Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä perunalastujen tilalle

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Sipsiaddikti, 24.04.2008.

  1. Ei ihme että on iso määrä ylilihavia ihmisiä.... ei ole oma murheeni muuta kuin veronmaksajana eli terveyshaittojahan tuosta tulee aikaa myöten. Aikuisiän diabetes on Suomessa nykyään sairaustilastojen kärjessä.
     
  2. Sipsiaddikti Vierailija

    Oikeaa ruokaa nauttiva, aivan, siksi aloinkin kyseillä vinkkejä jo nyt, vaikkei itselläni ole vielä terveyshaittoja (eli verenpaine, kolesteroli ja paino ovat kaikki ihannemitoissa), mutta aloin ajatella, että jos vuosia ja vuosia syön 10 - 20 kpl sipsejä päivässä (se tekee noin Prinlgess-tuubillisen joka viikko!), että siitä aikaa myöten tulisi terveyshaittoja.
     
  3. Tämä nyt ei takuulla alkuperäistä paljon auta, mutta itse olen huomannut, että kun syön lounaalla todella tukevasti (vielä parempi tietysti jos sen voisi siirtää sinne neljän-viiden aikoihin), ei minun tee illalla mieli syödä oikeastaan mitään, ainoastaan juoda. Jos taas olen syönyt kevyen keitto- tai kasvislounaan, olen illalla hirveän nälkäinen. Syön ihan kaiken mitä eteen sattuu ;) Eli tarkoitan tällä sitä, että johtuisiko sipsinhimosi kuitenkin osittain siitä, ettet saa ruoalla tyydytettyä nälkääsi riittävän pitkäksi aikaa. Toki itsekin popsin sipsejä jos niitä sattuu olemaan, ja silloin menee kyllä kerralla paljon enemmän kuin sinulla. Niinpä en niitä itse osta oikeastaan ikinä. Toivottavasti löydät jonkun korvikkeen, jos et pysty luopumaan addiktiostasi. Hauskaa vappua, sipseillä tai ilman!
     
  4. Sipsiaddikti Vierailija

    Vähän asian vierestä, kiitos tuosta ajatuksesta! En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että kenties lounas voisikin olla tukevampi ja se kasvisateria sitten illemmalla. Täytyypä tosiaan testata kääntää nämä ateriani päälaelleen, josko siitä löytyisi apu.

    Tein viikonloppuna noita kotikokki.net-sivuilla ohjeistettuja peruna- ja bataattilastuja ja olivat mielestäni hyviä, mutta kun ne olivat itsetehtyjä, olivat ne tietysti mielestäni terveellisiä ja söin niitä liikaa. Kaupan sipsit joten myönnän itselleni ja tiedostan epäterveellisiksi turhiksi kaloripommeiksi, joten niiden syömistä määrällisesti osaan rajoittaa. Kokeilin myös pistaasipähkinöitä ja ai kun ne maistuivatkin, mutta eivät vieneet minulta sipsihimoa :)

    Mutta kokeilut jatkuvat ja yritänpä tuota tukevampaa lounasta, jos siitä olisi apua illan ahmimishimoille.

    Hyvää vappua kaikille, tänään tarjolla on erilaisia kasvissuikaleita dippien kanssa, sipsit on jätetty kauppaan. Ja pitkäähän peukkuja, etten ryntää juuri ennen kioskien tai huoltoasemien sulkemisaikaa ostamaan edes varmuudeksi yhtä pussillista ;)
     
  5. dippikastike Vierailija

    olin joskus hirveä sipsien syöjä,mutta sitten tuli pitkä väli,kun en syönyt lainkaan.nyt sitten vapun kunniaksi sorruin ja ostin pari purkkia kermaviiliä ja dippikastiketta ja tietty ison pussillisen sipsejä. minulle kun taitaa pääasia olla dippikastike,se on vain niin ihanaa.....eilen ja edellispäivänä dippasin kumpanakin päivänä purkillisen kermaviiliä. huomasin,että ei noita sipsejä ole hirveästi kulunut,mutta kastiketta kylläkin. nyt on kauhee morkkis ja en osta pitkiin aikoihin enää sipsejä. nykyään mulla on yhtä epäterveellinen addiktio,nimittäin pizza. sitä on saatava kerran viikossa.ja normaalipainoinen olen siltikin,vaikka ruokavalio on hirveen rasvainen...))
     
  6. jaapa Vierailija

    rasvaa ja rasvaa... huolehtikaa mieluummin sokerin käytöstänne (perunoiden tärkkelys mukaanlukien). Ei rasva varastoidu ilman sokeria.
     
  7. ehdotus.... Vierailija

    Jos se dippikastike on tärkeämpi, vaihda perunalastut kasviksiin. Dippaa tuorekurkkua, paprikaa, porkkanaa... mikä vain maistuu.
     
  8. crax ei kirj. Vierailija

    Ylimääräinen ravinnosta saatu energia varastoituu kyllä rasvaksi huolimatta siitä tuleeko se ylimäärä porkkanoista, pullasta vai pekonista.

    Itse söin aikoinaan paljonkin sipsejä, ja vähentäminen/lopettaminen oli hankalaa. Jossain vaiheesa päätin sitten syödä sipsejä "yli", eli söin niitä niin paljon kuin halusin, joka päivä. Aika pian tuli kyllästys ja sipsihimot vähenivät huimasti. Tajusin myös, etten oikeastaan himoinnut sipsejä, vaan jotain suolaista ja/tai rasvaista ja etsin korvaavia makuja, esim. muutama pähkinä. Muitakin epäterveellisempiä mielitekoja olen opetellut korvaamaan paremmilla, esim. pizzan sijaan syön tomaattibruchettan.
     
  9. jaapa Vierailija

    Niin, aineenvaihdunta on kuitenkin hiukan monimutkaisempaa. Insuliinin eritys saa energian varastoitumaan ja insuliinitaso taas nousee verensokerin noustessa. Rasva taas on soluille välttämätön, eikä sitä pitäisi karttaa vaan pyrkiä saamaan se hyvistä lähteistä (esim. pähkinät, kala, kylmäpuristetut öljyt).
     
  10. biibb Vierailija

    Aloittaja: Katsele googlesta sipsien kuvia. Toimii ainakin minulla :) Samoin karkit, jäätelöt, ruuat...
     
  11. Pinaattisipsi Vierailija

  12. Pinaattisipsi Vierailija

Kannattaako nukkua alushousut jalassa vai ilman alushousuja? Asiantuntija vastaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu