Mitäs mieltä olette? (raha-asioita)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenkuten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenkuten

Vieras
Olen opiskelija ja mieheni on töissä. Meillä on asuntolaina, lisäksi miehellä autolaina ja luottokortilla on maksettavaa. Eli nyt mietin, että pitäiskö minun ottaa opintolainaa, jottei tarvitsisi kituutella vai veisikö se vain kuopasta toiseen?

Opintoni kestävät vielä hiukan päälle vuoden joten paljoa lainaa en kerkeisi ottamaan, jos ottaa huomioon vielä kesällä säästöön saamani rahat sekä joulukuussa saatavat veronpalautukset (nämä käyttäisin ensin ja sitten vasta tarpeen mukaan lainaisin). Olen vain tähän asti ollut opintolainan ottoa vastaan, koska en haluaisi enempiä lainoja. Mutta tilanne on se, että olen kituutellut miten kuten opintotuella, mutta nyt haluaisin välillä ostaa itselleni vaatteita tai jopa käydä parturissa tai tehdä jotain muuta kivaa! Nyt saamme kaikki pennit venyttää...

Tällä hetkellä asumiskustannusten jälkeen minulle jää käteen 130?, joista 80? menee kuukausittain linja-autolippuihin ja puhelinlaskuun vajaa 20? ja lisäksi koulukirjat ym. Joten uskallanko ottaa lainaa vai pitäisikö vain odotella ja kituutella se puolitoista vuotta, jotta sen jälkeen pääsisin tienaamaan=)

Jos teillä on yhteiset rahat miehen kanssa ja ne riittää elämiseen ilman lainaa, niin en ottais. En varsinkaan humputtelua ja muuta vastaavaa varten. Mutta jos teillä on rahat erikseen ja sun rahat ei riitä edes koulumateriaaleihin niin sitten ottasin. Olen itsekkin opiskellut 90-luvun alun laman aikaan opintolainalla kun iltatöitä ei yksinkertaisesti ollut.

Hmm. Mäkin olen vähän lainojen ottamista vastaan. Kituuttelisin... Mites, sun mies on töissä, eikö siltä heruis sunkin menoihin vähäsen rahaa? Riippuen millainen palkka sillä on niin sopisin sen kanssa jonkun systeemin. Luulisi ainakin sillä jäävän vähän enemmän käteen kun sulla.