Hae Anna.fi-sivustolta

Mitä uutta joulupöytään?

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä vinkkejä vailla, 10.12.2017.

1. vinkkejä vailla Vierailija

Joulun aterioita suunnitellessa nousee kysymys, mitä uutta joulupöytään voisi kehittää. Kinkulle ajattelin tehdä ruistaikinakuorrutuksen, jota en aiemmin ole kokeillut. Laatikoita olen tuunaillut useampana vuonna ja nyt taas mietin, miten saada niihin uutta makua? Muistan joskus nähneeni porkkanalaatikko-ohjeen, jossa porkkana raastettiin riisipuuron sekaan. En kuitenkaan nyt löytänyt sitä. Olisiko jollainen antaa resepti?

Lanttulaatikon teen ihan perinteisellä reseptillä, mutta perunalaatikon ajattelin jälleen parin vuoden tauon jälkeen korvata vuohenjuusto-bataattilaatikolla.

Mitä uusia makuja kalapöytään? Graavilohelle varmaan löytyisi jotain kivoja maustamisvinkkejä. Tavanomaisten lisäksi olen joskus kokeillut katajanmarjoja ja rosepippuria. Ihan hyviä mausteita ovat, mutta jotain uutta taas kaipaisin.

Onko teillä muilla tapana vaihdella jouluruokien reseptejä, vai teettekö aina samalla perinteisellä ohjeella?

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä raastan porkkanat porkkanalaatikkoon. Itse asiassa olen aina näin tehnyt. Muutoin normaalisti teen laatikon eli keitän riisipuuron ja lisään mausteet sekä porkkanaraasteen. Oletko kokeillut punajuurigraavattua lohta. Telkkarissa nähnyt Jamie Oliverin tekevän tuolla tavalla.
    Leivonnaisten puolella tein uuden kokeilun vaikka kyseinen leivonnainen ei varmaankaan joululeivonnainen ole. Lidlissä myydään portugalilaisia pastel de nata leivonnaisia ja maistettuani niitä tein jouluksi oma versioni niistä ja tässä käytin gluteenitonta lehtitaikinaa. Ihan eka kokeilu gluteenittomalla taikinalla.

3. iNdo bo$$

Saadut tykkäykset:
    4
    Olkaa kokonaan viettämättä jos se "perinteinen" joulu ahdistaa noin kauheasti.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Onneksi ei ahdista ja leivonnaisten puolella tulee tehtyä joskus muutakin kuin torttuja ja pipareita. Ei ole edes joulustressiä, kun joulu on kuusen laittoa ja kinkun kaupasta hakua vaille valmista. Kuusi vielä vintillä, mutta tämän viikon aikana haen sen ja koristelen. Sämpylöitä vielä paistan ennen joulua, mutta se olisi tehtävä muutenkin vaikkei joulu olisi tulossa.

5. Jonna Vierailija

Meillä anoppi tekee aina smetanasilliä jouluksi. Oletteko kokeilleet? On todella hyvää! Itsekin mietin juuri mitä uutta leipoisin jouluksi ja jostain bongasin perunarieskan ohjeen, jonka päälle tehdään smetanasta, mädistä ja graavilohesta päällinen. Etikkakurkkua ja tilliäkin siihen tuli. Varmasti hyvää! Viime vuonna tein parmesaanileipää kuusen muotoon :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri