Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä kokemuksia kookosöljystä?

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä Kookosta, 18.06.2008.

1. Kookosta Vierailija

Hei tämähän on varmaan ihmeaine?
    Auttaa lihavuuteen ja kilpirauhasen vajaatoimintaa ja munuaiongelmiin ja...
    Miten paljon sitä pitäisi päivittäin käytttää?
    Onko se kiinteää vai öljymäistä muodoltaan?
    Miten se kookoksen maku sopii ruokiin, siis muihinkin kuin piparkakkuihin?

2. marliinifisk Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kantakalvon tulehdukset parani molemmista jaloista.

Parantaa ja ehkäisee huuliherbestä.

Alle 24 asteessa on kiinteää ja siitä lämpimämmässä ihan nestemäistä.

Annostus on 1-4 rkl / päivä. Itse otin reilun ruokalusikallisen. Maistuu kookokselle. Makuun tottuu, vaikka ei kookoksesta pidäkkään.

Tässä minun kokemukseni.

3. kiinnostuin Vierailija

Mistä kookosöljyä saa, en ole kaupoissa nähnyt.

4. kookospallo Vierailija

Kokeile luontaistuotekaupasta. Itse tykkään sen mausta ja tuoksusta, ihovoiteenakin olen käyttänyt.

5. Löytynyt Googlesta Vierailija

kookosöljyn maahantuojan KOOKOSRAVINTO IS Oy sivuilta löytyy tosi paljon tietoa.

6. nami-nami Vierailija

Kävin ostamassa kookosöljyä. Nyt mietin mihin kaikkeen sitä olisi kiva käyttää. Lämpimän maitokakaon olen maustanut sillä. Kokeilin sekottaa rahkaan, mutta öljy jämähti heti kokkareiseksi kun se jäähty kylmässä rahkassa. En raaski käyttää paistorasvana sitä, mutta mitenkähän sitä muuten voisi käyttää. 4rkl tuntuu paljolta, olen nyt ottanut 1 rkl, eikö se runsaasti otettuna varastoidu vyötärölle niin kuin muutkin rasvat.

7. cocos-lady Vierailija

Minä olen käyttänyt kookosöljyä nyt kroppavoiteena.
    Tavallisesti mulla on ollut kalliitakin merkkituotteita, mutta tämä kookosöljy on ihan ykkönen. Koskaan ei ole iho ollut näin pehmeä. Tuoksu on ihana!

8. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    510
    No niinsa, yllytyshulluna ostin viikko sitten kookosöljyä. Naitin sitä sisäisesti että ulkoisesti. Iho on kuin pikkilapsen pyllykka ja kookosöljy maistuu todella hyvältä. Kilpirauhasen aktiviteettia odottelen vielä, vaan voipiko sitä oikein tuntoaistimuksen kautta havaita. Kiitosta vaan tämän ketjun aloittajalle.

9. energiahoitaja Vierailija

No onpa aika rapeat arvot. 91% tyydyttyneitä rasvahappoja.... Omega-6/Omega-3 = 9/1

Suhdeluku pitäisi olla 1:1 tai 1:2.

:)))

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=552&lang=fi

Eli sisäisesti nautittuna on meillä monia paljon parempia rasvoja.

Ruoan laitossa on ihan ok rasva ja joillekin siitä on apua ihonhoidossa.

Mutta jos muu rasvan saanti on jo runsas niin en suosittele siihen enää lisää rasvoja ellei liikuntaa lisää tuntuvasti.

10. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    510
    Fineli ei antanut minulle tietoja kookosöljystä. Mahdoitkohan energiahoitaja sekottaa kookosöljyn kookosrasvaan, joka ei ole kuitenkaan käsittelynsä vuoksi verrattavissa öljyyn.

11. energiahoitaja Vierailija

Öljy merkitsee yleensä huoneenlämmössä juoksevaa ja
    rasva kiinteää ainetta.

Kookosöljy on kiinteää rasvaa n. alle 25º C lämpötilassa ja
    juoksevaa sitä lämpimämmässä.

12. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Täällä tietoa tuotteesta ja ostopaikat.

www.kookosravinto.com

13. hyntsät kotiin Vierailija

Tiedon kanssa on vähän niin ja näin. Tuossa maahantuojan sivulla lukee tieteellisenä perustana tohtori Kookospähkinä eli dr. Bruce Fife. Todellisuudessa kaveri ei ole mikään tohtori eikä eikä julkaistuja tutkimuksia ole yhtään. Hän on naturopaatti, joka ansaitsee elantonsa kirjoittelemalla kirjoja tyyliin: "Kookospähkinä -ihmelääke" ja "Syö rasvaa ja laihdu".

14. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    510
    Näin olen todennut siitäkään huolimatta öljyä ei pidä sekottaa kookosrasvaan, siihen jossa munkit paistetaan.

No painon sanotaan tippuvan, siitä voidaan olla mieltä ja mieltä, se jolla on siitä kokemusta lienee vakuuttunut sen väitteen paikkaansa pitävyydestä. Minun painooni se on vaikuttanut myönteisesti, sattumaako, samoin ihoni on entistäkin paremmassa kunnossa, vaikka ihoni ei ole mikään ongelmaiho ollutkaan. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa kontrollia, jossa veren kolesteroleja tarkastetaan samoin kilpirauhasarvoja. Niitä testejä odotellessa olisi kiva lukea käyttäjien kokemuksia, jos on pidemmältä ajanjaksolta kerääntynyt henkilökohtaista tuntumaa aiheeseen.

15. vai paino laskenut Vierailija

Kirjoitit äsken, että ostit kookosrasvaa ekan kerran viikko sitten. Siinä ajassa ei elimistön rasvakudoksen määrässä tapahdu mitään muutosta. Nesteen määrä voi vaihdella kilon pari sinne tai tänne.

Jos taas olet kookosrasvan tuottaja itse, niin muista välillä vaihdella nimimerkkiä kun postittelet ihmekertomuksia listoille.

16. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    510
    No enpä ole tuottaja, en rasvan sillä pikkuisen on kerääntynyt tietoja teollisesti käsitellyistä rasvoista.. En viitsi vaihdella nimimerkkiä tällekkään palstalle, koska haluan seisoa sanojeni takana ja pyrkiä rakentavaan keskusteluun.

En siis ostanut rasvaa vaan öljyä, painoani olen tarkkaillut päivittäin jo yli kymmenen vuoden ajan ja pikkuisen tiedän nesteiden määrän vaihteluistakin. Kilpirauhashormoonien taso on nippanappa raja-arvoissa ja koska olen geneettisen perimän kautta riskiryhmässä korkeiden kolesterolien vuoksi, niin seurantaa on silläkin saralla. Sepä tekeekin mielenkiintoiseksi sen miten luotettava on väite kilpirauhasen toiminnan stimuloivasta vaikutuksesta. Varsin mielelläni lukisin muiden mielipiteitä koskien ölyn käyttöä. Riitaisuuksista en niinkään ole kiinnostunut.

Elleissä olen Inkenä kirjoitellut kymmenisen vuotta, joitakin ennustuksen tapaisia olen tehnyt muillakin nikeillä, mutta kun käyn keskusteluja Kirstallipallon puolella niin kylläpä sinne vain tulee keskustelijaksi nikkini ihan luonnostaan, en viitsi yhden viestin enkä myöskään sinun pyyntösi vuoksi käydä rekkaamassa itseäni ulos.

Sinulla on vankka mielipide liittyen rasvaan, minä olen vasta testaamassa omaa mielipidettäni öljyyn. Oikeus mielipiteeseesi sinulla on olemassa, mutta mitenkä se liittyy nikinkäyttö käytäntöihini tai keskustelun aiheeseen, mielestäni ei mitenkään.

17. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    510
    Niin vielä, en ole myöskään öljyn tuottaja, se minun vielä piti sanomani.

18. tosi luotettava Vierailija

Väitteen on maahantuojan puheiden mukaan esittänyt tohtori Kookospähkinä. Oikeasti hän ei ole tohtori, joten kannattaa hieman pohtia myyntipuheiden luotettavuutta.

Samaa tuotetta markkinoidaan ulkomailla sellaisella väitteellä, että kookosrasva (myyntipuheissa öljy) tappaisi myös HIViä. Suomessa tämä markkinointivaltti on ilmeisesti jätetty pois.

19. entä tämä? Vierailija

Maahantuojan sivuilla oli linkki tällaisen säätiön sivuille ja edelleen sangen uskottavilta vaikuttaviin tutkimustuloksiin:

http://www.westonaprice.org/knowyourfats/coconut_oil.html

Wikipediastakin löytyy yo. tutkimuksen tekijä Dr Mary G. Enig. Onko hänestä jotakin muuta (todellista) tietoa, mieluiten lähteineen?

20. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    510
    Minulle ei ole merkitystä sillä onko tohtori vaikka kumisaapas, vain sillä on merkitystä, mitä öljun vaikutukset ovat. Vaikka oma painonpudotukseni olisikin nesteiden poistumaa, niin johonkin se perustuu ja se jokin saattaa olla kilpirauhasen toiminnan vilkastuminen. En puhu omalla kohdallani laihduttamisesta, sillä se ei ole minulle mitenkään uutta elämässäni. Ruokavaliolla olen ollut jo toista vuotta sappikivieni vuoksi ja yllätys yllätys minulle tämä öljy ei aiheuta kipuja, mikä hämmästyttää minua suuresti.

Ihan oikeasti olisin kiinnostunut muiden mielipiteistä, vaikka ise innostun herkästi uusille asioille, niin kyllä minustakin skeptikko löytyy, löytyy myös hyvien rasvojen puolesta puhyjaa.

21. Onko AIDS voitettu Vierailija

Juuri Enig on väittänyt, että HIV-positiivinen lapsi olisi parannettu antamalla runsaasti kookosöljyä.

Jos tämä olisi totta, kyseessä olisi ensimmäinen tapaus maailmassa ja todellinen läpimurto AIDSin voittamisessa. Eivätköhän kaikki pysty päättelemään, onko väite vakuuttava vai ei.

22. vakuuttavuutta Vierailija

Saisiko tuohon väitteeseen (Enig & HIV) jonkun lähteen?

23. juu löytyy Vierailija

Tottakai saa.

Suomalaisen maahantuojan sivulla on suora linkki coconutresearchcenter.org -sivustoon. Markkinointiväite esitetään sivulla:

http://www.coconutresearchcenter.org/article10089.htm

On siellä loppuosassa. Enig väitti noin puhuessaan Intiassa lehdistötilaisuudessa 1995.

Sama asia lievemmin ja ilman ihmeparanemiskertomusta löytyy Enigin itsensä kirjoittamana vuodelta 2005:

www.artsandopinion.com/2005_v4_n4/coconut-enig.htm

Ja itse asiassa Enig on puhunut samaa myös Vietnamissa 1996. Tieto löytyy pari viestiä ylempänä olevasta "Entä tämä"-nimimerkillä esiintyvän kirjoittajan linkistä.

Tuossa alkuun. Googlehaulla hiv, enig, coconut selviää, että maailmassa on valtava määrä kookosrasvajälleenmyyjiä, jotka käyttävät suoraan Enigin ja "tohtori" Kookospähkinän väitteitä myyntinsä tukena.

24. ok, kiitos Vierailija

Tässä on ensimmäisen antamasi linkin loppuosasta ainoa "väite" jonka ymmärsin viittaavan suoraan HIV-virukseen:

....
    On July 19, 1995, Enig was quoted in an article published in The HINDU, India's National Newspaper as stating that coconut oil is converted by the body into "Monolaurin" a fatty acid with anti-viral properties that might be useful in the treatment of AIDS
    ....

Kursiivi minun lisäämäni. Siis jos tästä voi ymmärtää, kyseinen tutkija itse ei ole kuin sanonut, että kookosöljyn sisältämä rasvahappo saattaisi olla hyödyllinen AIDSin hoidossa.

En näe tässä mitään erityisen villiä tai petokseen pyrkivää. Ei ole Enigin ongelma, eikä poista hänen uskottavuuttaan tutkijana, jos markkinointi-ihmiset toimivat epäeettisesti.

25. täsmennys Vierailija

ja itse asiassa viesti oli tietenkin vielä lievempi: että keho muuttaa kookosöljyn rasvahapoksi ("Monolaurin") joka siis saattaisi olla hyödyllinen AIDSin hoidossa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri