mitäs mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heip

Vieras
ollaan uuden mieheni kanssa suunniteltu häitä ensi kesäksi, perheeseemme kuuluu tyttö edellisestä suhteestani. lapsi käy säännöllisesti isänsä luona. kysymys kuuluukin että mitä mieltä olette sukunimen vaihdosta, siis että me koko perhe ottaisimme uuden mieheni sukunimen?? ja tietääkö kukaan miten nimen vaihdos lapseni osalta menee??
kiitokset kaikille vastanneille.

Jos teillä on yhteishuoltajuus niin et voi vaihtaa nimeä kysymättä exältä. Haluaako uusi miehesi adoptoida lapsen vai miksi haluatte kaikki saman nimen?Jos lapsella on jo isä ja heillä sama sukunimi niin mielestäni ei ole hyvä idea vaihtaa lapsen nimeä varsinkin kun pitävät yhteyttä toisiinsa.Minkä ikäinen lapsi on? oletko kysynyt mitä hän ajattelee asiasta?

Meillä tyttäreni sillon 15 v vaihtoi sukunimensä kun avioiduin ja vaihdoin nimeäni hän oli enemminkin ollut tyttönimelläni. Isänsä kanssa ei juurikaan ollut tekemisissä tuohon aikaan niinkuin ei nytkään, joten kun meillä ei ollut yhteishuoltajuutta ei Isän lupaa tarvittu. Nykyisen mieheni suostumus kuitenkin tarvittiin tähän nimen muutokseen. Muuten tapahtuma ei ollut kuin paperien allekirjoitus ei sen kummoisempi.

Ite en ymmärrä miks nimi pitäis muuttaa. Sama tilanne meillä, miulla exän kanssa yhteinen lapsi, mut ei tulis mieleenkään muuttaa lapsen nimeä nyksän nimeksi. Eihän hän nyksän ole....Eriasia miusta olis jos lapsi ei olis biologisen isänsä kanssa tekemisissä ja nyksä adoptoisi lapsen. Mieti ihmeessä asia todella tarkkaan!

Jun menin nykyisen mieheni kanssa naimisiin,tytön,jonka yh olin ollut,sukunimi vaihdettiin,koska myös minä otin miehen nimen,ainoastaan esikko jät tyttönimelleni,koska ei halunnut vaihtaa,on näet ainoa miespuolinen nimen kantaja,eli suvun jatkaja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2006 klo 19:32 heip kirjoitti:
ollaan uuden mieheni kanssa suunniteltu häitä ensi kesäksi, perheeseemme kuuluu tyttö edellisestä suhteestani. lapsi käy säännöllisesti isänsä luona. kysymys kuuluukin että mitä mieltä olette sukunimen vaihdosta, siis että me koko perhe ottaisimme uuden mieheni sukunimen?? ja tietääkö kukaan miten nimen vaihdos lapseni osalta menee??
kiitokset kaikille vastanneille.

Jos teillä on yhteishuoltajuus lapsen isän kanssa, ei sukunimeä voi vaihtaa ilman isän suostumusta. Jos olet yh, voit vaihtaa sen. Minkä ikäinen lapsi on? Mitä mieltä hän itse on sukunimensa muuttamisesta?

Kysyt mitä mieltä olemme.. minä olen sitä mieltä, että en vaihtaisi,antaisin lapsella olla sen sukunimen mikä hänellä jo on: joko isänsä sukunimen tai sitten oman tyttösukunimeni, kumpi lapsella sitten onkin.
Biologista vanhemmuutta tai isän tärkeyttä ei voi pyyhkäistä pois tai edes vähentää vaikka sukunimen vaihdatkin. Lapsen isä ei se miehesi ole, vaikka sukunimi yhteinen olisikin, vaikka samassa taloudessa asutte, vaikika mies vastuuta ottaisikin tai lapsesta huolehtisi.

Siis minä en vastaavassa tilanteessa vaihtaisi, vaan antaisin lapsella olla sen sukunimen mikä hänellä on sillä hetkellä. Minusta se on lapsen identiteetille tärkeä asia.

Yhteistyössä