johtotehtävissä (sosiaalijohtaja, perusturvajohtaja) ja jos vielä teet osana tutkintoa opettajan pedagogiset opinnot, niin tie AMK ja ammatillisiin oppilaitoksiin opettajaksi on sekin auki. Niin ja nykyisin on kaiken maailman projekteja yms. jotka työllistävät suunnittelu- ja kehittämistehtäviin. Töitä on pilvin pimein, saat miltei valita työpaikkasi ja todennäköisesti jo opiskeluaikana sinut revitään töihin - näin kävi itselleni ja monille opiskelukavereille. Palkka ei päätä huimaa (aloituspalkka nyk. käsittääkseni 2300-2700eur/kk) ja työ esim. lastensuojelussa on raskasta, mutta toisaalta työn rankkuus ja monet muut tekijät riippuvat paljon työyksiköstä. Niin ja jos kaipailet terapiakoulutusta, niin myös sosiaalityöntekijät voivat hakeutua terapiakoulutuksiin. Monilla työkavereillani on esim. perheterapiakoulutus.

10. aa.en. Vierailija

Sosiaaliala on varmasti hyvä. Eri ikäiset alan opiskelukaverini on tosiaan revitty töihin jo AMK-sosionomin tutkinnon puolivälissä. Itse tein virheen 5 vuotta sitten kun aloin opiskella AMK-metsätalousinsinööriksi. Olin siihen asti toiminut myyntihommissa yo-pohjalta. Äitiysloman/hoitovapaan jälkeen tuntui, että tarvii ottaa vauhtia lisäopilla. Mulle sanottiin työkkärissä, ettei ilman koulutusta mulle mitää työtä löydy. Sitä vähän ihmettelin, kun oli kuitenkin esimieskokemustakin useampi vuosi.

Tuntuu nyt, että työkkärin kannustamana lähdin vähän vikaraiteelle. Laitoin 4 v. aikuisen elämästä opiskeluun. Se on aika iso uhraus. Alan työpaikat lähtivät sillä välin Suomesta pois, johon - myönnän - en osannut varautua. Olen hakenut kaikkea laidasta laitaan. Tehtäviin, joihin edellytetään korkeakoulututkintoa, on aina sata hakijaa ja sitten vaatimattomamman koulutuksen tehtäviin sanotaan, että eivät usko, että korkeakoulutettu hakee tosissaan...

Täydennän tutkintoa nyt dipl.insinööriksi. Se oli hienoa, että nykyään on mahdollisuus jatkaa ilman pääsykoetta AMKista 2 vuodessa D-inssiksi, kun vaan ottaa kaikki vaihtoehdot selville. Jos valmistuminen onnistuu suunnitellusti, niin mulle tulee kertyneeksi ainakin kuusi täyttä vuotta koulun penkillä. Ikää lähes 50 v. Alkaa tosiaan epäilyttää, että teknisen alan valinta oli vikatikki. Mitenkään en jaksaisi enää lähteä enää ihan alusta mitään uutta - ei sitä kestä talouskaan.

Niin että vaikeeta se on uudelle alalle työllistyä Kannattaa tosi tarkkaan harkita lähteekö opiskelemaan, jos on vanhalla alallaan työpaikka. Mutta en tiiä mitä olisi pitänyt tehdä, kun vanhalla työkokemuksella ei päässyt edes haastatteluihin ja sinne eläkeikään on vielä pitkä matka. Työhön olisin kovin motivoitunut menemään, mutta näin monen vuoden tauko sadat turhat hakemukset lannistaa jo ihan urakalla. Mutta tämä meneekin sitten ap:n aiheesta sivuun.

11. oik kand - kenties? Vierailija

Minä, kahden ylemmän korkeakoulututkinnon jo suorittaneena, hyväpalkkaisena (myös 4 alkava palkka ;) - mutta jotain uutta etsien taas piristykseksi olen miettimässä lakiopintoja. Siinä saisi yleissivistystä - ja taskurahoja ajankulusta, vaikkapa perunilmoituksia/testamentteja tekemällä.

12. 40 ja plus Vierailija

Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani vaihtaa alaa. Työllisyysnäkymät ovat hyvät ja ala kiinnostaa.

13. vieras Vierailija

Miltä aloilta saa palkkaa (4 alkavalla)?
    Itse olen myyntialalla ja palkat eivät huikeita työmäärään nähden. Alan vaihtoa olen nyt miettinyt. Muuntokoulutuksena farmasia taisi olla viime syksynä viimeisen kerran. Mitä suosittelisitte 35 v naiselle,joka ei hoitotyötä voi tehdä,muita esteitä ei ole:)

14. realismia peliin Vierailija

Hylkää yliopisto. Jos haluat varmoja töitä, niin ammattikouluun joko siivoojaa, lähihoitajaa, putkimiestä, sähkömiestä jne. Varma työllisyys. Yliopistosta vain lääkis on järkevä. Jos sinne ei pääse, niin sitten kannatta yliopisto unohtaa.

15. akat. funtsii Vierailija

Noilla duuniammateilla ei välttämällä tulevaisuudessa isoihin tienesteihin pääse, koska suuri osa niistä teetetään vierastyöläisillä halvalla. Ei kannata kouluttaa itseään alalle, jossa joutuu kilpailemaan jonkun puolalaisen reppufirman 5 eken tuntipalkkoja vastaan.

16. realismia peliin Vierailija

Näiltä aloilta sentään saa töitä, toisin kuten monelta muulta akateemiselta alalta, joilla koulutusta vastaavasta työpaiksta voi lähinnä haaveilla, sillä samaa työpaikkaa hakee monta sataa tyyppiä samalla koulutuksella ja yleensä paremmilla muilla meriiteillä.

17. Jaana Vierailija

Taloushallinnon osaajista on kuulemma pulaa ja lähivuosina vielä enemmän, kun paljon osaajia jää eläkkeelle. Jos numerot ja tietojärjestelmien käyttö kiinnostaa, niin sitä opiskelemaan.

18. akat. funtsii Vierailija

Vaikka puhutaan akateemisesta työttömyydestä, kuitenkin reilusti yli 90% akateemisesti koulutetuista työllistyy suht oman alan duuneihin. Samaa ei voi puhua duunariammattilaisista.

19. Alan ammattilainen Vierailija

20. Realismia peliin Vierailija

Onko sinulla antaa jotain lähdettä asialle? Tuntuu siltä, että oman ystäväpiirini kohdalla tämä ei pidä paikkaansa. Suurinosa valmistuneista akateemisista ovat työttömiä, mutta duunariammattien edustajilla riittää töitä niin paljon kuin vain ehtii tehdä.

21. Ap. Vierailija

Oma havaintoni on se, että on valtavia eroja eri duunariammattien työllistävyyden välille. Joillekin putkimiehille, sähkömiehille, CNC-koneistajille tai kirvesmiehille näkyy hyvin maksettua työtä riittävän ja lähihoitajat viedään jo koulusta hommiin (tosin huonolla palkalla). Sen sijaan joillekin kondiittoreille, kosmetologeille, metsureille, eläintenhoitajalle tai verhoilijoille ei taida kovin helposti löytyä ainakaan palkkatyötä. Yrittäminen on ehkä vaihtoehto, mutta sekään ei kaikille ole mahdollista tai välttämättä tuo riittävän suuria tuloja elämiseen.

Duunariammateista ei tosiaankaan voi puhua yhtenä blokkina. Tosin luulen kyllä, että näiden ammattien joukossa on vielä paljon erittäin hyvin työllistäviä hommia, joista myös maksetaan kunnolla. Toisaalta joukosssa on myös täysin hörhökoulutuksia ja aloja, jotka ovat Suomesta kuolemassa. Koulutusta miettiessä täytyy myös ottaa huomioon, että duunariammattiin kouluttautuu noin 2-3 vuodessa ja akateemiseksi menee kaksi kertaa tuo aika.

22. a-täti Vierailija

Selailin eilen koulutussivuja. Markkinointi-instituutti mainosti palkanlaskijan koulutusta.
    Siinä on takuuvarmasti työllistävä ala. Tein aikoinaan palkanlaskijan töitä.
    Tässä iässä en enää halua sitoutua niin aikataulutettuun työhön.

Mutta kai tekniikka on keventänyt uurastusta. Voisi olla tavallaan kiva palata vähäksi aikaa noihin tehtäviin.

23. ideaa Vierailija

Opiskele sähkö- tai putkimieheksi. Töitä on taatusti. Et tarvitse mitään akateemista hörhöilyä.

24. Sossutäti Vierailija

Sosiaalialan tutkinto. Sosionomi (AMK) tai sosiaalityöntekijä (yliopisto). Avoimessa voi suorittaa noita yliopisto-opintoja pitkälle. VARMA työpaikka, sinusta taistellaan jo opiskeluaikana, minne tulisit töihin.

25. tiina79t Vierailija

Alla on myös ns. yleispätevä maisterintutkinto, joka ei kamalasti auta työnhaussa.
    Olen katsellut noita markkintointi-instituutin markkinointiassistentin koulutusohjelmia sekä amiedun audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkintoa. Työt joko tiedottamisen alalla (pohjalla on viestinnän opintoja ja hyvä kirjoittamisen taito) tai markkinoinnin viestinnän suunnittelussa kiinnostaisivat.
    Onko näistä aloista (koulutusohjelmista) kenelläkään kokemusta?

Kannattaako ottaa jompi kumpi koulutus ? (jos lähdetään siitä, että on valmiuksia ja intoa näille aloille)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri