Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä tekstiksi 50-vuotis juhlien kutsuun kun ei haluta tavaraa vaan miel. rahaa

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä viiskymppinen juhlija, 21.05.2007.

1. olen 20-v nainen Vierailija

Mä oon 20-vuotias, ja olen just järkkäämässä äidille 50. syntymäpäiviä. Mun alkuperäinen suunnitelma oli, että keräisin vierailta kutsun avulla rahaa, jotta saisin järjestettyä äidille yllätysmatkan. Tiedän, että äiti rakastaa matkustelua, mutta ei ole viiteen vuoteen pystynyt käymään missään kun ei ole ollut rahaa sen jälkeen kun ne isän kanssa erosivat. Mulla kuitenkin tuli kanssa sellanen olo, että olis liian röyhkeetä pyytää rahaa, vaikkakin se ei musta olisi ollut välttämättä kerjäämistä, sillä antakoon ken tahtoo. Mutta onneks sain ukista rahottajan, joten nyt ei tarvii enää kerjuroida. Kuitenkin on tekopyhää sanoa, että ei tarvitse lahjoja kun on jo kaikkea, perhe ja ystäviä ja pölöpölö, kaikki kuitenkin toivoo lahjoja oikeesti.

2. Mielipiteeni Vierailija

Jos kutsujana on tytär, joka ilmaisee toiveensa lahjoittaa äidille matka, en pitäisi sitä mitenkään pahana, päinvastoin. itse itselleen rahan pyytäminen on hiukan epämiellyttävää.

Mieheni täyttää 50 v. ensi vuonna ja olemme kyllä vakavasti sitä mieltä, että lahjoja ei tarvita vaan mahdolliset lahjat voi ohjata hyväntekeväisyyteen. Siitä yksinkertaisesti syystä, että meillä on kaikkea, mitä tarvitsemme, kotimme on viimeistä piirtoa myöten harkittu ja suunniteltu eli emme kaipaa mitään krääsää, maljakkoa jne. Viiniä, konjakkia ja muita juomia meillä on varmasti kymmenen vuoden tarpeisiin viinikellarissamme. Rahaakin on riittävästi, että voimme matkustella useamman kerran vuodessa.

Eli on myös ihmisiä, jotka eivät toivo ja kaipaa lahjojoa. Enemmänkin hauskaa yhdessäoloa.

3. juhlia rakastava Vierailija

Tässä kun lukee näitä juttuja mitä voisi antaa/pyytää kenellekin lahjaksi jne. tulee mieleen kuinka moni teistä todellisuudessa käyttää tuota hyväntekeväisyyttä. Kuulostaa monen kohdalla melko kliseeltä tollanen.
    Olen itse ollut häissä joissa kerrottiin kutsussa, että mahdolliset lahjat voi antaa jollekin sairaalan lasten osastolle (syy perheen lapsi ollut siellä hoidettavana)joten niin teinkin.
    Hääkutsuun (ja synttärikutsuun) voi minusta laittaa esim. runon muodossa rahan ja tilinumeron. On naimisiin menijöt minkäikäisiä tahansa olisi se mukava saada nauttia jotakin ylimääräisillä rahoilla (vaikka olisi 50wee ja on nurkissa vaikka mitä, käy matkoilla tms. on se aina mietitty asia.) Ylimääräistä ja varsinkin lahjarahaa voi hyvällä omatunnolla käyttää mihin tahansa.

Kyllä minusta on ainakin vanhanaikainen ajatusmaailma jos pitää rahan pyytämistä kerjuuna,miettikää itteänne...jos oikeasti on mahdollisuus saada rahaa esim. haluttuun matkaan tai että ystävät laittaa lahjan johonkin hyväntekeväisyyteen niin kumpi TODELLISUUDESSA kiinnostaa.

Lahjalistakin on todella järkevä..just niitten kippojen, kuppien, lakanoiden, kukkavaasien (=kaappiin piilotettavien) takia. On eri asia ostaa lahjakortti johonkin "astia"kauppaan jos tietää toisen keräävän jotakin astiasarjaa.
    Voihan sitä olla järkevä ja kysyä suoraan että mitä haluaisi..kyllä sen aina jotenkin saa kaivettua esiin vaikka toinen vastaakin, että ei mitään tarvii tuoda.

eiköhän jokaisen kannata lukea syntymäpäivä/hää/tmskutsu ilolla ja olla tyytyväinen kun kutsuja numero 1. kutsuu sinut sinne ja 2.kertoo mitä haluaa,

Kuinka moni valittaa perheenjäsenille, tuttaville, kun ei keksi mitä antaisi lahjaksi. Eikö olekin mukavampaa kun ei tarvitse menettää yöunia ja saa suoraan kutsusta lukea mitä toinen haluaa lahjaksi!!

4. wallihi Vierailija

Itselläni tulee kohta mittariin 60v. ja minä ainakin ajattelin pistää kutsuun matkarahastooni kohdistuvan tilinumeron!

5. kohta50 Vierailija

OOtteko ajatelleet tilannetta, että juhlien järjestäminen maksaa rahaa. varsinkin jos et itse pysty sairauden takia järjestelyjä hoitamaan. Olen ollut kolmisen vuotta poissa töistä sairauden takia. Lapset olen saanut vasta 40 jälkeen. Haluaisein minäkin juhlia viiskymppisiä. Sairastelu ja pienet lapset, eipä ole säästöjä, joilla juhlisi. Voi kun sais ne juhlat lahjaksi. Siis rahaa juhlien järjestämiseen, Mutta pyydä nyt sitte. kun väittävät ahneeksi...

6. hellurei* Vierailija

Nyt on 50 v juhlat takana ja hyvin meni, yhtään pystiä tai maljakkoa ei tullut. Taisin kutsua omanlaistani porukkaa. Laitoin, ettei lahjoja kiitos mutta sain pari hupikirjaa ikääntymisestä ja n 200 euron arvosta lahjakortteja (lähinnä kultasepänliikkeeseen). Jos laskisin että jokainen vieras maksaisi oman osansa juhlista, olisin voinut (noiden lahjojen hinnalla) kutsua korkeintaan 6 ihmistä, nyt vieraita oli n 50.

Kutsuin vain tosi hyviä tyyppejä ja aamuun asti karaoke raikui, juomat ja ruoat riittivät. Jos nauru pidentää ikää, kaikki elävät muutaman vuoden pitempään... juhlien hinnalla olisin voinut lähteä parin viikon Karibian risteilylle täysihoidolla, yksin. Paljon ikimuistettavammin kympit tuli täyteen kera ystävien.

7. hellurei* Vierailija

Juhlat voi pitää vaikka järkkämällä jonkun visaisen luontopolun metsään ja grillata makkaraa nuotiolla. Tai voi pitää nyyttikestit tai saunaillan. Yksi tekee pullat ja toinen kakun ja kolmas lihapullia... tärkeintä minusta on saada ystävät koolle ja pitää mukava hetki.

8. kyllä voi Vierailija

suoraan lukea kortissa, että matkarahastoon ja tilinumero, vaikkei ehkä sit menekään matkalle:)

9. rooger Vierailija

Parempi on toki saada rahaa kuin, että saisi esimerkiksi 5 kelloa tai keinutuolia joita sitten epätoivoisesti yrittää vaihtaa tai myydä.

10. Viimeisimmässä paikkakuntamme lehdessä oli kutsu 50v syntymäpäiville.
    Kutsussa luki selkeästi "mahdolliset muistamiset tilille xxxx".
    Näin yksinkertaista se on, niin lehtikutsussa kuin henk.koht. lähetettävässä kutsussakin.

11. Samaa mieltä Vierailija

Jokainenhan päättää itse, että mitä haluaa lahjaksi ja haluaako mitään, joten halutessaan mahdolliset muistamiset voi pyytää rahana. Mahdollisesti juhlijoissa on sitten niitä, jotka pitävät tätä junttina ja kamalana, mutta ainakin näitä palstoja lukemalla saa sellaisen kuvan, että teki sitä sitten niin tai näin, aina joku paheksuu.

Eli mitä tätä pähkäilemään, kutsuun tosiaan tuollainen teksti eli "mahdolliset muistamiset tilille se-ja-se". Eihän tämä sen ongelmallisempaa ole :)

12. Annora Vierailija

Tulitteko ajatelleeksi, että moni 70-vuotias elää pienellä eläkkeellä,mutta haluaa kuitenkin pitää suvulleen pienet juhlat. Olisi aika mautonta mennä juhliin viemättä mitään lahjaa, tässä tapauksessa rahalahjaa. Sen ikäisellä on jo tavaroita ihan tarpeeksi, mutta raha on aina tarpeen, vaikka pientä matkaa varten. 30 euroakin on ihan kiva summa, ei tarvitse satasia lahjoitella. Otan itse mieluummin vastaan kympin rahaa kuin jonkun 30 euron vaasin tai muun koristekrääsän. Minulla on esim. huiveja n. 30 kappaletta, osan olen itse ostanut ja perintönä äidiltäni, en todella haluaisi yhtään lisää.

13. Yli 50-vuotias Vierailija

Totta kai voit pitää sellaiset synttärit kuin itse haluat (vaikka synttärisi ovat ilmeisesti jo ohi...). Jokainen voi minusta järjestää ihan sellaiset juhlat kuin haluaa.

14. 50v kohta Vierailija

höpö höpö jos ihmisellä joka täyttää 5 ja nolla on kaikkea voi ihan hyvin laittaa toivomuksena kutsuun että kukkien ja lahjojen sijasta voit muistaa minua esim unelmani toteutumisessa ja tili numero.....niin kukuaa järkevä ihminen ei pidä sinua ahneena koska vieras voi itse päättää laitaako 20 vai 40 euroa eikä tarvi kaupoissa juosta ja miettiä lahjaa

15. Ihan hyvä kutsu.

16. susanna Vierailija

Haluan ehdottomasti juhlia 50-vuotisjuhliani ystävieni kanssa, mutta koska juhlat oikeasti maksavat tänä päivänä maltaita, niin toivoisin, että saisin kaikkien lahjojen sijasta pienen lahjoituksen unelma-lomani järjestelyyn. Tottakai voisin nimenomaan tuolla juhlien järjestely rahalla matkustaa. Mutta , kun en ole koskaan saanut/ voinut juhlia mitään omia juhliani niin nauttisin suunnattomasti yhdestä illasta olla juhlien PRINSESSA.
    Ja , kun itse mietin ystäviäni ja heidän juhliaan, niin kyllä oon eräänkin kerran kierrellyt kaupassa miettimässä, että tykkäisköhän se tästä...
    Todella ihanaa ,kun tietää, mitä toinen haluaa ja miksen laittaisi pientä summaa kekoon, joka kerryttää lahjansaajan unelmaa.
    Ja hei,,, kellä tänä päivänä on on sanoa, että laittakaa hyväntekeväisyystilille. No joo... on toki, mutta ei tavallisella matti meikäläisellä.
    Joten ystävät rakkaat,,, pienikin ropo,,, niin pääsen Tallinnaa pidemmälle :) , mutta sitä ennen syödään,,, nautitaan boolia, tanssitaan ja nauretaan... Rakkaat ystäväni olette sydämellisesti tervelulleita juhlistamaan......

17. Mirella Vierailija

Minusta on erittäin ristiriitaista kerjätä rahaa....eli jos haluat rahaa, joudut kyllä sen tektisi itse väsäämään. Kun ei halua tavaraa tai kukkia, paras tapa on kertoa ettei halua mitään lahjoja. Kun viisikymppinen pyytää vielä rahaa, en menisi sellaisiin juhliin. Ei ole kyllä aiemmin tullut tuo edes mieleen että joku voi kerjätä rahaa!
    Olen ollut vastaavilla kutsuilla jossa on ollut pyyntö: ei lahjoja. Tuonssa iässähän ihmiset ovat jo varoissaan.

18. Näin minä Vierailija

Jos haluatte muistaa minua jotenkin, toivoisin, että onnittelut osoitetaan tililleni 00000-0000000, jolla mahdollistan ikimuistoisen juhlamatkan. Tai ei niin selittelevästi:
    Ystävälliset muistamiset osoitetaan tilille 0000000.

19. Njaa... Vierailija

Eiköhän ap ole jo tekstinsä kirjoittanut - tai jättänyt kirjoittamatta - kun niitä viisikymppisiä kuitenkin suunniteltiin jo kolme vuotta sitten toukokuussa :)

Mutta muille, jotka samaa miettivät, niin olen samaa mieltä heidän kanssa, joiden mielestä selkeintä on kirjoittaa "mahdolliset muistamiset tilille se-ja-se". Tuossahan se on sanottu. Mikäli siis täysin poissuljettu on se vaihtoehto, että kirjoittaa kutsuun "ei lahjoja, eikä kukkia".

En tiedä miksi, mutta jotenkin pidän hassuna ajatusta, että 50-vuotisjuhlakutsussa toivottaisiin lahjaksi rahaa, en ole nimittäin sellaista itse nähnyt aiemmin. En kyllä tällaisesta kutsusta loukkaantuisikaan, niin kuin jotkut tässä ketjussa kertovat tekevänsä, vaan sitten panisin sitä rahaa sen kummemmin nenääni nyrpistelemättä - vaikken tosiaan ole tällaista kutsua itse koskaan nähnytkään, eikä itsellenikään sitten joskus "hamassa tulevaisuudessa" tuntuisi luontevalta rahaa 50-vuotislahjaksi toivoa.

20. Ruut Hopea Vierailija

Jos 50-vuotias tai kuusikymppinen niin kauheasti haluaa matkalle , niin miksi ette säästä niitä juhliin meneviä rahoja ja lähde sille matkalle !

21. Njaa... Vierailija

En tiedä, että miksi lainasit juuri minun viestiäni, sillä oma pointtinihan oli se, että en ymmärrä rahan pyytämistä 50 täyttäessä. Jos itselläni sitten joskus on varaa joko juhliin tai matkaan, niin varmasti tekisinkin juuri niin, että valitsisin jomman kumman. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että järjestäisin juhlat ja lähtisin matkalle vaikka parin kuukauden päästä.

22. Jep jep... Vierailija

Ystäväni valmistui ammattikorkeasta viime keväänä ja piti melko suuret juhlat, mielestäni. Tarjottavat eivät olleet mitenkään erikoisia ja boolikin oli tehty kaikista halvimmista aineksista (hän vielä suureen ääneen kertoi juhlissaan, että joutui muokkaamaan boolireseptiä, koska limsa olisi tullut liian kalliiksi, joten vaihtoi sen vastaavan makuiseen mehuun). Emme saaneet edes kirjallista kutsua, ja lahjatoiveita kysyessä hän vastasi suoraan, että rahaa. Okei, minusta se on mautonta jo viedä rahaa lahjaksi, mutta olin myötämielinen, koska tiesin hänellä olevan autolainaa aika reilusti maksamatta. Oletin siis, että rahat menisivät tämän lainan maksuun.

Noh, juhlissa hän laskeskeli tasaisin väliajoin, paljonko vieraita on jo tullut ja paljonko hän on jo tienannut. Illan mittaan hän istuikin pöydän päähän kirjekuorineen ja alkoi laskea lahjaksi saamiaan rahoja kaikkien vieraiden nähden! Häpesin hänen puolestaan.

Kaiken lisäksi hän laittoi rahat harrastukseensa eikä mihinkään autolainan maksuun.

Jos itse pitäisin juhlat, en kirjoittaisi kutsuun YHTÄÄN MITÄÄN lahjatoiveista. Harvoin hieman tuntemattomat sukulaiset tai tuttavat tuovat minkäänlaista kippoa tai vaasia, koska eivät tiedä juhlakalun mausta tai siitä, onko heillä jo sellainen. Silloin tuodaan rahaa, ihan pyytämättäkin.

23. nuorille kyllä Vierailija

Nuorten - hääparien, ammattiinvalmistujien yms. - lahjatoiveena raha on mielestäni ok. Heillä ei ole vielä pesämunaa useillakaan kerättynä, joten johonkin ekstraan tarvitaan muiden apua.

Kun ollaan jo selkeästi aikuisia ja työelämässä vuosikymmeniä olleita, minusta rahalahjan pyytäminen ei ole korrektia.

Itse jätin viisikymppiset pitämättä (vain lähipiirin kanssa kävimme illallisella ja joitakin ystäviäni kahvitin kahvilassa jälkeen päin). Lähimmillekin sanoin, että yhdessäolo on paras lahja, mitään tavaraa en halunnut. No, kukkia sain enkä niistä pahastunut.

24. äiti lapselleen Vierailija

Eka kerran annoimme aikuiselle lapsellemme joululahjaksi rahaa, sillä hän muuttaa joulun jälkeen uuteen asuntoon. Ajattelimme rahan olevan tarpeen enemmän kuin meidän maullamme ostetut lahjat.
    Annoimme rahat jo eilen ja tytär oli tyytyväinen lahjaansa. Kommentti oli: "Olipa tarpeeseen, kiitos kovasti".
    Ennen olen aina kysynyt, mitä hän haluaa lahjaksi, nyt en edes kysellyt.

Aion tosin ostaa pussilakanat, ne ainakin ovat tarpeen.
    Ne annan sitten jouluna.

25. Rahaa kiitos Vierailija

Joku edellä mainitsi, että tuossa iässä pitäisi jo olla rahaa tehdä sitä ja tätä, eikä sitä lahjaksi pyytää. Mutta jos tilanne sellainen kun esim. itselläni omistamme asunnon, mökin auton ja lapsemme opiskelee, kaikki rahoitettu meidän omilla rahoilla (siis pankin) niin eipä sitä ole juuri sukanvarteen saanut kerättyä. Emme tosiaan ole käyneet ulkomailla 20-vuoteen, mutta meillä on nuo edellä mainitut asiat. Joten olisin todella kiitollinen rahalahjasta, että pääsisi ulkomaille.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri