Mitä nimeä EI ehdottomasti lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja kysely
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
muistelija
Alkuperäinen kirjoittaja kysely:
no ensiksikin se on vanha terveyssidemerkki.. tarkoitus ei ollut haukkua ketään valintansa puolesta vaan kun tänne on listattu lempinimet niin miksei myös sitä inhokkia?
Eikös se ollut Mimosept...?
 
muistelija
Niin, siis muistelisin että terveyssiteen merkki oli Mimosept eikä Mimosa, kuten ketjun alussa joku pohti.. (Joku on ehkä jo maininnut tästä aiemmin, en jaksanut käydä koko ketjua läpi. Pahoittelen.)
 
uudet kammotukset
nykyset Aureliat, Adalmiinat, Agdat, Amaliat, Edithit, Vanessat, Islat, Albertit. Lilianit, Leonat, Carolat

JOtenkin teennäisen ja hienostelun kuulosia
.
 
hella;
Jorma, Yrjö, Urpo, Keijo, Pirjo, Pirkko, Mervi, Merja jne.
Marja-Liisa, Jani-Petteri jne.
Nico, Marco, Jessica, Janica, Luca jne.
Jasmin, Aada, Elin, Luna, Luka,
Aleksiina, Petriina, Janina, Marjukka, Jenniina, Aamuli, Jennuli, Kerttuli, Mirkkuli, Orkkuli, Terhikki, Kyllikki...
Niko, Tomi, Toni, Jimi, Kimi...

Sitten semmosia, jotka ei oo varsinaisesti rumia, mutta vaan niin yleisiä etten antaisi lapselle:
Jari, Kari, Mari, Sari, Ari, Lari, Veeti, Emma, Helmi, Eetu, Leevi
 
kukkuu---
en antaisi mitään "Muotinimiä".... tuntuu että jokaisen kaverin perheeseen on syntynyt lähiaikoina vain Onneja, Helmejä, Aadoja, Eetuja, Olivioita, Olivereita jne.... onko se sit kivaa kun samalla luokalla on ainakin 10 samannimistä tyttöä/poikaa... omaperäisyyttä kiitos!!
 
Vili*
Ainoa nimi, joka vähän kalskahti, on ollut Vili. Mun mielestä se jotenkin tuo niin voimakkaita mielikuvia, että siitä voi tulla lapselle rasite ja itseään toteuttava ennuste.
 
Sama harakka
Tee itsellesi ja läheisillesi palvelus, ÄLÄ lisäänny, ennen kuin olet kasvanut oikeasti aikuiseksi. Tuollaiset antipatiat NIMIÄ kohtaan ovat vähintäänkin lapsellisia, elleivät jopa sairaita.

No hei, ei pida ottaa ihan noin vakavasti... 80 Olipa vaan hauskaa ajanvietetta ajatella asiaa ja listata nimia joista ei syysta tai toisesta ole koskaan tullut suosikkeja. Huh huh vaan, musta pikemminkin omituista tuollainen antipatia ja viela caps lockit MUN VIESTIA kohtaan... o_O

:D
 
Viimeksi muokattu:
Dubbaaja
mä luulen että jos nyt haluisi olla erilainen ja etukäteen trendikäs, voisi olla paikallaan joku Kalevi, Raimo Pirkko tai Terttu. Elikkä nää suurten ikäluokkien nimet. Itse harkitsen pirkkoa tai kerttua. En voisi laittaa nimeksi näitä "koiran nimiä" eli ninni netta ronja taikka Mico nico jessica nicola tms, vaikka sukunimi ja osa suvustakin tulee ulkomailta. Ehkä sieltäkin joku aikuismainen vähän harvinaisempi nimi..
 
Järki hoi
MUN mielestä raja menee siinä, jos nimelle täytyy pyytää nimilautakunnan hyväksyntä... Jos normijärki ei pysty nimeä nimeksi tunnistamaan, niin ei se sitten ole nimi.
Samaten ärsyttää nämä erikoisuudetavoittelijat, jotka antaa lapsillee todella kummallisia nimiä. Olen töissä alakoululaisten lasten parissa ja kyllä täytyy sanoa että on suorastaan törkeää vanhemmilta tarjota muille lapsille hopealautasella aihetta kiusaamiseen. Ette pysty edes arvaamaan, kuinka julmia lapset toisilleen on! Eikä kannata lohduttausuta siihen ajatukseen,että vohan sen nimen sitten (18 vuotiaana) vaihtaa, jos ei miellytä. Niin - kun on ensin koko lapsuus ja nuoruus mennyt pilalle vanhempien ajattelemattomuuden takia...

On kyllä kaks nimeä, joita en mistään hinnasta lapselleni antaisi:
Jouko (joukossa tyhmyys tiivistyy)
Kunto (vaikka isä tulis missä kunnossa kotiin, on se aina kunnon isä...)
 
Liisa-Sisko
en antaisi mitään "Muotinimiä".... tuntuu että jokaisen kaverin perheeseen on syntynyt lähiaikoina vain Onneja, Helmejä, Aadoja, Eetuja, Olivioita, Olivereita jne.... onko se sit kivaa kun samalla luokalla on ainakin 10 samannimistä tyttöä/poikaa... omaperäisyyttä kiitos!!
Niin, silloin kun itse valitsimme nimen Oliver, kuvittelimme olevamme oikein edelläkävijöitä, :) nimi oli mielestämme kansainvälinen, sopi sukunimeen, ei ollut yleinen, emmekä tienneet että sama nimihän viehättää useamman vuoden kuluttua puolta Suomea. Näin se vaan välillä menee.

Erikoisuuden tavoittelu on ehkä mielestäni vielä tavanomaisuutta hassumpaa. Nimiä "keksitään" milloin mistäkin eikä niiden alkuperästä ole oikeasti tietoa. On toki kiva, että nimi on erikoinen, eikä samalla luokalla ole viittä samannimistä. Mutta, mutta... vähän teennäistä mielestäni kuitenkin. Ja kyllä siinä sellainen valtava itsekorostuksen maku on...

Tästä ketjusta on muuten inhokkien joukosta löytynyt monia oikein hyviä nimiä, joita en ole tullut ajatelleeksi ollenkaan. Esim. Kirsikka. :) Kaunis nimi!
 
Viimeksi muokattu:
Huh..
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi;10398802:
MUN mielestä raja menee siinä, jos nimelle täytyy pyytää nimilautakunnan hyväksyntä... Jos normijärki ei pysty nimeä nimeksi tunnistamaan, niin ei se sitten ole nimi.
Samaten ärsyttää nämä erikoisuudetavoittelijat, jotka antaa lapsillee todella kummallisia nimiä. Olen töissä alakoululaisten lasten parissa ja kyllä täytyy sanoa että on suorastaan törkeää vanhemmilta tarjota muille lapsille hopealautasella aihetta kiusaamiseen. Ette pysty edes arvaamaan, kuinka julmia lapset toisilleen on! Eikä kannata lohduttausuta siihen ajatukseen,että vohan sen nimen sitten (18 vuotiaana) vaihtaa, jos ei miellytä. Niin - kun on ensin koko lapsuus ja nuoruus mennyt pilalle vanhempien ajattelemattomuuden takia...

On kyllä kaks nimeä, joita en mistään hinnasta lapselleni antaisi:
Jouko (joukossa tyhmyys tiivistyy)
Kunto (vaikka isä tulis missä kunnossa kotiin, on se aina kunnon isä...)

Taidat olla korkeintaan keittäjänä siellä koulussa. Jos omaisit korkeakoulututkinnon - tai muuten osaisit suomea - tietäisit että etunimenä Kunto taipuu näin: Kunton isä. Sukunimenä taipuu tietenkin kuin substantiivi tai adjektiivi.

Jos olisit suorittanut pakolliset pedagogiset opinnot, ymmärtäisit, että jos lasta kiusataan, löytyy syy AINA jostain, mistä tahansa (vaikka nenästä tai kengistä tai kotioloista). Kyse on siitä, että jos jotakuta kiusataan, sille kyllä löydetään syy, vaikka lapsi olisi millainen. Tärkein ehkäisy kiusaamiselle on kasvattaa lapsista suvaitsevaisia ja kitkeä kiusaaminen heti alkuunsa.
 
ls-kaameudet
Edelleen kamalimpia on 2-tavuiset uudet lastensuojelunimet kuten esim. Jimi, Roni, Pyry, Jami, ja vanha kunnon Niko tai Nico.

Tyttöjen nimistä Jessika. Miten suomenkielinen voi antaa nimen, joinka sisällä on sika. Englanniksi se onkin kaunis, mutta suomeksi... Samoin Sia. Luin juuri suomalaisen kirjan, jonka kirjoittaja oli omistanut kirjan tyttärelleen. Ensimmäisellä sisäsivulla luki vain Omistettu Sialle. Hetki kesti tajuta, vaikka toki lausutaankin kahdella i:llä.
 
äitiliini vaan...
"Niin, silloin kun itse valitsimme nimen Oliver, kuvittelimme olevamme oikein edelläkävijöitä, :) nimi oli mielestämme kansainvälinen, sopi sukunimeen, ei ollut yleinen, emmekä tienneet että sama nimihän viehättää useamman vuoden kuluttua puolta Suomea. Näin se vaan välillä menee."

Aivan samalla tavalla kävi meille! Kun meidän Oliver (jo koululainen) syntyi en tuntenut ketään sen nimistä. Nimi etsittiin ruotsinkielisten kalenterista koska sukunimemme on ruotsinkielinen (ja hankala yhdistää erikoisuutensa takia moneen suomenkieliseen etunimeen). Kyllä harmittaa että on niin yleinen nykyään :(
 
mamu79
mä luulen että jos nyt haluisi olla erilainen ja etukäteen trendikäs, voisi olla paikallaan joku Kalevi, Raimo Pirkko tai Terttu. Elikkä nää suurten ikäluokkien nimet. Itse harkitsen pirkkoa tai kerttua. En voisi laittaa nimeksi näitä "koiran nimiä" eli ninni netta ronja taikka Mico nico jessica nicola tms, vaikka sukunimi ja osa suvustakin tulee ulkomailta. Ehkä sieltäkin joku aikuismainen vähän harvinaisempi nimi..
Terttu ja Kerttu ovat kauniita nimiä ja Kerttuja onkin viime vuosina kastettu tosi paljon, Terttuja toistaiseksi vähemmän..
 
Viimeksi muokattu:
Miina
Inhokkilistan karjessa: Tuija, Tuire, Erja, Kiia, Sari, Valma, Valpuri, Jenni, Jenny, Pälvi, Kaapo, Keijo, Lyly, Hannele
Nimia joista en erityisesti pida: Juuso, Satu, Taru, Vilma, Virve, Heini, Hanna, Soile, Julia (suomalaisittain lausuttuna, englantilaisittain ihan ok, (ei tietystikaan suomalaiselle...), Kerkko
Pasi-nimea en ole jotenkin koskaan ymmartanyt. Ei kuulosta nimelta, omituinen.

Ja sitten niita 50-ja 60-luvun nimia joita ei vaan osaa kuvitella lapselle, eika jotenkin osaa ajatella niita nimina, vaan keski-ikaisina ihmisina, kuten Pirkko, Pirjo, Markku, Pertti,Tarja jne. ja yhdysnimet Marja-Liisa, Marja-Terttu jne. ja monien mainitsemat Nicot ym.

Oman ikaluokkani (80-luvun alku) nimista joistain en pida, jotkut on neutraaleja tai niihin on kyllastynyt kuten Laura, ja joistain pidan kovasti, kuten Anna ja Ella (joka ei tosin tainnut olla kovin yleinen silloin)

Mummosukupolven nimista pidan Helmista (tunnen ihanan pikku-Helmin) ja Kertusta (tamakin kiitos suloisen pikku-Kertun), Siirista. Vaannokset vahan arsyttaa kuten Helmiina ja Lumia. Lumi-nimesta tykkaan, vaikkei se noin aanneasultaan ehka olekaan kaikkein kaunein, mutta sana ei ole menettanyt viela merkitystaan, kuten inhokeissani Satu ja Taru, jotka on erkitykseltaan ihania mutta kuulen vaan aanneasun, en merkitysta (+ tietysti kaikki ne tympeat Sadut ja Tarut 80-luvulta ;)

Ja mielenkiintoista huomata miten mieli muuttuu, lapsena ihailin Johanna ja Jaana-nimia, joista tuli myohemmin inhokkeja, nykyaan viela vahan enemmaan negatiivisen kuin positiivisen puolella. Inhosin nuorempana jostain syysta Pinja-nimea (en edes tuntenut ketaan sen nimista), ja itse asiassa sehan kuulostaa aika kivalta... jopa tosi kivalta nyt korvaani. Jopas jotakin :D

Mun mummon nimi oli Helmiina, joten se on ainakin yhtä vanha kuin Helmi, ellei jopa vanhempi. Luulen että Helmi on Lyhennös Helmiinasta, kuten Vilma Vilhelmiinasta ja Miina näistä kummastakin..
 
Viimeksi muokattu:
........
Kamalimmat nimet on kyllä Marikki ja Vadelma... lehmän nimiä molemmat :D

Yrjö, Jorma, Pirkko, Sirkka ym. ei jotenki kyllä sovi vauvalle.....

Munkin molemmat nimet on mainittu täällä listoilla.
 
ei vaan iske
Lida on kauhea, ainakin tuntemani ääntävät pitkänä iin ja tulee ruotsin kärsiä. Ei hyvä.

Ja Lia/Liia. Liian kirja, Liian paita tai lyhyenä Lian paita eli tahran tms. paita.

Järkeä saisi käyttää nimeämisessä.

En edes jaksa vaahdota c-kirjaimen sotkemisesta k:n tilalle.
 
Perehtynyt
Kannattaa katsoa mitkä on ne viime vuosien top10 nimet, ja välttää niitä. En käsitä, miksi joku haluaa antaa nimen, mikä varmasti löytyy samalta hiekkalaatikolta jatkossa.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä