Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä tekstiksi 50-vuotis juhlien kutsuun kun ei haluta tavaraa vaan miel. rahaa

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä viiskymppinen juhlija, 21.05.2007.

1. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kyllä 50 -vuotislahjaksi voi pyytää rahaa, jos on rahan käyttökohde valittuna eikä tarvitse mitään rihkamaa. Kutsukorttiin voi laittaa vaikka kuvan hankittavasta asiasta niin kutsutut saavat itse päättää antavatko rahaa ja minkä verran.

2. Niinkö sinä teit? Minä puolestani ilmoitin kaikille, että mahdolliset muistamiset Unicefin paikallisosaston tilille tai vaihtoehtoisesti sitten ns. aineettomia lahjoja. Tilille kertyikin näistä muistamisista mukava summa lähetettäväksi tosi tarpeeseen ja sain minä muutaman lehmän, koulupuvun ja kaivonkin ;).

3. my self Vierailija

hyväntekeväisyyteen-nikille.

Ainakin minä olen sen verran itsekäs, että yhtenä päivänä, kerran 10 vuodessa, haluan saada kunnon lahjoja syntymäpäivänäni. Sen vuoksi minä järjestän juhlat ja juhlin kunnolla, tasavuosia. Minulle kelpaa lahja kuin lahja.

Hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa kaikki muut jäljelle jäävät 36xx päivää maksamalla Unicefin tai jonkun muun tilille sen minkä rahavarat sallivat. Itse laitan kuukausittain 20€, eli vuodessa 240€ x 10 vuotta = 2400€ naisille ja tytöille. Minusta se on aivan riittävästi omasta pussistani laitettuna.

On turha syyllistää niitä jotka nauttivat lahjojen saamisesta ja antamisesta.

4. kukin tavallaan Vierailija

Toki saa olla itsekäskin, mutta miksi yhtä hyvin ei saisi ohjata ne rahat hyväntekeväisyyteen, jos ei kerta kaikkiaan itselle halua mitään lahjoja? Kukin tavallaan, se sallittakoon.

p.s. Minä en juhli syntymäpäiviäni julkisesti. Oman perheen kesken käydään jokaisen täyskymppisynttäreitä juhlistamassa illallisella, joskus kotimaassa, joskus olemme tehneet yhdessä matkan ulkomaille.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Tämä oli ratkaisuni, kun en halunnut lattialle istumaan ja ihmiset olisivat kuitenkin tuoneet, jotain tarpeetonta ja tämä oli minulle tarpeellista.

6. ohojh Vierailija

Lattialle istumaan? Eikö sulla hyvä ihminen ole itsellä varaa ostaa tuoleja?

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Sohvaa. Siis vanha sohva oli ulosheitto kunnossa. Ei sattunut olemaan, sillä sohvat ovat kalliita ja otin mieluummin rahat uuteen sohvaan, kuin jotain tarpeetonta.

8. ohojh Vierailija

Kyllähän tuon ymmärtää, mutta kommenttisi "en halunnut lattialle istumaan" kuulosti siltä, ettei sinulla raukalla ole varaa ostaa tuoleja. Toisaalta olen sitä mieltä, että viiskymppisellä pitäisi olla kertynyt jo sen verran säästöjä, että pystyy normaali elämään kuuluvat kalusteet hankkimaan.

9. 54 ja rapiat Vierailija

Täytyy sanoa, että rahan pyytäminen lahjaksi ei tullut mieleenikään. Itse kerroin kutsussani, että omistan jo kaikki tavarat mitä tarvitsen, joten ei lahjoja kiitos.

Muutaman sampanjapullon sain ja kukkia ja ilahduin toki niistä, mutta suurin osa noudatti toivomustani.

Mielestäni juhlat voi jättää juhlimatta, jos täytyy rahaa vierailta pyytää. Eri asia on vaikkapa ylioppilasjuhla, rippijuhla tai vaikkapa häälahja, jolloin raha tai lahjakortit ovat paikallaan. Viisikymppinen ihminen pärjää jo omillaan.

10. samaa mieltä Vierailija

Samaa mieltä! Ja jos ei pärjää, on syytä katsoa peiliin.

11. Juhlat ovat aina kutsujan näköiset ja mikä, ettei rahalahjaa...Lahjan antaminen on vapaaehtoista. Kohteen voi päättää sankari itse ja siitä huolimatta tulee niitä kippoa ja kappoa nurkkiin. Hyväntekeväisyys on hieno asia,mutta ei itsensä hemmottelukaan ole hullumpi juttu...
    Pääasia, että lahjan antaminen on vapaaehtoista. Lahjan tarkoitus on ilahduttaa lahjan saajaa.
    Kaikista hienonta on hyvä bileet ja hyvä seura, mistä jää mukava muisto kun uutta vuosikymmentä jatketaan eteenpäin.

• Tykkään Tykkään x 1
  12. mielipide Vierailija

Toisaalta se vaan on tosiasia, että nykyaikana ihmiset eivät enää välitä kaikenmaailman kipoista. Joskus entisaikaan oli kovinkin arvostettua saada Arabiaa, Iittalaa, Marimekkoa, arvokasta kotimaista. Nykyisin arvostus on jo sitä ja tätä ja arvostus laskee entisestään, kun selviää, että tuotteita valmistetaan mm. Thaimaassa.

Keräilijäsukupolivi on jo katoavaa kansanperinnettä. Nykypäivänä ei enää tahdo edes kirpputoreilla (vaikka edullisesti myisitkin, priimakuntoista) edes myytyä mm. vanhaa Arabiaa. Muista koriste-esineistä puhumattakaan. Aika siis muuttuu ja sille ei voi mitään. Siinä, missä kirjahyllyt on koriste-esineineen ja vähän arvokkaimpine esineineen kadonneet olohuoneista on ihmisten makukin muuttunut eikä niitä enää haluta lahjaksi ja ostetaan vain sitä, mistä itse kukin haluaa.

Eli minäkin kannatan nykyisin rahalahjoja, vaikka en sitä olisi itsestäni vielä kymmenen vuotta sitten uskonut.

13. Mielipiteeni Vierailija

Aloittaja viettää kohta 60-vuotisjuhlijaan, mutta kommentoin siitä huolimatta tähän ketjuun.

Havaintoni mukaan useat ihmiset tuovat joka tapauksessa jotakin, vaikka sanottaisiinkin, että ei lahjoja. Mielestäni siis "mahdolliset muistamiset tilille..." on ihan ok. Miksi ei ennemmin anna näin toivovalle rahana sitä summaa, jonka olisi ajatellut lahjaan käyttää, oli se sitten 10 tai 100 euroa.

Mieheni täyttää tänä vuonna 50, mutta juhlimme sitä lähtemällä kahdestaan matkoille, joten kenenkään ei tarvitse mielipiteeni vuoksi olettaa, että minä olisin "kerjäämässä" jotakin ;-) Ketjussa oli yllättävän paljon kommentteja, joissa rahalahjan hyväksyvän oletettiin arvottavan ihmiset lahjan arvon mukaan tai olevan juuri itse järjestämässä "kerjuujuhlia".

• Tykkään Tykkään x 1
  14. Minä Vierailija

No nyt se löyty. Mitään ei pyydetä! Kiva on järjestää juhlat. Mutta se kaikki krääsä mitä tulee!! Jos sinäkin nyt vain tulet tälle vuosituhannelle!!'

15. kultaiset numerot Vierailija

Yksi pyyntö on että älkää lähettäkö/ostako syntymäpäiväkorttia, jossa on kultaiset 50. Me emme ole vielä ns 50 ja kuoleman välissä. Josko sitten 80.

16. Eikö huumori riitä? Lähinnä noita kortteja nykyään varmaan annetaan kieli poskessa.

Useimmat siis haaveilevat rahasta ja rahalla he tekisivät matkan. Näin voi päätellä kun tätä ketjua silmäilee. Tietty jos haluaa viiden tähden luksusta, matkaan saa menemään rahaa mutta kyllä nykyään matkat on niin halpoja, että jokainen työssäkäyvä voi matkustella, ihan oikeasti. Sen kun ottaa ja lähtee.

17. voiko? Vierailija

voi miten yksinkertainen ihminen olet.
    Eipä tainnut tulla mieleesi, että joillakin keski-ikäisillä ihmisillä voi olla muitakin vastuita kuin vain pelkästään työ ja maksettavana muitakin laskuja kuin vain lomamatkan hinta.
    Esim. sairas puoliso tai vammainen lapsi joille pitää järjestää täysin omalla rahalla hoitopaikka, alaikäisiä lapsia jotka tarvitsevat jonkun valvojan matkan ajaksi, ikääntyneet vanhemmat jotka ovat liian "hyväkuntoisia" kotisairaanhoitoon tai hoitolaitokseen, joten heidän hoitonsa pitää järjestää ennen matkalle lähtöä. Joillakin on myös lemmikkieläimiä, niidenkin hoitopaikka maksaa.

Elä sinä oppiesi mukaan ja käytä jokainen päivä ja tienaamasi euro pelkästään omaan itseesi.
    Kaikki eivät niin voi, tai siis voisivat, mutta eivät halua tehdä.
    Hyvää Joulua, toivottavasti opit joskus huomaamaan että elämä ei ehkä kaikilla kulje samaa uraa kuin sinulla.

• Tykkään Tykkään x 1
  18. Inhoan näitä ikäkausi juhlia eikä niissä ole mitään järkeä. Ei vois enää turhempia juhlan aiheita olla. :mad:

Itsehän sitä kukin voi juhlia itseään vaikka joka vuosi kun ei tiedä koskaan jos se on viimeinen vuosi. ;)

Joku kulttuuri elämys vaikkapa teatterissa tai konsertissa kruunaa viiskymppiseni aivan mainiosti ja muistaa sen päivän paljon paremmin kuin tavanomainen kekkeri. Mua on aina ahdistanut ihmisten hyvin tympeät kakkukahvi kekkerit enkä viihdy sellaisissa. Keksikää jo jotain muuta. (y)

Rahankiilto silmissä ei kannata alkaa pulla kahve kekkereitä pitään sillä voi tulla pettymys kun ei saa kuin maljakoita ja pyyhkeitä. :D

Minä käärisin vanhan kukka maljakon pakettiin ja veisin ahneelle etelänmatkarahaa keräävälle käppänälle sen. :LOL:

Kierrättäkää vanha tarpeeton tavara pois, kyllä se sen kahvikupin ja kaakun palan korvaa. :ROFLMAO:

19. Ok, anteeksi. No tuota en tullut ajatelleeksi kyllä, että siihen sitä synttärilahjarahaa tarvitaan, että saa asiat järjestettyä kotipuolessa kun lähtee reissuun. Että se ei olekaan sitä matkarahaa.

Olen itsekin keski-ikäinen (vai yli? -viisseiska) mutta ei ole sairasta puolisoa eikä vammaisia lapsia eikä enää alaikäisiäkään lapsia ollut pitkään aikaan, ei lemmikkejä ja vanhempani ovat kuolleet, niin en osannut tuota kaikkea ajatella.

20. Ei minullakaan ole mitään noista, mutta siitä huolimatta ei ole yhtään ylimääräistä rahaa.
    Minä olen 55v, nuorempana opiskelin, kävin töissä ja interrailasin. Menin avioon ihanan miehen kanssa 25:sena, opiskelin uuden ammatin, saimme 3 lasta. Harmi vain että miehestäni tuli aikaa myöden alkoholisti, sai potkut töistä ja käytännössä elätin henkisen perheen yksin vuosia. Jokainen tajuaa, että ei yhden keskituloisen naisen tienesteillä makseta vuokraa, ruokita perhettä ja samalla säästetä omaa asuntoa. Erosin jo 10 vuotta sitten, mutta ei se taloudellinen tilanne siitä helpottanut vuosiin. Tosin oma asunto saatiin ostettua vanhempieni kuoltua perintö riitti käsirahaan ja sain asuntolainaa. Nyt rahoitan vielä nuorimmaisen armeija-aikaa, eiköhän hänkin pikkuhiljaa sitten pääse omilleen, jolloin helpottaa täälläkin päässä.

Ainakin minä elän -sitku- elämää just niin kauan kuin on asuntovelkaa.

Olen sitä mieltä, että jos joku pyytää rahaa lahjaksi, annetaan sitten sitä rahaa juuri sen verran kuin oma talous mahdollistaa ja jätetään moralisoinnit ja arvailut saajan rahan tarpeesta sikseen.
    Jos rahan antaminen lahjaksi sotii antajan moraalia vastaan, ainahan voi lähettää onnittelukortin jossa ilmoittaa, että valitettavasti en pääse tulemaan juhliisi.

• Tykkään Tykkään x 1
  21. 60v Vierailija

22. Kohta 50v Vierailija

No jos laittaa pääruokailuun esim. 30-50e/hlö ja muut syömiset sekä koristelut päälle niin tuskin juhlien järjestäjää voi sanoa persauksiseksi.
    Meilläkin pelkkä juhlatila maksaa lähes 1000e ja esiintyjä 800e, ruokailut n.8000e. Muut jutut siihen päälle koristeet yms.
    Kutsuttuja on 160, joten juhlat maksavat meille ainakin 60e/hlö.
    Kymppitonni ei riitä 50v juhlien järjestämiseen ja toivon sydämestäni, että kukaan ei tuo minulle yhtäkään kippoa. Toisaalta en pistäisi pahakseni vaikka joku kartuttaisi matkakassaamme, koska tykkäämme reissata.
    Enpä ole ikinä kuullut, että joku TIENAISI juhlien järjestämisellä.

23. kaikenlaista Vierailija

No johan on peijooni, että pitäisi vieraiden itse maksaa omat tarjottavansa. Kyllä se on ihan jokaisen juhlienjärjestäjän oma asia, paljonko juhlistaan haluaa maksaa. Ei ne vieraat halua maksaa niitä. Mieluummin minä ainakin menen syömään ulos sellaiseen paikkaan, mihin haluan ja syön sitä mitä haluan.

Varsinaiset kerjuujuhlat siis siellä tulossa. Toivottavasti laitat pankkisiiron kutsun mukaan, jotta jokainen voi itse maksaa....:LOL:

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri