Mitäs aiotte tänä vuonna laittaa joulupöytään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kevät76 harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kevät76 harmaana

Vieras
Mä ajattelin ens viikolla alkaa joululimpun leipomisella ja laittaa niitä pakastimeen. Sit vois pipareita leipoo kans. Mitäs te teette etukäteen? Joulupöytään aattelin ihan perinteistä perunalaatikkoo, lanttulaatikkoo, maksalaatikkoo, sit savukalkkunaa, lohikierteitä, silakoita ja sillejä, rosollia. Mitäs vielä? Ai niin ainakin aattelin koittaa bataattilaatikkoo. Oliskos kellään siihen hyvää ohjetta?

Ruuaksi hirvenpalvia ja perunoita, pikkuporkkanoita ja uunibataattia, rosollia, mustaherukkahyytelöä, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa ja ehkä uunilohta ja sille joku tilli-kermaviilikastike.

Jälkkäriosasto on vielä auki... ehkä joku luumurahka tyyppinen lähestyminen tai karpalokiisseliä ja kermavaahtoa.

Limppuja leivon taateli ja luumuversioina ja ehkä myös spelttileipää.

Kaffeen kanssa torttuja, hedelmäkakkua ja lusikkaleipiä. Ja pikkupullia kanssa.

Just sain viimeset laatikot uunista. Pöytään tulee mm punakaali-sipulihilloke, silliä, lohta, kinkku, rosollia, italiansalaattia, tuoresalaatti, mäti-smetana kastike, kalkkunaa jälkkäriksi piparijäädyke

Kattoo mitä täs nyt vielä keksii :p tuppaa joskus menemään hieman yli

Mä kattelin Hellapoliisin sivuilta ihanaa joulukakkua jälkkärikahveille. Meillä on tapana syönnin jälkeen istahtaa hetki ja sit jakaa lahjat, kun muksut niitä tärisee (eihän me aikuiset niistä niin piitata :D ) Sit lahjojen jälkeen juodaan kaffet jälkkäriks ja oon siihen väsännyt jonkun kaakun tms.

Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Just sain viimeset laatikot uunista. Pöytään tulee mm punakaali-sipulihilloke, silliä, lohta, kinkku, rosollia, italiansalaattia, tuoresalaatti, mäti-smetana kastike, kalkkunaa jälkkäriksi piparijäädyke

Teetkö laatikot kokonaan valmiiks ja sit pakastat? Mä oon aina tehny suoraan pöytään ja meinaa ressi iskeä kun on niin paljon tekemistä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kevät76:
Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:

Teetkö laatikot kokonaan valmiiks ja sit pakastat? Mä oon aina tehny suoraan pöytään ja meinaa ressi iskeä kun on niin paljon tekemistä :whistle:

Juu kaikki teen valmiiksi ja pakkaseen. Jätän aavistuksen verran "raaáksi" koska lämmitän sitten uunissa niin tulee juuri oikea kypsyys.

Ruokana palvattu kalkkuna, makaroni-, lanttu-, bataatti- ja porkkanalaatikot, silakoita eri muodossa, savustettua siikaa, perunoita, naudan sisäpaistikastike, rosolli +kermavaahto, vihersalaatti, italiansalaatti.

Limppua ja ruisleipää

Jälkiruokana karpaloita ja kuumaa kinuskikastiketta

Suklaakakku, joulutorttuja, pipareita, suolakeksejä, juustoja

Punkkua kun lapset menevät nukkumaan ja suklaata :)

Alkuperäinen kirjoittaja cool mama:
Meille tulee porkkana- ja lanttulaatikkoa, rosollia, salaattia, herneitä, ruusukaalia ja punajuurikiusaus. Tofumureketta tai pähkinämureketta ja pieni palanen kinkkua.
Oisko sulla tofumurekkeen ohjetta?

Alkuperäinen kirjoittaja Mustana:
Ruokana palvattu kalkkuna, makaroni-, lanttu-, bataatti- ja porkkanalaatikot, silakoita eri muodossa, savustettua siikaa, perunoita, naudan sisäpaistikastike, rosolli +kermavaahto, vihersalaatti, italiansalaatti.

Oisko sulla bataattilaatikonohjetta?

Meidän joulupöytään on tulossa ainakin graavilohta, savustettua siikaa, erilaisia sillejä, metsäsienisalaattia, vihreää salaattia ja rosollia. Ja kinkkua, kalkkunaa ja palapaistia, maksa-, lanttu-, porkkana- ja imellettyä perunalaatikkoa, lopuksi erilaisia juustoja. Jälkkäriosasto on vielä auki, kahvin/glögin kanssa aprikoositorttuja, taatelikakkua jne., tosin saattaa vielä kasvaa jos ja kun anoppi saa asiaan vaikuttaa :D

Pöydässämme on kinkkua, savulohta, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa, rosollia, sienisalaattia, sinappia, joululimppua, jouluolutta, maustekurkkua, sinappisilliä.
Piparkakkuja teen kahvipöytään. Saa riittää suklaan lisäksi.

kinkkua, perunoita, lanttu-, maksa- ja porkkanalaatikkoa, lihakastiketta, rosollia, jne...
joululimppua, sit kahvia ja torttuja, maustekakkua, pipareita ja SUKLAATA paljon!!!

maksa, lanttu, porkkana , peruna ja silakaklaaikko, kinkkua, rosolli, graavilohi, silit, riisipuuro,sekahedelmäsoppa, omput , mahdariinit, joulutortut ja piparit, italian ja punajuurisalaatti, vihersalaatti

Äidin ja isän luona syödään ja menu on varmaan se perinteinen:

Iso kinkku ( eli 10-12kg )
porkkana -ja lanttulaatikko
perunat
kalkkunaa vähän
karjalanpaisti
käristys
itse tehty graavi -ja lämminsavulohi
silliä paria laatua
yleensä on ollut pieni hirvenpaisti
karjalanpiirakkaa + munavoita
aura ym juustoja