Mitäs mieltä olette? (raha-asioita)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenkuten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenkuten

Vieras
Olen opiskelija ja mieheni on töissä. Meillä on asuntolaina, lisäksi miehellä autolaina ja luottokortilla on maksettavaa. Eli nyt mietin, että pitäiskö minun ottaa opintolainaa, jottei tarvitsisi kituutella vai veisikö se vain kuopasta toiseen?

Opintoni kestävät vielä hiukan päälle vuoden joten paljoa lainaa en kerkeisi ottamaan, jos ottaa huomioon vielä kesällä säästöön saamani rahat sekä joulukuussa saatavat veronpalautukset (nämä käyttäisin ensin ja sitten vasta tarpeen mukaan lainaisin). Olen vain tähän asti ollut opintolainan ottoa vastaan, koska en haluaisi enempiä lainoja. Mutta tilanne on se, että olen kituutellut miten kuten opintotuella, mutta nyt haluaisin välillä ostaa itselleni vaatteita tai jopa käydä parturissa tai tehdä jotain muuta kivaa! Nyt saamme kaikki pennit venyttää...

Tällä hetkellä asumiskustannusten jälkeen minulle jää käteen 130?, joista 80? menee kuukausittain linja-autolippuihin ja puhelinlaskuun vajaa 20? ja lisäksi koulukirjat ym. Joten uskallanko ottaa lainaa vai pitäisikö vain odotella ja kituutella se puolitoista vuotta, jotta sen jälkeen pääsisin tienaamaan=)

Jos teillä on yhteiset rahat miehen kanssa ja ne riittää elämiseen ilman lainaa, niin en ottais. En varsinkaan humputtelua ja muuta vastaavaa varten. Mutta jos teillä on rahat erikseen ja sun rahat ei riitä edes koulumateriaaleihin niin sitten ottasin. Olen itsekkin opiskellut 90-luvun alun laman aikaan opintolainalla kun iltatöitä ei yksinkertaisesti ollut.

Hmm. Mäkin olen vähän lainojen ottamista vastaan. Kituuttelisin... Mites, sun mies on töissä, eikö siltä heruis sunkin menoihin vähäsen rahaa? Riippuen millainen palkka sillä on niin sopisin sen kanssa jonkun systeemin. Luulisi ainakin sillä jäävän vähän enemmän käteen kun sulla.

Mun mielestä riippuu aikapaljon siitä, mitkä ovat tulosi opiskelun jälkeen. Mikä on työtilanne ja mahdollinen palkka. Jos valmistut alalle, jolla ei ole takuita työllistyä ja palkka pieni, on lainanottaminen huvitteluun typerää. Mutta jos tulotasosi varmasti nousee, niin miksi nyt kittuutella ja sitten vuosia pröystäillä, kun sen voisi tehdä tasaisesti... noin niinkuin kärjistettynä.

Voisiko ratkaisu olla jokin lisätulon lähde sinulle? Jotain myyntihommaa (itse myyn Kotigastronomi-mausteita ja niillä hankkii ihan kivasti ekstraa suht vähällä työllä - yyveenä voin kertoa lisää tai maustemyynti@sannanshoppi.net). Monet firmat ottaa opiskelijoita muutamaksi tunniksi kerrallaan: siivoustyötä (itse siivosin aikanaan päiväkotia 2 tuntia 5 iltana viikossa, mun sisko kävi siivoamassa Tokmannia aamuhomminaan. Esim. puhelinmyyntiin pääsee opiskelijat ja saa itse määritellä työaikansa, on joustavaa hommaa ja eihän se mitään maksa jos kokeilee - saattaa päästä hyvillekin hankkeille. Lehtien/mainostenjakoa, lastenhoitoa, ekstraajaa johonkin kaupan kassalle...

Mä vierastan ajatusta että ottaisi lainaa siksi että pääsisi humputtelemaan... :|

Kiitoksia kommenteista! Kyllä meillä mies tulee vastaan, jos pyydän, mutta ei hänellekkään mitään mahdottoman paljon jää ylimääräistä ja hän siis myös maksaa suurimman osan meidän kuluista. Taidan minäkin kallistua tuolle kannalle, etten sitä lainaa ainakaan kovin heppoisin perustein ota... Saahan sitä uusissa vaatteissa kuljettua sitten vanhempanakin=)

Minä kun olen ihan hermona jo noista luottokortilla otetuista lainarahoistakin, jotka siis ovat miehen ottamia. Hän ei ole yhtä tarkka raha-asioista kuin minä, eikä ota stressiä sellaisista asioista. Itse laitan aina ylimääräiset rahat säästöön pahan päivän varalle, jolloin se kymppikin voi olla hyödyllinen.

Yhteistyössä