Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä ihmettä teen vihalleni?

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä Minni, 30.06.2020.

1. Minni Vierailija

En osaa ollenkaan saada tunteitani hallintaan. Vihaan miehen lasta niin paljon että se pilaa elämäni. Ja haittaa toki välillisesti heidänkin elämää vaikka yritän pitää mölyt mahassa.

Olen selvästikin ihmisenä hyvin epäkypsä ja kontrolloiva enkä osaa hellittää, miehen lapsi on hyvin yksinkertainen eikä oikein tahdo oppia edes helppoja asioita tai ainakin unohtaa kaikkea opetettua vaikka on jo aikuisuuden kynnyksellä.
    Isänsä ei vaadi oikein mitään kunnolla ja hän itse kärsii kun minä haluan että vaaditaan.

Lapsi on laiska ja saa esim nukkua vaikka koko ajan. Ei käsittääkseni edes oikein ajattele mitään, tuijottaa tyhjyyteen enimmäkseen. Koulussa käy, töissä tietenkään ei. Ei puhu muille. Isälleen kuiskii. Aivan epänormaali ihminen.

Tulen pääsemään hänen kanssaan asumisesta eroon mutta tämän vihan haluan lopettaa, onhan hän mieheni lapsi ja on aivan hullua tällainen viha, en vaan saa lopetettua sitä.

Miksi olen tällainen? Olen samaan tapaan vihannut aiemminkin erästä ihmistä.

Yritän hahmottaa onko kyse omistushalusta, kontrollintarpeesta, en saa kiinni mistä tämä tulee. Toki lapsen piirteet selittävät sen että vihaan sitä mutta ei näin kohtuuttoman suuri viha ole tervettä eikä toki toisen aiheuttamaa vaan tapahtuu omassa päässäni.

Osaisiko joku auttaa eteenpäin? Terapia ei tällä hetkellä tule kyseeseen, myöhemmin ehkä, siihen on nyt vaan eräs suuri este.

2. vierailija Vierailija

Onko lapsella jotain diagnoosia tai syrjäytyneisyyttä, jolloin voisit vaikka netin välityksellä päästä ymmärtämään vähän sinusta ehkä paljonkin eriävää yksilöä googlettamalla sopivia sanoja ja etsimällä infoa ja jaettuja lyhyitä elämäntarinoita. Ehkä sitten olisi helpompi nähdä tämä lapsi yksilönä ja ihmisenä, kun tietää vähän miten toisen mieli voi toimia.

Näät tämän lapsen täynnä heikkouksia joista hänen pitäisi alkaa mahdollisuuksien rajoissa kasvamaan yli mutta hänellä ei ole kykyä siihen ja tarvitsisi sellaista tukea joka ottaa huomioon, että tämä on käytöksensä puolesta heikommassa jamassa jaksamisensa kanssa jostain syystä, kuin terve ihminen. Olet ehkä yrittänyt olla se joka pistää hänen kasvuprosessiinsa vauhtia kommentoimalla tai häntä pakottamalla, ottamatta huomioon että hän kärsii todennäköisesti ainakin masennuksesta ja oppimisvaikeuksista kuvailemasi perusteella. Todennäköisesti syrjäytyneisyydestä jos ei ole kavereita joita näkee. Jos siis näin on, niin nousisi useampi erikoistarve ottaa ehkä pahatkin oppimisvaikeudet tai lukihäiriötlukihäiriö huomioon mielenterveyden lisäksi, jotta kykenisi elämään onnellisempaa ja normaalimpaa elämää. Lapsen oma motivaatio, ammattilaisten apu ja tukiverkoston, eli perheen ja ystävien kannustus ja ymmärrys on ne tyypillisimmät kulmakivet, että lähtisi elämä avautumaan. Minä tosin luulen, että sinä olet nyt YKSIN ollut se joka on hänen elämäänsä yrittänyt korjata, jotta pääsisi siihen pisteeseen, että eläisi tavallista elämää. Mitään muutosta ei tapahdu, ellei lapsi itse ole tietoinen ongelmistaan ja lähde niitä korjaamaan.

Saatat tuntea vihaa siitä, että olet ihan tosissasi halunnut hyvää ja yrittänyt auttaa, vaikka se onkin ehkä väärään tapaan annettu. Joskus itselleen on annettava anteeksi se, että ei voi parantaa toisen elämää, ja antaa myös lapselle anteeksi se, kun ei sinusta ole yrittänyt ollenkaan.

Jotenkin rivien välistä nousi mieleen mahdollisuus, että viha voi nousta siitä kun tämä lapsi on tosiaan heikkouksia täynnä ja jos et salli itsessäsi heikkouden näkyä, niin kyllähän se silloin olisi aikamonen punainen vaate, kun onkin elämässä joku jolla ei ole selviä vahvuuksia tai päämäärää tulla paremmaksi.

Voi olla että et ymmärtänyt viestistäni yhtikäs mittään tai mikään ei tunnu kolahtavan. Itseäni jäi mietityttämään tuo kun mainitsin että saattaisit olla mustasukkainen, mutta et kyllä tekstissä anna mitään siihen päin vittaavaa merkkiä.

Jos on paha olla yhtään niin onhan erilaisia kriisipuhelin palveluita. Älä epäröi soittaa, se kun saa jutella asiat halki ääneen auttaa organisoimaan omia tunteita ja ajatuksia.

3. Kyökistä Vierailija

Ei tuo todellakaan ole tervettä. Minusta tu ntuu, että sinun tulee itse mennä hakemaan itsellesi hoitoa ja terapiaa toivoen, että se auttaa sinua korjaamaan elämänasennettasi.

Mietityttää myös, miksi isä antaa sinun vielä olla läsnä heidän elämässään, minusta sinun ei todellakaan pitäisi. Aiheutat vain suurta vahinkoa niin lapselle kuin isällekin ja heidän suhteelleen. Jos olet fiksu, irrottaudut kuviosta kokonean näitä kahta ihmistä kunnioittaen.

Aika hyvin tunnut tiedostavan luonteesi pahimmat piirteet, mutta on eri asia muuttaa niitäå kuin "fiksusti" analysoida niitä. Lapsi, josta puhut, ei ole laiska tai muutoinkaan tahallaan sellainen kuin on, hänellä voi olla monta syytä ja vaikuttajaa - joihin hän on täysin syytön itse - olla sellainen kuin on. Julma kohtelu pahentaa kaikkea kehitystä vaikka kyseessä olisi alkujaan terve ja tasapainoinenkin lapsi tai aikuinen. Kenenkään itsetunto ei kestä painetta, jonka aiheutat. Vaikka et puhuisi mitään, käytöksesi ja kehonkielesi kyllä paljastavat ajatuksesi ja asenteesi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri