Mitä nimeä EI ehdottomasti lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja kysely
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
ihmettelijäinen
Mitä ihmettä tästä ketjusta nyt hernettä nenuun vetämään? Kyllä täällä keskustelupalstalla käydään paljon loukkaavampiakin keskusteluja. Makuasioista on helppo kiistellä, totta kai ihmisillä on nimisuosikkeja ja -inhokkeja. Ja tosiaan monesti inhokkinimi voi johtua kostain inhottavasta ihmisestä, joka on nimensä pilannut. Kyllähän se vähän tietysti kirpaisi, kun oma nimeni oli inhokkien listalla, itse kuitenkin tykkään omasta nimestäni. Jokaisella on kuitenkin oikeus mielipiteeseen ja saa sen sanoa ääneenkin. Tärkeintä -minusta- on että äiti ja isä pitävät lapselleen annettavasta nimestä ja mieluusti nimi on sellainen, josta lapsi vanhetessaankin itse tykkää ja pystyy sen kanssa elämään. Kiusatahan voidaan tietysti ihan mistä vain, mutta kyllä jokin kovin erikoinen tai mielleyhtymiä herättävä etunimi (samoin kuin sukunimi tai koko nimi yhteensä) antaa turhan helpon lähtökohdan kiusaamiselle.

Itse en tykkää näistä myöskään näistä ulkomaalaisperäisistä tai oudon kirjoitusasun nimistä (supisuomalaisilla). Omat suosikkini ovat perinteisiä suomalaisia nimiä.
 
Että silleen........:)
Heh.. hauska keskustelu. Äkkiseltään vois tehdä yhteenvetoa siitä, että suurin osa tosiaan samaa mieltä siitä - että nuo väkkipakolla lapsille laitetut ulkomaalaiset nimet supisuomalaisella sukunimellä ovat todella säälittäviä yhdistelmiä! On totta, että itsekkin kun kuulee nimiä Patricia, Yasmin joku Axl Jokinen, niin pakko miettiä mitä nuo vanhemmat yrittivät hakea yhdistelmillään...? Ja näitähän löytyy ihan huippu nolojakin, kuten jotain Brookea sun muuta...

Jokainen tyylillään....... ja eihän meillä muuten olisi mitään hauskaa, jos kaikki oltaisiin Maijoja sun muuta....:)
 
en tykkää
Kauheimmat nimet mun mielestä:

1."hieno" ulkolainen etunimi yhdistettynä suomalaiseen sukunimeen, tyyliin Daniel Hakkarainen. Kuulostaa vaan mauttomalta...

2.kaikki "c-nimet" eli Jessica, Nico, Mico jne

3.Muuten vaan omasta mielestä ei niin kauniit ;) eli Yrjö, Jorma, Pertti, Pirjo jne
 
+-0
Alkuperäinen kirjoittaja en tykkää:
Kauheimmat nimet mun mielestä:

1."hieno" ulkolainen etunimi yhdistettynä suomalaiseen sukunimeen, tyyliin Daniel Hakkarainen. Kuulostaa vaan mauttomalta...

2.kaikki "c-nimet" eli Jessica, Nico, Mico jne

3.Muuten vaan omasta mielestä ei niin kauniit ;) eli Yrjö, Jorma, Pertti, Pirjo jne
Olen näistä täsmälleen samaa mieltä! :)
Lisäksi en tykkää semmoisista keksimällä keksityistä nimistä, jotka eivät sovi suomalaiseen suuhun tai joita vanhemmat tuntuvat lapsilleen antavan vain siksi kun ne on niin erikoisia... Esim. joku Aeleone (mainittiin toisessa keskustelussa), Lumia jne.
 
Ei kiitos
Ei kiitos YLEISTÄ tai ERIKOISTA (juuri nämä tekaistut, ei suomalaiseen suuhun sopivat ym. kauhistukset) nimeä omalle lapselle.

Ja makuasioistahan ei sovi kiistellä, mutta kyllä sitä oman mielipiteensä saa sanoa, kun ei ketään henkilökohtaisesti loukkaa!
Taatusti eivät tykkää kaikki minunkaan etunimestäni, en minäkään :) Vaikkakaan se ei ole aikakaudellaan ollu kumpaakaan noista kriteereistä täyttävä eli periaatteessa ihan ok.
 
Jellybean kirjautumatta
Mulla ei ole mitään erityisiä inhokkinimiä, mutta lapselleni en laittaisi oman ikäisteni tai vanhempieni ikäpolven nimiä. Siis sellaisia, joista on jo valmiiksi joku mielikuva kun tuntee jonkun sen nimisen. Esim. Laura, Elina, Anna, Maija, Riitta, Ritva, Jaana, Sari, Tiina, Mari yms. Eli ihan nättejä nimiä ja joku muu voi tykätä, mutta itsestä tuntuisi hassulta laittaa lapselle nimeksi joku sellainen nimi, joka on jollain tutulla.

Oma pikkutyttö on sitten Irene. Joku tykkää, joku ei. Meidän tyttärelle se vaan sopii todella hyvin.
 
Elina1
Jos kaikki tykkäisivät samoista nimistä, se olisi aika epäkäytännöllistä, kun puolet suomalaisista olisi vaikka Matteja ja toinen puoli Maijoja. Eli kyllä
hän näistä makuasioista voi ihan hyvin kiistellä, oikeastaan paremmin kuin vaikkapa tosiasioista. Yhtä oikeaa vastausta kun ei makukysymyksiin löydy. Sekä mun oma nimeni että vanhemman lapseni nimi jo löytyikin jonkun inhokkilistalta. Mutta ei se mulle mitään kauheaa masennusta aiheuta!
Kerronpa myös omat inhokkini: Mun mielestä kans tekaistut ja erikoisuuden tavoittelun vuoksi annetut nimet on kauheita (joitain poikkeuksia lukuun ottamatta), samoin ulkomaalaiselta kuulostavat/näyttävät (Nico tms.) ellei sitten ole esim. ulkomaalainen sukunimi tai muuten sukulaisia ko. maassa. Ja omien vanhempien tai itseni ikäisten nimet kuulostavat myös nyt lapsella aika "vanhanaikaisilta", vaikka just Sirpa tai Jani.
 
En ala...
En ala eritellä mitään nimiä.
Mutta, oman lapsen nimivalintaan vaikutti hassua kyllä se, millaisten lasten parissa olen työskennellyt. : )
Jos joku lapsi ollut ihan kamala, en missään nimessä sellaista nimeä omalleni antaisi. Sama toimii sitten päinvastoin.
Mutta nimi tuli päätettyä sen perusteella minkä näköinen lapsi oli. Toki nimi oli jo ennen lapsen syntymääkin mielessä pyörinyt.. Enkä ollut sen nimiseen lapseen ikinä työni puolesta törmännytkään.. ; )
Joten kuka mitenkin...
 
liuku.
Mun inhokkeja on Pirjot, Ritvat, Jyrkit ja Kullervot (kaikkia en jaksa luetella). Ehkä siksi että ne on vanhemman sukupolven yleisiä nimiä. Ei niin että mulla olisi mitään vanhempia ihmisiä vastaan, mutta omalle lapselle en halua nimeä, josta tulee mieleen mun mummo ja sen kaverit.

Sellasista väkisin väännetyistä nimistäkään en tykkää. Esim. Nilla, Niila, Okko jne. Mutta kaikkeen tottuu ja ihan kivaahan se on että nimiä keksitään lisää, mutta en omalle lapselle antais kun tuntuu itselle nuo nimet niin vieraalle.

Mun nimessä on c-kirjain ja oon vuosien saatossa oppinut pitämään nimestäni. (Ei ole kuitenkaan mikään väännös suomalaisesta nimestä missä k ois korvattu c:llä vaan on melkosen kansainvälinen nimi.)
 
Ihan hauskaa
Monia karmeita nimiä on. Yhtenä päivänä törmäsin työssäni HILLERVO-nimiseen naiseen. Piti oikein tarkistaa, että olihan se Hillervo. Eli tälläiset perisuomalaiset junttinimet, ei ei ei. En myöskään tykkää tälläisista salarakas-nakumalli-ihqteini-nimistä tyyliin Jessica, Jemina, Jasmin, Janita.. J-alkuiset tyttöjen nimet ovat jotenkin mauttomia yleensä. Niin ja yleensäkin tuollaiset muka-kansainväliset nimet ärsyttävät.
 
outo pervolainen
Camilla on kyllä ihan nätti nimi, mutta kuulin kun yksi äiti kutsuu Camilla-tyttöään Camiksi. En tiedä olenko ainoa näin pervon mielikuvituksen omaava, mutta mitähän tuo cami tarkoittaa kun sen sanoo englantilaisittain.. yök.
 
juup.
ihan vain kommentiksi tuohon, kun joku puhui espanjalaisten miesten nimistä, että maria on toisena nimenä.. siis siellä miehille annetaan oikeasti naisten nimiä ja naisille miesten nimiä. esim. jesus maria ja maria jesus. eli etunimi paljastaa, kumpi sukupuoli on kyseessä. eli jesus maria on mies ja maria jesus on nainen. espanjassa on ollut ainakin aimmin tapana kaivaa nimiä raamatusta, en tiedä onko nykyään vielä näin.

inhokki nimiin palatakseni.. en tiedä onko mikään nimi mielestäni inhottava. on siis paljon nimiä, mitä ei antaisi lapselle, mutta ei se tarkoita, että ne olisi rumia tai inhottavia. usein joku "rumempikin" nimi voi kääntyä kivaksi, kun sitä makustelee suussa ja muuttaa ajattelun positiiviseksi nimen suhteen.. enemmän mua nykysin ärsyttää se, että kaikki yrittää niin tosissaan keksiä lapselleen sellasen nimen, joka on mahdollisimman erikoinen jokaista nimeä myöten.
 
liuku.
Alkuperäinen kirjoittaja Miltä vuosikymmeneltä olet:
Taidat olla aika teini-ikäinen odottaja, jos oman mummosi nimi on luokkaa Pirjo tai Ritva...
En odota lasta, vaan olen 1v8kk tytön äiti enkä ole teini-ikäinen, mutta suht nuori kuitenkin. Ja mun isoäidin nimi on Pirjo (mutta ei ole kylläkään kutsumanimi) ja hänen kaverinsa ovat Pirjoja ja Ritvoja. Mun isoäiti on isomummiksi todella nuori, vähän päälle 60v.
 
sarimaarithannele
Joo, mielestäni kauheampaa on se, kun viet lapsesi tarhaan ja toteat, että tulipa annettua lapselle yleinen nimi....Elias, Matias, Luukas, Aleksi,Emil ja nyt nää Ukot, Topit ja Otot..Martat,Siirit, Venlat, Veerat ja Ainot.....Tosi persoonallista kun luokalla on Pikku Venla, Iso Venla, Venla K. T. J. ja S.........
 
EN tykkää..
Mun mielestä "nyky/muotinimistä" kauheimpia ovat JAMI ja JAMINA, tulee mielee ihan joku jamittaja;) Myös jemina, jessica, janika yms. ei ole mun makuun. Vanhoista nimistä pidän joistakin mutta en yrjöistä, tertuista, hilmoista, kertuista yms. Esim. Ville ja Kalle kai on ihan ok..
 
Hulda.
Mä tykkään Kerttu-nimestä. Samoin Hulda, Laila, Tilda, Matilda on kauniita nimiä.

En pidä myöskään lempinimen kuuloisista kuten Jami, Niko, Ricoa, Roni jne.
 
Kaikilla sama nimi....
Hah... meillä pojan 15 lapsen kerhossa samassa ryhmässä 4 Jesseä !!!!!! Huvittaa, kun ohjaaja huutaa nimeä ja puolet kerhosta pysähtyy....
 
Ärsyttäviä nimiä
Nämä nimet ärsyttävät lähinnä siitä syystä, että niitä kuulee tosi useasti, eli: Jesse, Jere, Jonni, Joona, Pyry, Jenna, Jonna. Olen myös samaa mieltä siitä, että jos on suomalainen lapsi ja täysin suomalaiset vanhemmat, niin ei mitään Luca Virtasia kiitos ;).
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä