Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä tarjottavaa juhannusaaton pöytään?

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä ystäväjuhla, 12.06.2015.

1. ystäväjuhla Vierailija

Olen miettinyt, mitä tarjoaisin ystävilleni juhannusaattona. He tulevat samalla tupareille uuteen kotiimme. Aiemmin olen aina kestinnyt juhannuksena mökillä ja siellä on ollut luontevaa grillata. Nyt ei grilli tule kysymykseenkään - parveke ei oikein hyvin sovellu siihen :).

Mitä te ehdotatte illanistujaisten tarjottaviksi, kun on juhannus? Ihan ruokaa siis on tarkoitus laittaa. Juomina entiseen tapaan kuohuviiniä ja olutta.,

• Tykkään Tykkään x 1
  2. olisko näistä? Vierailija

Luontevaa tarjottavaa juhannuksena ovat salaatti tai pari, uudet perunat ja kalapöytä - eli sillejä ja muita kalasäilykkeitä, graavattuja kaloja, savukaloja, katkarapuja jne. Jälkiruoaksi mansikkakakku.

3. ystäväjuhla Vierailija

Hyvä idea! Luullakseni joukossa ei ole yhtään kala-allergikkoa, pitää vielä varmistaa. Lisäksi voisin paistaa kylmiksi lihaleikkeiksi vaikka kalkkunafileen ja ostaa vaikka kylmäsavuporoa. Ja ehdottomasti leivon patonkeja ja teen paria sorttia tuorejuustolevitteitä.

Lisääkin vinkkejä saa antaa. Mansikkakakku ei ole minun mieleeni eli mikä muu sopisi tuollaisen aterian jälkeen?

4. noin yleensä Vierailija

Salaattipuolella on erilaisia kasviksia raakana, jokainen laji omalla tarjoiluastiallaan.
    Vieraat kokoavat omat annosvariaationsa ja kaatavat lasipullosta salaatinkastiketta päälle jos haluavat. Näin ruokarajoitteisetkin saavat itselleen sopivat annokset, eikä kenenkään tarvitse nyppiä mitään pois eikä pitkin hampain syödä sellaista mikä ei itselle sovi.

Pääruokana minä tarjoan yleensä uunissa pitkään perusjuuresten kanssa haudutettua lihaa (naudan tai possun filetta/paistia/niskaa riippuen siitä millainen tilaisuus on + kanaa tai kalkkunaa vaihtoehtona niille jotka eivät syö punaista lihaa. Lihan mausteet ovat perisuomalaisia, suolaa ja pippuria, joskus laitan yrttejä, riippuu vieraiden ikäjaosta. Tuoreet yrtit kruunaavat lihan, jokainen ottaa itse niitä juuri niin paljon kuin haluaa, yrtit ovat pilkottu juuri ennen tarjoilua omiin kippoihinsa.

Lihan lisäkkeenä tarjoilen aina kuumia kasviksia, useampaa sorttia, jokaisen lajin omissa astioissaan.
    Kastikkeen teen ja tarjoan aina erikseen lihasta. Näin nekin jotka eivät lihaa syö, voivat ottaa lämpimille kasviksilleen kastiketta jos haluavat.

Joskus on ollut tarjolla vain uunissa haudutettu kasvisvaihtoehto. Hyvin kelpasi sekin. Ei aina ole pakko olla lihaa. On ollut myös pelkästään salaatti ja keittoruoka, mutta se oli kevyt lounas, ei illallinen.

Jälkkärinä on kahvia, hedelmiä, marjoja, juustoja ja suklaata. Esim. juolukka, hilla, mustikka, karpalot ovat tehneet aina kauppansa, itse poimittuja kun ovat. Sokerit, hunajat sun muut vieraat ripottelevat itse jälkkäriannokseensa oman makunsa mukaan, en sokeroi mitään valmiiksi. Joskus keittelen kinuskikastikkeen, mutta en läheskään aina, riippuu vähän vieraiden mieltymyksistä.

En tarjoa enää leipää enkä voileipäkakkuja, ei ole pikkuleipiä eikä täytekakkua. Kun noita ruokarajoitteisia ja laihduttajia on paljon, niin on helpompi kun ei laita ollenkaan tarjolle kiusauksia kenellekään. Tosin viimeksi hain lähileipomosta ruis-kaura-ohra- ja maissileipää. Ei kuulunut rutinoita, hyvin kelpasi, joten täytyy miettiä ottaako niiden leipää tarjolle jatkossakin.

Minun juhlaruokapöydässä kukaan ei katso kenenkään lautasille, että miksi sinä syöt vain tuota tai tätä eikä selittele, että minä voin syödä vain näitä. Kun vaihtoehtoja on runsaasti, jokainen löytää itselleen jotain.

5. vieras Vierailija

Ihanaa, olet ilmeisen hyvä emäntä/isäntä. On tosiaan paljon helpompaa voida koota annos itse vaikka raaka-aine kerrallaan, ettei tarvitse kokonaan kieltäytyä tai jättää lautaselle erikseen närpittyjä ruokia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri