Mitähän sitä tekis.. lääkäriin vai ei...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
tässä nyt pohdiskelen, ja ei, en odota, että palsta päättää puolestani.

tuo meidän 5kk ikäinen poika on nyt on ollut muutaman päivän nuhassa, ja on vähän sellaista kuivaa yskää. Kuumetta ei ole, vähän saattaa olla välillä lämpöä, mutta en kuitenkaan ole mitannut. Reppanalla on ääni käheänä, ja välillä kuulosta yskä ja itkiessä sisään hengitys lievältä laryngiitiltä.

Nyt mä tässä pohdiskelen,pitäiskö käydä pyytämässä tohtorilta lupa antaa ventolinea, ja ettei niin herkästi iske yöllä se laryngiitti. Tehostais höyryhengityksen ja raittiin ilman vaikutusta.
Tai sitten odottaa iskeekö se yöllä ja jos iskee, niin soittaa lanssi.

Hankalampi tehdä päätöstä kun oma auto on rikki, ja joutuisi hankkimaan kyydin.

Päivystyksestä jo kyselin, ja sieltä sanoivat, että jos siltä tuntuu, niin sinne vaan.

Mä vaan en osaa nyt päättää. Jos pysyy tälläisena yönkin, niin kyllä tässä pärjää kotonakin,mutta sitten kun se vietävän laryngiitti iskee aina öisin pahimmillaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi mutta:
Mikä on laryngiitti? Ehkä sun kannattais kuitenkin ottaa mieluummin varman päälle ja käydä päivystyksessä. Jos sieltäkin niin sanottiin.

kurkunpääntulehdus

http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/%C3%A4killinen_kurkunp%C3%A4%C3%A4n_tulehdus/

Toisaalta taas, laryngiittiin ei auta jos käyt etukäteen näytillä, yhtälailla se kohtaus voi tulla yöllä silti. Mä jotenkin epäilen ettei ne varmaan anna kortisoniakaan noin pienelle vauvalle.

Me käytiin just ma lääkärissä 6 v kanssa, jolla taipumusta saada laryngiitti lähes joka flunssan yhteydessä. Saatiin Ventoline-resepti, eikä sitä nyt sitten kuitenkaan (onneksi) ainakaan toistaiseksi ole tarvittu, mutta rauhoittaa omaa mieltä, kun tietää että "ensiapu" on lähellä...

Oman mielenrauhan takia lähtisin käymään päivystyksessä, tiedän mitä ne valvotut yöt lapsen hengitystä kuunnellen on !

Onks teillä muilla tosiaan auttanut laryngiittiin litku-Ventoline? Meillä se oli ainakin ihan yhtä tyhjän kanssa... Ei auttanut yhtään. Toisella kerralla kun pojalle tuli laryngiitti niin jouduttiin oleen 3 päivää osastolla kun ei spiira ja kortisonitkaan kunnolla laukaissut kohtausta.

mä en ehkä lähtisi, kun ei ne voi kurkunpääntulehdukselle etukäteen mitään. Mä olen isomman lapsen kanssa käynyt etukäteen kun oli yhtenään noita, ja saatiin kortisonia joka auttoikin. Mutta tuskin noin pienelle sitä varmuudeksi annetaan. Mä lähtisin yöllä taksilla jos tarve vaatii.

Inhottava yö sulla tiedossa, tsemppiä vaan.

Yhteistyössä