Mitäs mieltä olette (varasinkin oettajat ja ammattikasvattajat huom)!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsi (alakoululainen) oli sanonut luokassa opettajalle, että toivoo joululahjaksi, että heidän opettaja vaihtuu. Onko ok, että aikuinen alkaa itkemään ja uhkailemaan koulusta erotuksella? Ymmärrän että toki on huonoa käytöstä lapselta, mutta ehkä myös hätähuuto, jossa ei auta se, että aikuinen ottaa /on ottamatta huutoa vastaan.

ps. en ole tuon lapsen vanhempi, kuulin tapauksesta lapseltani ja tulin todella surulliseksi.

:o No aika heikosti, jos aikuinen ihminen ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan. JOkaisen tämmösessä ammatissa toimivan pitää pystyä hyväksymään se tosiasia, et toiset kritisoi KOKO ajan hänen työskentelytapaansa, ja taitojaan opettaa. Ehkä kannattais miettiä, MIKSI lapsi näin sanoi? Katsoa peiliin, koska lapset osaa sanoa aika suoraan, jos joku asia ei heitä miellytä.

no ei todellakaan ole ok!!missä on sen ihmisen aikuisuus ja ennenkaikkea AMMATILLISUUS!
täytyy kyllä olla todella epävarma itsestään jos tollei käyttäytyy jonkun alpsen/nuoren sanomisesta!
ei kyllä kantsis ainakaan meille töihin tulla..saa päivittäin kuulla olevansa jos mikä.!!

olen itse sos. alalla ja tehnyt työtä aika vaikeiden lasten kanssa myös koulumaailmassa. Kyllä siellä saa kaikkea kuulla, ja sen pitäisi ymmärtää olevan osa ammattia. Toki pitää lapsen kanssa puhua ja myös vanhempien mutta minusta äärimmäisen eåäammattimaisesti opettaja on toiminut käytt'ydyttään noin ja luo lapsille turvatonta olotilaa. Aikuisen täytyy pystyä parempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olen itse sos. alalla ja tehnyt työtä aika vaikeiden lasten kanssa myös koulumaailmassa. Kyllä siellä saa kaikkea kuulla, ja sen pitäisi ymmärtää olevan osa ammattia. Toki pitää lapsen kanssa puhua ja myös vanhempien mutta minusta äärimmäisen eåäammattimaisesti opettaja on toiminut käytt'ydyttään noin ja luo lapsille turvatonta olotilaa. Aikuisen täytyy pystyä parempaan.

Minä olen sitä mieltä, et varsinkin tämmösessä ns. julkisessa ammatissa toimivan ihmisen pitää pystyä olemaan aikuinen tilanteessa kun tilanteessa, ja pysymään tilanteiden yläpuolella. Ts. tuommonen uhkailu, ja itkeminen ei ole ammattimaista käytöstä. Uskon todella, et opettajat saa kuulla päivittäin olevansa vaikka mitä, esim. eläinkunnan edustajia.

Ei kai opettajakaan mikään kone ole. Kai se katkeamiskohta jokaisella jostain löytyy. Jos on jo koko syksyn vetänyt itsensä äärimmilleen ja voi olla vaikka omassa elämässäkin joku vaikea tilanne. Musta on inhimillistä, että opettaja voi alkaa itkeä, mutta ei se ammatillista ole tai suotavaa, että sitä usein sattuisi. Mutta jos tämä on kertatapaus ja useiden patoutumisten summa..? Todennäköisesti hän kyllä tuollaisen tilanteen jälkeen katsookin itseään peiliin, ihan varmasti, kuten joku täällä ehdotti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Ei kai opettajakaan mikään kone ole. Kai se katkeamiskohta jokaisella jostain löytyy. Jos on jo koko syksyn vetänyt itsensä äärimmilleen ja voi olla vaikka omassa elämässäkin joku vaikea tilanne. Musta on inhimillistä, että opettaja voi alkaa itkeä, mutta ei se ammatillista ole tai suotavaa, että sitä usein sattuisi. Mutta jos tämä on kertatapaus ja useiden patoutumisten summa..? Todennäköisesti hän kyllä tuollaisen tilanteen jälkeen katsookin itseään peiliin, ihan varmasti, kuten joku täällä ehdotti.

Joo, mut uhkailua??? :o
*MUoks* Pinna voi katketa keneltä tahansa, mut siinäkin on rajansa!!

muutama lapsi on mainunut opettajan opetustavoista ja ulkonäöstä ja aina on itku tullut.. Ilmeisesti ei ole edes pätevä opettaja mutta niin vain vuodesta toiseen opettaa kunnassa jossa on päteviä opettajia työttämänä..

muutama lapsi on mainunut opettajan opetustavoista ja ulkonäöstä ja aina on itku tullut.. Ilmeisesti ei ole edes pätevä opettaja mutta niin vain vuodesta toiseen opettaa kunnassa jossa on päteviä opettajia työttämänä..

Meillä oli ala-asteella vastavalmistunut, mutta kuitenkin muodollisesti pätevä ( :headwall: ) opettaja, joka kanssa itkeskeli.

:| No ei kai tuo ole totta... Oikeesti, siis miten se kuvittelee pystyvänsä itkupillinä olemaan joku auktoriteetti lapsille?? :headwall:

tämä valitettavan totta on. En tiedä missä mättää mutta on selvä,ettei opettaja nyt ihan pärjää työssään.. Jotain pisäisi varmaan tehdä..

Pitäisköhän heti joulun jälkeen asiaan puuttua vanhempien taholta? Mä en lähtis ennen joulua mitään tekee, koska enää muutama päivä ja sit alkaa loma. Ei mene kenekään loma asiaa miettiessä. Ja jos opella on oikeasti jotain työuupumuksen tynkää, niin hänkin saa kaikessa rauhassa levätä, ja huoltaa itsensä kuntoon, mut HETI kun kevätlukukausi käynnistyy, niin korvat hörölleen vanhemmilla, ja jos samoja piirteitä alkaa olla, niin välittömästi ilmoitus eteenpäin asiasta.

Toki tuntuisi pahalle jos oppilas noin sanoisi, mutta kyllä open pitää se vaan kestää ja sitten miettiä mielessään miksi lapsi niin sanoi.
Itse varmaan nauraisin (väkisin) lapselle ja sanoisin että ei se joulupukkikaan kaikkeen pysty tms. Mutta olisin aikuinen, nielisin pahan oloni enkä antaisi sen vaikuttaa suhtautumiseeni tätä oppilasta kohtaan. Toki itsetutkiskelun paikka olisi, miksi joku minut haluaisi vaihtaa...

Meillä alkoi koulussa tuota yhdellä opettajalla ilmenemään(itkuisuutta joka asiassa) eikä kauan kestänyt kun sai hermoromahduksen.
Ei se aina ole ammatillisuuden puutetta eikä vastaavaa.

Laitonta pitää opettajana epäpätevää jos olisi päteviä tarjolla.
Ottakaas reksiin yhteyttä.

Ottaisin open pomoon eli rehtoriin yhteyttä ja jos se ei toimi ni vielä ylemmäs. Jos ope on noin epäammatillinen ja epäaikuinen käytöksessään niin hän voi olla vaikkapa kovasti masentunut. Opekin on ihminen ja voi sairastua ja jos ei itse ymmärrä niin voi saada tuuppauksen hoitoon hakeutumisesta pomolta.