Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä merkitsee rakkaus?

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä amanda, 10.04.2019.

1. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    293
    Kungfutse eli 400 luvulla ennen Kristusta ja sanoi:

Tsung-kung kysyi: "Mitä merkitsee rakkaus?" Mestari vastasi: "Kohtele kodin ulkopuolella jokaista kuten arvokasta vierasta. Käsittele kansaa kuten kallisarvoista uhria uhritoimituksessa. Älä tee toisille sitä, mitä et toivoisi toisten tekevän itsellesi."
    - (Kungfutse, Keskustelut 12)

Usein pohdittu aihe.

Kungfutsen mukaan rakkaus merkitsee että kohtelee kaikkia kotinsa ulkopuolella olevia kuin arvokasta vierasta.
    Ja että käsittelee, kohtelee kansaa kuin kallisarvoista uhria.
    Ja että ei tee toisille sitä mitä ei tahdo itselle tehtävän.

Rakkaus on siis hyvin yksinkertaista ja yksinkertaisesti selitetty ja helposti tehty jos haluaa alkaa rakastaa kaikkia, yrittää rakastaa kaikkia.

Tuota voi rakkaudeksi kutsua.
    Monet vähättelee kaikkien rakastamista, mutta rakkautta voi siis antaa kaikille Kungfutsen tavalla. Rakkauden ei tarvitse olla sen kummempaa.
    Monet väittää että ei kaikkia voi rakastaa. Mutta kokilkaamme Kungfutsen tavoin rakkautta, niin silloin on rakkaus meissä ja rakastamme kaikkia
    Tätä voi myös kutsua universaaliksi rakkaudeksi, sielujen väliseksi rakkaudeksi.

Titääkseni kaikissa uskonnoissakin on rakkaus, että rakastaa Jumalaa mutta myös että rakastaa itseään ja muita, ettei tee pahaa kenellekkään fyyssisesti tai verbaalaisti.

Miltä näyttää maailma?
    Onko maailma täynnä rakkautta?
    Miksi rakkaus ei näy kaikkialla maailmassa?

Monet heistäkin jotka kutsuvat itseään uskovaisiksi, eivät kykene rakastamaan kaikkia?
    Mistä se johtuu?
    Johtunee ehkä siitä että lukevat pyhiä kirjojaan, mutta eivät oikein ymmärrä lukemaansa ja alkavat tulkita omaksi edukseen, ja oman kansansa eduksi ja jättävät kaikki muut rakkauden ulkopuolelle.

Sama pätee ateisteihin, monelle rakkaus ei ulotu vieraisiin asti.

Miksi niin vaikeaa rakastaa kaikkia että eräät jopa halveksii heitä jotka sanoo yrittävänsä rakastaa kaikkia?
    Kun he ei itse kykene rakastamaan kaikkia, ei siis edes kykene ajattelemaan että se olisi mahdollista, niin he kuvittelee että kukaan muukaan ei ole halukas rakastamaan kaikkia, he siis haluaa että kaikki olisi heidän kaltaisiaan ihmisiä jotka ei osaa yrittää rakastaa kaikkia.
    -

Last edited: 13.04.2019
  2. vierailija Vierailija

Olihan taas kerran täyttä sontaa koko kirjoitus.
    Noinkin ennakkoluulojensa vallassa oleva, tuomitseva, lokeroiva ja itsekäs ihminen tuskin tietää mitään muusta kuin itseensä kohdistuvasta rakkaudesta.

3. suurinta on rakkaus Vierailija

Raamattu

1. Kor. 13:1–8, 13

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin

vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka

tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että

voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. Vaikka jakaisin

kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta

puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile,

ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä

pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa

uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa.

Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

4. vierailija Vierailija

Tuskin osaa edes itseään rakastaa...jos osaisi , niin tajuaisi sen, että rakkautta ei osoiteta korottamalla itsensä ja alentamalla toiset.

5. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    293
    Yahya ibn Mu'adh al-Razi oli suufi ja eli 800 luvulla ja hän sanoi:

"Rakakkauden sinappisiemen on minun silmissäni arvokkaampi kuin seitsemänkymmentä vuotta jatkuvaa palvomista ilman rakkautta."
    - Yahya ibn Mu'adh al-Razi

Rakkaus on kaikkea muuta korkeampi,
    palvonta ilman rakkautta ei ole mitään,
    tunne rakkautta Jumalaanne,
    tunne rakkautta Valoon, Voimaan, ,
    tunne rakkautta kaikkia eläviä kohtaan,
    tunne rakkautta kaikkea kohtaan,
    Rakasta ja tule rakastetuksi.
    -

6. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    293
    Buddha eli joskus 400 luvulla ennen Kristusta ja sanoi:.

Viha ei vähennä konfliktia, riitaa, mutta rakkaus lopettaa hajottamisen. Se on iankaikkinen laki.
    - Buddha

Konflikti, riita, loppuu rakkauden kautta,
    se on laki,
    rakkaus ei koskaan katoa.
    -

7. vierailija Vierailija

Rakkautta ei ainakaan osoiteta siten että haravoidaan netistä uutiset, joissa suomalaiset esitetään negatiivisessä valossa ja sitten tuodaan ne tänne suomalaisten palstalle vuodesta toiseen. Mistä tahansa ryhmästä löytyy negatiivisiä artikkeleita, mutta kenelläkään muulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa esim. kasata tänne negatiivisiä uutisiä esim. muslimeista. Jos tästä huomauttaa, niin ei muka kestetä kuulla "totuutta" ja että emme osaa vastaanottaa kritiikkiä.

Mua alkaa todella ärsyttää tuon saman kuvion toistuminen. Minkäänlaiset palautteet eivät saa tuota ihmistä menemään itseensä ja miettimään että mitä hän täällä touhuaa ja miksi.

8. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    293
    Abdu'l-Bahá (1844-1921) Bahai uskonnon edustaja, sanoi:

Rakkauden ajatukset luovat veljeyttä, rauhaa, ystävyyttä ja onnea.
    - Abdu'l-Bahá

Rakkaus ja ystävyys,
    rakkaus antaa veljes/kunnan,
    rakkaus antaa sisar/kunnan,
    rakkaus tuo rauhan,
    rakkaus tuo ystävyyttä,
    rakkaus tuo onnea.
    -

9. VastarannanPiski Vierailija

Ketään tuomitsematta, ketään puolustelematta, silkasta mielenkiinnosta ja asiallista, rehellistä vastausta odottaen kysyn sinulta (ja mikseipä monelta muultakin):

Miksi se ärsyttää sinua?
    Amanda tuskin kuuluu lähipiiriisi. Miten hänen ajatuksensa, mielipiteensä, kirjoituksensa tai ahdasmielisyytensä vaikuttavat jokapäiväiseen elämääsi? Tuliko yllätyksenä, että hänenlaisensa ihminen on olemassa? Muuttiko tuo yllätys omaa elämääsi johonkin suuntaan? Miksi tunnet tarvetta muuttaa Amandan touhuja - miten se taas vaikuttaisi jokapäiväiseen elämääsi?

Amanda on aloittanut tämän ketjun ja sehän lukee hyvin selkeästi tuossa ketjujen alkusivulla. Miksi avasit koko ketjun ja luit Amandan kirjoituksia? Halusitko ihan välttämättä, vapaaehtoisesti ärsyyntyä, jotta voisit sitten ärsyyntymistäsi ja turhautumistasi päästä tänne kertomaan?

10. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    785
    Rakkaus on aina tärkeä aihe. Mutta miten käsitellään nykypäivän ihmisiä "kuin kallisarvoista uhria uhritoimituksessa"? Sitä jäin miettimään. Miten minä ilmennän rakkauttani käsittelemällä naapurin valittavaa Pirjoa kuin uhria?.... Mitäh?.... (n) (raaputtaa päätään). Jos uhraat sinulle kallisarvoisen eläimen tai ihmisen, onko se sitä oikeaa rakkautta, kun kerran UHRAAT hänet? Kungfutse ei ole selittämässä, mutta selittäisitkö sinä Amanda, ja muutkin, mitä tuo mielestänne tarkoitti silloin, ja mitä se tarkoittaa nyt? :coffee:

11. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    785
    Raamatun parhaat jakeet. (y)❤️

12. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    785
    Villi ehdotus: Jospas nyt näytettäisiin Amandalle, että me suomalaisetkin osaamme rakastaa, ja pysyttäisiin tällä kertaa aiheessa? :)

13. vierailija Vierailija

Tuntuu hyvältä lukea tällaista järjen ääntä (y)

14. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    785
    No höh. Mulla lukee tuolla ilmoituksissa kahteen kertaan "Amanda siteerasi viestiäsi"... Eli näyttää että kahta mun kommenttia Amanda on siteerannut, mutta sitten kun meen lukemaan niitä, niin ei siellä mitään ole, paitsi kahteen kertaan Amandalta viivoja, ilman mun siteerausta. Mistä tässä on kysymys? (n) (pohtii, ei alapeukuta)

15. vierailija Vierailija

Saa pohtia vaikka ei tänne kirjoittaisikaan mitä pohtii. Ties vaikka keksisit miten tämä palsta toimii.

16. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    785
    Hmm.. (n)(pohtii) Täytyy vielä miettiä, kun en ole aivan varma missä olen, ja mitä täällä kuuluu tehdä. (n)(yksinäinen aivosolu raksuttaa).

17. vierailija Vierailija

18. Rakkaus on Lahja Vierailija

Rakkaus on lahja Jumalan
    Rami Välimäki
    Vaikka minä voisin vuoret siirtää
    Enkeleiden kieltä puhuisin
    Mitä muuta olisin kuin tyhjä kulkunen
    Jos rakkautta tuntisi mä en
    Sillä rakkaus on väkevämpi kuolemaa
    Sitä eivät suuret vedetkään voi sammuttaa
    Sillä rakkaus on lahja Jumalan
    Vaikka minä saisin kaiken tiedon
    Kaikki salaisuudet tuntisin
    Mitä muuta olisin kuin tyhjä kulkunen
    Jos rakkautta tuntisi mä en
    Jeesus sinä…
    Jeesus sinä lähde kaiken hyvän
    Sinä tunnet meistä jokaisen
    Tule keskellemme nyt, lahjojasi jaa
    Anna meille voimaa rakastaa

19. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    293
    Pallon ongelman takia poistin kaksi kirjoitustani.
    On osattava/uskallettava suojella itseään.
    -
    Edit.
    2019-04-15
    Älä pahoita mieltäsi Lily. Minun on tehtävä näin. Tiedät varmasti miksi. Ikävää tällainen tilanne, mutta tilanteelle en voi mitään, muuta kuin suojella itseäni niin paljon kuin mahdollista.
    -

Last edited: 15.04.2019
  20. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    293
    Abdu'l-Bahá (1844-1921) Bahai uskonnon edustaja, sanoi:

Todellinen rakkaus on rakkaus, joka vallitsee Jumalan ja hänen palvelijoidensa välillä, rakkaudesta, joka sitoo pyhät sielut yhteen. Tämä on hengellisen maailman rakkaus, ei fyysisten kehojen ja asioiden rakkaus.
    - Abdul-Baha

Universaalinen rakkaus
    Jumalan rakkaus sieluja kohtaan
    sielujen rakkaus Jumalaa kohtaan,
    sielun rakkaus muita sieluja kohtaan,
    universaalinen rakkaus
    hengellisen maailman rakkaus,
    rakastakaa kaikkia.

21. vierailija Vierailija

Ei vaikuta Amandan tekemiset jokapäiväiseen elämääni, spontaanisti saatan sanoa mielipiteeni jostain silloin harvoin kun täällä käyn. Eikä ole yllätyskään että on olemassa hänen kaltaisia ihmisiä. Ei ole mieltä ylentävää kenellekkään lukea toistamiseen negatiivisiä kommentteja jostain ryhmästä, tässä tapauksessa suomalaisista, samaan aikaan kun hekutetaan universaalista rakkaudesta ja syytellään toisia rasisteiksi. Jos jotain muuta ryhmää mollattaisiin samaan tapaan toistuvasti, niin kommentoisin sitäkin. Amanda itsekin kommentoi välittömästi, jos joku sanoo jotain negatiivistä esim. muslimeista. Miksi ei muut saisi sanoa hänelle, kun hän kirjoittaa pelkästään negatiivisesti suomalaisista?

Olen kai ajatellut että Amanda heräisi miettimään tekemisiään ja motiivejaan, jos siitä hänelle sanotaan. Mielestäni siihen olisi tarvetta, jotta hän esim. alkaisi muistuttaa enemmän sitä, millainen luulee olevansa. Ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa jotain menee perille kun tarpeeksi paljon samanlaista palautetta saa. Amandalla oli erittäin provosoivia ja aggresiivisiä kirjoituksia kun tuli tänne, joten kyllä hän jotain on oppinut, tyyli on selvästi muuttunut parempaan suuntaan.

Kai minullakin on oikeus sanoa mielipiteeni jostain kirjoittajasta, niinkuin sinäkin kirjoitit mielipiteesi minusta? Jos Amanda lopettaa kirjoittamasta pelkästään negatiivisiä asioita suomalaisista, niin ei minullakaan ole tarvitsta kommentoida häntä. Jos Amanda muuttuisi, niin ei se minun jokapäiväiseen elämään mitenkään vaikuttaisi, mutta tämä palsta muuttuisi varmaan monelle miellyttävämmäksi lukea.

22. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    293
    OT:
    Kaikki palstat tällä foorumilla muuttuisi hyviksi, jos kirjoittajat pohtisi vain asioita, ei kirjoittajia. Kirjoittajista kirjoittaminen aiheuttaa aina palstojen keskustelukulttuurin alenemisen. Mistä johtuu että hyvin monille on suuri tarve kirjoittaa kirjoittajista negatiivisesti? Miten voi sellainen ihminen kun tuollainen tarve on koko ajan?

OT:
    Ja sitten kirjoittelusta Suomen ongelmista ja Ruotsin ongelmista:

Palsta Ajankohtaista on sitä varten että siellä otetaan esille ajankohtaisia asioita. Siellä ei ole määräystä ylläpidolta että ei saa ottaa esille artikkeleita Suomen ongelmista. Siellä on enimmäkseen artikkeleita Ruotsin ongelmista, vähemmän Suomen ongelmista.

Ja sitten asiaan: RAKKAUS:
    Se että on kiinnostunut esim. Suomen ongelmista suomalaisten lehtiartikkeleitten mukaan, ei estä sitä että tuntisi sielullista rakkautta kaikkiin ihmisiin maailmassa.
    Käsite rakkaus on vaikea monille, he ajattelee että jos sanoo rakastavansa kaikkia maailman ihmisiä sielullisella tasolla, niin ei pitäisi ottaa osaa yhteiskuntakeskusteluihin ja ongelmiin. Väännettynä rautalangasta ;)
    Ihmiset on paljon ajattelevia, emme ajattele vain yhtä ja samaa asiaa. Monipuolinen ihminen osaa soveltaa kaiken elämäänsä, olematta paha, sillä se on monipuoliset ihmiset jotka pärjää elämässään aika hyvin. Sielujen välistä rakkautta tuntee vaikka onkin kiinnostunut maailman ongelmista, myös Suomen ongelmista ;)
    -

23. vierailija Vierailija

Miksi sinä et sitten tee niin kuin tuossa yllä sanot? Miksi et pohtisi vain asioita kirjoittajista pohtimisen sijaan? Mistä johtuu, että sinulla on suuri tarve kirjoittaa kirjoittajista negatiivisesti? Miten voit, kun tuollainen tarve on koko ajan?

Ja todellakin teet sitä, se, että lisäilet sinne tänne "eräät suomalaiset" tai "eräät", ei poista sitä faktaa, että kirjoitat kirjoittajista asioiden sijaan. Osoittelet yhteen suuntaan, et asian suuntaan.

24. vierailija Vierailija

Olet väärässä.

25. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    293
    OT:
    Minä en enää aikoihin ole riidellyt tai hyökännyt yhdenkään nikin kimppuun täällä, enkä aio sitä tehdä nytkään, vaikka minua haukuttaisiin kuinka paljon tahansa :)
    Ja minä en muuta itseäni huutelijoitten mukaisesti, en. En tottele "psykopaattisia" nettihuutelijoita ja mobbaajia.
    -

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari