Mitä lahjaksi päiväkodin tädeille?

  • Viestiketjun aloittaja suu ymmyrkäisenä
  • Ensimmäinen viesti
suu ymmyrkäisenä
Joulujuhla lähestyy ja perinteisesti vanhemmat muistavat hoitajia pikku lahjalla.
Mutta mikä olisi hyvä lahja? Ettei tulisi annettua "krääsää" tai muuten turhaa.

Kiitos ideoista!
 
Lastentarhanope
Hyvä suklaarasia. Viinipullo (olen saanut pari kertaa ja se oli tosi mukava ylläri). Jouluinen kukka. Kynttilä. Tai vain kortti. Jotain millä siis oikeasti voi tehdä jotain, eikä mitään krääsää kuten itse ap kirjoititkin. Mitään ei tietenkään tarvitse antaa, mutta pieni muistaminen tuntuu kyllä aina mukavalta! :)
 
SannaA
Mä askartelin perhepäivähoitajallemme keraamiseen lokerovatiin oman herkkutarjottimen (kuivattuja mansikoita, lumimanteleita, "terveyskarkkeja" ja pähkinöitä) ja kiedoin sen sellofaaniin. Kukan meinasin vielä hommata...
 
mami5
Samoja lahjoja olen saanut kuin lastentarhanopettajakin:)
Myös kasvohoito/jalkahoito lahjakortin olen saanut sekä erilaisia vartalonkuorintavoiteita, jalkageelejä jne...
Kaikki muistamiset ovat olleet ihania ja lämmittäneet sydäntä, yhden hoitolapsen omatekemä (5v sitten) joulupipari roikkuu vieläkin joulukuusessamme ja muistuttaa tuosta veikeästä nassikasta:)
 
arpoja
Itse tahtoisin ostaa esim viinipullon ja vähän suklaata. En kylläkään tiedä perheen alkoholinkäyttötavoista, joten en osta tuota viiniä. (minusta alkoholin ostaminen on vähän riskialtista, jos ei tunne ihmistä kunnolla kotioloissa!) En voi itse leipoa, sillä meidän hoitaja on superleipoja itse - tekee takuulla talon täyteen kaikkia ihanuuksia ;) Noh, jotain herkkuja tai sellaista mistä pääsee "eroon" olisi tarkoitus hankkia.
 
dissoks
Itse en alkoholia ostaisi, koska vaikka hoitajalle alkoholi ei olisikaan ongelma, niin esim. hänen puolisolleen se voi olla, jolloin pullo päätyy puolison juotavaksi.

Olen ostanut esim. 10 euron lahjakortin läheiseen kukkakauppaan ja joskus olen ostanut joulun jälkeen alennusmyynneistä jouluruukkuja ja sitten seuraavana vuonna ennnen joulua istuttanut ruukkuun pienen katajan, joulukukan tms ja laittanut vähän koristetta, jolloin saa näyttävän joulukukan pienellä rahalla.

Joskus olen myös tehnyt itse pieniä herkkukoreja (koreja saa esim. Tiimarista edullisesti ja kahvipakettia, suklaalevyä yms. saa niitäkin edullisesti kun seuraa hintoja). Jouluinen kuivakakku (säilyy pitkään) on myös ollut sellainen, jota olen tehnyt useana vuonna.

Myös jalka- ja käsivoide ovat ihan mukava lahja. Joskus olen myös ostanut jalkavoiteen ja jouluiset sukat sen kanssa.

Omalla kohdallani siis lahjoihin on vaikuttanut paljon se, mikä on rahatilanne ja tietysti myös se, miten hyvää hoitoa olen kokenut saavani lapsilleni. Joskus olen ostanut vain yhden yhteisen konvehtirasian kortin kera.
 
Tuoreen eskarin äiti
Pitääkö kaikille tädeille olla jotain? Meillä on yhteensä 4 hoito/"ope"tätiä, en ole tiennytkään että tämä on näin yleinen juttu viedä joululahjuksia. Pitänee leipoa joku herkkukori yhteiseksi heille, ei ole varaa viinipulloja ostella...
 
Ulpu74
Mielestäni päiväkodissa riittää tädeille jokin yhteinen juttu, vaikkapa sitten leivonnaisia. Meillä poika on perhepäivähoidossa ja muistaakseni viime jouluna annoin hoitajalle nätin servetti-kynttiläpakkauksen. Niistä pääsee eroon käyttämällä, ei tarvitse säilyttää ikuisuutta.
Tänä vuonna ajattelin jotain pientä herkkukoria. Tai sitten täältä bongaamani idea jalkavoide ja jotkin kivat sukat.
 
Milla Maqia
Heh, meillä täytyy hankkia "lahjus" opelle, eskarin opelle, 3:lle iltapäivähoitajalle ja 3:lle lasten hoitajalle... Ihan yhteisiä lahjoja en kehtaa viedä, ehkäpä jotain pientä jokaiselle. Viime vuonna vein joulukukkia. Silloin tosin oli "lahjottavana" vain yksi ope ja kaksi kerhotätiä.
 
Mary75
Jos hoitajia on monta, niin ehdottaisin, että ostat jotain hoitajien kahvitauolle. Näin olen tavannut ratkaista asiakkaille toimitettavan lahjan, jos saajia on samassa yhtiössä monta. Kunnon joulupullat, suklaat tms.
 
mami5
Yhteiselle kahvitauko muistamiselle vinkkinä annan, että sitä suklaata tulee yleensä monta rasiaa... mutta vaikkapa joulutortut, kuivakakku tms. olisi kiva yllätys kahvipöytään:)
 
Milla Maqia
Olen kuullutkin, että suklaata tulee rasia kaupalla. Mutta innokkaana leipojana voisin jotain vääntääkin. Jos tarhaan jotain leipoo esim just kahvitauolle, niin onko siellä oikeasti aikaa kahvitella? Mietin vaan, että jos siellä ei ehditä kahvitaukoja pitää niin tulee vaan pahamieli... Toisaalta voisihan sitä leipoa kaikille jotain pientä. Muutaman tortun ja piparin tai antaa itse tehtyja karkkeja. Kertokaa nyt kaikki tarhassa työskentelevät, että ehdittekö pitää kahvitaukoa?
 
tet-jaksolla 9 luokalla tarhassa
Kyllä pitävät kahvitaukoja, jos ei muuten niin opiskelija kaitsemaan kakaroita ja yhdessä kahvittelemeen ja juoruamaan. 9. luokalla en tiennyt oikeuksiani enkä tajunnut ettei lapsia saa jättää yksin minun vastuulle. Kerran en päiväuniaikaan pärjännyt erään tytön kanssa, kuka ei suostunut nukahtamaan (nukuttaminenkin sysättiin minulle), niin laitosapulainen riensi hätiin kun tarhantädit oli sumpilla.
 
milla Maqia
Haluan kyllä uskoa, että tuo on aika harvinaista. Ja haluan uskoa, että lapset saavat tarhassa hyvää ja välittävää hoitoa. Mutta tietenkin, lastenhoitajan työkin on ammatti ja vain työ. Kukapa sitä jaksaa joka päivä ja aina täysillä...??

nimimerkillä oma lapsi aloitti syksyllä ja hyvinvoivalta näyttää =D
 
mami5
" Kyllä pitävät kahvitaukoja, jos ei muuten niin opiskelija kaitsemaan kakaroita ja yhdessä kahvittelemeen ja juoruamaan. 9. luokalla en tiennyt oikeuksiani enkä tajunnut ettei lapsia saa jättää yksin minun vastuulle. Kerran en päiväuniaikaan pärjännyt erään tytön kanssa, kuka ei suostunut nukahtamaan (nukuttaminenkin sysättiin minulle), niin laitosapulainen riensi hätiin kun tarhantädit oli sumpilla."

Pienessä päiväkodissamme ne päiväuniajat ovat ainoita hetkiä, jolloin pystymme keskustelemaan niin lapsiin kuin päiväkodin toimintaankin liittyvistä asioista. Meillä 2 lastenhoitajaa huolehtii nukuttamisesta ja yksi jää valomaan unia, kunnes laitosapulainen tulee siivottuaan ja kahviteltuaan päästämään l.hoitajan tauolle. (myös lastenhoitajat sekä päiväkodinjohtaja vuoropäivinä huolehtivat keittiön siivouksesta, joka ei ole meillä laitosapulaisen vastuulla), muuten hän ei kerkiäisi pitää taukoa ollenkaan.
Tuo yhteinen taukoaika jossa kaikki hoitajat ovat paikalla on klo 13-14, sinä aikana tehdään toimintasuunnitelmia, puhutaan lasten asioista jne...
Tet jaksolaiset tutustuvat päiväkodin arkeen ja ovat saaneet halutessaan olla mukana nukuttamisessa, mutta yksin ei heitä meillä ole lasten kanssa jätetty.

 
kanelin
Minusta nuo itsetehdyt koristellut pipari kuulosti mukavalta. Ite olin päiväkodissa töissä aikoinaan saatiin yhteinen suklaarasia. Suklaat meni kun kuumille kiville. Laitettiin kaappiin ja käytiin lapsilta varkain popsimassa.
Joltaki lapselta saatiin tervakynttilä.
Minusta ei kannata mitään isoa laittaa pieni muistaminen riittää tai vaikka pelkkä korttiki on ihan hyvä.
 
tähtityttö
vein kerran koristellut tiskiharjat. Olivat tarjouksessa 2e ja niitä kun piti olla jokaisen lapsen ryhmään jokaiselle hoitajalle koko vuoden hoitamisesta... Pakkasivat vielä sellofaaniin myymälässä ja kivalla rusetilla ja tarralla kiinni. Olivat niin iloisia saadessaan erilaiset lahjat! Hyvää kesälomaa tädeille...
 

Yhteistyössä