Mitähän sitä tekis tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyy

Vieras
Aloitin opiskelun avoimessa yliopistossa nyt syksyllä. Mutta en ole siis vieläkään saanut mitään aikaiseksi. Tarkoitus on opiskella etänä, mutten saa tehtyä mitään.

Isäni kuoli yllättäen keväällä ja suru aiheutti silloin täydellisen lamaannuksen. En pystynyt edes kotihommia tekemään saati mitään tärkeämpää. Luulin olon jo helpottaneen. Kesän vietin lomaillen lasten kanssa. Ei siis mitään ressiä mistään. Ainoa, että olin koko ajan kiinni lapsissa kun mies oli yötä päivää töissä. Nyt kun lapset ovat hoidossa päivät, niin ajattelin että minulla olisi aikaa opiskella. Valitettavasti vaan en saa päivisin mitään aikaan.

Kun ajattelen, että nyt paneudun tehtäviini, niin iskee kauhea ahdistus. Jokin sisälläni hokee EI EI EI! Päätä alkaa särkeä. Voisiko tämä oireilu johtua vielä tuosta isän kuolemasta vai olenko vain laiska? Tarkoitus olisi opiskella kandin tutkinto avoimen kautta ja sit hakea tutkintolupa kun opintopisteet siihen riittävät. Mutta tuntuu jotenkin mahdottomalta.

Ala periaatteessa kiinnostaa minua, mutta minulla ei ole mitään pohjaa siltä. Enkä yhtään osaa sanoa, mitä mahdollisesti haluaisin tehdä tutkinnon suoritettuani. Toisaalta tuntuu, että haluan tutkinnon vain, koska se oli isäni unelma.

Saako kysyä semmoista, että millainen tausta sinulla on opiskelua ajatellen? Olen itse kerran yrittänyt avoimessa nettiopiskelua, mutta minulla ei ollut mitään opiskeluteknisiä taitoja, joita ne opinnot olisivat vaatineet, enkä osannut niitä ominpäin hankkia. Lukiosta oli "miljoona" vuotta, tuntui etten osaa kirjoittaa enää mitään enkä osaa käyttää lähdekirjallisuutta jne. Onko sinulla kuitenkin näitä taitoja olemassa ja ongelmasi tosiaan vielä tuohon keväiseen menetykseen liittyvää?

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Saako kysyä semmoista, että millainen tausta sinulla on opiskelua ajatellen? Olen itse kerran yrittänyt avoimessa nettiopiskelua, mutta minulla ei ollut mitään opiskeluteknisiä taitoja, joita ne opinnot olisivat vaatineet, enkä osannut niitä ominpäin hankkia. Lukiosta oli "miljoona" vuotta, tuntui etten osaa kirjoittaa enää mitään enkä osaa käyttää lähdekirjallisuutta jne. Onko sinulla kuitenkin näitä taitoja olemassa ja ongelmasi tosiaan vielä tuohon keväiseen menetykseen liittyvää?

No itse asiassa ei mulla ihan hirveesti näitä taitoja oo.. Mutta tässä ois alkuun muutama kurssi näiden taitojen opetteluun. Mutta kun en saa mitään tehtyä..

mä luulen vaan, että sä et oikein osaa etäopiskelua ja siksi et saa itseäsi niskasta kiinni. Eikö olisi mahdollista suorittaa mitään kursseina? Vaikka alottaa niistä? Saisit varmasti aikaseksi kun kävisit luennoilla ja seminaareissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä luulen vaan, että sä et oikein osaa etäopiskelua ja siksi et saa itseäsi niskasta kiinni. Eikö olisi mahdollista suorittaa mitään kursseina? Vaikka alottaa niistä? Saisit varmasti aikaseksi kun kävisit luennoilla ja seminaareissa.

Näissä on tosi vähän lähiopiskelua. Että ei oikein tälläistä mahdollisuutta. Mutta voit olla oikeassa tuosta, etten osaa etäopiskelua sit kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
No itse asiassa ei mulla ihan hirveesti näitä taitoja oo.. Mutta tässä ois alkuun muutama kurssi näiden taitojen opetteluun. Mutta kun en saa mitään tehtyä..

Hyvä, että niitä taitoja on mahdollista kerätä. Siskoni aloitti yliopistossa vasta keski-ikäisenä ja hän kertoi alun olleen aika kaoottista, ennen kuin oppi miten opiskellaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja kyy:

Hyvä, että niitä taitoja on mahdollista kerätä. Siskoni aloitti yliopistossa vasta keski-ikäisenä ja hän kertoi alun olleen aika kaoottista, ennen kuin oppi miten opiskellaan. :)

Eli oot sitä mieltä, että mun kannattais jatkaa? Tässä on kuitenkin se, että mun pitäis kerätä joka kk vähintään 5op, että saan opintotukee. Ja sit se koko tuki menee kurssien maksuun, ettei tästä kyllä mitään käteen jää. Ja jos ei saa noita pisteitä, niin jää vielä miinukselle kun ei saa tukia. :/

Yhteistyössä