Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä perunalastujen tilalle

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Sipsiaddikti, 24.04.2008.

1. Sipsiaddikti Vierailija

Minä olen varsinainen perunalastuholisti. Syön päivittäin perunalastuja, yleensä iltapalavoileivän seuraksi syön sellaiset 10 - 20 sipsiä, joskus enemmänkin. Kotonani on aina oltava sipsejä, muuten paniikki iskee...

Syön muuten melko terveellisesti, paino-ongelmia ei vielä ole, eikä mitään turhan rasvan ja suolan aiheuttamia sairauksiakaan, mutta mistäs sen tietää, mitä tulevaisuus tuo, jos jatkan samalla tavalla. Entä sitten kun saan lapsia, annanko heille huonon esimerkin ja kenties pahimmassa tapauksessa iltapalaksi pienen sipsipussin...

Tiedän, että jotkut ovat riippuvaisia suklaasta, alkoholista, savukkeista tai vastaavista, mutta aiemmin en ole törmännyt yhteenkään sipsiaddiktoituneeseen.

Tämä ongelmani kuulostaa varmasti monesta täysin hölmöltä ja naurettavalta ja sitähän se onki, mutta minulle se on oikeasti ongelma. Olen yrittänyt olla sipsilakossa, mutta aina sorrun vähintään parin päivän päästä.

Olisiko kenelläkään mitään ohjetta, jolla voisin yrittää korvata nuo sipsit? Itse tehtyjä peruna- tai jotakin muita lastuja?

Kiitos teille, jotka ette vielä kuolleet nauruun ongelmaani lukiessani ja vähintään yhtä iso kiitos teille, jotka osaatte ja jaksatte keksiä minulle joitakin korvikereseptejä.

2. toinen sipsiaddikti Vierailija

Hei, usko tai älä, mutta et ole yksin ongelmasi kanssa. Syön muuten suhteellisen paljon kevyttä kasvisruokaa, joten sipsi ja naksuaddiktioni ei ole vielä näkynyt kovin paljon muodoissa, mutta minua myös huolettaa miten käy jos tämä linja jatkuu. Varsinkin juustonaksuihin olen ihan koukussa. Aikaisemmin olin hirveä makea syöppö... sipsejä söin kerran vuodessa jos sitäkään... jos jotain positiivista makea ei ole enää niinkään ongelma... mutta...

Tuollainen napostelu on yleensä tapa. Olen yrittänyt hyvällä omalla tunnolla syödä enemmän päivällä kunnon ruokaa, jotta illalla ei olisi niin nälkä ja näin ollen olisi helpompi tarttua sipsipussiin.
    Jossain olet mitä syöt tai vastaavassa ohjelmassa kuulin vinkin, että kannattaa tehdä dippikastike ja dipata kasviksia (esim. porkkanoita) siinä, jos illalla iskee sellainen napostelun tarve. Ajattelin tuota kokeilla. Kuulostaa todella hyvältä.

Jos todella kaipaa jotain hyvin samantapaista kuin sipsit niin maissilastut ovat ehkä hivenen terveellisempiä. Näin olen ainakin ymmärtänyt?

Olen nyt yrittänyt soveltaa tähän sellaista "karkkipäivä" periaatetta. Kun ei pysty olemaan kokonaan ilman niin ajattelee, että no kerran viikossa, tai kerran parissa viikossa...

Liikkuminen ja raitis ulkoilma myös vähentää kaikenlaista mässyttely himoa.

Siitä se lähtee. :)

3. Sipsiaddikti Vierailija

Ihanaa, kohtalotoveri : ) Porkkanoita, kukkakaaleja ja vastaavia dippailen välillä, mutta ne ovat minulle asia erikseen, eivät korvaa sipsejä...

Olisivatkohan nuo maissilastut todella hieman terveellisempiä, vai huijaako siinä vain itseään ; ) Jos ne ovat, niin niitä voisin ehdottomasti kokeilla. Joskus olen yrittänyt vakuuttaa itseäni, että kevytsipsit ovat oikeastaan ihan terveellisiä, mutta en pidä niiden koostumuksesta (ovat jotenkin kovia) ja sitä paitsi uskoisin sen vasta itsensä huijaamista olevankin, eli tuskinpa kevytsipsitkään mitään terveysruokaa ovat...

4. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kotikokki.netissä on sipsiohje (porkkanaa, bataattia tms). Tiedä sitten, ovatko ne terveellisempiä, muttä lisäaineita ei anakaan ole.

5. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  6. ?? Vierailija

En tiedä tepsivää konstia sinulle, mutta voin lohduttaa, että itselläni oli jossain vaiheessa samantapainen ongelma. Minä kyllä pääsin sipseistä eroon kertakaikkiaan päättämällä lopettaa niiden syönnin. "Vieroitusoireita" oli ja joskus sorruinkin ahmimaan vatsani kipeäksi taas sipsejä, mutta vähitellen luja päätös muuttui tottumukseksi. Enää en syö sipsejä - en edes tarjottaessa, koska tiedän, että sen jälkeen niitä menee taas pussikaupalla. Minulla sipsilakkoon olivat terveydelliset syyt.

Minä täytin ne sipsille otolliset hetket hedelmillä, hapankorpuilla ja muilla hiukan terveelisemmillä naposteltavilla. Tiedän, etteivät sellaiset korvaa, jos addikti on paha.

Tsemppiä yritykseesi!

7. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä lisää: ne kulkevat nimellä Itsetehdyt sipsit.

8. Sipsiaddikti Vierailija

Onpa kiva kuulla, että en ole ainoa sipsiongelmainen ;) Näitä palstoja lukiessa saa usein sen kuvan, että kaikki ovat erittäin hyviä ellei täydellisiä ja syövät aina mielettömän terveellisesti ja siksi mietin pitkään, että uskallanko edes aloittaa tätä keskustelua.

Tuo kotikokki.net-palstan ohje oli aivan mainio, sitä on pakko kokeilla! Valmiiden sipsien päälle voisi varmasti ripotella esimerkiksi paprikajauhetta tai rouhia pippurisekoitusta tai ripotella valkosipulijauhetta, niin saisi erilaisia variaatioita.

9. Napostelu on opittu tapa, josta voi paasta eroon. (nimimerkilla kokemusta on) Joskus auttaa jo se, etta esim telkkaria katsellessa keksii kasille muuta tekemista. Voi vaikka kutoa sukkaa :)

Asiaan... Sipseja voi tosiaan tehda myos itse ja silloin paasee paremmin kontrolloimaan ainakin suolan maaraa. Popcorn on myos terveellisempi vaihtoehto. Tarkoitan nyt kaupasta "naturellina" ostettavia jyvia. Valmiissa popconissa on melkoiseti suolaa, sokeria ja rasvaa.

10. Lady XL Vierailija

Oletko kokeillut niitä omenasipsejä? Myydään samantyyppisessä pahvipurkissa kuin Pringlesit.
    Ruohonjuuri-kaupassa näin vihannessipsejä. En katsonut niiden energia tms suolasisältöjä, kun nuo sipsit eivät kiinnosta. Mutta maistoin siellä kaupassa spelttimuroja, joita on myös tomaatti-valkosipulimaustettuina. Aika pahvin makuisia, mutta saattaisivat mennä ehkä hirveässä naposteluhimossa....
    Niin ja sitten on olemassa juustonaksun näköisiä maissikiemuroita. Satuin kerran bussissa näkemään kun äiti antoi rattaissa olevalle pienokaiselle "juustonaksun" ja vieressäni istuva mummo kauhisteli ettei noin pienelle saa antaa moista moskaa. Äiti esitteli meille sitten niitä naksuja. Eivät olleet hullumman makuisia, tosin ihan suolattomia ne ovat eli jos suolaa kaipaa niin siihen ne eivät sovi.

11. Sipsiaddikti Vierailija

Uskoisin, että se on juuri se suola, jota kaipaan, sillä eiväthän sipsit itsessään maistu juuri miltään? Aikaisemmin minulla oli addiktio Coca cola light -juomaan, joten taidan olla varsin addiktoituva henkilö, onneksi en ole koskan aloittanut tupakointia. Cokiksesta pääsin eroon vaihtamalla se itse tehtyyn tuoremehuun ja tuoremehua en sitten juonutkaan pitkin päivää vaan ainoastaan aamulla. Tuosta cokis-addiktiostani on kuitenkin aikaa jo vuosia ja nykyään cokis ei herätä mitään intohimoja, joten toivoa on, etä pääsisin pikku hiljaa eroon tästä sipsijutustakin! Kiitos kaikille kannustuksesta!

12. Heippa!

Et tosiaan ole yksin - rasvaiset ja suolaiset valmisteet aiheuttavat varmasti monille addiktioita!

Hapankorpuilla kannattaa myös yrittää. Dippaatko sipsejä kermaviili- tms. kastikkeeseen? Hapankorppuja olisi myös hauskaa dipata! Kermaviilejäkin saa lähes rasvattomina. Siihen kun lisäät pussillisen dippijauhetta niin hyvin menee sipsi+dippiyhdestelmästä! Dippijauheissakin on aika paljon suolaa, mutta se on sinun tapauksessasi sivuseikka.

Uskon, että kokeilemalla saatat löytää sen mikä sinulle itsellesi sopii parhaiten!

Tsemppiä!

13. Sipsiaddikti nro 2 Vierailija

Täällä yksi kohtalotoveri! Minulla on ihan sama tilanne: muuten syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen, mutta olen koukussa sipseihin.
    Et siis ole yksin. :)

Kasvisten dippaaminen ei ole ollenkaan sama asia, ei korvaa sipsejä.

14. Keltavuokko Vierailija

Suolaista ja rasvaista, mutta ehkä hiukan terveellisempää naposteltavaa ovat pähkinät. Esimerkiksi suolatut pistaasipähkinät ovat mielettömän hyviä, eikä niitä tarvitse syödä pussikaupalla suolaisen nälän tyydyttääkseen. Pähkinöissä on terveellistä rasvaa ja myös proteiinia, mutta sipsien rasva on sitä kaikkein pahinta laatua eli kovetettua kasvirasvaa (=transrasvaa).

Mitä dippailuun tulee, maissilastujen yms. dippaamiseen sopii erinomaisesti enemmän tai vähemmän tulinen salsakastike, jonka hyvä puoli on, ettei siinä ole rasvaa. Sitäpaitsi tomaatti missä tahansa muodossa on terveellistä (lykopeeni ei häviä teollisessa prosessissa!).

Päivittäisestä tavasta on varmaan vaikea päästä eroon. Kerralla nauttimasi sipsimäärä ei kuulosta kauhean isolta, mutta tietysti siitä ajan mittaan kertyy aika lailla turhaa suolaa ja rasvaa, kun syöt niitä jatkuvasti. Olisiko ihan mahdoton ajatus, ettei kaapissa olisikaan sipsejä koko aikaa? Sipsit maistuvat minullekin, ja koska tiedän, etten pysty pitämään näppejäni pussista erossa niin kauan kuin siellä on yksikin lastu, olen ruvennut ostamaan niitä harvemmin ja pienemmissä annoksissa. Monista kaupoista saa nykyisin 75 gramman pusseja, kokeile niillä ensi alkuun. Jos nykyisin syöt sipsejä esimerkiksi 200 grammaa viikossa, voisit opetella pärjäämään viikon ensin kahdella 75 gramman pussilla ja jonkin ajan jälkeen yhdellä.

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Onneksi minua ei kyseinen vaiva vaivaa kuin kesälomalla ja vain osalla lomaa.

16. hih hiii Vierailija

17. Sipsiaddikti Vierailija

Kiitos taas kommenteista! Keltavuokko, olen yrittänyt olla sipsilakossa ja jättänyt ostamatta sipsejä, mutta parin päivän päästä tulee "vieroitusoireita" ja rynnin kauppaan ostamaan sipsejä. Yleensä ostan nykyään niitä Pringles-tuubeja, kun siellä putkilossa ne säilyvät hyvänä, vaikkei kerralla söisikään kovin suurta määrää. Pistaasipähkinöitä voisinkin kokeilla, en ole pitkään aikaan syönyt niitä, mutta pidän niistä kyllä kovasti!

Hapankorppu, joskus dippailen kermaviilikastikkeeseen, mutta yleensä syön sellaisenaan leivän kanssa. Eli leivälle panen päälle mitä milloinkin, kananmunaa, salaattia, tomaattia, paprikaa, kinkkua, juustoa, kalaa ja sitten siihen lautasen reunalle asettelen ne parikymmentä sipsiä ja välillä haukkaan leivästä palan ja välillä työnnän suuhuni ah niin ihanan perunalastun.

Tänään ajattelin tehdä noita perunalastuja tuolla kotikokki.netin ohjeella!

P.S. Jx, kiva, ettei sinua vaivaa kyseinen ongelma, mutta tuosta tiedosta ei varsinaisesti ollut apua ahdinkooni ;)

18. Pahkinat ovat hyva vaihtoehto ja ainakin minulle ne maistuvat myos ilman suolaa. Ymparistolle koituvista hajuhaitoista johtuen en tosin pysty niita kovin paljon syomaan :-(

Muutama vuosi sitten paahdoin uunissa kikherneita. Ne olivat tosi hyvia ja mausteet voi valita oman maun mukaan.

19. Sipsiaddikti Vierailija

Kertoisitko angloelli, että miten kikherneitä paahdetaan? Teen joskus paahdettuja uunikasviksia (muistaakseni olen saanut ohjeen täältä), mutta siinä niitä kasviksia pidetään uunissa puolisen tuntia keskilämpimässä uunissa, enkä varsinaisesti kutsuisi sitä paahtamiseksi. Minulle tulee paahtamisesta mieleen pikaisesti korkeassa lämmössä tapahtuva juttu, voin tietysti olla ihan hakoteilläkin tämän mielikuvani kanssa.

20. Sorri , paahtaminen taisi olla hieman vaara sana. Sekoitin mausteet ( muistaakseni kaytin kuminaa, korianteria, paprikaa, cayenne pippuria ja hieman suolaa) ja 2-3 rkl oljya. Sekoitin tuohon keitetyt kikherneet (voi kayttaa myos purkkiherneita, mutta silloin ei tarvita suolaa) ja levitin uunipellille. Paiston varmaan vajaat puoli tuntia noin 180 asteessa. Jossain telkkariophjelmassa nain kun tekivat samantyyppista, mutta paistoivat kuumalla paistinpannulla. Itse en ole pannulla kokeillut.

21. Sipsiaddikti Vierailija

Tuo kikhernekin menee kokeiluun! Kiitos! Olen tosiaan vakaasti päättänyt päästä eroon sipseistä, joten kokeilen eri juttuja kunnes löydän itselleni sopivan korvaavan herkun.

22. Keltavuokko Vierailija

Vinkki: Paahtakaapas pähkinöitä (esim. cashew) tai vaikka pinjansiemeniä hetkinen kuivalla pannulla. Tulee älyttömän hyvä lisäke esimerkiksi salaattiin tai melkein mihin tahansa. Pitää vain sekoitella ahkerasti eikä saa antaa olla liian pitkää aikaa, etteivät pähkinät pala.

23. Keltavuokko Vierailija

Jos napostelet tuolla tavalla päivittäin, tulee mieleen, syötkö tarpeeksi oikeaa ruokaa?

Usein nimittäin käy niin, että jos on päivän sinnitellyt vähän liian vähäisellä syömisellä, syökin sitten koko illan ihan mitä sattuu, vaikka varsinainen ilta-ateria olisi ollut kohtuullinen. Tasainen ateriarytmi on tärkeä, koska jos verensokeri laskee liian alas, syö helposti harkitsemattomasti. Verensokeri laskee tietysti myös silloin, jos energiamäärä on ylipäätään liian alhainen.

24. Terveysintoilija Vierailija

Popsi, popsi porkkanaa. Eihän siihen himoon auta muu kuin päätös, että nyt lopetan enkä osta niitä enää kotiin.

25. Sipsiaddikti Vierailija

Keltavuokko, syön yleensä iltapalaksi teekupposen kanssa voileivän tai pari, eli kyllä käytännössä syön päivittäin sen voileivän tai pari ja sillä voileivän päällä minulla on yleensä siis jotakin noista mainitsemistani, ei pelkästään sitä ylähuulta ja valitettavasti sen leivän ja teen kaverina sitten menee ne kymmenen, kaksikymmentä perunalastua. Toisaalta en syö muuten leipää päivässä, joten en usko, että päivittäin leipämääräni olisi liian iso, jos sitä tarkoitit.

Aamulla syön yleensä puuroa, päivällä syön lounaalla käytännössä aina lämpimän kasvisvaihtoehdon ja sitten töiden jälkeen kotona usein kasvis- tai kalaruoan, lihaa syön aika vähän. Välipalaksi syön vielä hedelmiä, porkkanaa tms.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri