Mitä nimeä EI ehdottomasti lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja kysely
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
hihihii
Täällä yks Sanna joka ei kauheesti kyllä pidä nimestään... =) se oli muotia seiskytluvulla.. (ÄLLÖÖ)

Muutenkin mua ällöttää kaikki MUOTI nimet... Esim. tää Ulkomaalaiselta kuullostavan nimen antaminen SUOMALAISELLE lapselle... ei hyvää päivää joku (esimerkkinä) Maximillian järvinen...

ja sit nythän on MUOTIA antaa lapselle nimi vuossadan takaa... on nää kullervot ja Aimot, Hetat ym varmaan tyytyväisiä nimiinsä... =)


 
Ukkopukko
Täällä netissä näitä mielipiteitä voi laukoakkin, mut ei milloinkaan oikeassa elämässä. Olen itse tehnyt supermokan, kun sanoin työpaikan kahvitauolla, että en vois kuvitella pienen vauvan nimeksi Ukkoa. No, eipä hätää, eiköhän just ollut työkaveri pari kuukautta sitten kastanut poikansa Ukoksi...voi juma että hävetti. Olin vielä uusi työntekijä, enkä tiennyt tästä, kaikki muuthan tiesi. Et en suosittele tätä keskustelua tähän todelliseen maailmaan.
 
Nadele
- Kaksiosaista nimeä. Aina saisi olla selittämässä, että väliviivalla vai ilman.

- Turhaan vierasperäisesti kirjoitettua nimeä, joille on kirjoitusasu suomeksi. Esim. Nico, Alex, Maya

- Liikaa omaa nimeäni tai miehen nimeä muistuttavaa nimeä. En halua kasvattaa mitään junioreja. Eli ei esim. Saara - Sara, Juhani - Juhana jne.

- Täysin sukunimeen yhteensopimatonta nimeä. Meillä on ihan juntturasuomalainen sukunimi, joten liika hienostelu olisi yhtä hyvä yhdistelmä kuin hajuvesi ja lihapullat.

- Oman idolin nimeä (mikäli se ei ole joku niin tavallinen suomalainen nimi, ettei yhteys ole ilmiselvä). Vaikka kuinka rakastaisin Black Sabbathia niin lapsen ei tarvitse olla Ozzy. Minun elämäni ja fanitukseni ovat omiani, ei lapsen taakkoja. Sama telkkarisarjojen ja leffojen kanssa. Rome ei ole niin hyvä, että suomalaislapsen pitäisi olla Octavia Apollonia eikä Sormusten Herra niin kuolematon, että kastaisin lapseni Frodo Pippiniksi.

- Lapsistani ei tule nimisarjaa. Ei kaikille samalla kirjaimella alkavia nimiä eikä varsinkaan mitään tuttua sarjaa tyyliin Tiinu, Liinu ja Leenu.
 
Mun mielestä kivoja nimiä
lapselle ei ole omien vanhempien tyyliset nimet, eli henkilöt, jotka ovat syntyneet n. 50-luvulla. Eli tyyliin Sirpa, Ritva, Jorma, Jarmo jne jne..

En myöskään tykkää itseni ikäisistä nimistä pienillä lapsilla eli Johanna, Piia, Jani, Mikko...Kuuluvat niin 70-lukuun :)
 
Iästä kiinni
Alkuperäinen kirjoittaja Mun mielestä kivoja nimiä:
lapselle ei ole omien vanhempien tyyliset nimet, eli henkilöt, jotka ovat syntyneet n. 50-luvulla. Eli tyyliin Sirpa, Ritva, Jorma, Jarmo jne jne..

En myöskään tykkää itseni ikäisistä nimistä pienillä lapsilla eli Johanna, Piia, Jani, Mikko...Kuuluvat niin 70-lukuun :)
Näinpä! Minä taas kasarina syntyneenä kovasti tykkään 70-luvun nimistä ja jopa 40-luvun nimistä (10 v ennen omaa syntymää tai vanhempieni syntymää annetuista).

Mielikuvat syntyvät siitä, mitä nimiä on tottunut kuulemaan ja millaisiin kasvoihin/persooniin on tottunut niitä yhdistämään. Esim. Onni on minusta ihana nimi, jollekin siitä tulee mieleen vanha vaari tai jo kulahtanut muotinimi. Omat lapseni tuskin antavat Onni nimeä kenellekään aikanaan, on niin jokapaikannimi.

Yleispätevästi voisin sanoa, että en pidä ensikuulemalta Yrjö, Jorma tai Lempi nimien mielikuvista... Mutta ei estäisi minua kiintymästä nimenomistajaan ja nimeen tutustumisen myötä.
 
niinpänniin...
Hauskaa tai ei, tässä omat inhokkini:
Tapio, Juhani, Kalervo, Urpo, Kyösti, Yrjänä, Reima, Vuokko, Rauni...
ja sitten ne kamalat kaksiosaiset: Juhamatti, Kalleville, Timoharri....
ja vielä: Tiina, Pirkko, Pirkkoliisa, reettamaija, Auli, Leila, Riitta, Iia, Kia,Orvokki.
 
nimiliisa
Mun toinen nimi on paivikki. taalla se oli inhokkilistalla pariinkin kertaan. Minulle on useampi ihminen sanonut, etta ihana nimi sinulla, kun olen kertonut koko nimeni. Etunimeni onkin kiva, mutta tuosta toisestakin nimesta olen saanut kehuja.

Antero on mieheni isan toinen nimi, ja olemme miettineet sita mahdollisen poikamme (nyt 7. raskauskuukausi meneillaan) mahdollisesti toiseksi nimeksi.

Mun mielesta Juhani on kiva pojan nimi, vaikka sekin on saanut taalla haukkuja. Ehkapa assosiaatioilla on paljon merkitysta. Mulla oli joskus 16-vuotiaana laivaromanssi Juhanin kanssa. Se oli niin niin komea, ainakin 16 v silmissa;) Juhani sai paivakirjastani tilaa sivutolkulla. Mulle tulee vielakin kylmat vareet, kun kuulen, eta jonkun nimi on Juhani. Ajattelen, etta sen taytyy olla jumalainen olento;) Sain ekat orkkuni Juhanin kanssa.

Ymmarran, etta Mimosa ei miellyta kaikkia, koska siita tulee 80-luvun halonpaksuiset terveyssiteet mieleen. mutta ne, jotka ei kyseista terveyssidetta muista, saattavat kovastikin pitaa mimosa-nimesta. minusta se on kiva nimi.

 
aniti
Mun täytyy kyllä myöntää, että en oikein ymmärrä tämän ketjun pointtia. Mikä itu tässä on? Onko kivaa kertoa, miten kamalia jotkut nimet ovat? Saako siitä jotain kiksejä? Miksi ylipäätään on tarvetta tulla "kehuskelemaan" omilla "inhokeillaan"? Jokainen varmaan tietää sen, että yksikään nimi ei ole sellainen, joka miellyttäisi kaikkia, joten minusta tällainen keskustelu on jokseenkin turhaa. Mutta ilmeisesti tällainen arvostelupitoinen keskustelu on tätä päivää, pitää väkisin hakea jotain mistä valittaa tai haukkua, valitettavasti. Hyvää kevättä kuitenkin ja jokainen nimetköön lapsensa siten kuin haluaa.
 
hih ;)
Alkuperäinen kirjoittaja nimiliisa:
Mun mielesta Juhani on kiva pojan nimi, vaikka sekin on saanut taalla haukkuja. Ehkapa assosiaatioilla on paljon merkitysta. Mulla oli joskus 16-vuotiaana laivaromanssi Juhanin kanssa. Se oli niin niin komea, ainakin 16 v silmissa;) Juhani sai paivakirjastani tilaa sivutolkulla. Mulle tulee vielakin kylmat vareet, kun kuulen, eta jonkun nimi on Juhani. Ajattelen, etta sen taytyy olla jumalainen olento;) Sain ekat orkkuni Juhanin kanssa.
Ihan sama täällä! Tai en kyllä ollut enää ihan noinkaan nuori vaan jo niinkin elämää kokenut kuin 18v, mut minunkin päiväkirjastani löytyy kymmeniä sivuja tekstiä eräästä ihanasta ja ah niin komeasta Juhanista. Polvet menee hyytelöksi ja vatsanpohja täyttyy perhosista vieläkin, kun kuulen tuon nimen. En kyllä silti ehkä kuitenkaan antaisi sitä omalle pienelle pojalleni. ;)

Voi olla että toi Juhani on siksikin inhokkinimi, kun se on niin yleinen. Samoin kuin tytöillä Maria, toi Juhani sopii melkeen minkä tahansa nimen kanssa toiseksi nimeksi. Oikeasti varmaan kavereistani noin joka kolmannen toisena nimenä on (sukupuolesta riippuen) joko Juhani tai Maria.
 
Maria???
Missäköhän päin Espanjaa heilut? Koska minä asun Cataloniassa enkä tunne yhtäkään Maria-nimistä poikaa tai miestä, ja mieheni kautta tunnen aika paljon miehiä. Ellet tarkoita Mariota?

Tunnetustihan sama nimi on feminiini tai maskullini riippuen päättestä. Vertaa Alberto/Alberta, Maria/Mario etc.
 
agfd
Minä taas tiedän parikin katolilaista miestä, joiden toinen nimi on Maria. Kumpikaan näistä ei kyllä ole Espanjasta kotoisin. Katoliset tuntuvat suosivan jopa Jesus-nimeä.
 
kolopallo
Alkuperäinen kirjoittaja Maria???:
Missäköhän päin Espanjaa heilut? Koska minä asun Cataloniassa enkä tunne yhtäkään Maria-nimistä poikaa tai miestä, ja mieheni kautta tunnen aika paljon miehiä. Ellet tarkoita Mariota?

Tunnetustihan sama nimi on feminiini tai maskullini riippuen päättestä. Vertaa Alberto/Alberta, Maria/Mario etc.
EIKÖS esim. golfari Jose Maria Olazabal ole espanjalainen ??
 
samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja aniti:
Mun täytyy kyllä myöntää, että en oikein ymmärrä tämän ketjun pointtia. Mikä itu tässä on? Onko kivaa kertoa, miten kamalia jotkut nimet ovat? Saako siitä jotain kiksejä? Miksi ylipäätään on tarvetta tulla "kehuskelemaan" omilla "inhokeillaan"? Jokainen varmaan tietää sen, että yksikään nimi ei ole sellainen, joka miellyttäisi kaikkia, joten minusta tällainen keskustelu on jokseenkin turhaa. Mutta ilmeisesti tällainen arvostelupitoinen keskustelu on tätä päivää, pitää väkisin hakea jotain mistä valittaa tai haukkua, valitettavasti. Hyvää kevättä kuitenkin ja jokainen nimetköön lapsensa siten kuin haluaa.
Sehän on niin, että puskista on hyvä huudella. Tottahan tällainen ketju on ainakin aloittajan mielestä ihan huippuhomma. Toisinsanoen, pääsee haukkumaan rauhassa, huumorin varjolla. Jännä, että inhokkinimet muodostuvat kertojilla usein tuntemistaan ja inhoamistaan henkilöistä, tai kenties tietystä "einiinkivasta" äidistä joka on lapselleen nimen antanut. Nimen siis täytyy olla ällöttävä ja sitä täällä haukkua.

Haukkuminen on tässä ovelasti selitetty mielipiteenilmaisuksi. Itselläni ei ole tarvetta listailla sen kummemmin nimiä joista en pidä tai päinvastoin. Mitä se muille kuuluu? Ja jos tätä muka kutsutaan "mielipidekeskusteluksi", miksi sitten vertailla inhokkinimiä?! Jokaisella kun on kuitenkin oma mielipide. Sillä saisi oikeassa elämässäkin vain pahaa mieltä aikaan, kuten joku totesi.

Keskustelu ei siis ole kovin rakentava. Taitaa vaan olla oman pahan olon purkamista.

Ps. Tällaiset keskustelut kannattaa jättää omaan arvoonsa ja todella säälin niitä vanhempia jotka eivät antaisi rakastamaansa nimeä, kun niin moni tällaisessa gallupissakin sitä inhosi ;)
 
Oikeasti...
Jos ei kestä lukea tätä ketjua, ei sitä tarvitse tehdä.

Olen monta kertaa lukenut täällä listaa, jossa ehdotellaan "kivoja" nimiä, enkä ole voinut käsittää miksi joku oikeasti ehdottaa jotain omasta mielestäni aivan kammokkia! Olen vain miettinyt, että ovatko nämä ihmiset tosissaan. Voisin ottaa melkein loukkauksena, jos joku ystäväni ehdottaisi minun lapselleni naama suorana esimerkiksi "Irinaa". Siis huhhuh! Joko ystäväni ei tunne minua laisinkaan, ei ole tosi ystäväni, tai ei näe lapseni todellista ihanuutta!

Tämähän on hieno juttu, että saa lukea "todellisiakin" mielipiteitä. Valitettavasti ei kaikki tosiaan pidä kaikista nimistä. Jos haluaa enemmän totuuden mukaisen kuvan siitä mitkä nimet on suosiossa ja mitkä oikeasti epäsuosiossa, niin tästä ketjusta se löytyy varmemmin.

Hillevi, Hellevi, Marjaana, Taina, Maila, Raisa...
Yrjänä, Aapo, Urpo, *****n poika, Reima, Roope, Reiska...
 
olematonta
"Jos haluaa enemmän totuuden mukaisen kuvan siitä mitkä nimet on suosiossa ja mitkä oikeasti epäsuosiossa, niin tästä ketjusta se löytyy varmemmin."


Minusta taas tämä ketju on aika olematon otanta, ottaa mitään liian tosissaan :)
 
Sossuntäti
Irina on ihana! Samoin Iiris ja Irene.

Hanna (hannari) on ihan kammokki. Samoin Jeminat, Jessicat ja Janinat. En tykkää myöskään Kristiinasta.

Poika-kammokkeja ovat kaikki lastensujelunimet kuten Jiri, Jimi, Miro, Mico, Jami, Rico etc. Tuollaisia antavat yleensä teinivanhemmat tai muuten sosiaalihuollon asiakkaat. Tyttövastikkeita Ronja, Ranja, Peppi etc. lempinimen kuuloiset.
 
haaveileva
Mun inhokkilistalle on päätynyt ruman kuuloisia nimiä ja niitä nimiä, joiden kaimat ovat olleet itselleni pottumaisia joskun lapsuudessa. Yrsa, Irma, Irmeli, Ellen, Eeva, Elina, Elena, Helena, Keijo, Jorma, Jaana. Lapsen julkisesta nöyryyttämisestä nauttivia ala-asteen opettajia, perheen isän puskasussuja, väärällä tavalla lapsista kiinnostuneita aikuisia miehiä, koulukiusaavia ikätovereita.
Toinen inhokkilista koostuu ns. lähiönimistä, mukakansainvälisistä junttinimistä joita annetaan (Makkosille ja Jokisille), kun ei ole varaa muihin lahjoihin. Yanica, Yasmin, Mica, Nico, Tino, Dino...
 
mielipide on mielipide
Ne jotka eivät kestä lukea tätä ketjua niin jättäköön sitten lukematta. Jos kerta tämä kerta niin riepoo, niin olkaa hyvä ja napsauttakaa auki se suosikkinimi-ketju. Ei pääse herne nenään siellä. Paitsi tietenkin sitten jos joku uskaltautuu olemaan sielläkin eri mieltä kuin te...

 
:D :D
Taitavat nimi-inhokkien ilmaisijat tuntea pikku piston sydämessään, kun niin kovasti ketjuaan puolustavat ;). Anitin ja nimim. samaa mieltä ajatukset erittäin osuvia!!
 
tyttöjen nimiä ----
Roosa, Helena, Alli, alma, anita, annukka, arja, asta, eira, erja, essi, esteri, hilkka, hilma, irmeli, kaarina, kaija, kaisa, katariina, leeni, nea, päivi, saara, venla, sylvi, jasmin, ulla, tuula...
 
:))
Alkuperäinen kirjoittaja :D :D:
Taitavat nimi-inhokkien ilmaisijat tuntea pikku piston sydämessään, kun niin kovasti ketjuaan puolustavat ;). Anitin ja nimim. samaa mieltä ajatukset erittäin osuvia!!
Tai ne joiden nimet eivät olekaan suosikkien joukossa ja ovat tästä katkeria. :D
 
Tottahan tosiaan
Alkuperäinen kirjoittaja :)):
Alkuperäinen kirjoittaja :D :D:
Taitavat nimi-inhokkien ilmaisijat tuntea pikku piston sydämessään, kun niin kovasti ketjuaan puolustavat ;). Anitin ja nimim. samaa mieltä ajatukset erittäin osuvia!!
Tai ne joiden nimet eivät olekaan suosikkien joukossa ja ovat tästä katkeria. :D

Siis mitään muuta mahdoillisuuttahan ei ole tietenkään olemassa, eihän ;)
 
Tottahan tosiaan
[/quote]

Tai ne joiden nimet eivät olekaan suosikkien joukossa ja ovat tästä katkeria. :D[/quote]


Siis mitään muuta mahdoillisuuttahan ei ole tietenkään olemassa, eihän ;)

 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä