Mitä sivuoireita herpeksen estolääkityksestä?

  • Viestiketjun aloittaja odottava mamma
  • Ensimmäinen viesti
odottava mamma
Tulevan synnytyksen takia saan lääkäriltä estolääkityksen herpekseen ja kyselisin mahdollisista sivuvaikutuksista. Mulla on siis yskänrokko levinnyt yhden rakkulan voimalla "alakertaan" ja varuiksi tuon kuurin siis syön. Lisäksi yskänrokon ollessa aktiivinen saattaa puoli naamaa olla sen peitossa joten varmempi olo itsellä jos sitä ei synnytyshetkellä olisi. Mutta mutta, sivuvaikutukset mietityttävät..
 
H-tyttö
Heippa!
Estolääkityksestä ei tule sivuvaikutuksia. On hyvin vaarallista, jos "alakerrassasi" onsynnytyshetkellä herpes. Jos se huomataan, tehdään keisarinleikkaus. Mutta jos se jäisi huomaamatta, on tartunta vauvalle todella vaarallinen.
Siksi lääkäri on määrännyt sinulle estolääkityksen.

Jos herpes tulee kasvoihisi usein ja noin laajana, niinsinuna kyllä söisin estolääkettä muulloinkin, varsinkin nyt kun olet saanut sen alakertaankin, sehän on hyvin epämukava vaiva, leviää ja tarttuukin helposti. Itse syön estolääkitystä koko ajan, mielummin maksan muutaman kympin kuussa kuin kärsin vaivasta.

Noudata siis asiassa lääkärin ohjetta. Jos lääkitys mietityttää, niin mene lääkärin puheille. Älä ainakaan missään tapauksessa omin päin jätä lääkettä syömättä.


 
imaria
itsellä herpes sekä ylhäällä että alhaalla ja sain taannoin alakerran vaivaan kuurin jota otettiin 5 päivää 5 kertaa päivässä. Lääkäri kehotti tulemaan uudestaan jos herpes taas ilmaantuu. Sitten määrätään pidempi hoito..olisko ollut6 viikkoa tai jopa pidempi...3 kk..en muista. En ole kuullutkaan tällaisesta ns. jatkuvasta estolääkityksestä, voisiko joku kertoa nimen? Ai niin ja ainkaan 5 päivän kuurista ei tullut mitään sivuoireita.
 
Annukka$
Valtrex 500mg tai 1000mg (vaikuttava aine valacyclovir) kerran paivassa on paras estolaakitys, tosin myos kallein. Asun nyt ulkomailla mutta muutamia vuosia sitten Suomessa vuosittainen maksimi omakustannus laakkeista tuli tayteen aina reilussa puolessa vuodessa, oliko tuo muistaakseni jotain 600 euron luokkaa, no loppuvuoden laakkeet saikin sitten aina ilmaiseksi. Jos laakari suosittelee 500 mg/pva annostusta, voi myos pyytaa reseptin 1000 mg ja pillerin voi puolittaa, nain voi saastaa jonkin verran (tosin tuo omavastuu menee varmaan umpeen joka tapauksessa vuoden aikana).

Famvir ja Geavir ovat halvempia laakkeita (vaikuttava aine acyclovir), mutta niita joutuu ottamaan useita paivassa.

Valtrexin patentti menee umpeen vuonna 2009, joten voimme olettaa etta useita geneerisia laakkeita tulee silloin markkinoille huomattavasti halvempaan hintaan.
 
Annukka$
Unohdin mainita, etta soin itse pisimmillaan Valtrexia (500 mg/pva) yli kolme vuotta putkeen... ei mitaan sivuvaikutuksia. Nyt olen taas syonyt yli vuoden putkeen. Asia minka olen huomioinut on se, etta aina kun estolaakityksen lopettaa, tulee oireet rankkoina, mutta jos ne jaksaa vaan kayda lapi, on jo seuraava episodi huomattavasti miedompi. Jokatapauksessa, syy miksi syon estolaakitysta on se etta ilman sita minulla on oireilua joka kuukausi.
 
tuoteseloste valtrex
Googleta ja lue koko tuoteseloste..

Valtrexin käyttö genitaaliherpeksen estohoitona vähentää riskiä taudin tarttuvuudesta.
Se ei kuitenkaan
poista elimistöstä herpes-virusta eikä välttämättä vähennä taudin tarttumisen riskiä.
Valtrex estohoidon lisänä suositellaan kondomin käyttöä.

 
Mamsi
Nimittäin tuo, että vielä annetaan estolääkitystä. Mulla on pari lasta ja aika ärhäkkänäkin ollut genitaaliherpes, mutta estolääkitykseen suun kautta on molemmissa raskauksissa äitiyspolilla sanottu, että ei tarvitse, eikä ole varmuutta onko siitä edes hyötyä(ei kuulemma nykykäsityksen mukaan olisi). Lapset olen silti synnyttänyt alateitse ja molemmissa synnytyksissä on annettu vain se estolääke ensin tippana-varmuuden vuoksi. Lapset ovat olleet ok.
 
kurkkukipua?
Onko kenellekään aiheutunut kurkkukipua, kurkun kuivumista rutikuivaksi Valtrex-hoidon aikana? Otan 1 x 500 mg pvässä enkä ymmärrä mistä tuo kaamea kurkkukipu voisi johtua. Kallista lääkettä se kyllä mutta ankeata on se jokakuukautinen "ruttokin" ilman lääkettä :-(
 
Tyytyväinen :-)
Pakko kysyä, ett minkä hintainen toi Valtrex oikein on? Mulla, kun käytössä estolääkityksenä Acyrax 800mg 1/2 tabletti aamuin illoin, pakkauksessa 35 tablettia ja hinta ilman kela-korvausta n. 29 €. Oon syöny kohta vuoden verran, eikä oo ollu minkäänlaisia sivuoireita ja muutenkin oon ollu tosi tyytyväinen, koska ennen estolääkitystä melkein joka kuukausi oli näpyt!
 
kallista on!
Alkuperäinen kirjoittaja Tyytyväinen :-):
Pakko kysyä, ett minkä hintainen toi Valtrex oikein on? Mulla, kun käytössä estolääkityksenä Acyrax 800mg 1/2 tabletti aamuin illoin, pakkauksessa 35 tablettia ja hinta ilman kela-korvausta n. 29 €. Oon syöny kohta vuoden verran, eikä oo ollu minkäänlaisia sivuoireita ja muutenkin oon ollu tosi tyytyväinen, koska ennen estolääkitystä melkein joka kuukausi oli näpyt!
Valtrex (500 mg) 42 tabl. maksaa muistaakseni n. 155 e ilman Kela-korvausta!

En ole kuullutkaan Acyrax-merkkisestä estosta (Aclovir ja Zovirax on tiedossani). Taidankin vaihtaa merkkiä...
 

Yhteistyössä