Mitä nimeä EI ehdottomasti lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja kysely
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
heinis07
Mulla ei varsinaisia inhokkeja. Lähipiirissä on kolme todella outoa nimeä ja ne ärsyttää. Jotenki tuntuu olevan trendi, että pitää vääntämällä vääntää joku erikoinen nimi. Toinen on kanssa toi k:n paikalle c. Mikko on olevinaan hienompi, kun se on kirjotettu Micco. Mun molemmat pojat on täällä inhokkiniminä mainittu. Ite oon kytänny paikallislehdestä, ettei kastetuissa oo samannimisiä näkyny. Nyt kuitenki esikoisen leikkitoimintaryhmässä on kolme samannimistä poikaa! Myöskin väliviiva löytyy kuopuksen nimestä, mutta niin on molemmilla mummeilla ja isällänsäkki.

Mutta joo, makuasioita ja jokaisella on makunsa myös tässä asiassa. Mä olisin tahtonu esikoisen syntymän jälkeen vaihtaa jo lukkoon lyödyn nimen Hermanniks, mutta mies ei suostunu, ku sen mielestä olis sitte pilkattu Pelle-Hermanniks. Tosin, eihän nää nykyajan pallerot enää siitä mitään tiedä. Jos olisin tytön saanu, olis siitä tullu Mimosa, miehen vastaanlaittamisesta huolimatta.
 
ista
Mä en tykkää Tenna-nimestä, mutta vain ja ainoastaan koska kerran jouduin tekemisiin erään tuonnimisen kanssa, emmekä kertakaikkiaan tulleet toimeen. En tiedä mitä tykkäisin nimestä, jos olisin sen jostain nimikirjasta vaikka bongannut :)
 
sacha
Enpä ole kyllä ikinä Tenna-nimeä kuullut.
Mä en yleisesti ottaen tykkää kaksoisnimistä, väliviivalla tai ilman. Mun mielestä ne ei kuulosta ainoastaan juntilta, vaan myös siltä ettei olla päästy etunimestä yksimielisyyteen. Mitä lyhempi, sitä enemmän mun mieleeni.
En myöskään pidä muotinimistä, ja harmi onkin, että yhdestä jo vuosien takaisesta suosikistani, Adasta, on sellainen tullut. Keksityt ja teennäiset nimet ovat usein juurikin teennäisiä, muttei välttämättä aina. Juuri nyt ei tule esimerkkejä mieleen.
 
Ei pelletellä :-)
Alkuperäinen kirjoittaja heinis07:
Mutta joo, makuasioita ja jokaisella on makunsa myös tässä asiassa. Mä olisin tahtonu esikoisen syntymän jälkeen vaihtaa jo lukkoon lyödyn nimen Hermanniks, mutta mies ei suostunu, ku sen mielestä olis sitte pilkattu Pelle-Hermanniks. Tosin, eihän nää nykyajan pallerot enää siitä mitään tiedä. Jos olisin tytön saanu, olis siitä tullu Mimosa, miehen vastaanlaittamisesta huolimatta.
Täällä yksi, joka on tuon riskin ottanu :) Aikas vähän tuohon pellettelyyn on törmänny, vaikka sitä kans vähän pelättiin. Vaakakupissa paino se, että on kiva ja suht harvinainen nimi. Ja sitä paitsi on ihan Hermanni tuo poika :)

Juu, ja ohi aiheen, anteeksi..

 
ohittaa vielä
Kyllä ne lapset keksii kiusaamisen aiheen vaikka mistä, jos ovat kiusatakseen. Omasta nimestäni ei saa väännettyä edes lempinimeä, kun se on niin mitäänsanomaton ja lyhyt -mutta kyllä siihenkin sitten joku solvaus osattiin yhdistää.

Luokallani oli myös Mikko, ja kun tuli toinen, piti keksiä miten heidät erottaa toisistaan. Uudella Mikolla oli punainen takki päällä, joten olkoon hän sitten Punis. Ja Punishan on tietenkin esiaste Penikselle, jona hänet tunnettiin aivan yläasteen loppuun saakka.

Siispä lepo, Hermannien ja muitten vanhemmat.
 
eppulikeppuli
Meilläpäin on sanonta, että se on huono talo, jossa ei ole Hermannia. Meidän suvussa Hermanni on suosittu nimi, isältä pojalle-tyylinen. Kiva, mutta en omalle pojalle kuitenkaan suunnittele.
 
joopajoo11
Ei näistä mielipideasioista voi kiistellä ja muutenkin kannattaisi pitää ne mielipiteet itsellään. Itse mokasin ja sanoin ystävälleni, että en ikinä antaisi yhtä nimeä lapselleni ja se sattuikin olemaan tämän ystäväni toinen nimi...

Mutta inhokkinimiä: Yrjö, Seppo, Urpo, Tellervo, Terttu, Sirpa ja sitten kaikki ne ylihienot ulkomaalaiset nimet, joita yhdistetään tavallisiin, suomalaisiin sukunimiin.

Mutta se Anastasia on aika miellyttävä vaihtoehto...
 
Liila
Vihtori, Jooseppi, Toope, Tahvo, Urpo, Yrjö...

Krista, Mervi (tulee mielleyhtymät epämiellyttäviin ihmisiin)

Aada, Iida, Jenna, Helmi, Onni, Eetu, Aleksi, Jere ynnä muut tämän hetken yleisimmät nimet, sillä ei ole kivaa, että samalla luokalla ja kaveripiirissä on monta saman nimistä lasta.

Oman tai vanhempieni ikäluokan nimiä en myöskään antaisi, mutta isovanhempieni nimet menettelevät taas (omassa lapsuudessani ne kuulostivat kamalilta).
 
?+?=?
Sellaiset, jotka tulee vanhempien nimi-tavu-yhdistelmistä,
esim.Pekka+Liisa= Lipe, Jorma+Tuula= Jortu, Tiina+Mauri= Mati,
Arto+Sini=Arsi, Raija+Sulevi= Raisu...........
näihin oon joskus törmännyt,
kuvottavan kauheita !
 
sekanimi
täälla keskusteltiin jo maria- nimestä, Jose Maria on erittäin yleinen nimi miehillä espanjassa, minä ainakin tunnen kourallisen sennimisiä. Meillä on ongelmana että millainen nimi sitten laitetaan, koska olen espanjalaisen kanssa naimisissa ja täällä naimisiinmentäessä molemmat pitävät vain oman sukunimensä. Sitten lapsille annetaan molemmat. Jos esim. Isän nimi on Jose Garcia Fernandez ja äidin Ana Garcia Alvarez, lapsen sukunimeksi tulee Garcia Garcia (eli kummankin ensimmäinen sukunimi). Suomalaisena minulla vain yksi sukunimi joten kaikki tietävät että meidän naskalit ovat puoliksi ulkomaalaisia. Nyt etunimi vain puuttuu ja tunnen pientä velvollisuutta omaa maatani kohtaan antaa etunimeksi espanjalaisen ja tokaksi suomalaisen nimen. Kauhistelen vaan sitä että miltä yhdistelmä kuulostaa esitellessä jne. no aikaa t¨ssä on vielä miettiä 7kk...

Itse en tykkää Visa-nimestä, mutta mitä jos syntyykin poika jolle se sopii kuin nenä naamaan? Ja Yrjö, Veli, Asko jne. ovat mielestäni vanhemmalle miehelle sopivia.
Isoäitini on Kerttu, ja häntä kunnioittaakseen voisin sen vaikka laittaakin nimeksi.
 
erimieltä
Mä olen taas niitä, joiden mielestä esim. Lukas Lahtinen kuulostaa tosi hyvältä! Mun mielestä suomalaiseenkin suuhun sopii monet ulkomaalaisperäiset nimet, eikä niiden käyttäminen ole minkään valtakunnan HIENOSTELUA, vaan sellaiset nimet vaan miellyttää esim. minua!

Paljon on nimiä, joita on käytetty Suomessakin niin pitkään, ettei minusta kuulosta mitenkään oudolta. Daniel, Daniela, Anton, Benjamin, Adam, Alex, Max, Noel, Noelle, Lukas...Tyttöjennimiä ei heti tullu mieleen niin paljoo. Kaikki noista eivät siis ole suosikkejani, mutta minusta noita esim. voi suomalaisetkin antaa lapsilleen nimeksi, eli ei kuulosta ollenkaan oudoilta tai hienostelulta korvaani.

Suomalaisessa nimessä k:n korvaaminen c:llä tosin ei kuulu suosikkeihini, mutta ulkomaalaisperäinen nimi alkuperäisessä tai "suomalaistetussa" muodossaan käy hienosti suomalaiseenkin sukunimeen. Taidan olla eri mieltä kaikkien muiden vastaajien kanssa=D
 
Niinpä.......
Eihän ulkomaalaisen nimen antamisessa olekkaan kyse hienostelusta - mielestäni kertoo juuri päin vastaisesta. Mielestäni on SÄÄLITTÄVÄÄ antaa joku erikoinen nimi ja vielä kuvitella, että siinä olisi jotain hienoa.....:)

Kyllä jokainen typerä ulkomaalainen nimi suomalaisella pikkulapsella kerää enemmänkin niitä sääli - pisteitä !!!!
 
minäVain!
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä.......:
Eihän ulkomaalaisen nimen antamisessa olekkaan kyse hienostelusta - mielestäni kertoo juuri päin vastaisesta. Mielestäni on SÄÄLITTÄVÄÄ antaa joku erikoinen nimi ja vielä kuvitella, että siinä olisi jotain hienoa.....:)

Kyllä jokainen typerä ulkomaalainen nimi suomalaisella pikkulapsella kerää enemmänkin niitä sääli - pisteitä !!!!
Huoh. Tämä viesti oli toivottavasti provo. Tai olet sielultasi hyvin köyhä ihminen.
 
mami5
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä.......:
Eihän ulkomaalaisen nimen antamisessa olekkaan kyse hienostelusta - mielestäni kertoo juuri päin vastaisesta. Mielestäni on SÄÄLITTÄVÄÄ antaa joku erikoinen nimi ja vielä kuvitella, että siinä olisi jotain hienoa.....:)

Kyllä jokainen typerä ulkomaalainen nimi suomalaisella pikkulapsella kerää enemmänkin niitä sääli - pisteitä !!!!
No, omalla tyttärelläni on ns. ulkomaalainen etunimi & sukunimi, tosin hänellä on kahden maan kansalaisuuskin, kuten miehellänikin. Onneksi omat vanhempani aikoinaan ymmärsivät antaa minullekkin hieman erikoisemman ei niin perisuomalaisen etunimen, ettei se nyt kuullosta hassulta keskieurooppalaisen sukunimeni kanssa:)
Hienous tai säälittävyys on lapseni etunimenvalinnassa ollut kaukana, halusimme hänelle sellaisen etunimen joka ei tunnu hassulta niin äidin kuin isänkään sukulaisten korvissa.

 
mummon nimet
Täällä kritisoitiin noita kansainvälisiä nimiä pienillä lapsilla. Minun mummollani (88v) ja hänen sisaruksillaan ikää (75-92v) on kaikilla tuollaiset nimet. Listasta löytyy Daniel, Alexandra, Benjamin, Leonardo, William, Claudia. Mummon äidin nimi oli Anastasia.

He ovat olleet aivan tavallisia keskituloisia suomalaisia maanviljelijöitä, paitsi uskonnoltaan ortodokseja. Siellä piireissä ollaan oltu suvaitsevaisia jo lähes 100v sitten toisin kun täällä...
 
CamillaJurvanen
Tärkeintä on, että jokainen antaa sen nimen, mikä omasta mielestään lapselle parhaiten sopii. Kauhiaa, jos joutuu antamaan sen nimen minkä anoppi haluaa tai mikä on muotia nyt. Itse en pidä nimistä, joissa k on korvattu c:llä ja minun mielestäni Camilla Alexandra Jurvanen kuulostaa kammottavalta.
 
ärsy
Alkuperäinen kirjoittaja mummon nimet:
Täällä kritisoitiin noita kansainvälisiä nimiä pienillä lapsilla. Minun mummollani (88v) ja hänen sisaruksillaan ikää (75-92v) on kaikilla tuollaiset nimet. Listasta löytyy Daniel, Alexandra, Benjamin, Leonardo, William, Claudia. Mummon äidin nimi oli Anastasia.

He ovat olleet aivan tavallisia keskituloisia suomalaisia maanviljelijöitä, paitsi uskonnoltaan ortodokseja. Siellä piireissä ollaan oltu suvaitsevaisia jo lähes 100v sitten toisin kun täällä...
Kauniita nimiä yllämainitut! Meidän kaikilla lapsilla on nk. ulkomaalaiset etunimet. Ei ainakaan sekoitu kaikkiin maijoihin ja matteihin, eikä tarvitse koulussa lisätä kahta sukunimen kirjainta etunimen perään, niinkuin joka luokalla ainakin parilla-kolmella oppilaalla.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä