Mitä ei saa syödä imettäessä ?

  • Viestiketjun aloittaja Mariia
  • Ensimmäinen viesti
Mariia
Mulla tuo tulokas vielä masussa ja kohta toivottavasti ulkona. Täällä nyt mietiskelenkin jo imetysjuttuja. Eli mitä siellä kiellettyjen listalla olikaan ettei kannata ilmavaivojen välttämiseksi syödä. Muistan ainakin maustetut ruoat, ruisleivän ja sitrushedelmät. En nyt muista oliko nuo just ilmavaivojen takia vai muuten. Lisää listaa jääkapinoveen että saisi alun alkamaan helposti...Kiitos !
 
teuvoneuvo
Mun käsittääkseni nykysuositusten mukaan mitään ei tarvi karttaa etukäteen ennaltaehkäisevästi, ellei allergia/mahaoireita ala tulla vauvalle. Eli iloitse siitä että raskausajan ruokarajoitukset loppuvat! Ja alkoholiakin voi ottaa kohtuudella.

Lääkkeet ovat sitten eri asia, mutta sen varmaan kaikki tietävät... Ja hmm. Onkohan luontaistuotteiden puolella jotakin jota ei suositella, niistä en tiedä mitään kun en niitä muutenkaan syö.
 
Ultsu
Muistelisin, että joitakin kaloja pitää välttää eli isoja petokaloja kuten hauki ym., joissa saattaa olla raskametalleja. Myöskään valkosipulia ei suositella imettäessä sillä se muuttaa äidinmaidon makua ja vauva saattaa hylkiä sitä sen vuoksi.

Neuvolasta voi kysellä lisää, kyllä niillä suosituslistoja on.
 
-
Söin raskausaikana neuvolan ohjeiden mukaan. Maustoin ruokia reilusti ja käytin valkosipulia. Nyt kun vauva on syntyny edelleen jatkan samoilla tavoilla, meillä eo oo tullu ilmavaivoja. Nyt oikein nautin juustoista, niitä kun ei suositella raskausaikana. yksittäisiä siidereitäkin olen jo nauttinut
 
ilppis
vältä hiilihappoisia juomia (limsoja jne) koska kuplat menee maitoon ja mun vauvalle ainakin aiheutti pienenä kauheeta huutoa :(
moni juttu tulee kokeiltua itse, joillekkin sopii toisille ei. itse vältin maidon juomista ettei vaavi saanut koliikkia (jostain olin näin lukenut, ja mulla se "toimi")...

mausteita käytin kyllä aika paljon, valkosipulia ja chilliä ja vaikka mitä, en kuitenkaan kamalan tulista. pavut, herneet ja kaalit yms voi aiheuttaa ilmavaivoja, samat jutut kun itsellesi siis :)
 
lissu*
Tuolla Espoon neuvoloiden sivulla olikin jo suositukset, ja kuten 'teuvoneuvo' sanoikin, mitään muuta ei erityisesti tarvitse vältellä. Maidon juonti on kyllä tärkeetä ettei vauva vie äidin kalsium-varastoja (ilppiksen kommenttiin viitaten)! Tai muuten kalsiumin ottaminen purkista on tarpeen :). Mahdollinen maitoallergia on kai aika harvinainen ja jos semmoinen tulee vauvalle niin asia todetaan sitten neuvolassa/lääkärissä. Ja alkoholin käyttöön taisi olla sama suositus kuin raskausaikanakin...

Mä söin raskausaikana normaalisti tulista/mausteista ruokaa enkä ole nyt imetysaikanakaan välttänyt mausteita, ruisleipää, ym. Kurkkua en ole kyllä syönyt yhtä paljon (jostain syystä- vaikka onkin mieto kasvis), kun olen kuullut että se voi aiheuttaa vatsanväänteitä vauvalle :-/. Meillä vatsavaivoja ei ole ollut - jokainen vauva on yksilö, ja kokeilemalla sitten tiedät, Mariia, miten vauvasi reagoi mihinkin. =) Iloa odotukseen ja tsemppiä tulevan vauvan hoitoon!
 
Nonne
Jos vauvalla on masuvaivoja, voit kokeilla seuraavien pois jättämistä. Kaikkia en varmaan muista...
Kahvi, tee, limsa, maito, omena ja sitrushedelmät (myös mehuina), purukumi, pavut, pähkinät, ruisleipä, sipuli, valkosipuli, paprika, suklaa, voimakkaasti maustetut ja rasvaiset ruuat, runsas sokeri. Tässä näitä, ei varmaan edes kaikki.
 
wilma83
kaikkea saa syödä,ainakaa mä en tietoisesti välttäny imetysaikana mitää ruokia.vasta sitte jos vauva alkaa oireilla niin voi miettiä että mitä on syöny ja sitte jättää ruokavaliosta pois jotain ruoka-aineita jotka yleisimmin aiheuttaa vaivoja.
 
Julietta100
Sanovat, etteivät kupla pääse niin pitkälle.

Joku kirjoitti, että alkoholia voisi ottaa saman verran kuin raskausaikana... No kyllä raskausaikana voisi juoda reippaasti vähemmän kuin imettäessä.
 

Yhteistyössä