Mitähän kelan rahoille on tapahtunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Köyhä"

Vieras
Osaako joku suomentaa?
Olen saanut tammikuun alusta työmarkkintukea ja kotihoidontukea.
Kotihoidontuki n.390 e /kk,ja työmarkkinatuki 360 e /kk. Yhteensä siis yli 700 e.

Tämään on tilille tullut 180 e työmarkkinatukea,vaikka en ole ilmoitusta tehnyt. Aiemmin oli 40 e /päivä,nyt 20 e /päivä.Työmarkkituki tarkistettu ja tippunut reilusti siis.
Mutta myös kotihoidontuki on tippunut,sen saan maanantaina ja se on 180 e /kk.
Tulot tippuneet siis yhtääkkiä aika paljon.

Miksi kotihoidontuki on tippunut noin paljon?
Olen aivan kusessa.

kaksi eri lukua ensinnäkin tuossa työmarkkinatuessa,maksetaan 22 e /päivä,seuraavassa lauseessa muuttuu 17 e /päivä. Samalle ajalle.
Hienoa...
No eipä se auta. Tuskinpa kela virheitä tekee.

Jotenkin en vaan TAJUA,onhan ne tuolla mainittu. Molemmat rahat muuttuneet,toisessa mainittu että puolison isyysrahan takia tulot menevät yli,joten hoitorahaa ei makseta.
Mutta mites se nyt työmarkkinatukeen vaikuttaa..?

Mies jätti sitten puhelimenkin kotiin kun lähti töihin,helvetin hienoa täsäs nyt ihmetellä että mistä rahaa repii :(

Mä kooklailin oisko jotain tähän viittaavaa..

"Kela maksaa kotihoidontukea, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, jolle ei ole varattuna kunnallista hoitopaikkaa. Jos olet samaan aikaan työnhakijana ja nostat työttömyyspäivärahaa, vähentää sen maksaja (Kela tai työttömyyskassa) kotihoidontuen hoitorahan ja mahdollisen hoitolisän työttömyysetuudestasi. Mahdollista kuntalisää, jonka saaminen riippuu siitä millä paikkakunnalla asut, ei vähennetä. "

Työmarkkinatuessa tuo näkyy lisäsuorituksena, eli ei taidakaan olla kokonaisen kuukauden tuki..
Täytyy vielä mies laittaa lukemaan nuo.
Toivottavasti ei mitään pahempaa.

Kiitos vastanneille!! Olette parhaita <3

Voisiko olla niin, että ajalta jolloin puoliso on saanut isyysrahaa ei makseta kotihoidon tukea. Tällöinhän kotihoitajaa ei tarvita, koska isä isyysrahalla hoitaa sen osan?

Koska olet saanut kotihoidontukea vähemmän, saat nyt työmarkkinatukea enemmän ja siitä tuo lisäsuoritus. Lopputuloksen pitäisi olla ihan sama kuin normaalisti, sillä kotihoidontuki vähennetään aina työttömyysetuudesta.