Mitähän kakkaa tästä seuraa?? Huostaanottoasiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nimetön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nimetön"

Vieras
Lapsi, joka asuu isänsä luona, on ilmoittanut koulussa että häntä hakataan. Koulu ilmoittanut sos.toimelle. Soittivat minulle tänään, että tehdään huostaanotto, ja lapsi sijoitetaan minulle. Tiedänpä vaan että tässä tulee iso riita ja tappelu vielä, kun isän selän takana tätä järkätään; lapsen turvallisuuden takia. Mihin kaikkeen pitäisi varautua???? Mä en kuunaan olis osannu kuvitella että tähän vielä joudutaan... :(

No herranjumala tietenkin on!! Lähinnä nyt kyselen tässä vertaistukea, saman läpikäyneitä ja kokeneita. On jo lapselle uhkaillut oikeustoimilla minua ja nykyistä miestäni kohtaan, tämän kyllä tietää ja sos.toimikin. En yhtään tiedä mitä odottaa..

Siis lapsen isä ihan oikeasti hakkaa lastaan ja sinä olet tietoinen asiasta? JA VASTA KOULU PUUTTUU ASIAAN ETKÄ SINÄ???
Hyvä, että edes koulua kiinnostaa...
Onpa taas jonkun pienen ihmisen elämä sekaisin aikuisten ansiosta. Surku tulee.

Ei, ei. Minä EN ole ollut asiasta tietoinen. Olen aavistellut jotain, muttei lapsi ole kertonut. Olen rohkaissut häntä puhumaan jollekin pahasta olostaan, vaikka koulussa. Vihdoin sitten puhui. Tämä tuli minullekin melkoisena järkytyksenä! Olen myös miettinyt mihin voisin ottaa yhteyttäniin, että lapsi saisi apua muttei tieto menisi isälle, kun niin selkeästi tätä pelkää. On myös puhunut ja pitkään että tahtoo muuttaa pois, muttei vaan uskalla isälle suoraan sanoa.
Ja että miten on tähän tultu? Lapsi halusi itse muuttaa isälleen. En estänyt, eikä tilanne silloin heti ole tälläinen ollut. Pikkuhiljaa pahentunut. Mutta se siitä, olisi se pitänyt muistaa ettei täällä kannata mitään kysellä, koskaan.

[QUOTE="vieras";25094405]Siis lapsen isä ihan oikeasti hakkaa lastaan ja sinä olet tietoinen asiasta? JA VASTA KOULU PUUTTUU ASIAAN ETKÄ SINÄ???
Hyvä, että edes koulua kiinnostaa...
Onpa taas jonkun pienen ihmisen elämä sekaisin aikuisten ansiosta. Surku tulee.[/QUOTE]

Tosi hurjaa jos näin on, että olet ollut tietoinen lapsen pahoinpitelyistä. Vai tuliko tuo kaikki ihan yllätyksenä sulle?

*muoks* ehditkin jo vastata.

Lastensuojelun kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä, ja lastenvalvojalle aikaa. Lasta ei saa pakottaa isälleen. Ja jos ja kun on valmis isää tapaamaan, niin valvotut tapaamiset

[QUOTE="nimetön";25094483]Ei, ei. Minä EN ole ollut asiasta tietoinen. Olen aavistellut jotain, muttei lapsi ole kertonut. Olen rohkaissut häntä puhumaan jollekin pahasta olostaan, vaikka koulussa. Vihdoin sitten puhui. Tämä tuli minullekin melkoisena järkytyksenä! Olen myös miettinyt mihin voisin ottaa yhteyttäniin, että lapsi saisi apua muttei tieto menisi isälle, kun niin selkeästi tätä pelkää. On myös puhunut ja pitkään että tahtoo muuttaa pois, muttei vaan uskalla isälle suoraan sanoa.
Ja että miten on tähän tultu? Lapsi halusi itse muuttaa isälleen. En estänyt, eikä tilanne silloin heti ole tälläinen ollut. Pikkuhiljaa pahentunut. Mutta se siitä, olisi se pitänyt muistaa ettei täällä kannata mitään kysellä, koskaan.[/QUOTE]

Jaa, noh, viestistäsi sai ensin sen käsityksen, että olet ollut tietoinen asiasta. Sori. Aika hurjaa. Varmaankin osaisivat siellä sosiaalipuolella parhaiten neuvoa asiassa. Kai lapsi on nyt sinun luonasi? Jos ei, käyt hakemassa heti luoksesi. On tärkeää, että murrosikäinen (oletan?) kokee, että häntä rakastetaan ja että hänestä välitetään ja että hän ei ole mikään vanhempien heittopussi. Tsemppiä!

:( en osaa auttaa mutta hyvä että asia on tullut esille edes nyt ja poika on uskaltanut kertoa siitä koulussa. Zemppiä sinulle ja pojalle paljon ja halaus minulta :) (paha mieli tuli pojan puolesta)

[QUOTE="vieras";25094520]Jaa, noh, viestistäsi sai ensin sen käsityksen, että olet ollut tietoinen asiasta. Sori. Aika hurjaa. Varmaankin osaisivat siellä sosiaalipuolella parhaiten neuvoa asiassa. Kai lapsi on nyt sinun luonasi? Jos ei, käyt hakemassa heti luoksesi. On tärkeää, että murrosikäinen (oletan?) kokee, että häntä rakastetaan ja että hänestä välitetään ja että hän ei ole mikään vanhempien heittopussi. Tsemppiä![/QUOTE]

Tämä tehdään tuon huostaanoton kautta juuri siksi, että minä olisin isältä suojassa. Jos tahtoo käräjöidä saa tehdä sen kunnan kanssa joka päätöksen tekee. Kyllä, lapsi on jo isompi. Olen kertonut hänelle joka kerta kun täällä on ollut että rakastan ja on tärkeä. Ja koettanut saada puhumaan. Olen aivan kauhuissani mitä lapsi on joutunut käymään läpi.
En voi hakea lasta nyt heti, vaan koulu järjestää meille vanhemmille tapaamisen jonka kautta lapsi lähtee mukaani. Jos hakisin lapsen nyt heti olisin itsekin vaarassa.

mitä sinä nyt sitten siis tässä pelkäät. tympiikö se että lapsi muuttaa sinun luoksesi, vai pelkäätkö itsesi turvallisuuden puolesta, vai mistä on oikein kyse. se nyt lie päivänselvää, että lapsen pitää päästä pois lyövän isän luota

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25094567:
mitä sinä nyt sitten siis tässä pelkäät. tympiikö se että lapsi muuttaa sinun luoksesi, vai pelkäätkö itsesi turvallisuuden puolesta, vai mistä on oikein kyse. se nyt lie päivänselvää, että lapsen pitää päästä pois lyövän isän luota

Pelkään nimenomaan isän reaktioita, meidän turvallisuutta. Tottakai haluan oman lapseni takaisin luokseni!! Olisin ottanut vaikka seuraavana päivänä siitä kun isälle muutti! Tottakai lapsen on päästävä sieltä pois, sehän nyt on sanomattakin selvää!!

[QUOTE="nimetön";25094552] Jos hakisin lapsen nyt heti olisin itsekin vaarassa.[/QUOTE]

Onko lapsi nyt turvallisessa paikassa? Oletko ollut lapseesi yhteydessä ja tunteeko hän olonsa turvalliseksi siihen päivämäärään saakka, jolloin tapaatte koulun järjestämässä tilaisuudessa?

Oletko ihan varma, ettei kannattaisi pyytää lasta vaikka itse tulemaan luoksesi? Siltikin huostaanotto menee protokollan mukaan, vaikka lapsi tulisi jo nyt asumaan teille.

Mietin vain, että jos lapsi on nyt murrosikäinen, niin kokeeko hylkäämisenä sen, että äiti tietää hakkaamisesta, mutta ei hae häntä pois heti? Murrosikäinen rakastaa dramatiikkaa ja se, että odottelet kiltisti jotain päivämäärää, niin kertoo murrosikäiselle, että otat hänet luoksesi vasta kun on pakko. Mieti siis tätä avoimesti. En tiedä, onko tilanne tällainen. Voimia.

[QUOTE="vieras";25094624]Onko lapsi nyt turvallisessa paikassa? Oletko ollut lapseesi yhteydessä ja tunteeko hän olonsa turvalliseksi siihen päivämäärään saakka, jolloin tapaatte koulun järjestämässä tilaisuudessa?

Oletko ihan varma, ettei kannattaisi pyytää lasta vaikka itse tulemaan luoksesi? Siltikin huostaanotto menee protokollan mukaan, vaikka lapsi tulisi jo nyt asumaan teille.[/QUOTE]

Ilmeisesti kokee, ettei niin suurta vaaraa ole vaikka odottaa tapaamista siellä. Koululla oli jutellut siitä. En ole lapseen ollut yhteydessä, koska yhteydenpito tapahtuu aina isän kautta. Jos pyydän lasta tänne nyt asia tulee ilmi isälle, ja en tiedä mitä siitä seuraa.. Pelkään kokoajan, joka hetki lapsen puolesta!!

[QUOTE="nimetön";25094676]Ilmeisesti kokee, ettei niin suurta vaaraa ole vaikka odottaa tapaamista siellä. Koululla oli jutellut siitä. En ole lapseen ollut yhteydessä, koska yhteydenpito tapahtuu aina isän kautta. Jos pyydän lasta tänne nyt asia tulee ilmi isälle, ja en tiedä mitä siitä seuraa.. Pelkään kokoajan, joka hetki lapsen puolesta!![/QUOTE]

Eikö lapsella ole omaa kännykkää? Aika harvinaista nykyään..

On kyllä erikoinen järjestely teillä. Voisitko mennä koulupäivän aikana juttelemaan lapselle? Eli siis järjestä koulun kanssa huomiseksi tapaaminen oman lapsesi kanssa? Vielä on kanslia varmaankin auki ainakin 10 min, joten soita heti.

[QUOTE="vieras";25094646]Mietin vain, että jos lapsi on nyt murrosikäinen, niin kokeeko hylkäämisenä sen, että äiti tietää hakkaamisesta, mutta ei hae häntä pois heti? Murrosikäinen rakastaa dramatiikkaa ja se, että odottelet kiltisti jotain päivämäärää, niin kertoo murrosikäiselle, että otat hänet luoksesi vasta kun on pakko. Mieti siis tätä avoimesti. En tiedä, onko tilanne tällainen. Voimia.[/QUOTE]

Lapsi soitti minulle eilen. Yllätyi ihan, koska ei ole koskaan soittanu, ei uskalla kun ei ole lupaa. Kertoi puhuneensa asioista koululla, ja että tulee sitten pian kotiin. Ei kertonut kaikesta, kuten noista hakkaamisista. Ei vaikuttanut hätääntyneeltä, enemmänkin helpottuneelta. Ja mietinhän minä. Pääni puhki. Varmasti siihen tapaamiseen asti joka ikinen hetki.

[QUOTE="nimetön";25094595]Pelkään nimenomaan isän reaktioita, meidän turvallisuutta. Tottakai haluan oman lapseni takaisin luokseni!! Olisin ottanut vaikka seuraavana päivänä siitä kun isälle muutti! Tottakai lapsen on päästävä sieltä pois, sehän nyt on sanomattakin selvää!![/QUOTE]mene poliisilaitokselle, teidän pitää sitten saada lähestymiskielto

Voit myös soittaa sosiaalitoimeen ja pyytää, että esim. poliisit tulevat kanssasi noutamaan lasta teille vaikka tänään jo. Soita heti, sillä virka-aika päättyy pian.

Minusta on todella erikoista, että sinä pelkäät lapsesi isää niin paljon, että et uskalla hakea lastasi pois väkivaltaisen isän luota. Tämä on jotenkin hämärää. Lapsen paikka ei selvästikään ole isänsä luona, joten sinun tulee toimia. Apua saa esim. sosiaaliviranomaisilta.

[QUOTE="nimetön";25094734]Lapsi soitti minulle eilen. Yllätyi ihan, koska ei ole koskaan soittanu, ei uskalla kun ei ole lupaa. Kertoi puhuneensa asioista koululla, ja että tulee sitten pian kotiin. Ei kertonut kaikesta, kuten noista hakkaamisista. Ei vaikuttanut hätääntyneeltä, enemmänkin helpottuneelta. Ja mietinhän minä. Pääni puhki. Varmasti siihen tapaamiseen asti joka ikinen hetki.[/QUOTE]

No jos se tapaaminen ei ole huomenna, niin sitten sun pitää kyllä heti toimia. Eli siis vaikkapa tuo lähestymiskielto. SOITA NYT HETI SINNE SOSIAALIPUOLELLE. Anteeksi, mutta olet jotenkin aika uuno. Aikuinen nainen, toimi!!!

[QUOTE="vieras";25094709]Eikö lapsella ole omaa kännykkää? Aika harvinaista nykyään..

On kyllä erikoinen järjestely teillä. Voisitko mennä koulupäivän aikana juttelemaan lapselle? Eli siis järjestä koulun kanssa huomiseksi tapaaminen oman lapsesi kanssa? Vielä on kanslia varmaankin auki ainakin 10 min, joten soita heti.[/QUOTE]

Asumme eri paikkakunnilla. Ja minulla on muutakin perhettä, mies töissä, mites tästä lähdet yks kaks? Koulun kuraattori minulle soitti ja asioista ilmoitti, eikä hänestä ollut tarvetta lähteä hyt heti mihinkään. Tuo tapaaminen järjestetään niin pian kuin mahdollista.

[QUOTE="nimetön";25094770]Asumme eri paikkakunnilla. Ja minulla on muutakin perhettä, mies töissä, mites tästä lähdet yks kaks? Koulun kuraattori minulle soitti ja asioista ilmoitti, eikä hänestä ollut tarvetta lähteä hyt heti mihinkään. Tuo tapaaminen järjestetään niin pian kuin mahdollista.[/QUOTE]

Toimintaohje:

1. Soitat nyt heti sosiaalitoimeen (kuraattoria tuskin saa tänään enää kiinni)
2. Selität asian ja että lasta hakataan ja että itse pelkäät mennä hakemaan lasta sieltä ja että lapseen ei saada yhteyttä ilman isän lupaa.
3. Pyydät sieltä apua lapsen hakemiseen jo tänään. Tulevat esim. päivystävien sosiaali-ihmisten kanssa tai poliisin kanssa sinun mukaasi.
4. Sovitte kellonajan ja pakkaat muun perheen autoon tai hankit lapsenvahdin heille.
5. Menette kaikki vaikka taksilla, jos ei ole autoa.

Yhteistyössä