Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä me vanhemmat voisimme tehdä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi?

Viestiketju osiossa 'Koululaiset' , käynnistäjänä viera, 04.10.2007.

1. viera Vierailija

Toiselta palstalta kopioin, kun en onnistunut linkittämään..

Mitä me vanhemmat voisimme yhdessä tehdä koulu/päiväkoti/eskarikiusaami sen estämiseksi?
    Olen oikeasti miettinyt tätä ja tullut siihen tulokseen, että kyllä me vanhemmatkin voimme siihen vaikuttaa. Mitä, jos me kaikki vanhemmat + opettajat ja muu koulujen hlökunta päättäisimme nyt että ketään koulunsa / eskarin aloittavaa ei tulevana kouluvuonna kiusata? Puhuisimme lasten kanssa kiusaamisesta / kiusatuksi tulemisesta, etenkin kiusaajien vanhemmat hakisivat merkkejä ja puuttuisivat heti kun niitä löytäisivät. Puhuisimme keskenämme ja tutustuisimme toisiimme ja toistemme lapsiin. Eihän ole kiusaajankaan etu olla kiusaaja joten samassa veneessä loppujen lopuksi ollaan kiusaajat ja kiusatut... Mitä sanotte? Mitä voisimme oikeasti tehdä ja miten? Kuulostaa utopialta ja ehkä se sitä onkin mutta kuitenkin..?!

Minä aion ainakin tutustua lapsieni ryhmäläisiin
    ja siten koittaa luoda sellaiset kontaktit että kiusaamista ei ala tapahtua. Helpomminhan sitä lapsi vähän tuntemattomampaa kiusaa.

Mutta kun jotkut vanhemmat ajattelevat pääasia, että heidän kullanmurunsa pärjäävät ja saavat kavereita keinoilla millä hyvänsä.

Pienestä alkaen on opetettava käytöstapoja ja sääntöjä.
    Meillä 3-vuotias tyttö, ja naapurin 4-vuotias kiusaa aina lastani: repii lelut käsistä, haukkuu tyhmäksi ja tönii. Lapset ovat lapsia, mutta jos omani käyttäytyy noin niin kyllä puutun asiaan ja sanon ettei niin saa tehdä jne. Naapuri taas vain kohauttaa olkapäitään kakaransa käytökselle. Jos jo alle kouluikäisenä oppii, että muita saa kohdella kuinka haluaa niin uskon siinä olevan pohjaa sille, että alkaa pahemminkin kiusaamaan. Eli varhainen puuttuminen "ongelmakäytökseen" on minun reseptini.

Puututko naapurin lapsen käytökseen? Mä puutun kyllä jos omani kiusaa, ja puutun jos omaani kiusataan.
    Se on ihan varma.

Mullakin on ystävä, jonka mielestä "pojat on poikia" ja lapset selvittäkööt riitansa keskenään. ON varmasti helppokin olla sitä mieltä, kun oma 4-vuotias on 115cm pitkä ja painaa yli 20 kiloa ja on tosi raju luonteeltaan. Eli "pärjää" varmasti.

Mä en pitkään jaksanut edes nähdä niitä, kun en jaksanut koko ajan olla sydän syrjällään koska sen kersa taas paiskaa oven mun lapsen sormille tai sen pienempi puree mun pienempää... Nyt huomaan onneksi, että mun esikoinen on alkanut pärjätä tuon raisun jättiläisen kanssa, ei voimalla, mutta mielikuvituksellaan ja puheella. Olen siitä varsin iloinen, että tuo meidän kirppukin pärjää ja mainiosti. Ja vielä niillä paremmilla keinoilla.

Meillä 3-vuotias tyttö, ja naapurin 4-vuotias kiusaa aina lastani: repii lelut käsistä, haukkuu tyhmäksi ja tönii. Lapset ovat lapsia, mutta jos omani käyttäytyy noin niin kyllä puutun asiaan ja sanon ettei niin saa tehdä jne. Naapuri taas vain kohauttaa olkapäitään kakaransa käytökselle. Jos jo alle kouluikäisenä oppii, että muita saa kohdella kuinka haluaa niin uskon siinä olevan pohjaa sille, että alkaa pahemminkin kiusaamaan. Eli varhainen puuttuminen "ongelmakäytökseen" on minun reseptini.

Yhteistyöllä, kuulostaa kliseeltä, mutta toimii.
    Kun omaa poikaani kiusattiin eskarissa (poikani oli uusi ryhmässä) otin yhteyttä lto:n, varhaiskasvatuskeskuksen johtajaan ja sitä kautta kiusaajan vanhempiin. Pojat otettiin "puhutteluun" ja kiusaaminen loppui. Kiusaamiseen on puututtava välittömästi kun sitä havaitaan. Harmi sinänsä etteivät kaikki vanhemmat "usko" omansa kiusaavan ketään, vaan kuittaa asian "kuuluu lapsuuteen, karaisee", tms.

Hyviä vastauksia!
    Ongelma on varmaankin ne vanhemmat jotka viis veisaavat lastensa kiusaamisesta. Pitäisi varmaan voimakkaammin tuoda esiin ne negatiiviset seuraukset joita kiusaaja kantaa aikuisiällä; syrjäytymisvaara, huono itsetunto jne. - näistä pitäisi valistaa paljon enemmän jotta kiusaajien vanhemmat heräisivät tekemään asialle jotain!! ap

Puhuttelutkin voi kaikua seinille.. Poika vaihtoi viime talvena luokkaa, kun edellisessä luokassa kiusattiin lähes koko luokan voimin.. Opettaja oli ihan hampaaton asian suhteen.

Vanhempainyhdistys tai joku toimikunta
    joka järjestäisi yhteistä toimintaa. Ei sen niin kovin ihmeellistä tarvitsisi olla, syksyllä vaikka pihaleikkejä, retki metsään tms. Tai kirpparitapahtuma, talvella vaikka luistelua ...mielikuvitus rajana. Pääasia, että kynnys osallistua olisi matala, ts. ei esim. maksullista tai mahdollisimman edullista.
    Joulun alla voisi olla vaikkapa yhteinen askartelu/joululaulu tilaisuus.

Kun aikuiset ja lapset yhdessä osallistuvat ja oppivat paremmin tuntemaan toisiaan kiusaaminen vähenee, uskon mä.

Olen oikeasti miettinyt tätä ja tullut siihen tulokseen, että kyllä me vanhemmatkin voimme siihen vaikuttaa. Mitä, jos me kaikki vanhemmat + opettajat ja muu koulujen hlökunta päättäisimme nyt että ketään koulunsa / eskarin aloittavaa ei tulevana kouluvuonna kiusata? Puhuisimme lasten kanssa kiusaamisesta / kiusatuksi tulemisesta, etenkin kiusaajien vanhemmat hakisivat merkkejä ja puuttuisivat heti kun niitä löytäisivät. Puhuisimme keskenämme ja tutustuisimme toisiimme ja toistemme lapsiin. Eihän ole kiusaajankaan etu olla kiusaaja joten samassa veneessä loppujen lopuksi ollaan kiusaajat ja kiusatut... Mitä sanotte? Mitä voisimme oikeasti tehdä ja miten? Kuulostaa utopialta ja ehkä se sitä onkin mutta kuitenkin..?!

voi että olen tullut siihen tulokseen että lapsen on kestettävä ja kehityttävä (hieman liitoittelen)
    siis olette varmasti seuranneet av:n keskusteluja... AV-mammat haukkuvat ties ketä ja varsinkin ulkonäköä. MInä olen varma että nämä samat henkilöt haukkuvat lastensa aikana läskit naapurit yms.

Ei se omena kauas puusta putoa....

Kuinka moni teistä on katsonut koulussa sivusta, kun jotakuta kiusattiin?
    Asetutuitteko kiusatun puolelle?

On todella tärkeää opettaa omalle lapselle, että kiusaamista ei saa katsoa sivusta. Valitettavasti tämä maa on täynnä vanhempia, joilla on omassa elämässään niin paljon ongelmia, ettei heitä voisi vähempää kiinnostaa miten oma lapsukainen pärjäilee koulussa. Sen takia valitsen asuinaluueni niin, etten joudu pistämään lapsiani pahimman ongelmalähiön tai ökyalueen kouluun.

Ei se auta vaikka kuinka koulussa puhutaan asiasta ja järjestetään
    koko koulun yhteisiä tapahtumia. Ekaluokkalaisille annetaan *isonen* 4-6 luokkalainen jolle voi kertoa jos kiusataan. Ei toimi vaan.

Poikaani kiusasi ADHD kakara jota ei saanut kuriin koulun reksi, ei omat vanhammet, ei luokanopettaja...ei ketään. Kiusaamista jatkui ja jatkui vuodesta toiseen, kunnes tein rikosilmoituksen. Perhe tajusi laittaa talonsa myyntiin ja tiistaina tämä ADHD lapsukainen ei enää ilmaantunut poikani luokalle.

No VOI VOI, 21!!
    Että ihan sinun ansiotasi oli, että laittoivat talonsa myyntiin. Oletko tosiaan noin lapsellinen, että luulet, että kun vähän pelottelet, niin joku muuttaa pois. Tuollaiset uhoajat eivät ainakaan kiusaamista poista.

pitääköhän paikkansa, kun jostain kuulin, että sanaa koulukiusaaminen ei olisi muissa kielissä kuin suomenkielessä ja jossain pohjoismaissa
    kyseessä oli joku asenneartikkeli, missä painotettiin kodin vastuuta, eikä sysätty vastuuta tai kiusaamista kouluun, ikäänkuin se tapahtuisi vain koulussa. Nämä kiusaajat kun kiusaavat yleensä ihan joka paikassa, vapaa-ajalla jne. eli pitäisi puuttua kiusaajiin, eikä kiusattuihin.

ei nykyvanhemmat jaksa kasvattaa. Useimman kommentti on: se kuuluu ikään.
    Kun ei tajuta, että se olisi vanhemman tehtävä ohjata oikeaan käytökseen.

2. Pieni kommentti Vierailija

Hei te kaikki vanhemmat joiden lapset ovat koulukiusaajia. Oletteko yhtään ajatelleet miten epäonnistuneita olette kasvatuksessanne ja minkälaisia luusereita lapsenne ovat? On varmaan jo aivan liia myöhäistä pelastaa lapsianne ja tehdä heistä kunnon kansalaisia ellei heitä oteta teiltä pois. Koulukiusaajan tekee VANHEMMAT jotka itsekin ovat luusereita!

3. kiusatun äiti Vierailija

Jos lastasi kiusataan niin neuvon, että puutut asiaan ankarasti ja viipymättä. Heti ilmoitus kouluun opettajalle, tilanne tarkkailuun opettajien taholta ja sinä tietenkin välillä otat yhteyttä ja kyselet miten tilanne on edistynyt. Suosittelen myös menemään reippaasti juttelemaan kiusaajien kanssa. Ei siis ärisemään vaan reilusti kysymään että mikä on vialla ja miksi kiusaatte. Asiasta voi jutella yllättävän sivistyneestikin myös näiden kiusaajien kanssa. Aina se ei tietenkään auta. Ja sitten yhteys kiusaajan kotiin. Kun vanhemmat yhdessä lasten kanssa keskustelevat ja sopivat lasten välisistä riidoista, niin usein näin toimimalla saadaan parhaita tuloksia. Ja mikä parasta jossain tämän projektin aikana myös se kiusattu oppii ymmärtämään ettei saa antaa muiden kiusata.

Näin minä itse toimin. Ja nykyään kiusaamista ei enää tapahdu. Lapseni tulee hyvin toimeen entisten kiusaajiensa kanssa. Eivät ole parhaita kavereita, mutta pystyvät helposti toimimaan samassa ryhmässä, eikä kiusaamista enää tapahdu.

4. Niin, ja... Vierailija

palaverit yms. eivät välttämättä auta, koska kiusaaminen on ihan tahallista. Kiusaajalle ei tarvitse kertoa että hei, teet väärin. Hän tietää sen. Hän haluaa että toinen kärsii. Kiusaaja ei halua olla kiltti ja mukava. Hän halveksuu aikuisia ja pitää teitä idiootteina. Hän voi kirkkain silmin sanoa olevansa pahoillaan ja pyytää anteeksi. Ja kostaa kiusatulle seuraavana päivänä kahta kauheammin. Jossain vaiheessa kiusattu ei enää pyydä apua, koska kaikkea on yritetty jo.

Muistattehan vanhemmat että voitte myös tehdä rikosilmoituksen koulukiusaamisesta? Erityisen suositeltavaa silloin kun kiusaaja on jo vähän vanhempi. Oliko ikäraja 14 vuotta. Rikosilmoituksen voi tehdä myös opettajista jotka seuraavat kiusaamistilanteita puuttumatta. Opettajat eivät ole mitenkään kyvyttömiä esim. soittamaan juuri sinne poliisille kun näkevät kiusaamista. Ei edes tarvitse itse mennä väliin.

Myös omalle lapselle voi kertoa että se kiusaaja on oikeasti huonosta perheestä ja yleensä vahinko. Itseäni olisi ainakin lohduttanut tietää että monen kiusaajani perhe oli sossun vakiasiakas, äiti teini ja isä lähtenyt viimeistään kun lapsi kouluiässä. Isällä tietty uusi perhe jossain ja äiti alko-ongelmainen ja katkera. Onneksi edes aikuisena sain tietää. Hirvittävää jos vieläkin kuvittelisin että normaaleista perheistä tulisi sellaisia luusereita.

5. joopa*' Vierailija

"Kiusaaminen" sanana ei kuulu rikosoikeuden (?) piiriin, joten sitä ei kannata käyttää jos poliisiin ottaa yhteyttä, eivät voi syytettä nostaa. Rikosilmoituksen voi tehdä kun käyttää sanaa "pahoinpitely" tai "laiton uhkaus" tms. Tämä on poliisin neuvo.

Opettajaan on ihan turhaa ottaa yhteyttä, nämä kiusaajat osaavat kyllä opeja nuoleskella mennen tullen ja siitähän ne opet tykkää. itse kiusaajaan suora yhteys. Ensin kauniisti ja ellei homma muutu, sitten vähemmän kauniisti.

6. Kiusattu Vierailija

Monet lapset eivät uskalla kertoa vanhemmille/opettajalle yms. aikuiselle koska he ehkä pelkäävät saavansa vasikan maineen kiusaajien keskuudessa. Itseäni on kiusattu hevosharrastukseni takia henkisesti ja se on aivan hirveää! Kiusaajat ovat lähinnä poikia. Minun mielestä aikuisten pitäisi itsekkin ottaa välillä selvää, onko lapsi koulukiusattu tai muuten kiusattu, koska kaikilla ei ole rohkeutta kertoa. Itselläni ei ainakaan ole ja mä haluun pois tästä kirouksesta.

Tytön tyllerö, 12v

7. Kiusatun äiti Vierailija

Täällä koulussa puhuttiin asiasta kaikkien vanhempien kera ja kiusaajat joutuivat tekemään kirjallisen anteeksi pyyntö-kirjeen kiusatuille sekä vannoa vala ettei koskaan enää kiusaisi ,jotka kaikki oppilaat allekirjoittivat ja se oli näkyvästi esillä luokassa.

Kiusaaminen loppui siihen ja kiusatuilla,kuten omalla tyttärelläni oli taas mukavaa koulussa.
    Tarttukaan asioihin mahdollisemman pian..aikuisten on otettava ohjat käteen ja tehtävä asiasta loppu!Koulussa opettajat nostelevat käsiään ylös kun ei osata puuttua asioihin nopeasti tai sitten väitetään ettei muka olla mitään huomattu.

Eräässä koulussa erityisopettaja alkoi heittelemään toisen opettajan kera kiusaajan hattua,koska tämä kiusaaja oli jonkun oppilaan hatun varastanut ja heittänyt vesilätäkköön.Näin ollen tämä kiusaaja tajusi miltä tuntuu kun joutuu kiusatuksi.

8. tyttö Vierailija

minulla on sellainen ongelmaa kuin mun vanhemmat eivät uskoa mua

aina jos mä pyydän niiltä jotai esin saanko mennä harrastamaan sulkapalloo nii vastaus on suoraan EI!

ja mun vanhemmat eivät hoita mua hyvin mun pitää hoitaa kaikki asiat itse

ne vain hoitaa mun veli ja siskoo

9. Äiti kahdelle Vierailija

Tolaltaan menneet vanhemmat vain pahentavat kiusaamisen selvittämistä. Koko asia on paisunut aivan mahdottomaksi. Enää ei osata erottaa normaalia lasten sosiaalistumista oikeasta väkivallasta. Lapset tönivät ja nimittelevät toisiaan. Se on normaalia. Lapsestasi kasvaa omillaan selviävä yksilö, jos annat hänen itse suoriutua tällaisista tilanteista. Sen sijaan, jos lapsesi polvet käännetään väärinpäin tai hän ei uskalla kertoa kaverin kanssa nahistelemisestään, on syytä huolestua. Mutta vasta silloin. Oikea kiusaaminen on äärettömän harvinaista. Muu kiusaaminen sen sijaan ihan tavallista elämään.

Vanhemmille toivotetaan siis jäitä hattuun. Ne teidän rakkaat muksut eivät ole menossa rikki. Niistä on kasvamassa isoja yhdessä niiden toisten lasten kanssa.

10. kiinnostavaa Vierailija

11. Myös kahden äiti Vierailija

Äiti kahdelle ei nyt taida olla ihan tietoinen millaista lasten elämä tänä päivänä on. Jos sama lapsi toistuvasti joutuu kestämään 'kavereiden' piikittelyä, selän takana puhumista, porukasta sulkemista jne jne, se ei taatusti kasvata lasta kestämään vastoinkäymisiä, vaan on vain ja ainoastaan haitallista lapsen minäkuvalle. Kuule, on nähty. Lapsi luulee ihan tosissaan, että hän on jotenkin outo, vaikka vanhemmat kuinka rakastaisivat. Kun nämä samat 'kaverit' sitten muuttavatkin yhtäkkiä käytöstään normaaliin suuntaan, se tuntuu toki kivalta lapsesta, mutta palauttaako se perusluottamuksen? Ei. Lapsi ei pysty luottamaan näihin kavereihin. Vahinko on tehty, sinne pienen ihmisen mieleen on painettu se epäluottamus ja epäilys.

Se, mitä vanhemmat ainakin voivat tehdä, on tukea omaa lastaan, kasvattaa antamalla rajoja ja rakkautta, ja puuttua kiusaamistilanteisiin. Jos kiusaaja(t) tiedossa, ilmoitus vanhemmille ja tottakai yhteydenpito kouluun. Vanhemmat voisivat myös olla enemmän tekemisissä lasten kanssa, esim niissä koulun kekkereissä mukana, jotta tutustuu niihin muihin lapsiin ja vanhempiin ihan positiivisissa merkeissä. Silloin on helpompi puuttua myös ongelmiin.

12. aidonnou Vierailija

Pahimpia kiusaajia on kyllä opettajat jotka haukkuu lasten kuvaamataidon töitä ja muutenkin.

13. Mamma Vierailija

Vaan eipä annettu koulussa poikani edes puolustaa itseään,selvää väkivaltaa vastaan !!! vaan tehtiin syntipukki joka asiaan ,kiusaajan vanhemmat kun oli ns hyvä perhe ,me vaan tällaisia tavallisia duunareita joiden lapsilla on kotiintulo-ajat ,säännöt yms joita myös noudatetaan
    ja kaiken päälle ope alkoi simputtamaan....

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri