Mitäs nyt? (koira-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Meidän ennen todellakiltti koira ärähti eilen 3v:lle niin että lapsi pelästyi ihan kamalasti. Koira söi, ja poika meni jotain touhuamaan viereen ylimääräisen kipon kanssa. On sanottu ettei koiraa saa häiritä sen syödessä, mut poika vähän vilkas... IKINÄ ennen ei ole ärissyt, on lapset saanu vanhemman luvalla ottaa esim kupin siitä koiran edestä, pihalla painivat ym. Koira terve 6v. Eli koira siis murisi ja tuli jotenkin ihan pojan viereen, en selvästi nähnyt, kuulin vain metelin ja itkun. Mitä nyt tehdään?

Hui, kieltämättä hieman pelottava tilanne.
Olisiko mahdollista että koira ruokitaan vastedes ulkona, tai eri huoneessa, että varmasti saa syödä ihan itsekseen?

Niin siis koirallakinhan pitäis olla ruokarauha, tai ainakin meillä on! Ei siihen mene oma eikä vieraat lapset, koira saa syödä rauhassa. Me aikuiset ollaan ne, jotka voi ruokailun keskeyttää, eikä meille kumpikaan puolusta ruokakuppiaan, mut voin ihan 100% varmuudella sanoa, et pienempi ärähtäis kans tytölle, jos se menis ruokaa ottaa sen edestä kesken syönnin. Pidä lasta tarkemmin silmällä koiran ruokailujen ajan / sulje koira johonkin muualle syömään (kodinhoitohuoneeseen tai vastaavaan? ). Jos kerran ei muuta ongelmaa ole, niin en mä nyt tuosta lähtis sitä koiraa hävittää, koska pitää lapsenkin opiia tietyt rajat eläinten kans asuessa.

Alkuperäinen kirjoittaja koiria:
Hui, kieltämättä hieman pelottava tilanne.
Olisiko mahdollista että koira ruokitaan vastedes ulkona, tai eri huoneessa, että varmasti saa syödä ihan itsekseen?
No tavallaan sillä on jo oma "ruokailutila", talon yhteydessä, mutta ei asuinhuoneessa. Aina en vaan ehdi pojan menoa seuraamaan :(.

Minä tekisin niin, että koiralle taattaisiin jatkossa ruokarauha, eli se laitettaisiin toiseen huoneeseen oven taakse syömään. Ja tottakai joka tilanteeseen valvontaa lisää niin, että näkee muuttuuko koiran käytös muutenkin lasten suhteen.

No jospa lapsi otti opikseen et koira saisi syödä edes rauhassa? Hei oikeasti, miksi koiran pitää sietää lapsilta ihan mitä vaan, säännöt pitää olla molemmilla, myös lapsen pitää antaa koiralle ruoka rauha!!

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Niin siis koirallakinhan pitäis olla ruokarauha, tai ainakin meillä on! Ei siihen mene oma eikä vieraat lapset, koira saa syödä rauhassa. Me aikuiset ollaan ne, jotka voi ruokailun keskeyttää, eikä meille kumpikaan puolusta ruokakuppiaan, mut voin ihan 100% varmuudella sanoa, et pienempi ärähtäis kans tytölle, jos se menis ruokaa ottaa sen edestä kesken syönnin. Pidä lasta tarkemmin silmällä koiran ruokailujen ajan / sulje koira johonkin muualle syömään (kodinhoitohuoneeseen tai vastaavaan? ). Jos kerran ei muuta ongelmaa ole, niin en mä nyt tuosta lähtis sitä koiraa hävittää, koska pitää lapsenkin opiia tietyt rajat eläinten kans asuessa.

No näinhän se on. Toivottavasti nyt tuo poikakin tajusi asian kerrasta. Eikä saanut traumaa, kun muuten on tosiaan niin kiltti koira eikä ole ennen tarvinnut pelätä.

Puhu lapsen kanssa asiasta, ettei missään tilanteessa mene koiran ruokakipolle ja antaa koiralle ruokarauhan muutenkin. Nukkumarauhan tietysti myös.

Nykyäänhän sanotaan, että koiralla on oikeus murista ruokakupillaan ja se pitäisi opettaa siihen ettei sen tarvitse pelätä jonkun vievän sen ruokaa pois, eli kun koira murisee, se pitäisi jättää rauhaan. Mun mielestä toi on täyttä p*skaa etenkin lapsiperheissä, koira tulee päinvastoin opettaa ymmärtämään, että ihmisellä (myös lapsella) on oikeus viedä sen ruoka vaikka suoraan suusta. Mielestäni teidän olisi siis hyvä harjoitella lapsen ja koiran kanssa asiaa. Ota tavaksi että lapsi antaa ruoan koiralle, ole itse vieressä. Koira istumaan, lapsi antaa ruokakipon ja sanoo koiralla käskyn 'ole hyvä'. Myös ruoan jälkeen lapsi ottaa kipon pois koiralta. Kun se alkaa sujua, kokeilkaa välillä sitä, että lapsi ottaakin kipon vaikka ruoka on kesken, ja kun koira on kiltisti eli ei murise lapselle, se saa kipon saman tien takaisin.

Koittakaa jaksaa harjoitella, kyllä se siitä!! =)

Minä ainakin seison vieressä ja odotan kun koirat syö. Samalla tulee katsottua ettei lapset mene häiritsemään. Totta kai koira kuppiaan puolustaa, jos ruokarauha rikotaan.

Eli jatkossa vahdit vieressä, ei se koira niin kauaa syö etteikö olisi mahdollista.

*MUOKS* Niin ja lisään vielä, että kait toruit koiraa ärähdyksestä? Vaikka koiralle on sallittava ruokarauha, on sille tärkeää tehdä myös selväksi ettei lapsille murista edes aiheesta.

Alkuperäinen kirjoittaja sini:
No jospa lapsi otti opikseen et koira saisi syödä edes rauhassa? Hei oikeasti, miksi koiran pitää sietää lapsilta ihan mitä vaan, säännöt pitää olla molemmilla, myös lapsen pitää antaa koiralle ruoka rauha!!

No ei tarvi sietää, kerroinhan jo alotuksessa että lapsille on sanottu koiran ruokarauhasta. Ja omassa tilassaan syö. Koetan sitten vaan entisestään lisätä tota valvontaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

No näinhän se on. Toivottavasti nyt tuo poikakin tajusi asian kerrasta. Eikä saanut traumaa, kun muuten on tosiaan niin kiltti koira eikä ole ennen tarvinnut pelätä.

Kyllä se on aikuisten asia opettaa ja vahtia lasta ettei pääse koiraa kiusaan kun se syö tai nukkuu! Sit saadaan taas lukea jostain kun koira puri lasta.....

Alkuperäinen kirjoittaja JenPen:
Puhu lapsen kanssa asiasta, ettei missään tilanteessa mene koiran ruokakipolle ja antaa koiralle ruokarauhan muutenkin. Nukkumarauhan tietysti myös.

Nykyäänhän sanotaan, että koiralla on oikeus murista ruokakupillaan ja se pitäisi opettaa siihen ettei sen tarvitse pelätä jonkun vievän sen ruokaa pois, eli kun koira murisee, se pitäisi jättää rauhaan. Mun mielestä toi on täyttä p*skaa etenkin lapsiperheissä, koira tulee päinvastoin opettaa ymmärtämään, että ihmisellä (myös lapsella) on oikeus viedä sen ruoka vaikka suoraan suusta. Mielestäni teidän olisi siis hyvä harjoitella lapsen ja koiran kanssa asiaa. Ota tavaksi että lapsi antaa ruoan koiralle, ole itse vieressä. Koira istumaan, lapsi antaa ruokakipon ja sanoo koiralla käskyn 'ole hyvä'. Myös ruoan jälkeen lapsi ottaa kipon pois koiralta. Kun se alkaa sujua, kokeilkaa välillä sitä, että lapsi ottaakin kipon vaikka ruoka on kesken, ja kun koira on kiltisti eli ei murise lapselle, se saa kipon saman tien takaisin.

Jokseenkin tällaisia juttuja on tehty. Ja hyvin ovat sujuneet. Oikeasti tosiaan niin kiltti, että antaa muidenkin kuin omien ihmisten (eli meidän lähimpien kaverien) ottaa tuo kupin edestään. Tai luun tai lelun. Ja käskystä odottaa että saa ottaa sen takasin.

Alkuperäinen kirjoittaja JenPen:

meillä on tehty näin kahen koiran kans ja hyvin toiminut...eivät häiriinny jos lapset vieressä jne..saavat jopa viedä kupin nenun eestä :)

Yhteistyössä