Mitä teette päivisin vauvan kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja bebe
  • Ensimmäinen viesti
bebe
Hei!

Kaipaisin vinkkejä vauva-arkeen, vauva on kohta 2kk ja olen hänen kanssaan päivät kahdestaan kotona. Vauva ei viihdy juuri ollenkaan muualla kuin sylissä, joskus vähän aikaa sitterissä jolloin itse yleensä syön. Käymme päivittäin tunnin vaunulenkillä, ja sen lisäksi vauva nukkuu yhdet päiväunet, ei yleensä tuntia kauempaa. Mitä noin pienen kanssa voisi tehdä kun ei nuku päivällä tuon enempää? Kantoliinassa pidän joskus, mutta kun siinäkään ei voi esim. tehdä kuumaa ruokaa tai käsitöitä neulan kanssa.. vauva ei ole vielä kiinnostunut leluista, enkä jaksaisi koko päivää leperrellä vauva sylissä.. toisaalta jos katson esim tvtä tai surffailen netissä, huolehdin että onkohan vauvalla tylsää kun en seurustele sen kanssa! Minulla ei ole myöskään oikein paikkoja mihin lähteä vauvan kanssa, kaverit ovat töissä ja kaupungille en vielä oikein viitsi lähteä kun usein päivällä vauva syö tunninkin välein joten menisi vain säätämiseksi. Mitä hommailette esim sen kantoliinan kanssa? Tai onko joku keksinyt jotain viihdykettä vauvalleen että voisi itse tehdä samalla jotain muuta? Korostaisin nyt vielä että nautin tosi paljon vauvan kanssa olemisesta ja loruttelen, laulan ja ilmeilen vauvalle paljon, mutta välillä aikuisen aivoni kaipaisivat jotain vaativampaa :D
 
nanana
Hei!

Kaipaisin vinkkejä vauva-arkeen, vauva on kohta 2kk ja olen hänen kanssaan päivät kahdestaan kotona. Vauva ei viihdy juuri ollenkaan muualla kuin sylissä, joskus vähän aikaa sitterissä jolloin itse yleensä syön. Käymme päivittäin tunnin vaunulenkillä, ja sen lisäksi vauva nukkuu yhdet päiväunet, ei yleensä tuntia kauempaa. Mitä noin pienen kanssa voisi tehdä kun ei nuku päivällä tuon enempää? Kantoliinassa pidän joskus, mutta kun siinäkään ei voi esim. tehdä kuumaa ruokaa tai käsitöitä neulan kanssa.. vauva ei ole vielä kiinnostunut leluista, enkä jaksaisi koko päivää leperrellä vauva sylissä.. toisaalta jos katson esim tvtä tai surffailen netissä, huolehdin että onkohan vauvalla tylsää kun en seurustele sen kanssa! Minulla ei ole myöskään oikein paikkoja mihin lähteä vauvan kanssa, kaverit ovat töissä ja kaupungille en vielä oikein viitsi lähteä kun usein päivällä vauva syö tunninkin välein joten menisi vain säätämiseksi. Mitä hommailette esim sen kantoliinan kanssa? Tai onko joku keksinyt jotain viihdykettä vauvalleen että voisi itse tehdä samalla jotain muuta? Korostaisin nyt vielä että nautin tosi paljon vauvan kanssa olemisesta ja loruttelen, laulan ja ilmeilen vauvalle paljon, mutta välillä aikuisen aivoni kaipaisivat jotain vaativampaa :D
Itsekin otan vielä välillä huonoa omatuntoa siitä että puuhaan omiani mutta kyllä asia vaan on niin että ei se vauva tarvitse 24/7 täyttä huomiotasi :)
Tuonkin ikäiselle voit lueskella ja loruilla, siinä menee jokunen tovi.
Sitten voit tehdä ihan normaaleja kotihommia - vauva sitteriin tai kantoliinaan ja pyykkejä laittamaan, kaappeja järjestämään jne.
Vauva puuhamatolle hetkeksi ja itse luet lehtiä. Usko tai älä, koko ajan ne viihtyy kauemmin itsekseen lattialla hyörimässä - tärkeintä on että olet läsnä.
Ota selvää alueesi avoimista päiväkodeista, perhekahviloista yms. Niissä on kiva käydä ja ennen kaikkea helppoa siinä mielessä että siellä voi imettää ja vaihtaa vaipat.
 
Viimeksi muokattu:
rennosti vain
Pieni vauva ei virkettä paljon tarvitse. Hän mielellään katselee vain ympärilleen. Joku soiva, värikäs lelu vois olla kiva jota vauva saa kuunnella/katsella ja sinä voit sillä välin vaikka kokata tai surffata netissä :) Vauva-arki voi olla, -usko pois, pitkäveteistä! Odotahan kun kasvaa, sitten juostaan perässä ja tekemistä riittää.
 
Mörri
Kyllä mä kantoliinan kanssa tein ihan kaikkea, usein se nukkui siinä päiväunensakin. Kun vauva ei liiku niin jos se on lattialla niin voi hyvin vieressä lukea lehteä tai kirjaa, ja lukea niitä esim ääneen. Meillä kyllä vauva nukkui enemmän tuossa iässä että silleen ei ollut viihdyttämistä. Mutta vauva mukaan vaan tekemisiin, läsnä pitää olla mutta kyllä sitä voi omiakin juttuja tehdä ihan rennosti. Mä alkuun jännitin kovasti että oonko ollut tarpeeksi sen lapsen kanssa. Jos nyt voisin palata tuohon aikaan niin ottaisin niiiiiiin paljon rennommin. Se on munkin vinkki :))
 
en muista enää!
Hirveää, aloin miettimään, mitä tein kaksikuisen vauvani kanssa itse silloin, mutta taisi äidin univaje koliikkilapsen kanssa tehdä tepposet, en nimittäin kuollaksenikaan muista, mitä tein hänen kanssaan tuon ikäisenä! Ja aikaa ei todellakaan ole kulunut paljoa, lapseni on vasta kohta vuoden ikäinen! :D

Mutta muutamaa kuukautta vanhemman kanssa oltiin uimassa uimahallissa terapia-altaassa, sitä olemme tähän asti tehneet joka viikko väh.yksi kerta. Sitten kävimme kahvilla ystävieni kanssa, kun poikani oppi istumaan (viisikuisena nousi itse) ja nautti aina täysin rinnoin kahvittelusta, kun sai istua aikuisten välissä.
Sitten käymme pulkkailemassa pulkalla (tosin ei noin pienen kanssa). Jumppailen kotona, poika hyppii mun päällä.
Sitten on noita vauvamuskareita, AINIIN! Kävin kaksikuisen poja n kanssa joka viikko neuvolan äitivauva-kerhossa, kesti tunnin pari ja sai nähdä muita samanikäisiä vauvoja ja samankokeneita äitejä. Osoittautui tosi mukavaksi toiminnaksi, sitten muutettiin pois paikkakunnalta ja sinne jäi kerhokin <3

Kun oli kesä, oli kiva olla rannalla lapsen kanssa (meillä on rantateltta, niin ei aurinko osu suorana). Poika nautti kahlailusta, vaikkei osannutkaan vielä kävellä(kannoin ja ns roikotin niin että varpaat kahlasi).

Hoplopissa on pienillekin tilat, ei olla vielä käyty, mutta kuullut pelkkää hyvää.

Retki mummulaan on pojalle onnea, tykkää autoretkistä, kaupparetkestä, istuu syöttöyuolissa ja tekee mun kanssa ruokaa, jne.

Meillä on kolme kissaa, poika rakastaa niitä ja leikkii niiden kanssa myös. :) Alkuun jännitti mitä kisut sanovat, mutta ne suorastaan rakastavat tuota hännästä repivää riiviötä heh.

Sitten kun ei lumimassat peitä keinuja, meillä rakastettiin olla vauvakeinussa vaikka kuinka kauan!

Eiköhän ne "omat" jutut teille aukea pikkuhiljaa, jotkut tykkäävät olla kotona ja leikkiä omia leikkejään, toiset vaikka sitten siellä uimahallissa :)

Ekat ,kuut tosiaan meni meillä ainakin niin nopeasti, ettet huomaakaan, kun lapsesi on isompi ja kiipeilee sinun päälläsi vaikkapa lattialla, ja se vasta mukavaa lapsesta onkin, ja vielä parempaa, se on äidillekin lepoa :D
 
latincarnevals
ILMAINEN KOKEILUKERTA TAMMIKUUN 2010 AIKANA TRADICIÓN VIVASSA TAI KUNTOKOULU GRANISSA!
FOOTLIGHTIN TUNNEILLA KOKEILUKERTA 7 EUROA!
MINILATTARIT
Iloinen aikuinen-vauva ja aikuinen-lapsi tanssitunti lattareiden tahdissa. Tansseina muuan muassa sambaa, salsaa, merengueta, jivea, tangoa jne.
Ryhmät: vauvatanssi 3-12kk, taaperotanssi 1-3v., leikki-ikäisten tanssi 3-6v.
MIDANCE LATINSHOW
MiDance tunneilla tanssitaan lattareita laajasti, tansseina esim. samba, salsa, merengue, jive, paso doble jne. yksin ilman paria. Ryhmät: 3-6v., 6-8v., 7-10v., 11-14v., aikuiset, MammaLattarit odottaville.
OPETUSPAIKAT:
- Helsinki / keskusta: Tradición Viva, Unioninkatu 10 B 19
- Helsinki / keskusta: Tanssikeskus Footlight, Mannerheimintie 6 B
- Helsinki: Dance Action tanssitoiminta, Pasilanraition 6, Länsi-Pasila
- Kauniainen: Kuntokoulu Grani, Kauniaisten uimahalli
- Espoo: Tanssikeskus Footlight, Kauppakeskus Galleria, Leppävaara
- Vantaa: Vantaan aikuisopisto, Tikkurila, Ylästö
- Kirkkonummi, Siuntio, Inkoo: Kirkkonummen tanssiyhdistys
ILMOITTAUTUMISET / LISÄTIEDOT:
midance@midance.fi, puh. 045 6781556, MiDance
 
päivät tylsiä
Muistan kyllä että eipä tuon ikäisen kanssa oikein paljoa tekemistä ollut, ellei sit lähde johonkin. Aika tylisähän ne päivät vauvan kanssa kotona olivat. Meidänkin vauva oli sellainen että ei se yksin missään viihtynyt, ei edes kantoliinassa tai sitterissä, sylissä vaan ja mieluiten liikkeessä. Vaunuissa onneksi viihtyi/nukkui hyvin eli oli helppo käydä lenkillä, kaupungilla, kylillä ym... Tietty nuo perhekahvilat ym. on yksi vaihtoehto jos ei kavereita päivisin ole. Ja nyt talvella ei oikein voi rannallekaan lähteä :)
 
kerhoilemaa
Sähän tarvit selvästi enemmän aikuisseuraa. :) Millaiset kerhot ja perhekahvilat sun paikkakunnalla pyörii? Niihin kannattaa ehdottomasti mennä, samoin loruttelukerhoihi, vauvajumppaan ym. Samalla kun näet muita ihmisiä, näet kuinka nopeasti vauvat kasvaa, ja lakkaat stressaamasta annatko lapselle riittävästi virikettä. Nyt ihmisten ilmoille sieltä. ;)
 
miuska
Suosittelen, että lähdet ihmisten ilmoille:) Mulla olisi ainakin aika käynyt aivan todella pitkäksi jos en olis päässyt kaupungille, perhekahvilaan, ostoskeskukseen, kavereille kylään jne. Kun liikkuu vauvan kanssa paljon tutustuu samassa tilanteessa oleviin äiteihin ja pian huomaa, että on paljon uusia tuttuja! Vauvakin tottuu olemaan liikkeessä ja tykkää katsella uusia paikkoja ja ihmisiä. Mä en ainakaan olisi jaksanut viikko tolkulla puuhata kotona. Toki on hyvä pitää kotipäiviäkin, mutta silloin voi vaikka kutsua jonkun äitikaverin kahville. Jo 2kk ikäinen tykkää katsella toisia lapsia, vaikka ei vielä niiden kanssa leikikkään.
 
mi-iuska
(pisti silmään melkein samankaltainen nimimerkki tossa^^ ) :D

vastaampa minäkin... meillä leivottiin paljon vauvan ollessa pieni, kahviteltiin kaveriperheiden kanssa.. ei oikein muuta "kummempaa".. mä taas viihdyin oikein hyvin kotona, ei mulla ollu tarve lähteä kaupungille eikä kyllä oo vieläkään.. sillon tällön käydään mut muuten riittää kaveriperheseura mainiosti :) nyt kun lapsi on jo taapero niin käydään muskarissa ja kerhoissa..
 
miuku
Tuohan on ihana ikä käyskennellä kaupungilla, kun ei vauva vielä juokse karkuun ja pysyy siistyisti vaunuissa...

Sen kanssa voi tehdä MITÄ VAAN ja esimekriksi käydä leffassa, näyttelyissä jne. Kaipaan noita aikoja nyt, kun "vauva" tosiaan juoksentelee ympäriinsä.
 
Musse
Me ollaan pienestä pitäen käyty joka viikko äiti-vauva-kerhossa ja äiti-vauva-jumpassa, nyt ollaan aloitettu vauvamuskari, lisäksi sit käydään kavereitten kanssa kahvilla ja avoimessa päiväkodissa.

Nyt olen miettinyt, että voisi kokeilla uintia vauvan kanssa iltapäivällä/illalla, kun iltaisin ei tunnu oikein olevan mitään tekemistä, silloin kun isäkin tulee kotiin, olisi kiva tehdä jotain yhdessä koko perhe. Vaunulenkille ei voi enää siinä vaiheessa lähteä, kun tyttö nukahtaa aina vaunuihin ja sitten kärsii yöunet. Ja autolla kun lähtee johonkin niin nukkuu aina matkat. Minä siis ottaisin vastaan vinkkejä mitä voisi tehdä illansuussa tai viikonloppuisin koko perheen kanssa, tyttömme on nyt 6 kk.
 
me vain34
me tehään kotitöitä,imuroidaan,laitetaan pyykkiä ja käytetään koiria lenkillä.leikitään puuhamatolla ja keskustellaan.käydään kavereiden luona ja kirpputorilla.nukutaan päivä unia..ruuan olen aina tehnyt itelleni valmiiksi, illalla,en uskalla kokata kuumaa ruokaa vauva sylissä,aamuleivätkin teen itelleni jo illalla valmiiksi sekä valitseen vaatteet itelleni...yritän siivoota ettei ole astoita pitkinkämppää aamulla niin teen sellaset pikkujutut jo illalla jos mahollista...
 

Yhteistyössä